Geld & Recht alle pijlers

Weduwenuitkering

29-08-2010 14:35 35 berichten
Hallo allemaal,

Wij zijn een getrouwd koppel (+ 1 kind) en zijn het een en ander aan het uitzoeken voor het geval dat een van ons komt te overlijden.

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Als ik degene ben die komt te overlijden is er niets aan de hand.

Maar zou dat mijn man zijn heb ik een probleem. Ik zou dat huis met mijn salaris niet kunnen betalen. Ik vedien niet bepaald een vetpot.

Bestaat er een uitkering waar ik dan recht op heb als mijn man komt te overlijden? Een weduwenuitkering bijvoorbeeld?

Googelen heeft opgeleverd dat dat niet het geval is.

Mijn man verdient boven modaal en heeft een goede pensioenregeling, maar heb ik daar recht op?
Alle reacties Link kopieren
Nina28, bedoel je met een 'levensverzekering' niet toevallig een overlijdensrisicoverzekering? Dus een verzekering die uitkeert als een van beiden overlijdt?
Ik neem ook aan dat het niet morgen al in hoeft te gaan bij jou....
Is de levensverzekering niet gekoppeld aan de hypotheek dan?
Natuurlijk niet Isolde.

Maar wij zijn nu al jaren samen en hebben nooit iets concreets vast laten leggen/geregeld.

Heb inmiddels genoeg levenservaring dat ik weet dat het leven onvoorspelbaar is en wil het zekere voor het onzekere nemen.

Mijn man vind dat ook een prettig idee.
quote:Lucebertha schreef op 29 augustus 2010 @ 17:20:

Nina28, bedoel je met een 'levensverzekering' niet toevallig een overlijdensrisicoverzekering? Dus een verzekering die uitkeert als een van beiden overlijdt?Geen idee. Ik ga het vanavond aan mijn man vragen als hij t'huis is.
quote:Dahlia74 schreef op 29 augustus 2010 @ 17:45:

Is de levensverzekering niet gekoppeld aan de hypotheek dan?Haha, maak het maar ingewikkelder
Normaal gesproken is een levensverzekering voor je huis verplicht bij de hypotheek. Dan valt er dus een bedrag vrij en kun je de hypotheek wellicht alleen opbrengen. Daarnaast kun je een deel nabestaandepensioen ontvangen (maar dit zijn niet zulke gigabedragen). Kijk ook nog even of jullie niet toevallig het nabestaandenpensioen hebben uitgeruild tegen hogere ouderdomspensioenrechten.

Los van het bovenstaande kunnen jullie ook nog zelf een overlijdensrisicoverzekering/levensverzekering afsluiten. Des te jonger en gezonder je bent, des te lager de te betalen maandelijkse premies zijn. Het uit te keren bedrag kun je zelf bepalen (en daarbij geldt: des te hoger de uitkering, des te hoger de premie).
Heb je nog iets aan de info over de Anw, Nina?
Bedankt Ikbenanoniem.

Een duidelijke uitleg.
Nina, ik hoop dat je mijn reactie niet verkeerd opvat maar ik krijg een beetje het idee dat je totaal geen benul hebt van wat er allemaal geregeld is en wat er bij een hypotheek komt kijken. Blijkbaar heeft je man alles geregeld en heb jij alleen maar een handtekening hoeven zetten. Klopt dat een beetje?

Heb je jouw vragen eigenlijk al met je man besproken? Hij moet toch weten wat er met de hypotheek gaat gebeuren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven