Geld & Recht alle pijlers

Wie doen er nog meer spaarchallenges?

03-01-2020 20:04 621 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik was een beetje aan het denken over goede voornemens voor 2020 en een beetje aan het surfen, toen ik onderstaand artikel tegenkwam over spaarchallenges. Ik vond dat er best goede ideeën tussenstonden en wij gaan nu thuis de 52-weken challenge doen! Heb er al een apart potje voor gemaakt op onze spaarrekening. Weet nog niet wat we er aan het einde van het jaar mee gaan doen :)

https://methetzelfdegeld.nl/2020/01/02/ ... challenge/

Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Leuke challenges! Wij hadden ook een kleingeld-in-spaarpot idee maar 1) we gebruiken hier bijna nooit cash en 2) het wordt uitgegeven aan de glazenwasser als die aanbelt, want zie 1).
Bij ING heb je ook spaardoelen die je kan aanmaken, ik vind dat erg handig en motiverend! Je kunt er doelbedragen aan koppelen en dan geeft hij ook aan hoe ver je al bent. Heb er eentje om te sparen voor het kopen van een huis, 1 voor algemene buffer, 1 voor vakanties en 1 voor auto-onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
ik doe het met AH-zegels. In feite geef je dan bij je boodschappen 10% meer uit dat je spaart, plus wat rente. Een keer per jaar, vlak voor de vakantie lever ik dan alles in, meestal zo'n 12 tot 15 boekjes.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Goed idee, ik doe mee!!

Maar zetten jullie dan een reminder in jullie agenda? Ben bang dat ik het opgevend moment ga vergeten ofzo..
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
04-01-2020 00:06
Goed idee, ik doe mee!!

Maar zetten jullie dan een reminder in jullie agenda? Ben bang dat ik het opgevend moment ga vergeten ofzo..
Ik zet wel een reminder in mn agenda op elke woensdag, want toen begon het nieuwe jaar :p
Alle reacties Link kopieren
Bim schreef:
03-01-2020 23:44
ik doe het met AH-zegels. In feite geef je dan bij je boodschappen 10% meer uit dat je spaart, plus wat rente. Een keer per jaar, vlak voor de vakantie lever ik dan alles in, meestal zo'n 12 tot 15 boekjes.
Maar heb je dan ook een doel? Dat je aan het begin van de vakantie zoveel boekjes vol wil hebben? Dat hangt dan wel samen met de hoeveelheid boodschappen die je doet natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Puntpaprika schreef:
03-01-2020 23:38
Leuke challenges! Wij hadden ook een kleingeld-in-spaarpot idee maar 1) we gebruiken hier bijna nooit cash en 2) het wordt uitgegeven aan de glazenwasser als die aanbelt, want zie 1).
Bij ING heb je ook spaardoelen die je kan aanmaken, ik vind dat erg handig en motiverend! Je kunt er doelbedragen aan koppelen en dan geeft hij ook aan hoe ver je al bent. Heb er eentje om te sparen voor het kopen van een huis, 1 voor algemene buffer, 1 voor vakanties en 1 voor auto-onderhoud.
Wij storten het aan het einde van het jaar op de rekening. Dan doen we altijd een uitje naar de Rabo haha. :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Catcats schreef:
04-01-2020 11:23
Maar heb je dan ook een doel? Dat je aan het begin van de vakantie zoveel boekjes vol wil hebben? Dat hangt dan wel samen met de hoeveelheid boodschappen die je doet natuurlijk.
Ja, ik spaar voor de wintersport vakantie. Vier boekjes voor de skilessen en 10 tot 12 als contant voor uit eten gaan, terrasjes, overnachting op de heenweg.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Bim schreef:
04-01-2020 23:26
Ja, ik spaar voor de wintersport vakantie. Vier boekjes voor de skilessen en 10 tot 12 als contant voor uit eten gaan, terrasjes, overnachting op de heenweg.
Ooh wat goed!
Gister 53 euro overgemaakt. Heb niet echt een duidelijk spaardoel voor mezelf eigenlijk. Heb veel medische kosten (fysio) dus daarvoor wil ik een extra potje. Ook vind ik het fijn om geld te hebben voor hobby spullen. Daarnaast gaan we verbouwen, waar we op zich wel genoeg geld voor hebben, dus ik denk dat ik ga voor een extra buffertje.

Ik besef me dat we het financieel nu erg goed hebben en dat is een fijn gevoel. Dat is voor mij weleens anders geweest, waardoor ik nog steeds de drang heb extra geld op te potten :P.
Ik probeer mits dat lukt elke maand een x bedrag te sparen. Een x bedrag op mijn spaarrekening en een x bedrag in een ander potje voor de vakantie. Ik wil dit jaar als mijn portemonnee het toelaat een rondreis naar Java-Bali boeken. En kleingeld stop ik in een spaarpot. Vindt zelf dat het me nog wel redelijk afgaat in mijn eentje ook al zijn mijn inkomsten momenteel niet heel erg veel, maar dat wordt beter. Maar als iemand nog goede tips heeft? Altijd welkom.
Alle reacties Link kopieren
noctua schreef:
05-01-2020 10:03
Gister 53 euro overgemaakt. Heb niet echt een duidelijk spaardoel voor mezelf eigenlijk. Heb veel medische kosten (fysio) dus daarvoor wil ik een extra potje. Ook vind ik het fijn om geld te hebben voor hobby spullen. Daarnaast gaan we verbouwen, waar we op zich wel genoeg geld voor hebben, dus ik denk dat ik ga voor een extra buffertje.

Ik besef me dat we het financieel nu erg goed hebben en dat is een fijn gevoel. Dat is voor mij weleens anders geweest, waardoor ik nog steeds de drang heb extra geld op te potten :P.
Je hoeft denk ik ook niet per se een spaardoel te hebben. Als je het aan het einde van het jaar 'ineens' bij elkaar gespaard hebt, kun je altijd nog kijken wat je ermee gaat doen, toch? Extra buffer is altijd goed :P
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
05-01-2020 10:10
Ik probeer mits dat lukt elke maand een x bedrag te sparen. Een x bedrag op mijn spaarrekening en een x bedrag in een ander potje voor de vakantie. Ik wil dit jaar als mijn portemonnee het toelaat een rondreis naar Java-Bali boeken. En kleingeld stop ik in een spaarpot. Vindt zelf dat het me nog wel redelijk afgaat in mijn eentje ook al zijn mijn inkomsten momenteel niet heel erg veel, maar dat wordt beter. Maar als iemand nog goede tips heeft? Altijd welkom.
Wij doen ook elke maand aan het begin van de maand een bepaald bedrag overmaken naar de spaar. Daar komen we dan niet meer aan. De rest is zegmaar 'leefgeld' plus het geld dat voor rekeningen bedoeld is. Van dat 'leefgeld' probeer ik dus extra te sparen door de 52-weken challenge :P

Qua tips: ik lees veel over een spaar-barometer. Dat je bij elke zoveel euro een vakje of een lijntje kan inkleuren. Die plak je dan aan de binnenkant van je deur ofzo.. en dan met plaatjes van je doel erbij. Er is schijnbaar onderzoek naar gedaan (maar ik weet even niet meer waar ik dat gelezen heb) en dat schijnt wel echt te helpen om meer te sparen. Dus als jij die vakantie wilt boeken, plak je er dus plaatjes bij van de plekken die je wilt zien.

Op die site waar ik de link uit de OP vandaan had, las ik ook nog een stukje over besparen op de boodschappen.

https://methetzelfdegeld.nl/2020/01/03/ ... n-op-eten/

Vooral dat over voor 2 dagen koken en dat dat goedkoper is, daar zit wel wat in denk ik. Misschien helpt dat nog?
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
03-01-2020 20:18
Ik vind het met de 52 weken challenge zo verelend dat je op het einde de grote bedragen wegzet, terwijl dat de duurste maand is. Ook duurt het lang voordat je de pot eens echt aan ziet vetten (na drie maanden zit er nog geen 100 euro in de pot), vind ik jamer.

Ik heb elke maand vaste spaarbedragen, een deel lange termijn en een deeel korte termijn. Die laatste verdeel ik over verschillende potjes met afzonderlijke doelen (vakantie, onderhoud huis, enz).

Wat ik met 1 bankpas wel doe is dat die alle bedragen die ik er mee betaal naar boven afrond en het in een van mijn tijdelijke spaarpotjes stop. Dat is ongeveer 7 euro per week bij mij. Niet heel veel maar iets waar ik helemaal niks voor hoef te doen naar de potjes die ik aan het begin van de maand vul.
Ik deed het daarom op de “bingo” manier. Maakte een lijstje van 52 weken en streepte er iedere week een af. In. MEi kon ik dan bv met vakantie geld. Week 50,51,52 afstrepen.


sorry pas later alles terug gelezen deze tip was dus al meerdere malen gegeven
Alle reacties Link kopieren
Weet dat ik 2 dagen te vroeg ben maar heb de 2 euro van deze week maar alvast overgemaakt naar het 52-weken challenge potje :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Goedzo! Ik doe de 1% challenge. Ga het elke maand op de 20ste overmaken!

Ik doe 'm trouwens wel andersom. Ik begin met het hoge bedrag en eindig in december met 1%. Dan heb ik dan niet een extra dure maand.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
06-01-2020 11:06
Goedzo! Ik doe de 1% challenge. Ga het elke maand op de 20ste overmaken!

Ik doe 'm trouwens wel andersom. Ik begin met het hoge bedrag en eindig in december met 1%. Dan heb ik dan niet een extra dure maand.
Maar het idee is toch dat je elke maand een heel klein beetje meer apart legt en dat je dat dan bijna niet merkt? Dat je dat kunt opbouwen zegmaar..
Alle reacties Link kopieren
Catcats schreef:
06-01-2020 11:45
Maar het idee is toch dat je elke maand een heel klein beetje meer apart legt en dat je dat dan bijna niet merkt? Dat je dat kunt opbouwen zegmaar..
Ja dat is het originele idee, maar als je het andersom doet, wordt het alleen maar leuker, want het wordt steeds lager. Dus worden de 'vaste lasten' lager. En ik hou ervan als mijn vaste lasten dalen. :$
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
06-01-2020 11:50
Ja dat is het originele idee, maar als je het andersom doet, wordt het alleen maar leuker, want het wordt steeds lager. Dus worden de 'vaste lasten' lager. En ik hou ervan als mijn vaste lasten dalen. :$
Hahah okee true, dat is ook leuker :)
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met de rest dan?!
Catcats schreef:
06-01-2020 21:13
Hoe gaat het met de rest dan?!
Heb ook alvast voor week 2 overgemaakt :grin:
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de 52 weken challenge in bingo variant.
Om goed te beginnen deze week de € 50 afgestreept.
girasole3 schreef:
06-01-2020 21:18
Ik doe de 52 weken challenge in bingo variant.
Om goed te beginnen deze week de € 50 afgestreept.
Dat is ook een leuk idee!
Alle reacties Link kopieren
Emceetje schreef:
06-01-2020 21:36
Dat is ook een leuk idee!
En dat vind ik prima te doen. In de week dat salaris binnenkomt streep ik 1 van de hoogste bedragen af en de andere weken kijk ik wat uitkomt.
Deze week geen salaris, maar toch € 50 afgestreept 😊
Alle reacties Link kopieren
noctua schreef:
06-01-2020 21:18
Heb ook alvast voor week 2 overgemaakt :grin:
:cheer:
girasole3 schreef:
06-01-2020 21:18
Ik doe de 52 weken challenge in bingo variant.
Om goed te beginnen deze week de € 50 afgestreept.
Dit doe ik ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven