Wie heeft er ook GEEN spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 15:38
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
dinsdag 14 mei 2019 om 11:16
Tussen zuinig leven en over de balk smijten (wat hier steeds wordt geroepen) zit nog een wereld van verschil.
De meeste mensen die een redelijk goed inkomen hebben maar geen tonnen spaargeld leven een heel normaal leven maar hebben hoge lasten anno 2019 met opgroeiende kinderen in een grote stad en hun eerste koophuis. Het heeft vaak helemaal niet veel te maken met over de balk smijten. Zoals ik al zei: ik draag tweedehands kleding, geef weinig om luxe, heb nog nooit een nieuwe auto gereden en ik ga amper uit eten. Mijn uitgaves zitten vooral in mijn kinderen. Kan alleen helaas niet helemaal uitleggen wat ik bedoel hier maar geloof maar dat het een enorme hap uit ons inkomen is.
Hier word ik altijd zo nieuwsgierig van
En als je wel graag wat eerder wil stoppen met werken dan heb je een flinke spaarrekening nodig. Anders kan je lekker doorbuffelen tot je 70e.
Ja precies. Wij gaan kleiner wonen in een appartement. Helaas is dat huis een stuk duurder dan onze eengezinswoning.SuperflySister schreef: ↑14-05-2019 11:05
Waar ga je dan precies kleiner wonen? En met welk geld dan?
Dus eventuele overwaarde gaat daar zo weer in zitten, of je moet naar een buitenwijk verhuizen (in ons geval dan) maar dat is nou net wat we niet willen.
I like being a mess. It's who I am.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:17
dinsdag 14 mei 2019 om 11:18
ze is alleen wat vermoeiend maar ze speelt nergens op de man ofzo, sla een topic dan over, maar staffen is wel wat overdreven hier vind ik
dinsdag 14 mei 2019 om 11:19
Ik zou dus precies dezelfde keuze als jij hebben gemaakt.MinkeDeWit schreef: ↑14-05-2019 09:24Dat is waar, en dat had ik eigenlijk ook moeten doen. Ik heb bijv vorig jaar twee kapitaalverzekeringen opgezegd (en afgekocht). Kwam wat geld uit en ik hoef de premie niet meer te betalen. Stel dat ik dat geld had gebruikt voor aflossing hypotheek, scheelt me 25 netto of zo (echt bijna niets), maar ook niet meer 75 euro premie, dus 100 euro om extra te sparen. Nou ja, ik ga dus dit jaar ver op vakantie en heb mijn dochter gezegd dat paardrijden nu binnen het budget valt. Misschien ga ik dit wel weer deleten, want ik ben de enige die steeds onverstandige acties opbiecht![]()
Mag ik trouwens even vragen om welke kapitaalverzekeringen het gaat. Ik denk nml dat ik ook eens zoiets moet uitzoeken. Ook al for ever voor van alles verzekerd nml. Eens het uitzoeken waard.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:21
Kan best waar zijn. Maar omdat 50-100 forummers in de afgelopen 20 jaar hier roepen dat ze veel geld hebben of omdat ze 4 verwende jong volwassenen kent, betekend niet dat de andere 17 miljoen ook zo leeft.
Beetje domme redenatie van TO.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 11:24
7.71% gewijzigd
dinsdag 14 mei 2019 om 11:21
Het stafje komt ook niet van mij, maar doorposten onder een perma (die ze denk ik ter bescherming van zichzelf heeft) mag nu eenmaal niet.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 11:22
7.98% gewijzigd
dinsdag 14 mei 2019 om 11:22
In drie jaar hebben ze geen tonnen erdoor gejast waarschijnlijk. Maar stel dat ze een ton hadden en die er wel in 3 jaar doorjassen vanwege werkloosheid. Waar hadden deze mensen van kunnen leven als ze die ton niet hadden gehad, hoe waren ze dan die drie jaar doorgekomen?
Jij geeft per maand 5000 euro uit blijkbaar. Als jullie allebei morgen werkloos zijn komt er ineens nog maar 3500 euro binnen. Hoe ga je dan rondkomen?
Ik heb geen idee wie ze zou zijn, ben nieuwsgierig, maar ik herken mensen haast nooit als ze van nick veranderen.the_Wicked_Witch schreef: ↑14-05-2019 11:21Het stafje komt ook niet van mij, maar doorposten onder een perma mag nu eenmaal niet.
BonnieM... niet iedereen die het geld heeft heeft behoefte om luxe te leven hoor. Mijn ouders gingen bijna nooit op vakantie (en als ze gingen was het een midweekje in een huisje in NL), kochten nooit dure dingen, kochten veel bij de kringloop. Reden in een kleine auto van 20 jaar oud terwijl ze beiden goede inkomens hadden. Ze hadden er gewoon nooit behoefte aan om allerlei dingen te kopen.
Mijn moeder heeft een heel oud, klein teeveetje in de kamer staan die ze elke dag gebruikt. Ik heb al meerdere malen voorgesteld om iets nieuwers aan te schaffen. Wil ze niet want deze doet het prima. Ik begrijp dit niet maar ik hoef het ook niet te begrijpen. Haar geld, haar leven, haar tv.
Mijn moeder heeft een heel oud, klein teeveetje in de kamer staan die ze elke dag gebruikt. Ik heb al meerdere malen voorgesteld om iets nieuwers aan te schaffen. Wil ze niet want deze doet het prima. Ik begrijp dit niet maar ik hoef het ook niet te begrijpen. Haar geld, haar leven, haar tv.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:23
En ook helemaal niet handig, als je ver moet lopen naar een supermarkt, of een eind moet reizen naar de ha of het zkh. Zeker als je ouder wordt wil je juist dat soort dingen in de buurt hebben lijkt mij?AllyMcBeal schreef: ↑14-05-2019 11:16Ja precies. Wij gaan kleiner wonen in een appartement. Helaas is dat huis een stuk duurder dan onze eengezinswoning.
Dus eventuele overwaarde gaat daar zo weer in zitten, of je moet naar een buitenwijk verhuizen (in ons geval dan) maar dat is nou net wat we niet willen.
Maar goed met een bups kinderen kunnen zij natuurlijk boodschappen voor je doen, of met je naar de ha, als ze je tegen die tijd niet allang zat zijn, geëmigreerd zijn, hun eigen drukke leven leiden en op voorwaarde dat ze nog leven...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:24
Studerende kinderen dure hobby's en biologisch eten (wat wij dus heel belangrijk vinden)CleopatraVII schreef: ↑14-05-2019 09:00Nou, ik heb zo'n dikke spaarrekening, die ik gewoon zelf bij elkaar heb gespaard aangezien ik niet veel uitgeef en dus veel over heb, maar ik kan geen huis kopen. Want daar verdien ik te weinig voor. Dus daar zit ik dan als twintiger met mijn dikke spaarrekening mijn geld elke maand weg te gooien. Dat is ook kut.
Overigens vraag ik me echt af waar jij (to) al je geld aan uit geeft dat je nooit iets overhoudt. Wat koop je dan allemaal elke maand?
Verder houden we van vakanties en weekendjes weg en concerten en theater en kunst maar geven niet om dure nieuwe merkkleding of tig paar schoenen of design in huis (we maken veel zelf)
Duurzaamheid vinden we wel belangrijk. Wij hebben onze vaste lasten ook naar omlaag gebracht door allerlei duurzaamheidsbevorderende shizzle aan te brengen in huis (daar zit dus vrij veel - spaar- geld in) en levert ons op termijn geld op. Anyways, we sparen dus wel (iets) maar niet voor later en niet voor het einde der dagen. Maar voor redelijke korte termijn doelen en wat appeltjes voor de dorst (maar willen niet ineens in een box vallen waardoor we enorm veel belasting moeten gaan dokken (niet dat het ooit zover komt trouwens hahaha) )
dinsdag 14 mei 2019 om 11:26
Dat snap ik. Een dat is met een een aantal pubers+studenten nog veel meer dan wanneer je één kind van vier hebt. Maar wat zit jou dan dwars? Dat er andere mensen zijn die ook (bijna)-volwassen kinderen hebben en wel tonnen overhouden? Of dat ze die tonnen niet aan zichzelf besteden? Of juist dat ze die tonnen aan de kinderen uitgeven?BonnieM- schreef: ↑14-05-2019 11:16Tussen zuinig leven en over de balk smijten (wat hier steeds wordt geroepen) zit nog een wereld van verschil.
De meeste mensen die een redelijk goed inkomen hebben maar geen tonnen spaargeld leven een heel normaal leven maar hebben hoge lasten anno 2019 met opgroeiende kinderen in een grote stad en hun eerste koophuis. Het heeft vaak helemaal niet veel te maken met over de balk smijten. Zoals ik al zei: ik draag tweedehands kleding, geef weinig om luxe, heb nog nooit een nieuwe auto gereden en ik ga amper uit eten. Mijn uitgaves zitten vooral in mijn kinderen. Kan alleen helaas niet helemaal uitleggen wat ik bedoel hier maar geloof maar dat het een enorme hap uit ons inkomen is.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:26
Dankje. Dat vind ik dus ook. Je kan van mij van alles vinden maar ik speel niet op de man en als je wat van me vindt dan ga je wat anders doen. Ik vind dat staffen wel zo kinderachtig.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:27
Ik spaarde flink vanaf dat ik zowel in de horeca als op de manege zwart ging werken in weekenden en vakanties. Naast dat ik er eerst mijn paard en later mijn reizen van begon te doen, spaarde ik zo'n 50.000 gulden om rond mijn 25e mijn koophuis van te kunnen inrichten en verbouwen. Verbouwingen die mijn vader overigens deed, dus die heeft ook genoeg bijgedragen aan mijn woongenot. Ik heb altijd een voldoende spaarpotje om een opgereden tweedehandsauto in te kunnen ruilen voor een nieuwere tweedehands en voor andere calamiteiten.
Ben opgegroeid met leren sparen en geen dingen kopen waar je 't geld niet voor hebt. Dus geen leningen (behalve een hypotheek)
Ben opgegroeid met leren sparen en geen dingen kopen waar je 't geld niet voor hebt. Dus geen leningen (behalve een hypotheek)
dinsdag 14 mei 2019 om 11:28
Dat is waar. Het is ook wel een generatieding. Mijn opa en oma waren ook zo. En bleken dus achteraf stinkend rijk te zijn geweest. Is inmiddels op en verdeeld maar spaarzaamheid was een deugd in die tijd. Dat is nu natuurlijk allang niet meer zo.Lady_Day schreef: ↑14-05-2019 11:22BonnieM... niet iedereen die het geld heeft heeft behoefte om luxe te leven hoor. Mijn ouders gingen bijna nooit op vakantie (en als ze gingen was het een midweekje in een huisje in NL), kochten nooit dure dingen, kochten veel bij de kringloop. Reden in een kleine auto van 20 jaar oud terwijl ze beiden goede inkomens hadden. Ze hadden er gewoon nooit behoefte aan om allerlei dingen te kopen.