Geld & Recht alle pijlers

WIe heeft tips om voor geod uit het rood staan te komen

30-09-2011 21:46 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Wij staan elke maand twee a drie weken rood, Mijn man en ik hebben allebei uitkeringen Ik wajong en mijn man wia en we wonen op de huurappartement en zijn in februari jl naar huurwoning verhuisd en die heeft veel geld gekost, we hebben geen schulden

Wie staan ook rood en wil vanaf komen, Het zou fijn zijn als wij met elkaar helpen met tips om te besparen en evt bezuinigen
Reserveer 300 euro voor eten en laat de rest op de rekening staan. Als je dan hebt afbetaald vraag je aan de bank om de mogelijkheid tot rood staan te blokkeren.
Heel praktisch: regel dat je niet meer rood kán staan op je rekening.

En voor besparingstips: er is een topic over de vrekkenclub. Daar staan vast hele handige tips in.
Heb je al gekeken of je alle toeslagen hebt aangevraagd waar je recht op hebt?

www.toeslagen.nl

Verder kan ik je het vrekkentopic aanraden, waar heel veel tips in staan. Deel 3 alweer, dus je kunt je lol op de komende dagen.

En het vrekken gaat door (Deel III)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
elke maand, 2-3 weken rood staan?? Dan denk ik dat je in een te dure woning zit.

Kijk eens bij deze topics: Hoe kunnen wij besparen? of En het vrekken gaat door (Deel III)
Als je met z'n tweetjes bent zonder kinderen en samen zo'n 2500 euro netto hebben te besteden, dan snap ik niet zo goed waarom jullie het niet redden. Lijkt me toch een meer dan prima inkomen.

Misschien is het een plan om eens bij het Nibud aan te kloppen.
roodstand is ook een schuld (niet te hard schrikken van rentepercentage als je googelt).

Zijn de problemen puur door de verhuizing of was het appartement goedkoper dan het huis nu?

Ga een kasboek bijhouden en check inderdaad of je recht hebt op (meer) toeslagen.
splinter, het kan heel gniepig zijn. ik zet bijna altijd groot deel geld op spaarrekening. Had te weinig om telefoonrekening te kunnen betalen, want had bijna alles overgeboekt. Ondanks dat ik niet rood kan staan, heb ik laten blokkeren, kon vodafone mij toch in t rood zetten..

nu was dat geen probleem t geld was er gewoon maar toch kon het dus
Ergens zit een geldlek in jullie uitgaven. Maar wat dat is kan ik zo niet zien natuurlijk. 2 tot 3 weken per maand rood staan is heel veel. Misschien kun je een schrift kopen en daar al je uitgaven in bijhouden.
Volgens mij gaan automatische incasso's altijd door, ook al kun je niet rood staan. In ieder geval, ik heb dit ook een aantal keer gehad. Ik weet niet of het voor alle bedrijven geldt, maar met vodafone dus 2/3 keer gehad om dezelfde reden als zwitsal_nijntje.
Wij laten alles binnenkomen en afschrijven van 1 rekening.

Aan het begin van de maand maken we 1 bedrag over naar de boodschappenrekening (ook voor kapper, kleding, cadeaus ets)

en 1 bedrag naar de benzinerekening. Aan de vaste rekening komen we niet. Zo loopt het bedrag in het rood steeds verder terug en is het zwarte gat waar al het geld in verdwijnt geen zwart gat meer, maar een overzichtelijk gebeuren.

We doen het nu 3 maanden op deze manier en het geeft rust, ruimte, creativiteit en ik geniet van elke euro die ik uitgeef op deze manier. Klinkt gek, maar t is wel echt zo.
quote:Dribbel9 schreef op 30 september 2011 @ 22:07:

Volgens mij gaan automatische incasso's altijd door, ook al kun je niet rood staan. In ieder geval, ik heb dit ook een aantal keer gehad. Ik weet niet of het voor alle bedrijven geldt, maar met vodafone dus 2/3 keer gehad om dezelfde reden als zwitsal_nijntje.Nee hoor, wij incasseren maandelijks bij onze klanten, maar elke maand zijn er storno's omdat er niet genoeg geld op de rekening stond ('administratieve reden' staat er dan bij).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
stomos? zo stom is dat niet hoor.

er heeft bij mij toen niets anders bij gestaan dan normaal.
StoRno's Zwitsal
Niet stomos maar storno's, is storneringen.....
oh woeps op mijn tablet zie je het verschil niet goed
quote:zwitsal_nijntje schreef op 30 september 2011 @ 22:29:

oh woeps op mijn tablet zie je het verschil niet goedLekker tabletje dan....
Ik kan ook mezelf niet in het rood zetten zeg maar, maar de automatische incasso gaat er wel gewoon vanaf. Ook als ik dan in het rood ga. Meestal is t-mobile het laatste dat eraf gaat dus daarbij heb ik het soms.

Qua tips zie ik hier al genoeg voorbij komen. Maar het klinkt eerlijk gezegt een beetje alsof het huurhuis te duur is.
Het werkt heel makkelijk, hou een ouderwets kasboekje bij, inkomsten uitgave elke maand noteren, huishoudgeld blijft er dan over, dat deel je door 4 dan weet je wat je per week te besteden hebt.

Ga naar de bank om te voorkomen dat je niet in het rood komt te staan.

Pin een keer een bedrag met wat je per maand te besteden heb, deel dat thuis door vieren, daar moet je het de maand mee uitzingen.

Zoveel mogelijk contant betalen, pinpas thuislaten, boodschappenbriefjes maken, letten op de aanbiedingen.

Wat je niet mee hebt aan geld, kan je niet uitgeven ook.
De standaard dingen:

Opschrijven wat er binnenkomt en weer uit gaat. ALLES.

Abonnementen afzeggen, maar tijdschirften in de bieb lezen of lenen.

Een weekmenu maken aan de hand van de aanbiedingen in de supermarkt.

Je houden aan je boodschappenbriefje, en ook B of C merken kopen in plaats van A-merken.

Jezelf zakgeld geven (ook al is het maar een paar euro per week) wat je gewoon mag verbrassen aan onzin-met-een-verlengsnoer. Of je spaart het op en doet er later iets leuks met een groter bedrag. Maar je ook aan dat bedrag houden, niet uit de huishoudpot extra geld halen.

Wat heb je in huis wat je niet meer kunt gebruiken maar nog wel kunt verkopen?

Geen kant-en-klaar maaltijden bij de Appie/MacD/pizzeria halen, maar zelf wat maken.

Niet in alle kamers de kachels open zetten, de deur in de woonkamer dicht houden als daar de kachel brandt, lichten uit op plekken waar je niet bent.

Overstappen naar een goedkopere energie-leverancier.

En zo staan er in het vrekkentopic nog heel veel tips.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
@redband,Maanden hebben 4,5 en sommige maanden 5 weken, dus dat wordt een week op een houtje bijten.

Als je je geld per maand krijgt kun je beter door 5 delen, dan heb je nofg iets speling. wat er overblijft na 4,5 week gaat in de spaarpot
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Jullie staan dus (meer dan) de helft van de maand rood; dat vind ik best lang.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel jullie rood staan; maar maak een realistische planning zodat je elke maand minder rood staat en zo snel mogelijk helemaal niet meer.

En dat je dan een tijdje op een houtje moet bijten: so be it.

Zolang en vaak rood staan is echt zonde, want het kost je kapitalen aan rente.
Ik stond een paar jaar geleden standaard 2500 euro rood. Kwam er ook niet meer uit ivm een laag inkomen. Ik heb met de bank afgesproken dat het maximale bedrag dat ik rood kon staan, elke maand met 50 euro zou verminderen. Ik kan nu nog 400 euro rood staan. En over 8 maanden dus helemaal niet meer. Duurt wel een paar jaar, maar gaat wel ongemerkt zo. Werkt goed en momenteel sta ik weer in de plus.
Samen uit het rood komen en de financiën op orde
Mijn gemeente geeft voor de inwoners van de gemeente binnenkort een workshop over omgaan met de financien.

Hier ga ik ook zeker heen, misschien hebben ze zoiets ook bij jou in de buurt?

Die workshop bieden ze aan omdat er best veel mensen zijn die financieel niet helemaal zeker zijn en ook de nodige moeite doen om alle eindjes weer aan elkaar te knopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven