Geld & Recht alle pijlers

Wie doen er nog meer spaarchallenges?

03-01-2020 20:04 621 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik was een beetje aan het denken over goede voornemens voor 2020 en een beetje aan het surfen, toen ik onderstaand artikel tegenkwam over spaarchallenges. Ik vond dat er best goede ideeën tussenstonden en wij gaan nu thuis de 52-weken challenge doen! Heb er al een apart potje voor gemaakt op onze spaarrekening. Weet nog niet wat we er aan het einde van het jaar mee gaan doen :)

https://methetzelfdegeld.nl/2020/01/02/ ... challenge/

Wie doet er mee?
Ik heb jarenlang heel zuinig moeten leven om rond te komen zonder schulden. Dat is gelukt en nu ik een ruimer inkomen heb (en een man met een inkomen) let ik nog steeds op mijn geld. Kinderen zijn erg duur, een rijbewijs helemaal! Wij kunnen geen kinderen krijgen, dus dat geld besteden wij (helaas) op een andere manier.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-01-2020 11:52
Maar die vakantie had je anders ook kunnen betalen, dus het is vooral sparen op een ludieke manier voor de ijsjes en zo.
Ik bedoel het niet beledigend of aanmatigend hoor. Zelf doe ik geen spaarchallenge, maar ik zoek wel de grenzen op van wat ik kan sparen en toch nog makkelijk kunnen leven. Mijn spaargeld gaat dus aan het begin van de maand al naar een andere rekening. De rest mag op. Aan contant geld doe ik bijna niet meer. Ik pin elke week 70 euro voor de rijlessen van mijn dochter, maar voor eigen gebruik doe ik 3 maanden met 20 euro.
Ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier invult. Er zullen best mensen zijn die echt weinig kúnnen sparen maar hier toch mee gemotiveerd worden, sommigen zullen al een vast bedrag sparen en zien het als extra. En niet iedereen gebruikt het voor de vakantie. Zelf heb ik uitgerekend wat we per maand nodig hebben om rond te komen, de rest gaat naar de spaarrekening en die spaarchallenge doen we van het geld dat we elke maand dus besteden aan boodschappen etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik las op methetzelfdegeld.nl nog de kaasschaafmethode. Aan het einde van elke dag 'schaaf' je de centen van je lopende rekening om zo weer op een rond getal uit te komen. Dus heb je 1.352,56 euro op je rekening, dan maak je €0,56 over naar je spaarrekening.
Vond ik ook een erg leuke methode!
Catcats schreef:
12-01-2020 10:49
Ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier invult. Er zullen best mensen zijn die echt weinig kúnnen sparen maar hier toch mee gemotiveerd worden, sommigen zullen al een vast bedrag sparen en zien het als extra. En niet iedereen gebruikt het voor de vakantie. Zelf heb ik uitgerekend wat we per maand nodig hebben om rond te komen, de rest gaat naar de spaarrekening en die spaarchallenge doen we van het geld dat we elke maand dus besteden aan boodschappen etc.
Ja precies, je moet doen wat voor jou werkt. Ik denk dat ik met zo’n methode die zorgt voor zeg 1250 euro in een jaar gewoon gelijk in januari die 1250 zou sparen. In theorie dan, want in de praktijk staat mijn betaalrekening soms dermate onder spanning dat ik voor de laatste week tot het salaris nog 300 euro heb. Wat prima zou moeten lukken, maar ik word er alsnog zenuwachtig van.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
12-01-2020 14:21
Ik las op methetzelfdegeld.nl nog de kaasschaafmethode. Aan het einde van elke dag 'schaaf' je de centen van je lopende rekening om zo weer op een rond getal uit te komen. Dus heb je 1.352,56 euro op je rekening, dan maak je €0,56 over naar je spaarrekening.
Vond ik ook een erg leuke methode!
Ooh dat is ook handig inderdaad! Zal zo nog even kijken op die site, ik vind dat er best leuke dingen geschreven worden :)
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe week! Geld voor week 3 is overgemaakt :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Catcats schreef:
12-01-2020 18:57
Ooh dat is ook handig inderdaad! Zal zo nog even kijken op die site, ik vind dat er best leuke dingen geschreven worden :)
Ik doe deze methode nu sinds zondag, echt super leuk vind ik het. Moet wel wennen aan het 'gekke' niet afgeronde bedrag op de spaar, maar het sparen gaat wel lekker zo!
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
14-01-2020 08:54
Ik doe deze methode nu sinds zondag, echt super leuk vind ik het. Moet wel wennen aan het 'gekke' niet afgeronde bedrag op de spaar, maar het sparen gaat wel lekker zo!
Ik vind het ook leuk, maar we doen nu al zo veel dat we deze even onthouden voor volgens jaar haha :P
Alle reacties Link kopieren
Catcats schreef:
14-01-2020 15:00
Ik vind het ook leuk, maar we doen nu al zo veel dat we deze even onthouden voor volgens jaar haha :P
Haha, ik help je wel herinneren.

Ik doe nu 3;
kaasschaafmethode
1% methode (andersom)
en al het kleingeld/wisselgeld in een spaarpot
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
14-01-2020 15:02
Haha, ik help je wel herinneren. Is goed!

Ik doe nu 3;
kaasschaafmethode
1% methode (andersom)
en al het kleingeld/wisselgeld in een spaarpot
Wij doen nu de 52 weken challenge, wisselgeld in spaarpot en al het extra contant geld dat we krijgen ook sparen.
Alle reacties Link kopieren
Deze week de €3 afgestreept; € 58 in de pot tot nu toe
Alle reacties Link kopieren
Dan doe jij de bingo-methode, denk ik ? :P
Alle reacties Link kopieren
Catcats schreef:
15-01-2020 18:49
Dan doe jij de bingo-methode, denk ik ? :P
Klopt
Alle reacties Link kopieren
Nog even en we hebben weer een nieuwe week! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ik kaasschaaf me suf haha. Gaat echt lekker!
Alle reacties Link kopieren
Catcats schreef:
18-01-2020 08:59
Nog even en we hebben weer een nieuwe week! :cheer2:
Waarin salaris binnen komt, dus in mijn geval wordt er een hoog bedrag weggestreept.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
18-01-2020 09:36
Ik kaasschaaf me suf haha. Gaat echt lekker!
hahah goed bezig! Wat heeft het je tot nu toe opgeleverd?
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
18-01-2020 16:52
Waarin salaris binnen komt, dus in mijn geval wordt er een hoog bedrag weggestreept.
Ja hier ook salaris, al houd ik me netjes aan de week telling. Week 4 is 4 euro hahah. Wij hebben afgelopen maand wel de zorgverzekeringen in 1 keer afgetikt, dus onder de streep zijn we afgelopen maand wel de min in gegaan, maar de schade bleef gelukkig beperkt door uitkering niet opgenomen vakantieuren en flink onder ons budget uitgeven :)
Alle reacties Link kopieren
Catcats schreef:
20-01-2020 12:01
hahah goed bezig! Wat heeft het je tot nu toe opgeleverd?
Haha €5,53

Maar dat is beter dan 0, toch. Ik vind het wel leuk om te doen en zo bij te houden.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
20-01-2020 12:30
Haha €5,53

Maar dat is beter dan 0, toch. Ik vind het wel leuk om te doen en zo bij te houden.
Ja, en je bent nog niet zo lang bezig toch? Ik denk dat het op jaarbasis best wat op kan leveren! Misschien dat ik toch mee ga doen..

:-D
Alle reacties Link kopieren
Catcats schreef:
20-01-2020 14:52
Ja, en je bent nog niet zo lang bezig toch? Ik denk dat het op jaarbasis best wat op kan leveren! Misschien dat ik toch mee ga doen..

:-D
Ja klopt, pas sinds 12 januari! Leuk, doe mee! :hello:
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
20-01-2020 14:55
Ja klopt, pas sinds 12 januari! Leuk, doe mee! :hello:
Okee ik ga het doen. Potje is gemaakt. De 1e 99 cent staat er op, toevallig meteen het hoogste bedrag haha. Ik doe dan wel per euro zegmaar afronden, dus niet zoals in het artikel ook beschrijft bijv. Per 5 of 10 euro, dan had ik 1,99 moeten overmaken. Jij doet denk ik ook afronden per euro, toch?

Hieronder nog even het artikel voor de geïnteresseerden:

https://methetzelfdegeld.nl/2020/01/12/ ... ht-werken/
Alle reacties Link kopieren
Nee klopt, ik doe ook de 'goedkope' versie. Dus ik maak alleen centen over met als hoogste dan inderdaad €0.99
Dat is dan dagelijks werk voor maximaal 300 euro sparen in een jaar. Voordeel is dat je het niet merkt inderdaad, maar het zet niet echt zoden aan de dijk imo. Wel leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent hierover.

Ik heb trouwens genoeg dagen dat er niets van de bankrekening gaat, dan valt er dus ook niets af te romen. Is dat bij jullie anders?
Alle reacties Link kopieren
Ik check sowieso dagelijks de rekening en houdt ook bijna dagelijks m'n Excel bij. Het is voor mij dus 1 handeling meer (even die centen overmaken). Heel soms doe ik het ook wel meerdere keren op een dag. Als ik het bijv. om 18:00 gekaasschaafd heb en m'n vriend moet daarna nog gaat tanken. Dus ik zou per maand vaker dan 30x iets overgemaakt kunnen hebben. Er gaat gelukkig niet elke dag iets van de rekening, maar (helaas) zijn dat maar heel weinig dagen.

Tot nu toe in januari hadden we elke dag een afschrijving. Behalve 15 januari, toen werd er geld gestort van Scoupy en dat kon ik ook kaasschaven. O_O

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven