Geld & Recht alle pijlers

Wie verdient er meer dan € 10.000,- per maand?

06-10-2019 21:12 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar of 2 verdien ik zo ongeveer 11.000 euro netto per maand. Ja enorm veel geld maar ik besef het nog niet altijd. 3 jaar geleden werkte ik nog voor een baas voor iet minder dan € 1.800,- euro per maand. Omdat ik voordat ik mijn eigen bedrijf begon bijna 18 jaar voor een baas (werkgever) heb gewerkt weet ik heel goed hoe het is om een "loonslaaf" te zijn en hoe bevoorrecht ik ben. Natuurlijk voel ik me er prima bij en soms voelt het nog als een droom, zeker omdat ik minder werk dan toen ik in loondienst was. De € 11.000,- hark ik met ongeveer 30 uur werken per week binnen. Ik verdien dit geld overigens op een 100% legale manier.

Vraag:

Wie van jullie verdient ongeveer hetzelfde en hoe voel je je daarbij en wat doe je met dat geld. Ik spaar b.v. 8.000 euro per maand en natuurlijk heb ik eerst mijn hypo afgelost. Langzaam maar zeker begin ik nu wat meer uit te geven aan uit eten, vakanties en cafe's maar verder ook niet. Eigenlijk weet ik ook niet goed hoe ik met het geld om moet gaan daarom spaar ik het maar.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
15-11-2019 15:42
Maar dat maakt het vaak moeilijk. Als iemand bij de Action wat koopt waar hij/zij heel blij mee kan je beter niet vertellen dat je net zo blij bent met je lang gezochte Chanel tas. Beide zijn even blij met hun aankoop maar bij de laatste wordt het snel gezien als patserig. Kaken op elkaar dus.

Geen geldzorgen is heel fijn en de meeste mensen met meer dan genoeg geld beseffen zich dat heel goed, bedenk bij je vriendin dat ze heel graag wil delen omdat je iets belangrijkers aan haar leven toevoegt dan haar geld, ik snap de gevoelens van beide kanten wel maar de macht van geld is heel makkelijk te ontkrachten als je het geen ruimte geeft.
Eén op één vinden mensen dat wel, maar de Kardashians van de wereld hebben heel veel invloed. En veel mensen vinden het leuk om een kijkje te hebben in het leven van zo'n rijke celeb. Vreemd is dat toch? Als iemand uit de straat blij is met zijn dure nieuwe auto vinden we het al snel patserig, maar we liken ook massaal een berichtje van een rijkaard op Instagram. VInd ik een erg rare tegenstelling.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Was het maar waar, máár ik zou niet weten wat ik ermee moet... Minder werken en allicht wat vaker met vakantie of een weekendje weg. Een vrijstaand huis. Maar ik hoef zeker geen dure auto en ook geen dure kleding.

Als ik mij voorstel dat ik de jackpot van de loterij zou winnen, zou ik dit zonder enige twijfel delen met mijn familie en beste vrienden. Als het zoveel is, dat je dat nooit op gaat krijgen. Waarom zou je dat dan alleen voor jezelf houden? Ik deel mijn geluk graag. Liever 10 gelukkige mensen, dan 1 gelukkige ik.
Geronimo2 schreef:
15-11-2019 15:42
Maar dat maakt het vaak moeilijk. Als iemand bij de Action wat koopt waar hij/zij heel blij mee kan je beter niet vertellen dat je net zo blij bent met je lang gezochte Chanel tas. Beide zijn even blij met hun aankoop maar bij de laatste wordt het snel gezien als patserig. Kaken op elkaar dus.

Geen geldzorgen is heel fijn en de meeste mensen met meer dan genoeg geld beseffen zich dat heel goed, bedenk bij je vriendin dat ze heel graag wil delen omdat je iets belangrijkers aan haar leven toevoegt dan haar geld, ik snap de gevoelens van beide kanten wel maar de macht van geld is heel makkelijk te ontkrachten als je het geen ruimte geeft.
Dit is niet wat ik met patserig bedoel.
Dus wat mij betreft gewoon vertellen. En ik ben blij met je.
Maar misschien ben ik wel raar. Dat zou maar zo kunnen.

Ik begrijp vriendin ook. We komen er altijd nog uit. Maar dat is het enige wat ik er lastig aan vind. Verder is het een hele gewone vriendschap. Gelukkig. Zou haar niet willen missen!
ninanoname schreef:
15-11-2019 15:50
Eén op één vinden mensen dat wel, maar de Kardashians van de wereld hebben heel veel invloed. En veel mensen vinden het leuk om een kijkje te hebben in het leven van zo'n rijke celeb. Vreemd is dat toch? Als iemand uit de straat blij is met zijn dure nieuwe auto vinden we het al snel patserig, maar we liken ook massaal een berichtje van een rijkaard op Instagram. VInd ik een erg rare tegenstelling.
Dat heb ik dan weer helemaal niet.
Ik verbaas me daar ook over... Ik begrijp echt niet wat daar nou zo boeiend aan is.

Je had, en misschien hebt van die tours door Blaricum enzo waar de reisleider dan zegt.. Hier rechts woont..
En hiernaast..
Hier woont.

Waarom willen mensen dat weten? Dan weet je dat achter dat hek Linda de Mol woont. En dan?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
15-11-2019 15:12
Super!
Maar: je snapt dat het systeem is dat als je bij 10.000 netto per maand bij de helft minder werken niet gewoon 5.000 hebt, maar vaak een stuk minder, omdat je bepaald werk misschien niet meer krijgt?
Voor sommige functies geldt dat, voor anderen niet. Begrijp je opmerking hoor, de mijne was ook vrij zwart-wit. Kwestie van het getypt te krijgen :-)

En dan is het zaak om zelf te kijken wat mogelijk is en wat niet natuurlijk :)
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
15-11-2019 13:43
Ja, bij die bedragen al? Veroordeel het zeker niet hoor. :-)
Nee, dan heb je al meer nodig dan 10.000 inderdaad.
Fout gequote
anoniem_64063706e0213 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 17:31
Reden: Fout gequote
99.14% gewijzigd
Paulus123 schreef:
06-10-2019 21:53
Ik heb geen netto inkomen van 11k, maar met alle onzin als dividend, aandelen waarde, etc zit ik qua belastbaar inkomen op ongeveer 1,5 ton.. Ik merk eerlijk gezegd weinig verschil.

- Je huis wordt steeds groter
- Je auto steeds duurder
- De Librije is echt een belevenis, maar ook niet meer dan dat. Soms is een eetcafe leuker.
- Ik realiseer mij steeds vaker dat ik wat stress ervaar in de zin van 'wat als dit stopt?'. Je valt van hoog zeg maar.

Enerzijds is het fijn, want als mijn wasmachine stuk is is dat geen zorg. Maar anderzijds neemt het weer nieuwe zorgen met zich mee. Als er in mijn werk iets gebeurt dan verdien ik dit niet snel weer opnieuw, dus dan ben ik mijn huis kwijt, moet waarschijnlijk downsizen qua auto, etc, etc. Dan kun je je hele leven nu niet meer betalen.

Dat terwijl als je een meer normaal inkomen hebt de kans veel groter is dat je dat kunt behouden bij een andere werkgever, dus minder stress op dat vlak.

De lol gaat er ook wel wat vanaf.. Ik hou van mooie grote luxe niet-sport auto's die niet te opzichtig 'kijk mij rijk zijn' zijn. Maarja, dan heb je een auto in die klasse en tsja.. Ook gewoon 4 wielen. Infotainmentsysteem is net zo waardeloos als in een Polo.
Niet alles gelezen, maar wat hier wordt gezegd is helemaal waar.

Ik had een heel hoog inkomen en ben zó blij dat ik op tijd ben gestopt met alles uitgeven.

De pas op de plaats die we maakten, kwam precies op tijd. Puur geluk, want ik kon destijds ook niet voorzien dat ik ziek zou worden.

Nu wonen we in hetzelfde huis, met afgeloste hypotheek, rijden een goedkopere auto, letten op onze uitgaves etc. Ik voel me niet minder rijk dan destijds.

Ik zou juist de mensen met een heel hoog inkomen willen aanraden op hun uitgaven te letten en een nood-pot / plan te maken voor het geval dat je ziek wordt / ander werk wil doen, etc.
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
15-11-2019 17:31


Ik zou juist de mensen met een heel hoog inkomen willen aanraden op hun uitgaven te letten en een nood-pot / plan te maken voor het geval dat je ziek wordt / ander werk wil doen, etc.
Dit hier. Eerst hadden we 1 hoog inkomen. Nu hebben we allebei een hoog inkomen. Uitgaven hebben we bewust gelijk gehouden. Wonen nog steeds in hetzelfde huis, nog steeds 1 auto. Mocht 1 inkomen wegvallen dan kunnen we alles nog betalen met het andere inkomen. Ruime pot achter de hand mochten beide inkomens wegvallen. Enige waar we echt veel meer aan uitgeven dan voorheen is vakanties, 30K dit jaar. Mooie herinneringen...mooie foto's..
staples399 schreef:
15-11-2019 18:40
Dit hier. Eerst hadden we 1 hoog inkomen. Nu hebben we allebei een hoog inkomen. Uitgaven hebben we bewust gelijk gehouden. Wonen nog steeds in hetzelfde huis, nog steeds 1 auto. Mocht 1 inkomen wegvallen dan kunnen we alles nog betalen met het andere inkomen. Ruime pot achter de hand mochten beide inkomens wegvallen. Enige waar we echt veel meer aan uitgeven dan voorheen is vakanties, 30K dit jaar. Mooie herinneringen...mooie foto's..

Heel verstandig! Inderdaad er óók nu van genieten.
ninanoname schreef:
15-11-2019 15:50
Eén op één vinden mensen dat wel, maar de Kardashians van de wereld hebben heel veel invloed. En veel mensen vinden het leuk om een kijkje te hebben in het leven van zo'n rijke celeb. Vreemd is dat toch? Als iemand uit de straat blij is met zijn dure nieuwe auto vinden we het al snel patserig, maar we liken ook massaal een berichtje van een rijkaard op Instagram. VInd ik een erg rare tegenstelling.
Rijke beroemde mensen hebben zo'n afstand tot wat we voor ons zelf kunnen voorstellen dat het amusement wordt.
d-purevision schreef:
15-11-2019 16:02
Was het maar waar, máár ik zou niet weten wat ik ermee moet... Minder werken en allicht wat vaker met vakantie of een weekendje weg. Een vrijstaand huis. Maar ik hoef zeker geen dure auto en ook geen dure kleding.

Als ik mij voorstel dat ik de jackpot van de loterij zou winnen, zou ik dit zonder enige twijfel delen met mijn familie en beste vrienden. Als het zoveel is, dat je dat nooit op gaat krijgen. Waarom zou je dat dan alleen voor jezelf houden? Ik deel mijn geluk graag. Liever 10 gelukkige mensen, dan 1 gelukkige ik.
Ik denk dat veel mensen dat te makkelijk zeggen, dat is niet dat ik je niet geloof maar geld geeft je ook toegang tot een wereld waar je op voorhand al niet kwam, te duur. Maar pure kasjmier, zijde maar ook katoen voelen totaal anders aan als schapenwol, polyester of het katoen wat uit de detailhandel komt. Het is zo zacht dat kleding dragen een andere dimensie krijgt namelijk dat je ineens je huid voelt. Dat zelfde gaat eigenlijk op voor eten en drinken, auto's en huizen, je gaat toch onderzoeken wat je nieuwe mogelijkheden zijn. Ik vraag me ook af of, altijd alleen de verstandige beslissingen nemen, je niet ook nieuwe ervaringen ontneemt. Je hoeft niet meteen een privévliegtuig te kopen, we hebben het gewoon over een nieuwe garderobe en een heerlijke auto onder je kont.
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
15-11-2019 17:31
Niet alles gelezen, maar wat hier wordt gezegd is helemaal waar.

Ik had een heel hoog inkomen en ben zó blij dat ik op tijd ben gestopt met alles uitgeven.

De pas op de plaats die we maakten, kwam precies op tijd. Puur geluk, want ik kon destijds ook niet voorzien dat ik ziek zou worden.

Nu wonen we in hetzelfde huis, met afgeloste hypotheek, rijden een goedkopere auto, letten op onze uitgaves etc. Ik voel me niet minder rijk dan destijds.

Ik zou juist de mensen met een heel hoog inkomen willen aanraden op hun uitgaven te letten en een nood-pot / plan te maken voor het geval dat je ziek wordt / ander werk wil doen, etc.
Hier hetzelfde. LEver binnenkort mn leasebak in en tegelijkertijd 75% van ons gezinsinkomen. Vrijwillig, althans ik wil de stress niet meer. Dus zo’n inkomen komt er ook niet meer. Maar het kan! Goedkoop huis 1 auto weinig gekkigheid. En voorlopig nog genoeg mooie kleding :-)
MadameJean schreef:
15-11-2019 22:21
Hier hetzelfde. LEver binnenkort mn leasebak in en tegelijkertijd 75% van ons gezinsinkomen. Vrijwillig, althans ik wil de stress niet meer. Dus zo’n inkomen komt er ook niet meer. Maar het kan! Goedkoop huis 1 auto weinig gekkigheid. En voorlopig nog genoeg mooie kleding :-)

Heel fijn dat dat kan. Veel geluk met je nieuwe, stressvrije leven!
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
06-10-2019 21:38
Ja, ik ben ook best bang dat hij me inruilt voor iemand die gelijkwaardiger is.
En als je hem nou elke morgen heel lief pijpt terwijl hij z'n tanden staat te poetsen? Wedden dat ie dan wel bij je blijft!
MadameJean schreef:
15-11-2019 22:21
Hier hetzelfde. LEver binnenkort mn leasebak in en tegelijkertijd 75% van ons gezinsinkomen. Vrijwillig, althans ik wil de stress niet meer. Dus zo’n inkomen komt er ook niet meer. Maar het kan! Goedkoop huis 1 auto weinig gekkigheid. En voorlopig nog genoeg mooie kleding :-)
Ik vind het een moedig besluit van je. Las regelmatig over jouw baan en de druk en stress die het met zich meebrengt. Was het een moeilijke beslissing?
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
15-11-2019 21:54
Ik denk dat veel mensen dat te makkelijk zeggen, dat is niet dat ik je niet geloof maar geld geeft je ook toegang tot een wereld waar je op voorhand al niet kwam, te duur. Maar pure kasjmier, zijde maar ook katoen voelen totaal anders aan als schapenwol, polyester of het katoen wat uit de detailhandel komt. Het is zo zacht dat kleding dragen een andere dimensie krijgt namelijk dat je ineens je huid voelt. Dat zelfde gaat eigenlijk op voor eten en drinken, auto's en huizen, je gaat toch onderzoeken wat je nieuwe mogelijkheden zijn. Ik vraag me ook af of, altijd alleen de verstandige beslissingen nemen, je niet ook nieuwe ervaringen ontneemt. Je hoeft niet meteen een privévliegtuig te kopen, we hebben het gewoon over een nieuwe garderobe en een heerlijke auto onder je kont.
Ja, dat herken ik wel. Heb jij kinderen? Ik ben opgegroeid in een hele dure regio. Met rijke ouders in een vrijstaand huis. Met mogelijkheden. Ik merk dat mijn dromen en maatstaven gewoon anders zijn dan gemiddeld en dat vind ik best jammer. Als wij kijken naar een nieuwe auto kijken we alleen naar een automaat, kamperen deden wij nooit dus dat doen we zelf ook niet, je streeft toch een beetje naar je eigen sociale milieu.

Aan de andere kant ben ik wel een enorme knieperd en wil ik het meeste uit mijn geld halen.

Ik denk dat het dus best in je voordeel kan werken als je die smaak niet hebt. Als je simpel gewend bent. Ik kijk door mijn kinderen wel eens de bellinga's en ik vind het zo bijzonder om te zien hoe simpel zij eigenlijk leven terwijl er heel veel geld binnenkomt.
Ik verdien dat niet en zou dat ook niet willen. Niet omdat ik het geld niet hoef maar omdat ik het harde werken dat erbij komt kijken niet wil doen. Al die verantwoordelijkheid, nee dank je. Ik hou van mijn vrije tijd, mijn afgebakende werkuren. Dat zou ik nooit inruilen voor een hoog salaris. Ik leef niet om te werken.
Overigens heb ik nu ook een aardig salaris, maar ik koop zelden kleding en rijd in een oud koekblikje. Terwijl ik prima een dure auto zou kunnen kopen en elke maand nieuwe schoenen. Maar boeit me gewoon echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
16-11-2019 10:25
Ik verdien dat niet en zou dat ook niet willen. Niet omdat ik het geld niet hoef maar omdat ik het harde werken dat erbij komt kijken niet wil doen. Al die verantwoordelijkheid, nee dank je. Ik hou van mijn vrije tijd, mijn afgebakende werkuren. Dat zou ik nooit inruilen voor een hoog salaris. Ik leef niet om te werken.
Voor veel mensen, ondernemers, komt het harde werken gewoon vanzelf omdat ze hun passie volgen.
Ik verdien 42.000 per maand pfoe
Neejoh. Man heeft eigen bedrijf waarmee hij meer dan modaal binnen krijgt maar na alle belastingen, pensioen en verzekeringen. en het weer terug in zijn bedrijf stoppen en sparen.
Leven wij van iets meer dan 3000 per maand met Z’n 3-en. 2 volwassenen en een kind. Ik werk niet. Wel profiteren we van een luxe auto die onder de zaak valt en kortingen
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
15-11-2019 21:54
Ik denk dat veel mensen dat te makkelijk zeggen, dat is niet dat ik je niet geloof maar geld geeft je ook toegang tot een
Dit is waar. Heel snel geef je aan allerlei dingen extra uit. Boodschappen laten bezorgen, die betere kinderopvang, biologisch eten, die mooie platenspeler waar je zo van houdt, de nét wat mooiere kleding, de veiligere en dus duurdere auto (want 'je zit zoveel op de weg/moet uitgerust aankomen/moet rustig kunnen bellen in de auto') en als je iets simpels als een nieuwe pan nodig hebt koop je maar eens een echt goede. Noem het maar op, tig dingen om je geld aan kwijt te raken en het is een glijdende schaal van steeds net wat beter waardoor je het zelf haast niet eens door hebt. En er hangen allerlei argumentaties aan vast waardoor het logisch lijkt maar wat je anders niet had gedaan als je het geld niet had.
En als je veel werkt ook lekker veel uitbesteden want 'je doet al genoeg', schoonmaken, lunch halen ipv zelf maken etc. Die extra vakantie omdat je 'echt moet bijkomen van het harde werken'. En er zijn zoveel dingen om je huis nog te verbeteren en dan weer zonnepanelen en en en. Dat extra geld vliegt zo je handen weer uit als je niet oplet.
Geronimo2 schreef:
15-11-2019 21:54
Ik denk dat veel mensen dat te makkelijk zeggen, dat is niet dat ik je niet geloof maar geld geeft je ook toegang tot een wereld waar je op voorhand al niet kwam, te duur. Maar pure kasjmier, zijde maar ook katoen voelen totaal anders aan als schapenwol, polyester of het katoen wat uit de detailhandel komt. Het is zo zacht dat kleding dragen een andere dimensie krijgt namelijk dat je ineens je huid voelt. Dat zelfde gaat eigenlijk op voor eten en drinken, auto's en huizen, je gaat toch onderzoeken wat je nieuwe mogelijkheden zijn. Ik vraag me ook af of, altijd alleen de verstandige beslissingen nemen, je niet ook nieuwe ervaringen ontneemt. Je hoeft niet meteen een privévliegtuig te kopen, we hebben het gewoon over een nieuwe garderobe en een heerlijke auto onder je kont.
Hangt er denk ik ook een beetje vanaf in hoeverre dat in je aard ligt denk ik. Als je echt helemaal maar dan ook helemaal niks geeft om kleding, auto's, eten, drinken, vakanties etc (en dan niet omdat je graag wil besparen maar omdat je de interesse echt oprecht niet voelt) dan kan ik me niet voorstellen dat je ineens die behoefte wel krijgt. Zeker niet als je ook nog eens niet-onderzoekend van karakter bent.
NYC schreef:
16-11-2019 11:28
Hangt er denk ik ook een beetje vanaf in hoeverre dat in je aard ligt denk ik. Als je echt helemaal maar dan ook helemaal niks geeft om kleding, auto's, eten, drinken, vakanties etc (en dan niet omdat je graag wil besparen maar omdat je de interesse echt oprecht niet voelt) dan kan ik me niet voorstellen dat je ineens die behoefte wel krijgt. Zeker niet als je ook nog eens niet-onderzoekend van karakter bent.
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar de meeste mensen hebben dromen, sommige daarvan zijn gratis maar de meeste kosten geld. Wij hebben dit inkomen ook niet altijd gehad en dan had je niet alleen je dromen maar ook je irritaties door gebrek aan geld zoals die wasmachine met gebruiksaanwijzing, een auto waar meer kosten aanzitten dan je er lol van hebt, buren die eeuwig herrie maken. Geld over de balk smijten voor jezelf is vreemd genoeg geen vorm van zelf verwennerij maar wordt gezien als asociaal, egoïstisch, opschepperij enz. Nederland is wat dat betreft nog steeds heel calvinistisch, je geld uitgeven aan overbodige luxe is gewoon not done.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven