Geld & Recht alle pijlers

wekeneis WW

13-12-2014 15:08 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Hopelijk zit hier een expert of ervaringsdeskundige.

Ik heb een vast contract voor 24 uur. De afgelopen 2 jaar heb ik een tijdelijke uitbreiding van 4 uur gekregen. Vanaf oktober heb ik bovenop de tijdelijke uitbreiding nog een uitbreiding van 4 uur gekregen. Dit loopt tot 1 februari.

Vanwege bezuinigingen worden dan allebei mijn uitbreidingen stop gezet.

Ik ga er dan dus 8 uur per week op achteruit. Nu vraag ik mij af of ik WW kan aanvragen over dat uren verlies.

Over mijn eerste uitbreiding kon het niet want je moet minstens 5 uur inleveren om WW te kunnen aanvragen.

Met de 2e uitbreiding kom ik dus over de 5 uur heen. Alleen dan zit ik met de weken eis. In de 26 weken voorafgaand aan de aanvraag heb ik gemiddeld iets meer dan 30 uur gewerkt, waardoor ik meer dan 5 uur achteruit ga. Maar feitelijk heb ik maar over 16 weken 32 uur gewerkt.

Kan iemand dit nog volgen?
Nee, maar als je maandag even het UWV belt kunnen ze je dat vast wel vertellen.
Ja ik volg het wel.

Je vraagt je af of je met de laatste urenuitbreiding , die minder dan 26 weken heeft geduurd aanspraak mag maken op ww bij het wegvallen van die uitbreidingen.

Tenzij iemand van uwv hier aanwezig is , zul je het antwoord toch bij het uwv moeten halen.

Ik vermoed dat t antwoord njet wordt.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Ik zou hier geen ww voor aanvragen. Je recht op een volledig ww wordt opgesoupeerd terwijl je nu maar voor 8 uur nodig hebt. Ik zou het proberen uit te zingen tot je weer fulltime kunt werken (eventueel zwart bijklussen) en alleen ww opnemen bij volledige werkloosheid.
quote:elninjoo schreef op 13 december 2014 @ 15:32:

Ik zou hier geen ww voor aanvragen. Je recht op een volledig ww wordt opgesoupeerd terwijl je nu maar voor 8 uur nodig hebt. Ik zou het proberen uit te zingen tot je weer fulltime kunt werken (eventueel zwart bijklussen) en alleen ww opnemen bij volledige werkloosheid.dit dus, zonde van de ww-periode voor het geval je er later meer aanspraak op moet maken.
Jullie hebben gelijk, ik moet gewoon bellen. dat vind ik verschrikkelijk maar geeft wel de beste kans op een goed antwoord. Dat van die ww-periode als ik er later aanspraak op wil maken snap ik ook niet dus dan vraag ik dat ook maar gelijk.

Mooi balen wel want het scheelt me een hoop inkomen.

Daarnaast weet ik niet of ik een andere baan met meer uur moet gaan zoeken of toch vasthouden aan mijn vaste contract. Misschien wat bijklussen zoals elninjoo zegt. Er is wel werk bij ons, alleen nu even geen geld. Dat kan zo ook weer veranderen als er een collega vertrekt of een opdracht binnenkomt.
Als je ww aanvraagt, dan heb je dus wel voor die uren sollicitatieplicht. Heb je zin om elke week een sollicitatiebrief te schrijven voor een functie van 8 uur? Die je dan dus ook niet mag weigeren. en wat opsouperen van je rechten betreft. je hebt tegenwoordig per gewerkt jaar 1 maand recht op ww. Stel je werkt 10 jaar en hebt dus recht op 10 maanden ww. je vraagt nu die ww aan voor die 8 uur. en stel dat over 9 maanden je baas failliet gaat of gaat reorganiseren en je op straat komt te staan, dan heb je dus al 9 maanden opgebruikt en heb je nog maar 1 maand recht op volledig ww over.
Ik zou pas ww aanvragen bij volledige werkloosheid en niet voor die 8 uurtjes waar je de 1e 2 maanden 75% van het bruto bedrag van ontvangt en daarna 70% tot de ww is afgelopen.

Ga je nu toch die ww aanvragen voor die 8 uur dan loop je na einde ww (bijvoorbeeld 10 maanden) de kans dat als je dan volledig ontslagen word je dan geen ww recht meer hebt over die 24 uur en dan gelijk de bijstand in gaat. Sorry voor die ingewikkelde zin maar het uwv is net de belastingdienst: makkelijker kunnen we het niet maken. O ja en je zou dan voor die 8 uur sollicitatieplicht hebben. Ik zou het mijzelf niet aandoen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven