Geld & Recht alle pijlers

werkgever betaalt niet.. nu naar de advocaat?

23-11-2011 13:10 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik werk via een uitzendbureau en krijg normaal elke week uitbetaald. Dit ging goed, tot drie weken geleden.. Hij betaalde me ineens niet uit. Heb verschillende keren gebeld en er langs gegaan, maar niets lijkt te helpen. Eerst gaf het uitzendbureau het systeem de schuld, ze waren het systeem aan het vernieuwen en het zou de volgende dag erop staan. En nu belooft het uitzendbureau nog steeds dat het er echt morgen op zal staan.Echter staat het er nog steeds niet op en doordat ik voor ze blijf werken, wordt hun schuld jegens mij ook hoger.

Na drie weken heb ik er niet echt vertrouwen meer in dat het er morgen op staat en dus zit ik eraan te denken om ze maar ingebreke te stellen en er een advocaat op te gooien. Heb wat informatie ingewonnen bij een advocatenbureau, maar de prijzen vielen me nogal tegen toen ik hoorde wat ze ervoor vroegen.. 195 euro excl. 7 procent kantoorkosten en 19 procent btw.. Is dit een normaal tarief??

Moet snel de knoop doorhakken, leef nu al op mijn spaargeld :( en ook dat raakt een keer op en wat dan???
Allereerst zou ik maar eens ophouden erheen te gaan om te werken.
The greatest adventure in life is to follow your heart.
Gewoon langs gaan, en net zo lang blijven staan tot ze een spoedoverboeking maken.

Komt de echte rede er vanzelf wel uit.
Zet je het bedrijf waar je werkt ook al druk op het uitzendbureau? Die betalen tenslotte het uitzendbureau grof geld voor jou en verwachten dat jij dan ook betaald wordt.
Ik zou niet zomaar stoppen met werken: als je het uitblijven van de tegenprestatie wilt aanpakken, moet je niet zomaar stoppen met de eigen prestatie die daaraan ten grondslag ligt.

Hou je eigen zaak sterk en start een loonvorderingsprocedure. Ga naar het Juridisch Loket en laat hen je helpen met een brief om het achterstallig loon te vorderen. Als die schriftelijke aanmaningen niet helpen, kun je een gerechtelijke procedure opstarten. Waarbij je naast de verschuldigde betalingen en wettelijke rente natuurlijk ook vergoeding van proceskosten eist.
Inderdaad, gewoon langsgaan en vragen om spoedoverboeking.
betaalt de werkgever niet of het uitzendbureau?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb dit in een ver verleden ook eens gehad, en toen kon ik bij het hoofdkantoor (gelukkig in de buurt) contant een voorschot halen.

Ik zou het inderdaad eens aankaarten bij het bedrijf waar je nu werkt, die kunnen als klant ook druk zetten.

Die ingebrekestelling kun je zelf opstellen, daar heb je geen advocaat voor nodig.
Advocatentarief is nog goedkoop!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:rosanna08 schreef op 23 november 2011 @ 13:23:

betaalt de werkgever niet of het uitzendbureau?

Technisch gezien ís het uzb de werkgever van TO. Het bedrijf waar ze gestationeerd is, is de opdrachtgever van het uzb.

Wel goed om evt bij de opdrachtgever aan te geven dat dit speelt, en dat daardoor mogelijk de opdracht in gevaar komt omdat TO hierdoor mogelijk niet zal kunnen doorwerken. Maar het is aan de opdrachtgever om op dat punt het uzb aan te spreken, niet omdat TO geen loon krijgt.

Humaan gesproken, tuurlijk: Ik zou als opdrachtgever echt direct in de bel klimmen naar uzb toe. Maar juridisch gezien hoeft TO op dat punt niks van de opdrachtgever te verwachten.
Heb gehoord dat je niet zomaar kunt stoppen, geloof me, dat is ook al door me hoofd gegaan. Maar als je dan een procedure begint, krijg je daar ook problemen mee. Heb ik gehoord althans.

Ga er al elke dag langs, maar helpt niet. Wat moet ik doen?? Kan moeilijk daar flink stennis gaan schoppen, daarbij.. wat schiet ik ermee op?? Dat ik er niet meer binnen mag??

Het bedrijf waar ik de werkzaamheden verricht heeft het uitzendbureau ook onder druk gezet. Maar tegen dat bedrijf zeggen ze dat ze me al betaald hebben. Ga denk ik een betaalbewijs halen bij het uitzendbureau.. of zouden ze tegen mij weer iets anders zeggen?

Zal anders wel het juridisch loket bellen.. moet toch iets.. Heb mijn ontslag al ingediend.. over twee weken kan ik daar stoppen..
Hoezo je ontslag ingediend? Dan heb je straks toch helemaal nergens recht op? Je zit nu al aan je spaarcenten. Daar had ik niet zo snel voor gekozen. Kun je het niet met het bedrijf waar je nu werkt op een akkoordje gooien dat je rechtstreeks door hun betaald wordt?
de formele kant:

- zorg dat je alle werkbriefjes/urenregistratie hebt!

Dit heb je nodig als je via een advocaat o.i.d. jouw geld opeisen wilt.

- je mag niet zomaar van jouw werk wegblijven! (zowiezo heb je een opzegtermijn, hoe lang die is kun je in de CAO lezen, het hangt geloof ik af van hoe lang je al werkt).

- als je jouw werk opzegt, heb je geen recht op een uitkering!

de praktische kant:

- overleg met het bedrijf dat het uitzendbureau betaalt, leg uit dat je op zoek bent naar ander werk omdat de betalingen uitblijven.

- bel regelmatig het uitzendbureau, noteer gemaakte beloftes (en met wie je spreekt)

- zoek werk elders
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Stoppen met werken! Als een werkgever geen loon betaald mag je ontslag op staande voet nemen. Wel handig om eerst even schriftelijk aan je werkgever te melden dat je nog loon hoort te krijgen en dat als het binnen 2 dagen er niet op staat je ontslag op staande voet neemt (dit ivm bewijslast).

Overigens heb je dan wel recht op een WW-uitkering omdat je niet verwijtbaar werkloos bent als je door een actie van je werkgever zoals het niet doorbetalen van loon ontslag op staande voet neemt.

Als je dat niet wilt, dan ziekmelden. Maar iig niet gaan werken!
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Pardon: ziekmelden?? Maar gaan frauderen omdat een ander het ook doet?

Bijzonder advies, Karen....
En daarbij zou ik niemand adviseren om zomaar ontslag op staande voet te nemen. Het komt vrijwel niet voor en daar is een goede reden voor: het biedt enorm veel voetangels en -klemmen.

(Overigens adviseer ik óók werkgevers om niet zomaar te gaan lopen bléren over ontslag op staande voet: dat gaat vaker niet goed dan wel, omdat de situatie nogal extreem en vooral níet te vaag moet zijn).

TO, ga naar het Juridisch Loket. Nu! Niet zelf beetje rondpurken. Dit soort zaken vereisen een goede juridische bijstand.
quote:karen28 schreef op 23 november 2011 @ 13:42:

Stoppen met werken! Als een werkgever geen loon betaald mag je ontslag op staande voet nemen. Wel handig om eerst even schriftelijk aan je werkgever te melden dat je nog loon hoort te krijgen en dat als het binnen 2 dagen er niet op staat je ontslag op staande voet neemt (dit ivm bewijslast).

Overigens heb je dan wel recht op een WW-uitkering omdat je niet verwijtbaar werkloos bent als je door een actie van je werkgever zoals het niet doorbetalen van loon ontslag op staande voet neemt.

Stoppen met schreeuwen!

Weet je wel hoe moeilijk het is om werk te krijgen?!

Het zijn tiepes als jij, die het hardst gillen bij de soos, omdat ze uiteindelijk ONGELIJK krijgen.
Heb geen ontslag op staande voet genomen ofzo.. en hou me netjes aan de opzegtermijn. Heb ontslag genomen omdat ik via een ander uitzenbureau ander werk heb gevonden, met uitzicht op vast. En daar zie ik op dit moment meer brood in..

Maar goed, dat betekent niet dat ik mijn geld niet wil. Heb mijn loonstroken al bij elkaar gezocht en printscreens gemaakt van mijn internet bankieren.. om te laten zien, dat ik dat ook heb ontvangen.. en dat het daarna ineens ophield.

Ik weet dat ik officieel nog een ingebrekestelling moet indienen en een 'redelijke termijn' moet geven om te zorgen dat het voor mekaar komt.. Wat is redelijk in dit geval? Als ik ze tot volgende week woensdag de tijd geef, is het dan redelijk?

Maar tot die tijd kan ik juridisch toch niets doen.. dus ga in de tussentijd denk ik maar advies inwinnen.. Zal beginnen met het juridisch loket.. dat is toch gratis voor advies?
quote:haarklover schreef op 23 november 2011 @ 13:36:

de praktische kant:

- overleg met het bedrijf dat het uitzendbureau betaalt, leg uit dat je op zoek bent naar ander werk omdat de betalingen uitblijven.

- bel regelmatig het uitzendbureau, noteer gemaakte beloftes (en met wie je spreekt)

- zoek werk elders

Dat bedrijf wilde me graag, maar kan me niet overnemen, ivm boeteclausule :(.. Dus zal echt ander werk moeten doen, maar heb al een andere uitdaging gevonden .

Mag je zomaar gesprekken opnemen?

Denk dat het beter is, dat ik vandaag ff een dagje af ga koelen, voordat ik de verkeerde dingen zeg in een vlaag van woede.. Aangezien hij heeft staan liegen tegen het bedrijf waar ik werk.. namelijk dat het geld al is overgemaakt. Maar als ik hem zelf bel, zegt hij dat het eraan komt.
Bel t UWV eens over je rechten/ plichten in deze
quote:Mariette112 schreef op 23 november 2011 @ 14:05:

Heb geen ontslag op staande voet genomen ofzo.. en hou me netjes aan de opzegtermijn. Heb ontslag genomen omdat ik via een ander uitzenbureau ander werk heb gevonden, met uitzicht op vast. En daar zie ik op dit moment meer brood in..

Maar goed, dat betekent niet dat ik mijn geld niet wil. Heb mijn loonstroken al bij elkaar gezocht en printscreens gemaakt van mijn internet bankieren.. om te laten zien, dat ik dat ook heb ontvangen.. en dat het daarna ineens ophield.

Ik weet dat ik officieel nog een ingebrekestelling moet indienen en een 'redelijke termijn' moet geven om te zorgen dat het voor mekaar komt.. Wat is redelijk in dit geval? Als ik ze tot volgende week woensdag de tijd geef, is het dan redelijk?

Maar tot die tijd kan ik juridisch toch niets doen.. dus ga in de tussentijd denk ik maar advies inwinnen.. Zal beginnen met het juridisch loket.. dat is toch gratis voor advies?

Van mij zouden ze tot a.s. maandag 16.00 uur de tijd krijgen.

Omdat ze al zo lang de tijd hebben gehad om het over te maken/een goede rede te verzinnen.

Ik zou het aangetekend versturen, vandaag nog, je haalt de lichting nog makkelijk. Dan hebben ze het morgen.
quote:Danayla schreef op 23 november 2011 @ 14:08:

Bel t UWV eens over je rechten/ plichten in dezeDaar ben ik gisteren al heen geweest, maar dan zeggen ze dat ik maar op de site moet kijken en via de site een afspraak moet maken. Met andere woorden, wij weten het ook niet..
quote:sunstars schreef op 23 november 2011 @ 14:11:

[...]

Van mij zouden ze tot a.s. maandag 16.00 uur de tijd krijgen.

Omdat ze al zo lang de tijd hebben gehad om het over te maken/een goede rede te verzinnen.

Ik zou het aangetekend versturen, vandaag nog, je haalt de lichting nog makkelijk. Dan hebben ze het morgen.Ok, zal het internet maar gaan afspeuren om voorbeelden van een ingebrekestelling te vinden..
quote:karen28 schreef op 23 november 2011 @ 13:42:

Want daar krijgt ze wél haar geld mee...

Het bedrijf waar ze gedetacheerd is, betaalt wel aan het UZB. Alleen betaalt het UZB niet aan TO. Waarom zou ze zich dan bij het bedrijf ziek moeten melden, ook nog eens onterecht?!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Mariette112 schreef op 23 november 2011 @ 14:18:

[...]

Ok, zal het internet maar gaan afspeuren om voorbeelden van een ingebrekestelling te vinden..

Neen. Speur het internet af voor adressen van het JL.

Je hoeft nu nog geen advocaat voor in te huren, maar als je niet echt bekend met de materie bent, is internet niet de meest betrouwbare bron. Er staat net zoveel rommel als goeds op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven