Wie heeft er ook GEEN spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 15:38
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
dinsdag 14 mei 2019 om 12:10
Volgens mij had ze een perma onder één van haar vorige nicks?SuperflySister schreef: ↑14-05-2019 12:06Dat vind ik wel raar, ze heeft toch niks gedaan wat banwaardig is?
Life is short. Eat dessert first.
En vooral: hóe anderen het besteden. Of ze nou tonnen op hun rekening hebben, daar een veel groter huis van kopen, bijna niks op de bank hebben en alles uitgeven aan reizen of kunst, alles beleggen of het uitgeven aan studerende en/of uitwonende kinderen. Ieder zijn keuze toch?doornroosje9 schreef: ↑14-05-2019 11:53Wow. Wij verdienen ongeveer modaal, huis gebouwd rond 2005, leven niet sober en hebben spaargeld. Ook gewoon een auto, gaan op vakantie, wel geen kinderen, dat scheelt ook een hoop natuurlijk.
Waarom is het voor jou toch zo belangrijk om jezelf te willen verantwoorden? Wat maakt het in godsnaam uit wat anderen hebben?
ClumsyNinja schreef: ↑14-05-2019 12:07Verrek. Geef ik iemand advies om na te denken over haar imago en met een nieuwe nick terug te komen, gaat ze meteen op anoniem om dat inderdaad te doen.
Als iedereen nou eens zo goed naar me luisterde...![]()
Omdat ze mijns inziens nog nooit iets heeft gedaan wat een permaban rechtvaardigt en ik zo uit het hoofd al verschillende mensen kan noemen die wél banwaardige zaken uitvreten maar daar gewoon mee wegkomen.
Dat hele permabannen is een beetje een rare relikwie uit vroeger forumtijden, vind ik.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:11
Precies! Laat iedereen toch doen wat hij of zij wil, waarom altijd dat oordelen.NYC schreef: ↑14-05-2019 12:10En vooral: hóe anderen het besteden. Of ze nou tonnen op hun rekening hebben, daar een veel groter huis van kopen, bijna niks op de bank hebben en alles uitgeven aan reizen of kunst, alles beleggen of het uitgeven aan studerende en/of uitwonende kinderen. Ieder zijn keuze toch?
dinsdag 14 mei 2019 om 12:11
Onder een andere nick was dat dan he?SuperflySister schreef: ↑14-05-2019 12:10Omdat ze mijns inziens nog nooit iets heeft gedaan wat een permaban rechtvaardigt en ik zo uit het hoofd al verschillende mensen kan noemen die wél banwaardige zaken uitvreten maar daar gewoon mee wegkomen.
Dat hele permabannen is een beetje een rare relikwie uit vroeger forumtijden, vind ik.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:12
Precies, zolang de maatschappij niet op hoeft te draaien voor jouw keuzes is er niks aan de hand.NYC schreef: ↑14-05-2019 12:10En vooral: hóe anderen het besteden. Of ze nou tonnen op hun rekening hebben, daar een veel groter huis van kopen, bijna niks op de bank hebben en alles uitgeven aan reizen of kunst, alles beleggen of het uitgeven aan studerende en/of uitwonende kinderen. Ieder zijn keuze toch?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:13
Ik spaar niet. Ik zorg wel dat ik altijd minimaal €1000 op mijn spaarrekening heb, maar dat is voor het geval mijn wasmachine kapot gaat of mijn fiets gestolen wordt en ik een nieuwe verzekering moet afsluiten. Verder geef ik mijn vakantiegeld, het Belastinggeld wat ik jaarlijks terug krijg en de dertiende maand uit aan reizen. En soms verander ik wat in mijn interieur. Ik heb lage vaste lasten, dus ik zou makkelijk wel kunnen sparen. Ik wil geen koophuis en ook geen auto. Ik zie voorlopig geen reden om duizenden euro’s op mijn spaarrekening te laten staan.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:15
Dat je graag wilt dat je kinderen zonder studieschuld hun werkzame leven kunnen beginnen is natuurlijk mooi, maar het is ook geen drama als dat niet kan.
Daarbij ligt dat hele leenstelsel alweer onder vuur, dus tegen dat je die 2 ton aan je kinderen wilt spenderen is het mss niet meer nodig.
Daarbij ligt dat hele leenstelsel alweer onder vuur, dus tegen dat je die 2 ton aan je kinderen wilt spenderen is het mss niet meer nodig.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 14 mei 2019 om 12:15
Of permabannen verder ok of wenselijk is, is inderdaad een andere kwestie. Ik ken de redenen van permabannelingen verder ook niet. Tenzij iemand op een hele nare manier trollt.SuperflySister schreef: ↑14-05-2019 12:13Ja, dat snap ik, ik weet wie ze is. Een van de oudste fossielen van dit forum.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:18
60.720 euro samen.AllyMcBeal schreef: ↑14-05-2019 11:38Ja dit jaar begin je toch belasting te betalen over spaargeld vanaf 25.000 euro per persoon. Dus 50.000 samen.
Over het meerdere betaal je ca. 30 % belasting over de fictieve rente die het zou opbrengen.
Ik geloof dat die fictieve rente 4 % is.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:18
Wat willen ze nu dan? Weer basisbeurs invoeren? Want dat vind ik nog veel meer tricky eerlijk gezegd. Hoewel het waarschijnlijk altijd mag zonder leenstelsel/basisbeurs/aanvullende toeslag etc te studeren, denk ik? Of geschiedt dat automatisch als mensen zich aanmelden bij DUO. Neem aan dat je (ook) altijd bij DUO moet melden dat je studeert, ook als je niks wil lenen, of hoeft dat niet per se en is inschrijven bij onderwijsinstituut dan voldoende?Solomio schreef: ↑14-05-2019 12:15Dat je graag wilt dat je kinderen zonder studieschuld hun werkzame leven kunnen beginnen is natuurlijk mooi, maar het is ook geen drama als dat niet kan.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:20
SuperflySister schreef: ↑14-05-2019 12:13Ja, dat snap ik, ik weet wie ze is. Een van de oudste fossielen van dit forum.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:23
Ach ja, dan spenderen ze het niet aan hun studie. Misschien willen ze helemaal niet studeren. Ik zou ook graag mijn kinderen met een fijn spaarpotje de wereld in sturen. Maar daar ga ik geen dingen voor laten. Dus gewoon op vakantie en een luxe auto en een spaarrekening voor de kinderen.Solomio schreef: ↑14-05-2019 12:15Dat je graag wilt dat je kinderen zonder studieschuld hun werkzame leven kunnen beginnen is natuurlijk mooi, maar het is ook geen drama als dat niet kan.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:39
Toen ik kinderen kreeg, zijn nu twintigers, hadden we 'niks' mbt geld.
Oude tweedehands meubels, en meestal één rammelbak en spaargeld misschien een paar piek of in het rood.
Als er iets stuk was dan maakte mijn ex of ik het zelf op z'n provisorisch.
We hadden het echter hartstikke fijn.
Kinderen kwamen niks tekort en wij ook niet.
Lekker kneuterig maar goed.
Dure reizen, een nieuwe keuken of dure frutsels en toestanden voor de kinderen en voor ons zelf hadden we inderdaad niet.
Maar maakte me nooit druk.
Nu mijn kinderen zelf de deur uit zijn ben ik trots hoe ze het doen.
Verdienen goed, hoog opgeleid maar geen enkele 'hoge' eisen mbt materialisme of drang om constante zekerheden te hebben.
Heb nu zelf ook geen spaargeld, had een paar duizend euro maar die is er doorheen gejaagd.
Ben niet heel lang geleden gescheiden en leef van mijn inkomen in de zorg.
Sparen lukt niet goed dus als er iets stuk gaat dan is het even flink de broekriem aanrijgen.
Als ik regelmatig zie wat de jongere generatie allemaal al heeft en wil dan vind ik dat heus knap maar ook weer zo uitgestippeld dat ik er soms kriegel van word.
Oude tweedehands meubels, en meestal één rammelbak en spaargeld misschien een paar piek of in het rood.
Als er iets stuk was dan maakte mijn ex of ik het zelf op z'n provisorisch.
We hadden het echter hartstikke fijn.
Kinderen kwamen niks tekort en wij ook niet.
Lekker kneuterig maar goed.
Dure reizen, een nieuwe keuken of dure frutsels en toestanden voor de kinderen en voor ons zelf hadden we inderdaad niet.
Maar maakte me nooit druk.
Nu mijn kinderen zelf de deur uit zijn ben ik trots hoe ze het doen.
Verdienen goed, hoog opgeleid maar geen enkele 'hoge' eisen mbt materialisme of drang om constante zekerheden te hebben.
Heb nu zelf ook geen spaargeld, had een paar duizend euro maar die is er doorheen gejaagd.
Ben niet heel lang geleden gescheiden en leef van mijn inkomen in de zorg.
Sparen lukt niet goed dus als er iets stuk gaat dan is het even flink de broekriem aanrijgen.
Als ik regelmatig zie wat de jongere generatie allemaal al heeft en wil dan vind ik dat heus knap maar ook weer zo uitgestippeld dat ik er soms kriegel van word.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:42
Maar dat uitstippelen zal wel moeten, tenzij je eeuwig thuis wilt blijven wonen en tot je dood gaat werken.
Ik zou nu tot mijn 70e moeten werken, nou dat dacht ik toch niet. Dus daar leg ik echt geld voor weg zodat we eerder kunnen stoppen. En ja ik weet dat het niet gezegd is dat ik überhaupt zo oud wordt maar ik denk liever dat ik dat wel wordt.
Daarnaast sparen we elke maand voor de studie van de kinderen. En een flink bedrag voor vakanties, want je leeft ook nu. En daarnaast nog een bedrag voor onderhoud aan het huis, vervanging van spullen enz.
Ik zou nu tot mijn 70e moeten werken, nou dat dacht ik toch niet. Dus daar leg ik echt geld voor weg zodat we eerder kunnen stoppen. En ja ik weet dat het niet gezegd is dat ik überhaupt zo oud wordt maar ik denk liever dat ik dat wel wordt.
Daarnaast sparen we elke maand voor de studie van de kinderen. En een flink bedrag voor vakanties, want je leeft ook nu. En daarnaast nog een bedrag voor onderhoud aan het huis, vervanging van spullen enz.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:47
Zuidwest Brabant, buiten de bebouwde kom van een dorp in bos gebied.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:59
Betty_Slocombe schreef: ↑14-05-2019 12:53Alhoewel ik deze forummer echt ernstig vervelend vind, heb ik nooit begrepen waarom ze een permaban gekregen heeft.
Schenden van afspraken meen ik, maar waar ik dat ooit gelezen heb weet ik niet meer.
dinsdag 14 mei 2019 om 13:03
Ik vind een permaban een beetje lagere school gedrag. Jij mag niet meer meedoen nehnehnehnehneh.SuperflySister schreef: ↑14-05-2019 12:10
Als iemand zich misdraagt dan flikker je diegene er hooguit een maand uit. Zo moeilijk is dat toch niet.
Tenzij het echt een zieke geest is die strafbare dingen doet uiteraard.
Stressed is just desserts spelled backwards