Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft gelijk?

03-08-2016 10:25 89 berichten
Situatie is als volgt:

Wij huren een garagebox van een particulier achter ons huis. Deze particulier heeft deze op eigen grond (dus geen gemeentegrond) staan en verhuurt deze. Nu is er een buurtbewoner die er geen garage huurt (weten we zeker, nagevraagd bij verhuurder) die steeds zijn auto voor onze box blijft parkeren, ondanks dat wij hem hier meerder keren, eerst vriendelijk, later wat geïrriteerder op aangesproken hebben. Wij hebben 2 auto's en omdat er wat weinig parkeerplek in de straat is parkeert 1 van ons altijd voor de box, meestal degene die de kinderen weg brengt naar de opvang, zodat hij/zij niet zo ver hoeft te slepen met 2 kleine kinderen en spullen.

Nu waren we er zo klaar mee dat we hem al meerder keren ingebouwd hebben en pas de auto's weg gehaald hebben als hij aanbelde.

Nu is man geneigd de volgende keer (hij staat weer ingebouwd) te weigeren de auto weg te halen. De vraag is, mogen we dit doen? Het is prive grond, hij heeft er niets te zoeken, en mag daar dus ook niet zijn. Echter de auto is wel van hem.
To, hoe zit de situatie exact? Wat meer uitleg graag!

(Ik lees het dat er twee auto's zijn in het gezin, een daarvan wordt ergens op straat geparkeerd en de ander op de oprit van de garagebox. De garagebox wordt kennelijk niet als garage gebruikt, dus er hoeft niemand in of uit en buurman weet dat. Buurman parkeert zijn auto ervoor, terwijl jullie zelf daar willen parkeren. Maar kan het mis hebben.)
Er is niets over te zeggen totdat TO meer duidelijkheid geeft. Het klinkt namelijk niet alsof de buurman hun in/uitrit blokkeert, want daar wordt niet over gerept.
Ik ruik geld voor de verhuurder. Die moet gewopn ook parkeerplaatsen gaan verhuren. Probleem opgelost en verhuurder extra blij.

En nee, natuurlijk ga je iemand niet klem rijden.
Ik zou extra nummerbordplaten bestellen van jullie eigen nummerborden en die dan op die garagedeur hangen, zodat duidelijk is dat die parkeerplaats in principe voor jullie auto's is.

Formeel mag niemand een uitrit blokkeren op de openbare weg. Of dat ook voor privéterrein geldt weet ik niet.

Op het forum van infopolitie staat dit:

http://infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?t=36625

Eigen terrein of toch niet.

Zoals vaker uitgelegd: eigendom van een terrein doet niets ter zake.

Het karakter van het terrein des te meer.

Als het terrein niet is afgescheiden met hekken, paaltjes, kettingen etc. dan is het 'voor openbaar verkeer openstaand'.

Het kunnen benaderen enkele via een route die is beperkt door 'bestemmingsverkeer' is geen afscherming van eigen terrein.

Iedereen mag op een voor openbaar verkeer openstaand terrein parkeren.

Dus ook de onbekende bestuurder.

Op het 'voor openbaar verkeer openstaand terrein' kan de politie handhaven voor verkeersovertredingen.

Maar het RVV1990 kent geen overtredingen van 'eigen parkeerplaatsen'. Eigendom doet niet ter zake.

De politie kan immers aan een geparkeerde auto zien of hij behoort aan de eigenaar, of huurders, van een het parkeerterrein.

Dus rest het handhaven op: correct in een parkeervak parkeren/niet op trottoir parkeren/niet dubbel parkeren/geen gevaar of hinder door parkeren.
Oh en die auto van hem gijzelen mag natuurlijk niet.
quote:Marana_ schreef op 03 augustus 2016 @ 11:29:

Op het 'voor openbaar verkeer openstaand terrein' kan de politie handhaven voor verkeersovertredingen.

Maar het RVV1990 kent geen overtredingen van 'eigen parkeerplaatsen'. Eigendom doet niet ter zake.

De politie kan immers aan een niet geparkeerde auto zien of hij behoort aan de eigenaar, of huurders, van een het parkeerterrein.

Dus rest het handhaven op: correct in een parkeervak parkeren/niet op trottoir parkeren/niet dubbel parkeren/geen gevaar of hinder door parkeren.[/i]Niet ontbrak volgens mij
quote:Prins_Joe schreef op 03 augustus 2016 @ 10:32:

Als er een uitrit aan de garagebox vastzit mag hij daar sowieso toch niet parkeren? Als de eigenaar een vergunning geeft voor de garagebox zit daar ook een uitrit bij. Dus kun je gewoon de politie bellen en hem weg laten slepen toch?Ik denk dat dit het goede antwoord is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gordi schreef op 03 augustus 2016 @ 11:34:

[...]

Ik denk dat dit het goede antwoord is.Áls de auto op de oprit staat. En dat betwijfel ik omdat TO nergens zegt dat zij geblokkeerd wordt, wel dat ze de ándere auto klem zet.
.
Hebben jullie ook met de verhuurder afgesproken dat jullie daar de auto mogen neerzetten? Anders zijn jullie net zo fout denk ik. Daarnaast lijkt insluiten mij niet handig. Hij kan als wraak sleutel langs jullie auto halen of banden kapot steken. Ben je geld kwijt aan zo'n leuke actie. Lijkt mij niet verstandig. Als jullie een afspraak met de verhuurder hebben dat jullie daar de auto mogen parkeren en de buurman zijn auto daar neerkwakt, kun je aan de verhuurder vragen of deze de buurman hier op aanspreekt (maar alleen dus als hij daar inderdaad niet mag parkeren!). Grond is namelijk van hem en daar hebben jullie verder absoluut niets over te zeggen.
quote:ZonnigKleintje schreef op 03 augustus 2016 @ 11:32:

[...]

Niet ontbrak volgens mijDat denk ik ook, ik heb gewoon gecopypaste zonder goed te lezen blijkbaar
Als die buurman op een officiële in-/uitrit parkeert dan mag hij daar dus niet parkeren (maar TO ook niet). Aangezien je dit er niet bijgezet hebt ga ik er even vanuit dat er dus geen sprake is van een officiële in-/uitrit en dan valt er helaas niet veel aan deze vete te doen.

Is de grond voor de boxen ook privéterrein van de verhuurder en wordt het gebruik van jullie box nu gehinderd? Dan overleggen met de verhuurder of hij het terrein kan afbakenen met paaltjes en ketting bijvoorbeeld.
Politie erbij halen haalt weinig uit ben ik bang.

Ik heb ooit op iemands privé terrein geparkeerd (wist ik overigens niet). Dit gebeurde schijnbaar vaker en deze meneer was hier zo ziek van dat hij mij een klem op mijn wiel heeft gezet.

Hij wou deze er pas afhalen als ik hem € 50,- betaalde.

Hierop heb ik de politie gebeld. Maar het enige wat zij zeiden was dat het een fatsoenskwestie was.

Ze vonden het niet netjes van deze man, maar ik had daar niet mogen parkeren, dus deze man stond in zijn recht om te doen wat hij wou op zijn eigen terrein. En daar viel mijn auto gijzelen ook onder schijnbaar.

Dus ja, je zou het kunnen doen, politie doet er waarschijnlijk niks aan.
quote:123454321 schreef op 03 augustus 2016 @ 10:54:

[...]

Ja bij mijn gemeente is dat dus zo en daar wordt bv ook gehandhaafd of bv aanhangers die langer dan 3 dagen op je eigen oprit staan.

Als een vreemde op jouw oprit parkeert mag dat dus technisch gezien. Geloofde het ook eerst niet. Maar je moet dan dus civielrechtelijke stappen nemen daartegen.wat raar, de grond rond je huis is toch gewoon van jou als huiseigenaar? Nou, maar goed dat ik een hekje rond mijn voortuin heb, hoef ik tenminste geen buren daar toe te laten.
tvp voor als TO terugkomt
Auto gewoon in de garage parkeren en er een uitrit vrijlaten sticker opplakken
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Jij parkeert jouw auto dus ook voor die garagebox? Je beseft toch wel dat je daarmee precies hetzelfde doet als die ander he.... (en dus in principe net zo verkeerd bezig bent).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Starshine-2 schreef op 03 augustus 2016 @ 11:57:

[...]

wat raar, de grond rond je huis is toch gewoon van jou als huiseigenaar? Nou, maar goed dat ik een hekje rond mijn voortuin heb, hoef ik tenminste geen buren daar toe te laten.

Van wie de grond is heeft niets te maken met of het openbare weg is of niet. De openbare weg kan van de gemeente zijn, maar ook van jou. En de grond van de gemeente kan openbaar zijn, of niet.

Openbare weg is gewoon het deel van de wereld waar iedereen vrij mag rondlopen. En als jij jouw grond grenzend aan de openbare weg niet netjes afgrenst (met een hek, of borden, of hoe dan ook maar volgens de regels die ter plaatse gelden), dan mag iedereen ook op jouw terrein lopen. Logisch, je kunt niet van mensen vragen dat ze met een kaart van het kadaster over de openbare weg lopen om te zien of ze niet toevallig op jouw grond zijn.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik weet wel dat je, als je zo´n garagebox huurt, je in principe je eigen auto niet voor de poort mag wassen, omdat je daarmee de toegang blokkeert. Dus jij mag daar evengoed ook niet parkeren, net zomin als jouw buurtgenoot (die met hetzelfde parkeerprobleem zit en de kunst van jullie heeft afgekeken).

Maar ik zou zelf eens kijken wat het kost om zo´n opklapbaar paaltje neer te zetten. Zodat je de toegang blokkeert voor derden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
TO kom je de situatie nog toelichten? Dit verhaal is te vaag voor een goed antwoord. Mij is namelijk helemaal niet duidelijk waar de auto van de buurman exact staat.
quote:impala schreef op 03 augustus 2016 @ 10:29:

Ik snap het niet helemaal. Blokkeert die buurtbewoner de uitrit van jouw garage? Of neemt hij gewoon een parkeerplek in die jij voor jezelf zou willen?

Hij gaat voor onze garagebox staan, zodat wij er niet meer makkelijk bij kunnen, en onze eigen auto staat altijd voor de box geparkeerd.

De grond is prive grond, dus niet van de gemeente, het is geen openbare weg.
Het is een stuk grond in het midden van een huizenblok, waar twee rijen garageboxen tegenover elkaar gebouw zijn. Idee is: een rechthoek ,waarbij op de lange kanten twee rijen garageboxen staan, met een ruim tussenstuk. Heel veel mensen die er 1 huren parkeren of een auto, of een aanhanger/caravan etc voor de box, en dat mag ook van de verhuurder, mits je het middenpad, de doorgang, niet blokkeert. De grond is prive, en geen openbare weg, dit wordt ook met borden aangegeven bij de ingang van het terrein, dit is op de kopse kant.

Wat deze persoon doet is de auto op de plek voor onze box parkeren, zodat wij er en niet meer makkelijk bij kunnen met bv fietsen die in de box geparkeerd staan, en geen gebruik kunnen maken van de ruimte/parkeerruimte ervoor.

Deze persoon (we weten zijn naam en waar hij woont) huurt echter geen box op dit stuk (gechecked bij de verhuurder) en aangezien het prive grond is zou hij er niet eens mogen komen.
Maar waarom staan jullie zelf niet in de garage dan?
Omdat 1 van de auto's er zowieso niet in past, en wij hem als schuurruimte gebruiken wegens gebrek aan fatsoenlijke schuur bij de woning zelf (formaat 1,5 bij 1,5 waar je net 2 fietsen in kwijt kan) zo staat bv de fietskar voor de kinderen, gereedschap en kampeerspullen opgeborgen in de garage. Ben trouwens blij dat mijn auto er niet staat, want dan zou ik hem er 9 van de 10x niet uit kunnen halen als die meneer er weer voor staat.

Gros van de huurders zijn straatgenoten die hem ook als opslag/schuur gebruiken en wat kleine zelfstandigen die er bv hoveniersspullen/schilderspullen etc in opbergen.
quote:MarindaH schreef op 03 augustus 2016 @ 14:02:

Maar waarom staan jullie zelf niet in de garage dan?

Dat soort boxen is meestal bedoeld voor één auto. En eventueel, met wat mazzel, kun je er een plank kwijt voor een fles olie, ruitensproeiervloeistof en een setje ruitenwissers, en als je heel veel geluk hebt past er nog een fiets in, maar dan heb je het meestal ook wel gehad.

Maar TO, als het privé terrein is, is het aan de verhuurder om stappen te ondernemen. Dus telkens als die auto daar staat, zou je eigenlijk de verhuurder moeten bellen.
quote:Shenandoah schreef op 03 augustus 2016 @ 14:04:

Omdat 1 van de auto's er zowieso niet in past, en wij hem als schuurruimte gebruiken wegens gebrek aan fatsoenlijke schuur bij de woning zelf (formaat 1,5 bij 1,5 waar je net 2 fietsen in kwijt kan) zo staat bv de fietskar voor de kinderen, gereedschap en kampeerspullen opgeborgen in de garage. Ben trouwens blij dat mijn auto er niet staat, want dan zou ik hem er 9 van de 10x niet uit kunnen halen als die meneer er weer voor staat.

Gros van de huurders zijn straatgenoten die hem ook als opslag/schuur gebruiken en wat kleine zelfstandigen die er bv hoveniersspullen/schilderspullen etc in opbergen.Als ik heel eerlijk ben zou ik mijn spullen er zonder kijken uithalen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven