Geld & Recht alle pijlers

WIe heeft tips om voor geod uit het rood staan te komen

30-09-2011 21:46 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Wij staan elke maand twee a drie weken rood, Mijn man en ik hebben allebei uitkeringen Ik wajong en mijn man wia en we wonen op de huurappartement en zijn in februari jl naar huurwoning verhuisd en die heeft veel geld gekost, we hebben geen schulden

Wie staan ook rood en wil vanaf komen, Het zou fijn zijn als wij met elkaar helpen met tips om te besparen en evt bezuinigen
Als je elke maand even lang en even diep rood staat, heb je in feite nauwelijks een probleem. Alleen de kosten van het rood staan zijn jammer, maar structureel kom je dan niet tekort.

Als je er van af wil, zal je een tijdje nog wat zuiniger moeten doen, totdat je genoeg reserves hebt om de maand door te komen zonder rood staan.

Maar structureel is er dan niets mis.
Bedankt voor je tip wij hebben girokwartaalkrediet en je mag tot 500 rood staan en wij hebben huurappartement. geen auto wij hebben uitkeringen. en wij hebben al kasboek en we zijn al mee bezig met besparen, en we zetten onze geld opzij als het kunt
Maar als je elke maand tot 500 euro rood staat, en je elke maand ook weer boven nul komt, en de situatie verslechtert niet, dan zijn inkomsten en uitgaven dus in evenwicht. Het enige dat je dan nog moet doen, als je onnodige rentelasten wil besparen, is tijdelijk stevig bezuinigen.
Ritmeester@ wij willen en zijn ook bezig met besparen. wat bedoel je met tijdelijk stevig bezuinigen??? heb je tips die is welkom en heb ik er wat aan

Wij staan elke maand ruim boven nul en gaan de vaste lasten af. en hou mij kasboek bij en ook ene rijtje zetten van inkomsten en uitgaven
Ik ben het niet met ritmeester eens dat je geen structureel probleem hebt. Hij heeft gelijk als hij zegt dat je probleem niet groter wordt, maar als elke maand je geld schoon opgaat en je dus niks overhoudt om in te lopen op je roodstand / een buffer op te bouwen heb je in mijn optiek wel degelijk een structureel probleem.

Als er een keer een onverwachte uitgave opdoemt, kan die ervoor zorgen dat je wel dieper in het moeras wegzakt.

Ik las in een ander topic dat je de zorgkosten voor een 20-jarige zoon betaalt. Dat lijkt me nou typisch zijn pakkie-an: hij is 20, dus dan zorgt hij er zelf maar voor dat hij meer inkomsten genereert zodat hij die kosten zelf kan betalen.

Dat scheelt je al zo enkele tientjes tot honderd euro per maand.

Als je dat bedrag maandelijks inloopt op je roodstand, dan helpt dat al een slok op een borrel.

En wat al eerder is gezegd: probeer elke maand minder uit te geven aan niet strikt noodzakelijke dingen. Volgens mij geef je al niet veel uit aan extra's, maar alle kleine beetjes helpen om elke maand iets minder rood te komen staan.
Ik ben het zowel met Ritmeester als met Pauline eens.

TO komt niet méér rood te staan, of langer. Blijkbaar is er eventjes, ergens in het verleden, een tijd geweest dat TO te veel geld uit heeft gegeven, meer dan ze had. Daardoor komt ze nu iedere maand geld te kort. Dat is zonde, want rood staan kost veel geld.

Wat Pauline zegt is ook waar, als je geen buffer hebt, dat is gewoon 'gevaarlijk'.

Alle tips die hier al gegeven zijn, zijn goed. Maar er moet even iets gedaan worden om een keer in de plus te blijven staan (en dan sparen).
quote:nicolette11 schreef op 03 oktober 2011 @ 08:47:

Ritmeester@ wij willen en zijn ook bezig met besparen. wat bedoel je met tijdelijk stevig bezuinigen??? heb je tips die is welkom en heb ik er wat aan

Wij staan elke maand ruim boven nul en gaan de vaste lasten af. en hou mij kasboek bij en ook ene rijtje zetten van inkomsten en uitgavenAls je aan het begin van de maand 500 euro hebt, je krijgt aan het einde van de maand 1000 euro, en je geeft per maand 1000 uit, dan sta je iedere maand twee weken rood, maar je hebt geen structureel probleem. As je echter niet meer rood wil staan (rood staan kost relatief veel geld) dan zal je tijdelijk je uitgaven drastisch moeten verlagen, totdat je de maand in kan gaan met minimaal 1000 op de rekening. Is da elukt, dan kan je terug naa je huidige uitgavenpatroon.
quote:Pauline65 schreef op 03 oktober 2011 @ 13:38:

Ik ben het niet met ritmeester eens dat je geen structureel probleem hebt. Hij heeft gelijk als hij zegt dat je probleem niet groter wordt, maar als elke maand je geld schoon opgaat en je dus niks overhoudt om in te lopen op je roodstand / een buffer op te bouwen heb je in mijn optiek wel degelijk een structureel probleem.

Als er een keer een onverwachte uitgave opdoemt, kan die ervoor zorgen dat je wel dieper in het moeras wegzakt.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar als de onverwachte uitgave groter is dan je reserves+je leencapaciteit heb je altijd een probleem, jij ook, ik ook. Niet iedereen heeft de luxe om grote reserves op te bouwen en/of een grote leencapaciteit te vormen. TO nie, zo te lezen.
Dat is zo. Maar TO bevindt zich wat dat betreft op glad ijs, omdat ze elke maand opnieuw bedrag x rood staat. Één onverwachte rekening kan haar al in problemen brengen.
We zij het eens hoor, zo te lezen
Die indruk had ik ook al
Gewoon niet meer uitgeven dan je op je rekening hebt ? Niet denken als de teller op 0 staat dat je nog 500 euro hebt omdat je dat nog in het rood staat.

Zo doe ik het, ik kan 500 euro in het rood staan maar als ik zie dat mijn geld op is dan stop ik ook met geld uitgeven, die 500 euro in het rood staan heb ik puur gedaan voor het geval dat er onverwachte rekeningen komen die toch betaald moeten worden, dan heb je altijd een buffer, maar ik gebruik die buffer dus echt in geval van nood en dan moet de nood wel heel hoog zijn.
Huh, ik zie je op een ander topic schrijven dat je iedere maand 150 euro spaart. Dus op de ene rekening heb je spaargeld en op de andere rekening sta je rood?

Da's niet slim hoor, want je betaalt meer rente dan je krijgt!
Ritmeester.@ Ik ben ook van plan om te bezuinigen en heb ok topics geopend over waarop bezuiniigen jullie. Wij gaan straks kijken voor een zorgverzekering welke goed ne goedkoper is en kijken of we over kunnne stappen naar een andere energielevernancier weet niet of het met de huur kun tn en mss verzekering????

Ik hou de kasboek bij en ook inkomsten en uitgaven op de rijtje te zetten
quote:pinks schreef op 04 oktober 2011 @ 13:58:

Huh, ik zie je op een ander topic schrijven dat je iedere maand 150 euro spaart. Dus op de ene rekening heb je spaargeld en op de andere rekening sta je rood?

Da's niet slim hoor, want je betaalt meer rente dan je krijgt!To, klopt dat? Dan ben je echt heel dom bezig!
En nogmaals: waarom betaalt je 20 jarige zoon zijn zorgverzekering niet zelf?

