Geld & Recht alle pijlers

Welke verzekering heb/neem jij?

27-12-2024 14:54 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, de titel zegt het al. Elke eind van een jaar kijk ik of het de moeite loont om over te stappen.

En ben wel benieuwd naar de overwegingen van anderen. Welke verzekeraar kies jij? En welke absoluut niet? En is daar ook een reden voor? Wat vind jij belangrijk dat vergoed wordt?

Zilveren Kruis biedt als enige een 100% vergoeding aan voor een somnox-cursus van 6 maanden. Voor een bedrag van 200 euro. Ik wil die cursus al langer volgen - inclusief robot - maar de kosten hielden me tegen. Dit zou een welkome vergoeding zijn.

Ook de overige vergoedingen zijn netjes.

Maar ergens staat Zilveren Kruis me tegen (nergens opgebaseerd anders dan meningen van anderen).
Dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wie er via Zilveren Kruis verzekerd is voor de zorgverzekering en of je er dan blij mee bent.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Je hebt nog tot 31 dec om over te stappen, dat is bekend?

Ik zit al een paar jaar bij IZA. Veel gedoe met man gehad en nu al een aantal jaar vergoeding voor reiskosten van en naar ziekenhuis (wat fijn is, wat het is 1 uur enkele reis). Alleen daarom al blijf ik er nog een jaar. Geen zin om bij nieuwe verzekering weer alles te moeten uitleggen/aanvragen/extra onderbouwen.

Komt bij dat deze verzekering verder ook wel een paar goede vergoedingen heeft waar we ook echt gebruik van maken (pedicure, fysio enz).

Vind het altijd zo persoonlijk! je moet echt kijken wat bij jou situatie past.
groenebroek schreef:
27-12-2024 14:58

Vind het altijd zo persoonlijk! je moet echt kijken wat bij jou situatie past.

Uiteraard. Maar wil het wel uiterlijk dit weekend regelen.
En ik weet dat het persoonlijk is, maar ben wel geinteresseerd in de overwegingen van anderen.
- Gandhi
Ik ben gister overgestapt van CZ naar De Friesland. Betere voorwaarden en het scheelt me op jaarbasis 200 euro aan premie. Dat is snel verdiend en kan als potje dienen voor het eigen risico dat ik jaarlijks geheel moet betalen in verband met gezondheids gedoe.
Ik betaal per jaar dus krijg iets korting (1%)
Ik heb zelf geen Zilveren Kruis maar zag dat mijn lokale ziekenhuis geen contract met ze heeft afgesloten voor hun budgetpolissen. Wellicht goed om even te checken.
Ik zit bij Zilveren Kruis en overweeg over te stappen naar Menzis.
Reden: mijn fysio heeft niet langer een contract met ZK waardoor ik maar 75% zou krijgen. Ik ga niet altijd naar de fysio, maar de twee praktijken die mijn voorkeur hebben hebben dus beiden geen contract. Verder krijg ik bij Menzis €200 vergoed voor een overgangsconsulent, bij ZK niets. Bril bij Menzis €75 per 2 jaar, bij ZK €100 per 3 jaar.
Daarentegen krijg ik bij ZK 75% bij niet-gecontracteerde zorgaanbieders, bij Menzis maar 70%. Qua premie is ZK weer €2 euro goedkoper. Tja, zeg het maar, volgens mij een beetje lood om oud ijzer?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Ik ga overstappen, heb mijn huidige opgezegd en zo heb ik tot eind januari tijd om een nieuwe te zoeken.

Ik kan maar moelijk een beslissing nemen. Tussen de goedkoopste van Vinkvink en tussen Zilveren kruis met aanvullende. Het verschil is meer dan 350.00 en daarvoor haal ik best nog wat fysio.
groenebroek schreef:
27-12-2024 14:58

Nee, je hebt tot 31 december om je oude verzekering op te zeggen. Je hebt dan tot 31 januari om een andere te kiezen (of weer een zorgverzekering af te sluiten bij je oude verzekering).
Coffee is never my cup of tea
Goed om te weten: als je in 2024 een Menzis Basis Vrij (restitutiepolis) had, kan je gebruik maken van een overgangsregeling voor komend jaar! Heel fijn als je bijvoorbeeld GGZ zonder contract hebt.

Lees hier meer: https://www.menzis.nl/zorgverzekering/menzisbasisvrij

Hoe ziet de overgangsregeling voor huidige verzekerden met Menzis Basis Vrij eruit?
Er geldt een overgangsregeling van 1 jaar voor verzekerden met Menzis Basis Vrij die:
  • in 2024 al Menzis Basis Vrij hebben, en
  • in 2024 in behandeling zijn voor GGZ en/of wijkverpleging bij een zorgaanbieder zonder contract, waarbij de behandeling verdergaat in 2025.
Voor deze verzekerden wordt de zorg in 2025 100% vergoed. Als u aan bovenstaande voorwaarden voldoet, maakt u in 2025 automatisch gebruik van de overgangsregeling. U hoeft hiervoor niets te doen. De overgangsregeling stopt met ingang van 1 januari 2026. Voor andere zorgsoorten verandert er niets.

Let op: het kan zijn dat (nog) niet alle informatie bij Menzis bekend is en u wel gebruik kunt maken van de overgangsregeling. Bijvoorbeeld als u:
  • al bent gestart bij een niet-gecontracteerde zorgaanbieder voor GGZ of wijkverpleging, maar uw declaraties nog moet indienen óf Menzis deze nog moet verwerken;
  • in 2024 een toestemming (machtiging) van Menzis voor GGZ of wijkverpleging hebt gekregen en waarbij de behandeling start in 2025.
  • nog niet bent gestart met uw zorg, maar er al wel een intake is gepland in 2025 bij een niet-gecontracteerde zorgverlener voor wijkverpleging of GGZ.
  • op een wachtlijst staat voor een behandeling bij een niet-gecontracteerde zorgaanbieder voor GGZ, waarvoor u geen akkoordverklaring van Menzis nodig heeft.
Neem in dat geval contact op met onze Klantenservice via 088 222 40 40 of ga naar menzis.nl/klantenservice. Dan kijken we samen of u gebruikt kunt maken van de overgangsregeling in 2025.
Wij zijn al jaren bij de Ohra, Komt steeds bij de top drie uit op de vergelijkingssites, dit jaar met twee cent verschil. Ze hebben alles wat ik wil hebben,
Onvz, alleen een basisverzekering. Ik zit er al jaren omdat ze een restitutiepolis hebben. Ze zijn inmiddels spuugduur en ik mankeer meestal niks dus soms vraag ik me af wat ik aan het doen ben. Maar mijn kind lift inmiddels mee op mijn polis en ik vind het een fijn idee dat ik me niet hoef af te vragen of behandeling blabla uit ziekenhuis xyz wel gedekt wordt, mocht zij iets krijgen. Dus ik laat het nu zo.
Man heeft ons overgezet naar vgz, die was het goedkoopst qua premie. Heb het eigen risico op z’n hoogst staan. Maar baal er ontzettend van, want ze zijn de verzekeraar die de cao-onderhandelingen van de apothekersassistentes tegen houden. Ze willen als enige geen extra geld vrijmaken hiervoor en willen ook nog eens 500 openbare apotheken sluiten want die zijn niet nodig volgens hen. Alles kan via de online apotheek. Man heeft nog geprobeerd om de verzekering weer op te zeggen, maar dat kon niet meer helaas.
Ik heb mijn god geen idee naar welke verzekeraar ik moet. Er zijn drie zorgverleners essentieel voor mij (apotheek, lokaal ziekenhuis en academisch ziekenhuis) en geen enkele verzekeraar heeft een contract met alle drie. Sterker nog: Zilveren Kruis heeft geen enkele apotheek in mijn stad onder contract. Het is echt om wanhopig van te worden.
Muggenbeet schreef:
27-12-2024 16:28
Ik heb mijn god geen idee naar welke verzekeraar ik moet. Er zijn drie zorgverleners essentieel voor mij (apotheek, lokaal ziekenhuis en academisch ziekenhuis) en geen enkele verzekeraar heeft een contract met alle drie. Sterker nog: Zilveren Kruis heeft geen enkele apotheek in mijn stad onder contract. Het is echt om wanhopig van te worden.

Wacht even rustig af tot half januari, en kijk dan weer. Dan zijn er ongetwijfeld meer contracten afgesloten.
Coffee is never my cup of tea
Muggenbeet schreef:
27-12-2024 16:28
DSW ook niet? Wij hebben dit jaar weer gekozen voor DSW, mede vanwege de brede contracten die zij afsluiten.
Hier ook voor het eerst gekozen voor DSW vanwege de brede contractering (en het op tijd rond hebben van de contracten, zodat je op het moment van afsluiten ook daadwerkelijk inzicht hebt in met welke zorgverleners er een contract is).
Eerder koos ik altijd voor restitutie, maar pure restitutie is er nergens meer, en CZ waar ik vorig jaar zat was wel heel erg duur geworden voor de polis die ik had.

Ik heb verschillende mensen in mijn directe omgeving die erg tevreden zijn over DSW. Mijn psych gaat ook blij zijn, die heeft met DSW ook het minste gedoe over de declaraties.
Irregular_Choice schreef:
27-12-2024 16:18
Man heeft ons overgezet naar vgz, die was het goedkoopst qua premie. Heb het eigen risico op z’n hoogst staan. Maar baal er ontzettend van, want ze zijn de verzekeraar die de cao-onderhandelingen van de apothekersassistentes tegen houden. Ze willen als enige geen extra geld vrijmaken hiervoor en willen ook nog eens 500 openbare apotheken sluiten want die zijn niet nodig volgens hen. Alles kan via de online apotheek. Man heeft nog geprobeerd om de verzekering weer op te zeggen, maar dat kon niet meer helaas.

