Weduwenuitkering

zondag 29 augustus 2010 om 14:35
Hallo allemaal,
Wij zijn een getrouwd koppel (+ 1 kind) en zijn het een en ander aan het uitzoeken voor het geval dat een van ons komt te overlijden.
Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Als ik degene ben die komt te overlijden is er niets aan de hand.
Maar zou dat mijn man zijn heb ik een probleem. Ik zou dat huis met mijn salaris niet kunnen betalen. Ik vedien niet bepaald een vetpot.
Bestaat er een uitkering waar ik dan recht op heb als mijn man komt te overlijden? Een weduwenuitkering bijvoorbeeld?
Googelen heeft opgeleverd dat dat niet het geval is.
Mijn man verdient boven modaal en heeft een goede pensioenregeling, maar heb ik daar recht op?
Wij zijn een getrouwd koppel (+ 1 kind) en zijn het een en ander aan het uitzoeken voor het geval dat een van ons komt te overlijden.
Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Als ik degene ben die komt te overlijden is er niets aan de hand.
Maar zou dat mijn man zijn heb ik een probleem. Ik zou dat huis met mijn salaris niet kunnen betalen. Ik vedien niet bepaald een vetpot.
Bestaat er een uitkering waar ik dan recht op heb als mijn man komt te overlijden? Een weduwenuitkering bijvoorbeeld?
Googelen heeft opgeleverd dat dat niet het geval is.
Mijn man verdient boven modaal en heeft een goede pensioenregeling, maar heb ik daar recht op?
zondag 29 augustus 2010 om 14:40
Laat je adviseren door iemand die er verstand van heeft.
Waarschijnlijk heb je recht op een soort van partnerpensioen, als je ook bij dat pensioenfonds bent aangemeld als zijn partner. Dat zou je man moeten navragen bij zijn pensioenfonds.
Waarschijnlijk heb je recht op een soort van partnerpensioen, als je ook bij dat pensioenfonds bent aangemeld als zijn partner. Dat zou je man moeten navragen bij zijn pensioenfonds.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

quote:MMP schreef op 29 augustus 2010 @ 14:37:
Heb je geen overlijdensrisicoverzekering voor je huis afgesloten dan??
Inderdaad.
En mocht je in een huurhuis zitten: denk huursubsidie en allerlei potjes die er vrij komen zodra je alleenstaande moeder bent.
Wat pensioen betreft daarin zou ik de polis van je man even nalezen.
Heb je geen overlijdensrisicoverzekering voor je huis afgesloten dan??
Inderdaad.
En mocht je in een huurhuis zitten: denk huursubsidie en allerlei potjes die er vrij komen zodra je alleenstaande moeder bent.

zondag 29 augustus 2010 om 14:42
quote:dutskop schreef op 29 augustus 2010 @ 14:38:
Wat mmp zegt. Als die je verzekering afsluit komt je huis 'vrij' bij overlijden.Nou dat zal aan het bedrag liggen hoor. Die verzekering voor de volledige hypotheeksom afsluiten dat zullen niet veel mensen doen neem ik aan. Hier blijft een bedrag over dat ik alleen kan betalen. Prima dus.
Wat mmp zegt. Als die je verzekering afsluit komt je huis 'vrij' bij overlijden.Nou dat zal aan het bedrag liggen hoor. Die verzekering voor de volledige hypotheeksom afsluiten dat zullen niet veel mensen doen neem ik aan. Hier blijft een bedrag over dat ik alleen kan betalen. Prima dus.
zondag 29 augustus 2010 om 15:19
Overlijdensrisicoverzekering, wat hier inderdaad al gezegd is. Daarnaast is het zo dat het pensioen van je man inderdaad uitgekeerd gaat worden aan de nabestaanden, vanaf het moment van overlijden.
Verder kun je, helemaal als er nog niks aan de hand is en ook niet lijkt te gebeuren in de toekomst, altijd nog iets regelen hè, zodat jij (en je man!) zeker weten dat je niet in de problemen komt, mocht er iets naars gebeuren.
Verder kun je, helemaal als er nog niks aan de hand is en ook niet lijkt te gebeuren in de toekomst, altijd nog iets regelen hè, zodat jij (en je man!) zeker weten dat je niet in de problemen komt, mocht er iets naars gebeuren.

zondag 29 augustus 2010 om 15:57
quote:toffifee schreef op 29 augustus 2010 @ 15:28:
Weduwenuitkering bestaat volgens mij niet meer. Let op, dat weet ik niet zeker. Volgens mij bestaat het alleen nog voor mensen die op dit moment boven de 50 zijn (of voor een bepaalde datum zijn geboren).Klopt. Volgens mij geldt dit alleen nog voor mensen die voor 1951 geboren zijn en van wie de partner komt te overlijden.
Weduwenuitkering bestaat volgens mij niet meer. Let op, dat weet ik niet zeker. Volgens mij bestaat het alleen nog voor mensen die op dit moment boven de 50 zijn (of voor een bepaalde datum zijn geboren).Klopt. Volgens mij geldt dit alleen nog voor mensen die voor 1951 geboren zijn en van wie de partner komt te overlijden.
zondag 29 augustus 2010 om 15:57
quote:toffifee schreef op 29 augustus 2010 @ 15:28:
Weduwenuitkering bestaat volgens mij niet meer. Let op, dat weet ik niet zeker. Volgens mij bestaat het alleen nog voor mensen die op dit moment boven de 50 zijn (of voor een bepaalde datum zijn geboren).Voor 1 januari 1950, om precies te zijn.
Weduwenuitkering bestaat volgens mij niet meer. Let op, dat weet ik niet zeker. Volgens mij bestaat het alleen nog voor mensen die op dit moment boven de 50 zijn (of voor een bepaalde datum zijn geboren).Voor 1 januari 1950, om precies te zijn.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter

zondag 29 augustus 2010 om 16:01

zondag 29 augustus 2010 om 16:07
Het betreffende kind moet overigens wel ook een kind zijn van de overleden partner.
Handige tool:
http://www.svb.nl/int/nl/ ... anw/bepaal_zelf/index.jsp
Handige tool:
http://www.svb.nl/int/nl/ ... anw/bepaal_zelf/index.jsp
zondag 29 augustus 2010 om 16:11
quote:Suze02 schreef op 29 augustus 2010 @ 14:42:
[...]
Nou dat zal aan het bedrag liggen hoor. Die verzekering voor de volledige hypotheeksom afsluiten dat zullen niet veel mensen doen neem ik aan. Hier blijft een bedrag over dat ik alleen kan betalen. Prima dus.Dat ligt inderdaad aan het bedrag. En wij hebben dat net als jullie gedaan, een klein bedrag wat ieder kan aflossen.
[...]
Nou dat zal aan het bedrag liggen hoor. Die verzekering voor de volledige hypotheeksom afsluiten dat zullen niet veel mensen doen neem ik aan. Hier blijft een bedrag over dat ik alleen kan betalen. Prima dus.Dat ligt inderdaad aan het bedrag. En wij hebben dat net als jullie gedaan, een klein bedrag wat ieder kan aflossen.
zondag 29 augustus 2010 om 16:19
Als je man een goede pensioenregeling heeft, dan zit daar ook een nabestaandepensioen en (half)wezenpensioen bij. De meeste collectieve regelingen hebben dat. Pak er eens een pensioenoverzicht bij. Daar moet het gewoon instaan.
ankalida wijzigde dit bericht op 29-08-2010 16:21
Reden: Spelfaut
Reden: Spelfaut
% gewijzigd
...
zondag 29 augustus 2010 om 16:44
Op het pensioenoverzicht van je man zal de hoogte van het nabestaandenpensioen staan. Zo'n overzicht wordt meestal jaarlijks toegestuurd. Let goed op de voorwaarden, sommige pensioenfondsen (o.a. het ABP) keren slechts één jaar uit aan de nabestaande als die jonger dan 40 is. Een nabestaande, die een kind onder de 18 verzorgt, heeft recht op een ANW-uitkering als het eigen inkomen lager is dan 2200-nog wat euro bruto. Het kind zelf (halfwees in dat geval) heeft recht op een halfwezenuitkering van de ANW, die is een paar honderd per maand (bruto). Die laatste uitkering is onafhankelijk van het inkomen van de achterblijvende ouder.
Zoek dit soort dingen goed uit, de kans om jong te overlijden is vrij klein, maar de gevolgen kunnen heel groot zijn. Ook voor je man, als jij zou komen te overlijden heeft hij misschien wel een bovenmodaal inkomen, maar kan hij van dat inkomen jullie huis betalen? Kinderopvang betalen? Eventueel minder werken om meer bij de kleine te zijn (zoals Esmee1975 al schrijft).
Zoek dit soort dingen goed uit, de kans om jong te overlijden is vrij klein, maar de gevolgen kunnen heel groot zijn. Ook voor je man, als jij zou komen te overlijden heeft hij misschien wel een bovenmodaal inkomen, maar kan hij van dat inkomen jullie huis betalen? Kinderopvang betalen? Eventueel minder werken om meer bij de kleine te zijn (zoals Esmee1975 al schrijft).

zondag 29 augustus 2010 om 17:15
quote:isolde55 schreef op 29 augustus 2010 @ 15:40:
Ja hoor, als je man een pensioen heeft krijg je een uitkering daarvan na zijn overlijden. Ik krijg zelfs nu een gedeelte daarvan nu mijn ex overleden is.
Ook al heb ik niet de pensioenleeftijd? Ben namelijk rond de 30 jaar.
Mijn man zei ook al dat het via het pensioenfonds geregeld is.
Zal het straks aan hem vragen.
Ja hoor, als je man een pensioen heeft krijg je een uitkering daarvan na zijn overlijden. Ik krijg zelfs nu een gedeelte daarvan nu mijn ex overleden is.
zondag 29 augustus 2010 om 17:17
Ik denk niet dat dat pensioendeel voldoende is om je maandelijkse lasten te dekken. Men gaat er van uit dat je jezelf kunt bedruipen dus als je man zou overlijden dat je dan gewoon een fulltime salaris zult verdienen.
Maar hoe zit het met jullie hypotheek en overlijdensverzekering dan? Dat is toch verplicht bij een hypotheek?
Maar hoe zit het met jullie hypotheek en overlijdensverzekering dan? Dat is toch verplicht bij een hypotheek?

zondag 29 augustus 2010 om 17:19
quote:Nina28 schreef op 29 augustus 2010 @ 17:15:
[...]
Ja ik ben ook nog niet met pensioen. Maar krijg wel dat van hem.
En meer nog dan hij ooit zelf voor de kids heeft betaald.......
[...]
Ja ik ben ook nog niet met pensioen. Maar krijg wel dat van hem.
En meer nog dan hij ooit zelf voor de kids heeft betaald.......

zondag 29 augustus 2010 om 17:20
quote:Suze02 schreef op 29 augustus 2010 @ 14:40:
[...]
Inderdaad.
Nee, geen huurhuis. Dat is het juist. In mijn eentje zou ik dat huis nooit kunnen afbetalen.
Ik vrees dat ik dan uit huis zou moeten als mijn man komt te overlijden....
[...]
Inderdaad.
Nee, geen huurhuis. Dat is het juist. In mijn eentje zou ik dat huis nooit kunnen afbetalen.
Ik vrees dat ik dan uit huis zou moeten als mijn man komt te overlijden....