Je blijft maar topics openen, maar reageert niet op vragen, opmerkingen en tips.
quote:louvina schreef op 01 oktober 2011 @ 13:42:

Ik stond een paar jaar geleden standaard 2500 euro rood. Kwam er ook niet meer uit ivm een laag inkomen. Ik heb met de bank afgesproken dat het maximale bedrag dat ik rood kon staan, elke maand met 50 euro zou verminderen. Ik kan nu nog 400 euro rood staan. En over 8 maanden dus helemaal niet meer. Duurt wel een paar jaar, maar gaat wel ongemerkt zo. Werkt goed en momenteel sta ik weer in de plus.Wat een goed idee, wist niet dat dat kon. Ik sta ook standaard elke maand rood. Niet extreem veel, maar het is een soort van "nieuwe nul-stand voor mij geworden" waar ik ook niet vanaf lijk te kunnen komen.
Ritmeester@ Wij laten straks onze zoon zelf de zorgverzekering betalen hij studeert en kon zijn zorgverzekering niet betalen. ne wij gaan straks kijken of we naar de andere zorgverzekering stappen en we llaten ons goed verzekeren dat we straks niet in de verassingen komen te staan met tandartsrekenin gne van fysio of anders

Wat bezuinigingstopic betrof die ik ook opende vond ik wel nuttig en ben ook aan het besparen . Ik gebruik een kasboek bij en halen de boodschappen bij aldi en lidl en maak eerst een lijstje voor we gaan boodschappen doen
Nicolette, waarom spaar je 150 euro per maand terwijl je elke maand 500 in het rood staat? Over je roodstand worden enorme rentes geheven, rond de 15 procent vaak. Dat is toch zonde van het geld?
quote:nicolette11 schreef op 05 oktober 2011 @ 15:40:

Ritmeester@ Wij laten straks onze zoon zelf de zorgverzekering betalen hij studeert en kon zijn zorgverzekering niet betalen. ne wij gaan straks kijken of we naar de andere zorgverzekering stappen en we llaten ons goed verzekeren dat we straks niet in de verassingen komen te staan met tandartsrekenin gne van fysio of anders

Wat bezuinigingstopic betrof die ik ook opende vond ik wel nuttig en ben ook aan het besparen . Ik gebruik een kasboek bij en halen de boodschappen bij aldi en lidl en maak eerst een lijstje voor we gaan boodschappen doendaar vroeg ik niet naar. Ik vroeg of het klopt dat je "spaart" en intussen rood staat. Dat zou vrij ernstig dom zijn.
Nou ik zet de geld opzij. en als wij niet uitkomen zetten wij spaargeld terug op onze betaalrekening en zo doen we dat
quote:nicolette11 schreef op 07 oktober 2011 @ 17:35:

Nou ik zet de geld opzij. en als wij niet uitkomen zetten wij spaargeld terug op onze betaalrekening en zo doen we datElke maand dus? Of staat er nu nog wel geld op je spaarrekening?
quote:nicolette11 schreef op 07 oktober 2011 @ 17:35:

Nou ik zet de geld opzij. en als wij niet uitkomen zetten wij spaargeld terug op onze betaalrekening en zo doen we datSta je nou rood terwijl je spaargeld hebt (wat duur en dom is) of verplaats je elke maand geld naar je spaarrekening dat meteen weer terug moet (wat nutteloos is)?
Waar wij op bezuinigen?

We hebben geen TV (en hoeven dus geen kabel of kijk-en -luistergeld te betalen). Als ik iets wil zien kijk ik het via internet op uitzending gemist. Ik repareer altijd zelf mijn fiets.

We gaan eigenlijk nooit 'uit' (naar cafe, film, festival).

Nemen gesmeerd brood meer naar het werk (waar mijn collega's vaak iets uit de kantine kopen).

TO, ik ben het met Ritmeester en Pauline eens dat jet beter geen geld meer naar de spaarrekening kan verplaatsen, zolang je nog niet uit dat 'rood staan' schema bent. Eerst zorgen dat je niet meer rood hoeft te staan. Daarna sparen als dat weer kan.
Gewoon wat meer discipline hebben en niet uitgeven als je het geld niet hebt ervoor zo kom je nooit in het rood..... Bezint eer ge begint.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven