Geld & Recht alle pijlers

Weigeren erfenis

09-03-2009 19:33 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is niet zo handig met haar financien en ik heb het idee dat ze hier en daar wat leningen heeft lopen, maar over de preciese situatie weet ik weinig.

Nu vertelde iemand mij pasgeleden dat als zij komt te overlijden (wat ik niet hoop natuurlijk, igg voorlopig niet) dat ik dan haar schulden erf en daar geen bezwaar tegen kan maken.

Hetzelfde geld eigenlijk ook voor mij vader. Ik heb al zeker 10 jaar geen contact meer met hem. Ben ik verplicht enige erfenis te accepteren?
Alle reacties Link kopieren
Is het niet tijd voor een goed gesprek met je moeder en een verzoek om inzicht in haar financiën voordat er iets met haar gebeurt? Als je haar uitlegt dat je niet voor vervelende verrassingen wilt komen te staan snapt ze dat toch wel? Mijn schoonouders zijn in de tachtig en mijn man en ik hebben laatst gevraagd hoe het zit met hun hypotheek, of die helemaal afgedekt is met een overlijdensricisoverzekering of dat er een stuk hypotheek over zal blijven. Het is het laatste, dus als ze beiden overleden zijn, zullen drie gezinnen de maandlast van die hypotheek moeten blijven betalen totdat het huis is verkocht.

Anyway, je kunt nu wel van alles beslissen over verwerpen e.d., maar vraag nou eerst eens op de 'vrouw' af of ze leningen o.i.d. heeft. Ik weet niet hoe oud ze is, maar in principe is bij een DK en PL het krediet gedekt, dat bedrag wordt door de kredietverstrekker 'kwijtgescholden'/uit een kleine orv betaald na overlijden. De prijs daarvan zit al verdisconteerd in het debetrentepercentage dat in de maandlast is opgenomen. Een krediet op betaalrekening is niet gedekt, die blijft staan als de rekeninghouder overlijdt.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je kunt je erfenis weigeren en daarmee ook de schulden.

Ik heb me daar ooit eens in verdiept vanwege (schulden van) mijn vader.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is helaas niet zo eerlijk en open... Jammer...

Ik zie het tegen die tijd wel, hopelijk gaat ze nog lang mee, zo oud is ze nog niet. Ik vroeg het me vooral af omdat twee mensen uit mijn omgeving (waarvan een rechtenstudent) beweerde dat je zoiets niet kunt weigeren. Pff en dan nog uit de hoogte doen ook nog tegen mij toen ik zei dat ik me dat niet voor kon stellen. Want zij was rechtenstudent en hij (die ander) had ook rechten gehad op school. Jaja....
Alle reacties Link kopieren
Daarom zijn het ook studenten, die moeten het nog leren...



Wens ze maar succes met hun tentamens.
Alle reacties Link kopieren
Zoals al eerder geschreven kun je de erfenis weigeren (verwerpen), aanvaarden voorzover er meer baten dan schulden zijn (benificiair aanvaarden) of geheel zowel de baten als de schulden aanvaarden (zuiver aanvaarden).



Als je verwerpt, dan verwerp je ook echt alles... je mag geen spullen meenemen voor jezelf. Nou zal de fiscus/schuldeiser niet komen kijken, maar als alleen al die ene stoel/keukenapparaat/wat dan ook meeneemt heb je al aanvaard.



Bij zuiver aanvaarden aanvaardt je ook alle schulden. Mocht er om wat voor reden dan ook onvoorziene schulden zijn, dan ben je als ergenaam in je privevermogen (huis, spaarrekeningen etc) aansprakelijk.



Wil je het zekere voor het onzekere dan kun je beneficiair aanvaarden. Je hebt dan wel de kosten van de rechtbank (die trouwens gewoon vast staan en niet per notaris verschillen). Dit moet je maar zien als een soort verzekeringspremi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven