Wekelijkse boodschappen.
zondag 24 april 2016 om 14:41
Ooit is hier al eens een topic over gestart maar deze is wat verwaterd.
Zelf ben ik er toen uitgestapt omdat ik het even had gehad met op te letten.
Na enkele duurdere maanden, gaan we hier weer wat opletten.
Zelf merk ik dat het forum mij wel helpt.
Daarom start ik dit topic opnieuw.
Wij een koppel zonder kinderen zouden het met 80 per week willen doen.
Zelf wonen we in België. In dit bedrag zit alles in. Behalve uitjes en uiteten.
Hopelijk zijn er nog mensen die willen opletten...
Zelf ben ik er toen uitgestapt omdat ik het even had gehad met op te letten.
Na enkele duurdere maanden, gaan we hier weer wat opletten.
Zelf merk ik dat het forum mij wel helpt.
Daarom start ik dit topic opnieuw.
Wij een koppel zonder kinderen zouden het met 80 per week willen doen.
Zelf wonen we in België. In dit bedrag zit alles in. Behalve uitjes en uiteten.
Hopelijk zijn er nog mensen die willen opletten...
maandag 30 mei 2016 om 10:39
quote:Dormouse schreef op 30 mei 2016 @ 10:25:
[...]
Dat niet-weggooien heeft hier ook enorm gescheeld. Kleine porties gaan apart voor de dreumes voor avonden dat wij wat ongezonds/pittigs willen eten of als het niet in te vriezen is krijgt man een warme lunch mee en eet hij in de avond een boterhammetje oid.
Had het ook al in een ander topic gezet maar wellicht heeft iemand nog een nuttige aanvulling?
- restjes kaas (van zo'n blok wat je niet meer makkelijk kan schaven) worden geraspt en gaat de vriezer in voor over pasta, lasagna etc.
- gekookte aardappels worden opgebakken.
- rijst wordt rijstepap of gaat door de soep als extra vullign.
- vlees wordt een luxe broodje.
- groentes gaan aan het einde van de week in een groot omelet (halve paprika's, twee overgbleven champignons etc.).
- saus gaat de vriezer in.
- botjes (al dan niet met ook groenten) wordt bouillon en evt. helemaal ingekookt en ingevroren (in van die ijsblokzakjes, ideaal, altijd een basis voor soep im huis dan).
- fruit wat niet meer op tijd opgaat (al komt het niet vaak voor) of (te) groot is ingekocht gaat ook in porties in de vriezer voor bij taart/toetjes/smoothies.
Doen wij inderdaad ook op deze manier Met het eten wat over is van dag 1 een maaltijd maken voor dag 2. Merk dat vaak bijv oud brood wordt weggegooid. Hier doen we dat nauwelijks. Komt praktisch altijd op. Ook wanneer brood oud is.
Oud brood: croutons, tosties of paneermeel van maken. (Of wentelteefjes, of soort van pizza in de oven, vooral erg lekker met oud Turks brood, stokbrood, ciabatta)
[...]
Dat niet-weggooien heeft hier ook enorm gescheeld. Kleine porties gaan apart voor de dreumes voor avonden dat wij wat ongezonds/pittigs willen eten of als het niet in te vriezen is krijgt man een warme lunch mee en eet hij in de avond een boterhammetje oid.
Had het ook al in een ander topic gezet maar wellicht heeft iemand nog een nuttige aanvulling?
- restjes kaas (van zo'n blok wat je niet meer makkelijk kan schaven) worden geraspt en gaat de vriezer in voor over pasta, lasagna etc.
- gekookte aardappels worden opgebakken.
- rijst wordt rijstepap of gaat door de soep als extra vullign.
- vlees wordt een luxe broodje.
- groentes gaan aan het einde van de week in een groot omelet (halve paprika's, twee overgbleven champignons etc.).
- saus gaat de vriezer in.
- botjes (al dan niet met ook groenten) wordt bouillon en evt. helemaal ingekookt en ingevroren (in van die ijsblokzakjes, ideaal, altijd een basis voor soep im huis dan).
- fruit wat niet meer op tijd opgaat (al komt het niet vaak voor) of (te) groot is ingekocht gaat ook in porties in de vriezer voor bij taart/toetjes/smoothies.
Doen wij inderdaad ook op deze manier Met het eten wat over is van dag 1 een maaltijd maken voor dag 2. Merk dat vaak bijv oud brood wordt weggegooid. Hier doen we dat nauwelijks. Komt praktisch altijd op. Ook wanneer brood oud is.
Oud brood: croutons, tosties of paneermeel van maken. (Of wentelteefjes, of soort van pizza in de oven, vooral erg lekker met oud Turks brood, stokbrood, ciabatta)
maandag 30 mei 2016 om 11:11

maandag 30 mei 2016 om 12:57
maandag 30 mei 2016 om 14:31
Ik ben afgelopen maand over mijn budget gegaan. In principe is het 50 euro per week, dus 200-250 euro per maand. afgelopen maand zaten we op 270 en daarnaast ook nog een paar keer afgehaald ivm erg drukke spoeddiensten van zowel mij als vriend en daarom geen tijd om te koken (en net de vriezer helemaal leeg te hebben gegeten). Gelukkig weer een nieuwe maand, dit keer gaan we het weer halen!
maandag 30 mei 2016 om 14:39
Afhalen reken ik nier mee qua boodschappen geld ook al is het ook eten. Gaat samen met alcohol etc. op het lijstje "extra", die leggen we elke maand naast wat er overblijft om te sparen en als we naar ons inzien te weinig sparen kijken we welke van de extra's we mee kunnen minderen/stoppen. Het voordeel van een budget voor boodschappen vind ik dat je vaak voor de hele week plant en dus last-minute bestellen vaak niet nodig is en als het al gebeurt je niet meteen extreem veel kosten maakt omdat je over het algemeen verstandig inkoopt. Moet ik wel zeggen dat wij de mazzel hebben dat omdat we maar met twee volwassenen zijn en de kleine nog geen volwaardige porties eet, het makkelijk is om voor 2 dagen te koken en bestellen (met als alternatief heel laat pas eten) vaak niet nodig is.
En af en toe is het ook gewoon erg lekker om te bestellen
En af en toe is het ook gewoon erg lekker om te bestellen
maandag 30 mei 2016 om 19:01
quote:mlsc schreef op 30 mei 2016 @ 17:56:
Hoeveel hebben jullie dan eigenlijk in totaal te besteden? Want dit is niet echt duidelijk.
Hier heb ik 500 euro voor:
- uitstappen
- voeding
- katteneten enz
- verzorging
- verjaardagen en uit eten.
Ben wel benieuwd of we het gaan halen
Mijn boodschappen budget (350 euro) is voor voedingsmiddelen, schoonmaakmiddelen, verzorgingsartikelen en luiers.
Wat ik aan de andere zaken die jij noemt uitgeef weet ik niet, maar niet heel veel denk ik, aangezien ik (behalve op vakantie) bijna nooit uit eten ga of uit ga en katten heb ik ook niet.
Hoeveel hebben jullie dan eigenlijk in totaal te besteden? Want dit is niet echt duidelijk.
Hier heb ik 500 euro voor:
- uitstappen
- voeding
- katteneten enz
- verzorging
- verjaardagen en uit eten.
Ben wel benieuwd of we het gaan halen

Mijn boodschappen budget (350 euro) is voor voedingsmiddelen, schoonmaakmiddelen, verzorgingsartikelen en luiers.
Wat ik aan de andere zaken die jij noemt uitgeef weet ik niet, maar niet heel veel denk ik, aangezien ik (behalve op vakantie) bijna nooit uit eten ga of uit ga en katten heb ik ook niet.
maandag 30 mei 2016 om 21:39
Uitstapjes en vakantie betaald vriend.We hebben een caravan op een vaste plaats met alles erop en eraan, ik betaal dan de boodschappen en kook(bbq) bijna altijd zelf.
Verder doen wij allebei vrijwilligerswerk bij verschillende festivals dus dat zijn leuke uitstapjes!
We hebben een kat maar die lust alleen brokjes van de lidl, natvoer blieft meneer niet.
Verjaardagen van de kinderen is verschillend, ene jaar een duurder kado dan een ander jaar maar dat betalen we meestal samen.
Verder doen wij allebei vrijwilligerswerk bij verschillende festivals dus dat zijn leuke uitstapjes!
We hebben een kat maar die lust alleen brokjes van de lidl, natvoer blieft meneer niet.
Verjaardagen van de kinderen is verschillend, ene jaar een duurder kado dan een ander jaar maar dat betalen we meestal samen.
dinsdag 31 mei 2016 om 14:56
quote:Dormouse schreef op 30 mei 2016 @ 14:39:
Afhalen reken ik nier mee qua boodschappen geld ook al is het ook eten. Gaat samen met alcohol etc. op het lijstje "extra", die leggen we elke maand naast wat er overblijft om te sparen en als we naar ons inzien te weinig sparen kijken we welke van de extra's we mee kunnen minderen/stoppen. Het voordeel van een budget voor boodschappen vind ik dat je vaak voor de hele week plant en dus last-minute bestellen vaak niet nodig is en als het al gebeurt je niet meteen extreem veel kosten maakt omdat je over het algemeen verstandig inkoopt. Moet ik wel zeggen dat wij de mazzel hebben dat omdat we maar met twee volwassenen zijn en de kleine nog geen volwaardige porties eet, het makkelijk is om voor 2 dagen te koken en bestellen (met als alternatief heel laat pas eten) vaak niet nodig is.
En af en toe is het ook gewoon erg lekker om te bestellen Dat gaat inderdaad heel vaak op. Wij hebben een weekmenu, dus ik weet precies aan het begin van de week hoeveel eten ik moet halen zodat we niks weg hoeven te gooien en we ook niet op het laatste moment naar de supermarkt hoeven. Normaal gesproken heb ik tijdens mijn spoeddiensten prima de tijd om thuis even te koken en wat makkelijks te eten, maar nu bleven de patienten maar komen en was ik pas om half 12 's avonds thuis. Dus dan haal ik even wat af
En af en toe is het ook gewoon erg lekker om te bestellen Dat gaat inderdaad heel vaak op. Wij hebben een weekmenu, dus ik weet precies aan het begin van de week hoeveel eten ik moet halen zodat we niks weg hoeven te gooien en we ook niet op het laatste moment naar de supermarkt hoeven. Normaal gesproken heb ik tijdens mijn spoeddiensten prima de tijd om thuis even te koken en wat makkelijks te eten, maar nu bleven de patienten maar komen en was ik pas om half 12 's avonds thuis. Dus dan haal ik even wat af

dinsdag 31 mei 2016 om 15:00
quote:Vamke schreef op 31 mei 2016 @ 14:56:
[...]
Dat gaat inderdaad heel vaak op. Wij hebben een weekmenu, dus ik weet precies aan het begin van de week hoeveel eten ik moet halen zodat we niks weg hoeven te gooien en we ook niet op het laatste moment naar de supermarkt hoeven. Normaal gesproken heb ik tijdens mijn spoeddiensten prima de tijd om thuis even te koken en wat makkelijks te eten, maar nu bleven de patienten maar komen en was ik pas om half 12 's avonds thuis. Dus dan haal ik even wat af :-)Daar is het mijns inziens ook voor Soms komt het gewoon beter uit. En tenzij je echt je heel strikt aan aan budget moet houden maakt zo af en toe bestellen ook niet heel veel uit. Plus helemaal met een weekmenu en dat je die boodschappen dan al in huis hebt scheelt het weer voor een dag inkopen die week erop
[...]
Dat gaat inderdaad heel vaak op. Wij hebben een weekmenu, dus ik weet precies aan het begin van de week hoeveel eten ik moet halen zodat we niks weg hoeven te gooien en we ook niet op het laatste moment naar de supermarkt hoeven. Normaal gesproken heb ik tijdens mijn spoeddiensten prima de tijd om thuis even te koken en wat makkelijks te eten, maar nu bleven de patienten maar komen en was ik pas om half 12 's avonds thuis. Dus dan haal ik even wat af :-)Daar is het mijns inziens ook voor Soms komt het gewoon beter uit. En tenzij je echt je heel strikt aan aan budget moet houden maakt zo af en toe bestellen ook niet heel veel uit. Plus helemaal met een weekmenu en dat je die boodschappen dan al in huis hebt scheelt het weer voor een dag inkopen die week erop
dinsdag 31 mei 2016 om 15:01
Ons budget voor de rest varieert eigenlijk per maand. Ik heb niet elke maand hetzelfde loon, dus ik bereken elke maand opnieuw hoeveel we die maand te besteden hebben.
Grofweg komt het neer op:
- boodschappen: 200-250 (afhankelijk van hoe de weken uitkomen) incl schoonmaakmidden e.d.
- drogist: 20 euro
- verjaardagen: 20-50 euro
- honden: 80 euro
- paarden/schapen: 100 euro
- klussen: 300-500 euro
Grofweg komt het neer op:
- boodschappen: 200-250 (afhankelijk van hoe de weken uitkomen) incl schoonmaakmidden e.d.
- drogist: 20 euro
- verjaardagen: 20-50 euro
- honden: 80 euro
- paarden/schapen: 100 euro
- klussen: 300-500 euro
woensdag 1 juni 2016 om 09:43
woensdag 1 juni 2016 om 13:58
quote:mlsc schreef op 31 mei 2016 @ 20:22:
Vamke, zit in die 250 ook weggaan?In principe is die 250 euro alleen voor boodschappen. We proberen niks af te halen, dat lukt soms maanden heel goed, maar afgelopen maand dus helemaal niet. Voor weggaan hebben we geen vast budget. Momenteel zijn we beide zo druk met werk en verbouwen dat we ook vrij weinig uitjes gepland hebben staan. En als het wat is is het meestal een excursie van 1 van de verenigingen waar we lid van zijn of een clinic ofzo, en dan hoeven we vaak niks of alleen een paar drankjes te betalen. Echt uitgaan doen we op het moment eigenlijk helemaal niet...
Vamke, zit in die 250 ook weggaan?In principe is die 250 euro alleen voor boodschappen. We proberen niks af te halen, dat lukt soms maanden heel goed, maar afgelopen maand dus helemaal niet. Voor weggaan hebben we geen vast budget. Momenteel zijn we beide zo druk met werk en verbouwen dat we ook vrij weinig uitjes gepland hebben staan. En als het wat is is het meestal een excursie van 1 van de verenigingen waar we lid van zijn of een clinic ofzo, en dan hoeven we vaak niks of alleen een paar drankjes te betalen. Echt uitgaan doen we op het moment eigenlijk helemaal niet...
woensdag 1 juni 2016 om 14:27
Ik wil ook graag wat bezuinigen op de boodschappen. Ik verdien momenteel niet zo heel veel en wil graag wat meer geld overhouden voor leuke dingen. Ik merk dat ik nu puur uit gemak meer geld kwijt ben aan boodschappen dan ik zou willen. Mijn valkuil is dat ik niet echt een systeem heb voor wat ik waar koop, en vaak aan het eind van de dag nog even snel wat moet halen, en dan maar naar de AH ga omdat deze dichtbij zit. En daar is groenten en fruit niet zo goedkoop, en dat eten we veel. Ik wil vaker naar de markt en de Lidl, en meer dingen zelf leren maken. Vooral dingen als vegetarische burgers, die zijn volgens mij veel goedkoper zelf te maken.
Wat ik dit jaar kwijt ben geweest aan boodschappen:
Januari: € 293,-
Februari: € 284,50
Maart: € 349,72
April: € 315,83
Mei: € 310,32
Komend weekend ga ik op vakantie, en daarna wil ik een budget van € 250,- per maand instellen voor boodschappen, incl. schoonmaakmiddelen en basis verzorgingsproducten. Dat is dus zo'n € 60,- per week, voor twee personen. Moet te doen zijn, toch?
Wat ik dit jaar kwijt ben geweest aan boodschappen:
Januari: € 293,-
Februari: € 284,50
Maart: € 349,72
April: € 315,83
Mei: € 310,32
Komend weekend ga ik op vakantie, en daarna wil ik een budget van € 250,- per maand instellen voor boodschappen, incl. schoonmaakmiddelen en basis verzorgingsproducten. Dat is dus zo'n € 60,- per week, voor twee personen. Moet te doen zijn, toch?
woensdag 1 juni 2016 om 15:42
Welkom Aurelle. 60 euro per week moet te doen zijn voor 2 personen. Wij redden het vaak met 50 euro. Wat de beste tip is volgens mij is om voor de hele week ineens boodschappen te doen, ipv meerdere keren per week snel even wat te halen als je weinig tijd hebt of al trek hebt. Ik maak nu op donderdagavond een weekmenu voor de komende week en haal vrijdagochtend alle boodschappen in huis. Deels maak ik het menu aan de hand van de folders van die week, maar we hebben ook een aantal recepten die we erg lekker vinden en niet te duur zijn. Alleen verse dingen of als ik toch per ongeluk wat vergeten ben halen we tussendoor nog op. Sinds we dit doen zijn we veel minder aan boodschappen kwijt dan toen we nog elke 2 dagen naar de supermarkt gingen.
Groente en fruit zijn bij de Lidl en op de markt vaak goedkoop, maar lang niet alles is daar goedkoper, dus vergelijk prijzen.
Succes!
Groente en fruit zijn bij de Lidl en op de markt vaak goedkoop, maar lang niet alles is daar goedkoper, dus vergelijk prijzen.
Succes!
zondag 5 juni 2016 om 09:04
Afgelopen vrijdag de weekboodschappen gedaan bij de aldi en lidl, totaal 58 euro.
Gister op de markt kaas en groenten en fruit gehaald, totaal 11 euro.Heb dus nog 12 euro over tot donderdag.
Ons weekmenu was/is,
Vrijdag gebakken aardappeltjes, salade en een broodje hamburger
Zaterdag groentesoep(uit de vriezer) en s'avonds stokbrood met salades(maak ik altijd zelf)
Zondag griekse rode rijst, spercieboontjes en een bifteki en wat gehaktballetjes in tomatensaus
Maandag bbq of aardappeltjes uit de oven, broccoli en een filetlapje
Dinsdag pasta en komkommer-tomatensalade met feta
Woensdag zelfgemaakte nasi met sate, kroepoek en atjar en een gebakken eitje
Gister op de markt kaas en groenten en fruit gehaald, totaal 11 euro.Heb dus nog 12 euro over tot donderdag.
Ons weekmenu was/is,
Vrijdag gebakken aardappeltjes, salade en een broodje hamburger
Zaterdag groentesoep(uit de vriezer) en s'avonds stokbrood met salades(maak ik altijd zelf)
Zondag griekse rode rijst, spercieboontjes en een bifteki en wat gehaktballetjes in tomatensaus
Maandag bbq of aardappeltjes uit de oven, broccoli en een filetlapje
Dinsdag pasta en komkommer-tomatensalade met feta
Woensdag zelfgemaakte nasi met sate, kroepoek en atjar en een gebakken eitje
zondag 5 juni 2016 om 09:43
Hier gaan we dinsdag terug winkelen. Ik denk dat we minder gaan nodig hebben dan vorige keer. Weekmenu wordt als het volgt:
Ma: ouders voor verjaardag
Di: tomaat, gehakt sla en aardappelen
Woe: Wokgroenten noedels en vlees
Do: spaghetti
Vrij: spinaziepastei met rode saus
Zat:pasta, broccoli, vis
Zon: ouders
Ma: schoonouders
Ma: ouders voor verjaardag
Di: tomaat, gehakt sla en aardappelen
Woe: Wokgroenten noedels en vlees
Do: spaghetti