Dit klopt niet, hoor. Zolang het geen 1 januari kan je altijd opzeggen, of ze willen of niet. laat je niets wijsmaken. Ik zou ze nog eens bellen, of anders de andere verzekering nemen die je wilt, en gebruikmaken van de overstapservice. Dan zeggen zij het voor je op.
Pilea schreef:
27-12-2024 16:47
DSW ook niet? Wij hebben dit jaar weer gekozen voor DSW, mede vanwege de brede contracten die zij afsluiten.
Hier ook DSW sinds dit jaar en ik blijf bij hen. Mede om de door jou genoemde reden.

Daarvoor bij IZZ/VGZ(Zogenaamd goed voor zorgmedewerkers, maar contracten nooit rond voor 1 januari, ook niet met mijn apotheek en ben chronisch ziek, dus ik was er klaar mee).
Sierlijk schreef:
27-12-2024 17:10
Dit klopt niet, hoor. Zolang het geen 1 januari kan je altijd opzeggen, of ze willen of niet. laat je niets wijsmaken. Ik zou ze nog eens bellen, of anders de andere verzekering nemen die je wilt, en gebruikmaken van de overstapservice. Dan zeggen zij het voor je op.
Het kon tot 2 weken na aangaan van de nieuwe verzekering. En volgens mij klopt dat ook wel. Je kan 1 keer per jaar wisselen, maar dat hadden we dus al gedaan. Naar vgz toe en we waren over die 2 weken bedenktijd heen.
Carmine schreef:
27-12-2024 16:13
Onvz, alleen een basisverzekering. Ik zit er al jaren omdat ze een restitutiepolis hebben. Ze zijn inmiddels spuugduur en ik mankeer meestal niks dus soms vraag ik me af wat ik aan het doen ben. Maar mijn kind lift inmiddels mee op mijn polis en ik vind het een fijn idee dat ik me niet hoef af te vragen of behandeling blabla uit ziekenhuis xyz wel gedekt wordt, mocht zij iets krijgen. Dus ik laat het nu zo.
Volgens mij klopt dit niet, ook de Onvz is geen restitutie polis meer. Het is uitgebreid in het nieuws geweest dat er in 2025 geen restitutie polissen meer zijn.
Als dit de reden is dan zou ik opnieuw kijken of er geen goedkopere zijn. De mijne heeft ook vrije artsenkeuze alleen hij ggz en wijkverpleging kan er minder vergoed worden bij geen contract. En dat zijn erg meerdere.
Blauwbloemetje schreef:
27-12-2024 16:05
Wij zijn al jaren bij de Ohra, Komt steeds bij de top drie uit op de vergelijkingssites, dit jaar met twee cent verschil. Ze hebben alles wat ik wil hebben,
Hier idem. Ik kijk en vergelijk ieder jaar, en Ohra komt er altijd als één van de goedkoopste uit. Ik heb altijd een combinatiepolis (voorheen een restitutiepolis maar die bestaan niet meer) omdat ik volledige keuzevrijheid wil hebben en geen gedoe met ongecontracteerde zorg of zorgplafonds in de tweede helft van het jaar.
Irregular_Choice schreef:
27-12-2024 17:23
Het kon tot 2 weken na aangaan van de nieuwe verzekering. En volgens mij klopt dat ook wel. Je kan 1 keer per jaar wisselen, maar dat hadden we dus al gedaan. Naar vgz toe en we waren over die 2 weken bedenktijd heen.

Ik vraag het me af. Kan je je niet aanmelden bij de gewenste verzekering en kijken wat er gebeurt? Als het niet kan krijg je automatisch bericht.
Wij kiezen altijd voor de goedkoopste basisverzekering die contracten heeft met de ziekenhuizen in de buurt. Meer hebben we niet nodig, een aanvullende verzekering nemen we nooit.

Dit jaar zitten we bij de FBTO, voor komend jaar is VinkVink voor ons het goedkoopst.
Sierlijk schreef:
27-12-2024 17:36
Ik vraag het me af. Kan je je niet aanmelden bij de gewenste verzekering en kijken wat er gebeurt? Als het niet kan krijg je automatisch bericht.
Nee. Want VGZ is niet op te zeggen via de automatische dienst waarschijnlijk omdat die verzekering nog moet ingaan. Je kunt je verzekering van 2024 wel stopzetten maar bij nieuwe heb je gewoon algemene voorwaarden. Q
Jeetjejee schreef:
27-12-2024 17:38
Wij kiezen altijd voor de goedkoopste basisverzekering die contracten heeft met de ziekenhuizen in de buurt. Meer hebben we niet nodig, een aanvullende verzekering nemen we nooit.

Dit jaar zitten we bij de FBTO, voor komend jaar is VinkVink voor ons het goedkoopst.

Mag ik vragen wat jullie overwegingen daarvoor zijn? Niet nodig? Of kunnen jullie er zelf zorg voor dragen indien nodig en is daardoor de premie die je bespaart lucratief?
- Gandhi

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven