Wie heeft er ook GEEN spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 15:38
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
dinsdag 14 mei 2019 om 11:48
En dat is ook een perfecte en verstandige manier om te sparen. Dat lijkt niet iedereen te begrijpen. Je heb inderdaad niet hele hoge spaarsaldo's nodig voor nu als een wasmachine kapot gaat .Maar als je later ook een beetje lekker wil leven dan heb je wat extra geld nodig. Deze groep is dadelijk ook aan het klagen als ze 65 zijn dat ze nog moeten werken en dat de overheid alles van ze afpakt en het nu zo slecht hebben. Gewoon zelf regelen.Marana schreef: ↑14-05-2019 11:30Ik spaar omdat ik zelf wil weten wanneer ik stop met werken. En dan kan ik het gat tot aan mijn pensioen overbruggen. Bovendien ga ik er vanuit dat de AOW later vrijwel niets meer is, en dat je particuliere zorg moet inkopen als je een beetje fatsoenlijk verzorgd wilt worden. Ik leef nu vrij sober in vergelijking met een aantal mensen hier (in het oosten van het land dus goedkoop wonen, ik besteed per jaar maximaal 1000 euro aan kleding, doe nooit aan tijdschriftjes of koffie to go, ga gemiddeld maar eens per maand een avond uit/naar de film/theater/etc., bezoek zelden een kroeg en niet vaak een terrasje) maar dat zijn geen bewuste keuzes, ik heb een prima leven. En ik wil ook prima blijven leven mocht ik voor mijn 60e stoppen met werken.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:49
Ik vermoed dat die beslissing ook deeld heeft te maken met de eigen financiele gesteldheid. En bijlenen is zo erg nog niet, als je zelf hard werkt vallen die kosten ook wel weer mee.redbulletje schreef: ↑14-05-2019 11:29Ik vind de tendens hier op het forum juist zo naar, dat kinderen op hun 18e zo ongeveer het huis uitgetrapt worden en de ouders ze aansporen vooral te gaan lenen voor hun studie ipv dat ze daar zelf aan bijdragen.
Alhoewel ik wel vind dat het belachelijk is dat je op je 18e de keus kan maken om bijna 1000 euro per maand te gaan lenen. Op die leeftijd heb je toch nog geen volledig besef van wat de gevolgen daarvan zijn?
Mij is op de middelbare school nooot iets verteld over lenen voor je studie terwijl dat toch je toekomst kan bepalen. Blijf dat belachelijk vinden.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:49
Ik ken je nu al jaren maar heb dus werkelijk geen idee waar je woont. Ook geen idee welk deel van het land. Geen idee of je het ooit gedeeld hebt en dan ligt het dus aan mij.redbulletje schreef: ↑14-05-2019 11:45Lijkt me echt de hel om niet meer zelfstandig te kunnen rijden. En vlak bij de supermarkten in ons dorp is het hysterisch druk de hele dag. Zou er voor geen goud in de buurt willen zitten. Als zo'n situatie permanent zou worden, dan wil ik eruit. Echt eruit dus.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:53
Oh kut
Oeps
Rectificatie... Je vergeet dat Ally bejaard is
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:56
dinsdag 14 mei 2019 om 12:04
dinsdag 14 mei 2019 om 12:04
Dit lijkt me wel de crux inderdaad.ClumsyNinja schreef: ↑14-05-2019 11:32
Ik blijf van de ene in de andere verbazing vallen in dit topic. Dus volgens TO is 5000 euro uitgeven iedere maand ineens 'mindfull in het hier en nu leven'. X-D
TO het lijkt alsof je heel hard op zoek bent naar een nieuw imago. Kennelijk was je ooit de 'bohemian kunstenaar' en nu smijt je met je hoge salaris en je dure huis weg wat je nooit dacht te hebben. Maar nog steeds geen spaargeld dus je lijkt nog steeds af te willen geven op 'die verwende rijken' zonder door te hebben dat je echt zelf één van die mensen in een mega gunstige financiele situatie bént.
Je praat jezelf steeds tegen. Je spaart niet, maar je hebt heel veel spaargeld uitgegeven aan het verduurzamen van je huis. Je spaart wel maar niet voor later, maar tegelijkertijd zit je geld in banksparen en overwaarde.
Mijn voorstel: ga even diep nadenken over welk imago je nou exact wil en kom dan met een nieuwe nick terug, óf als rijke stinkert die alles goed voor elkaar heeft, óf als bohemian kunstenaar die zo alternatief leeft en moet sappelen. Maar alles tegelijkertijd kan niet mop.
Jammer, want het is op zich een interessant en voor vele mensen relevant onderwerp.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:05
BONNIE BONNIE HALLO!
Je reageert structureel niet op mensen die duidelijk antwoord geven op je vraag. Mensen sparen veel omdat ze:
-hun kinderen schuldenvrij aan het leven willen laten beginnen
- (veel) eerder willen stoppen met werken, in ieder geval niet tot hun 70-75
-geen garanties meer hebben wbt pensioen/aow
Blijf je die reacties negeren?
Je reageert structureel niet op mensen die duidelijk antwoord geven op je vraag. Mensen sparen veel omdat ze:
-hun kinderen schuldenvrij aan het leven willen laten beginnen
- (veel) eerder willen stoppen met werken, in ieder geval niet tot hun 70-75
-geen garanties meer hebben wbt pensioen/aow
Blijf je die reacties negeren?
fireme wijzigde dit bericht op 14-05-2019 12:06
12.04% gewijzigd
dinsdag 14 mei 2019 om 12:05
En een perma
dinsdag 14 mei 2019 om 12:06
Ah damnnnn
Dat vind ik wel raar, ze heeft toch niks gedaan wat banwaardig is?
dinsdag 14 mei 2019 om 12:07
Ze had al een perma. Dan mag je niet meer terugkomen.SuperflySister schreef: ↑14-05-2019 12:06Dat vind ik wel raar, ze heeft toch niks gedaan wat banwaardig is?
dinsdag 14 mei 2019 om 12:08
Behalve terugkomen onder een perma.SuperflySister schreef: ↑14-05-2019 12:06Dat vind ik wel raar, ze heeft toch niks gedaan wat banwaardig is?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
Dat vind ik ook raar, dat ze al een permaban had.
Hoezo?
dinsdag 14 mei 2019 om 12:09
ClumsyNinja schreef: ↑14-05-2019 12:07Verrek. Geef ik iemand advies om na te denken over haar imago en met een nieuwe nick terug te komen, gaat ze meteen op anoniem om dat inderdaad te doen.
Als iedereen nou eens zo goed naar me luisterde...![]()
Was ook wat ik dacht, want ik zat net op jouw post te reageren. Ik dacht "zo, die neemt wel heel snel dat advies ter harte!" .
dinsdag 14 mei 2019 om 12:09
Ah, dus het was idd wie we dachten dat het was.
Life is short. Eat dessert first.