Geld & Recht alle pijlers

woning via Marktplaats?

09-04-2018 17:53 20 berichten
Ik ben eens aan het kijken voor een nieuwe huurwoning, ik wil goedkoper wonen en eigenlijk wel buiten de stad. Iemand ervaring met huurwoningen via MP? De meeste linken door naar van die sites waar je voor moet betalen en ik ben daar al eens ingetrapt, werd er elke maand 20 euro af geschreven ondanks herhaaldelijk stop zetten (en toen heb ik telkens gestorneerd en zijn ze er wel me opgehouden maar toch).

ook zie ik wat privé appartementen (dus via privé aanbieders) maar dan zie ik het interieur (super luxe) en de lage prijs en dan denk ik meteen 'is dat zo'n ranzig mannetje dat in natura ook nog wil worden betaald :P ).

Is het iemand wel eens gelukt via MP of via al die sites waar je wordt doorgestuurd?

Hier even willekeurig voorbeeld: https://www.marktplaats.nl/a/huizen-en- ... -SX8t6iFKA
Alle reacties Link kopieren
Ja is mij gelukt. Kwam toen gewoon terecht bij een bemiddelingsbureau, maar ik heb niets hoeven betalen terwijl het via hun site wel had gemoeten.
Ja, bij mij is het ook gelukt! Ik woon op een fijne locatie voor niet al te veel geld, via een particulier die zijn huis op MP aanbood.
Het is wel echt opletten - zo wordt in de titel van je link gesproken over een appartement, maar staat in de tekst dat het om een kamer gaat..
Indien je een huurwoning zoekt dan vind ik het wel raar dat je bij deze advertentie uitkomt daar staat omschreven dat het gaat om een kamer. Is dat jouw eigen advertentie waarmee je spamt?

Een dergelijke huur (laag) voor een heel appartement valt onder de sociale huur en daar gelden andere regels voor dan in de vrije sector.

Sociale huur is gereguleerd en sociale huur woningen mogen volgens mij niet zo maar op de vrije markt.

Indien jij goedkoper wilt wonen in een hele woning die onder sociale huur valt en je wilt e.a. legaal en netjes regelen zonder dat je wordt belazerd dan doe je dat dus niet via marktplaats.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb het met mijn man en kind wel eens gedaan, huren via mp. Je moet wel opletten, het eerste huis waar we gingen kijken betrof een sociale huurwoning die iemand wilde onderverhuren, daar hadden we geen zin in. Daarna een prachtige, volledig gerenoveerde woning die iemand te koop had staan (maar lukte niet hem te verkopen) en die we voor minimaal een jaar konden huren. We zijn daar langsgegaan en hebben alles van tevoren goed besproken. Daarna is er een huurcontract opgesteld dat mijn man nog voor de zekerheid door een advocaat heeft laten lezen. Alles is toen perfect verlopen, ook toen we er na anderhalf jaar uit moesten omdat het huis verkocht werd.
Wat voor types zijn dat die die appartementen verhuren? Mensen die gewoon dat huis in bezit hebben of die er zelf ook wonen?

Heb nu ook een woning van iemand die die huizen in bezit heeft, maar dat had ik dan wel via zo'n makelaar gedaan. Helaas want dan betaal je mega veel kosten.

Ik zou ook nog wel bereid zijn een keuken te delen, als ik maar in mijn eigen appartementje ook een camping gasstel of zo mag plaatsen.

Vind het gewoon zo zonde om veel geld te betalen voor iets waar ik weinig waarde aan hecht (huis zelf dus). Maar een balkonnetje zou ik wel graag willen :D
viva-amber schreef:
09-04-2018 18:29
Indien je een huurwoning zoekt dan vind ik het wel raar dat je bij deze advertentie uitkomt daar staat omschreven dat het gaat om een kamer. Is dat jouw eigen advertentie waarmee je spamt?

Een dergelijke huur (laag) voor een heel appartement valt onder de sociale huur en daar gelden andere regels voor dan in de vrije sector.

Sociale huur is gereguleerd en sociale huur woningen mogen volgens mij niet zo maar op de vrije markt.

Indien jij goedkoper wilt wonen in een hele woning die onder sociale huur valt en je wilt e.a. legaal en netjes regelen zonder dat je wordt belazerd dan doe je dat dus niet via marktplaats.
Eh, beetje vage reactie. Natuurlijk is dat niet mijn eigen woning en ik zit hier lang genoeg om te weten dat ik geen spammert ben. Sociale huur geldt toch niet voor mensen die zelf een pand in bezit hebben?
Ik heb vroeger al mijn kamers/studio's via marktplaats gevonden (alleen particulieren) ging altijd prima. Berichtje sturen, afspraak maken om te kijken, contract tekenen, verhuizen. Dit is wel zo'n 15 jaar geleden.
Momenteel is er in die regio sprake van veel oplichting. Doe navraag via facebookgroepen
Betrouwbare huizen worden natuurlijk niet op Marktplaats aangeboden. Denk je echt dat het met deze woningstress nodig is om te adverteren via Marltplaats? Nee, aangeboden huizen op Marktplaats daar is iets mis mee.
strikjemetstippels schreef:
09-04-2018 18:33
Eh, beetje vage reactie. Natuurlijk is dat niet mijn eigen woning en ik zit hier lang genoeg om te weten dat ik geen spammert ben. Sociale huur geldt toch niet voor mensen die zelf een pand in bezit hebben?
Jazeker. Zodra je huis qua punten/kale huur binnen de grens van de sociale huurwet valt, gelden de regels van sociale huur en mag je alleen verhuren aan iemand die op de wachtlijst staat en aan de inkomensvoorwaarden voldoet. Als je onzelfstandige woonruimte verhuurt, dan gelden weer andere regels. Tijdelijk een woning onder de leegstandswet huren ging een paar jaar geleden, toen de huizenmarkt op z’n gat lag, maar huizen die lang te koop staan zijn zeldzaam.
09-04-2018 18:33
Algemene info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ije-sector

Ja wel hoor. Wanneer de woning die je verhuurt volgens het punten systeem behoort tot de sociale huur dan heb je je ook als particulier verhuurder aan de regels te houden. De regels kunnen afhankelijk van de schaarste wel verschillen per gemeente. Daarom moet je de regels voor sociale huur ook opzoeken bij de gemeente waarin de woning te huur staat.

Info kon je googlen.

Alleen voor de vrije sector (dus duur) geldt een grotere vrijheid.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
09-04-2018 19:16
Algemene info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ije-sector

Ja wel hoor. Wanneer de woning die je verhuurt volgens het punten systeem behoort tot de sociale huur dan heb je je ook als particulier verhuurder aan de regels te houden. De regels kunnen afhankelijk van de schaarste wel verschillen per gemeente. Daarom moet je de regels voor sociale huur ook opzoeken bij de gemeente waarin de woning te huur staat.

Info kon je googlen.

Alleen voor de vrije sector (dus duur) geldt een grotere vrijheid.
Daar heb ik nooit bij stil gestaan (ik heb ook nooit gehuurd via woningbouw met passend toewijzen enz). Maar dat lijkt me toch wel enkel te gelden voor geheel zelfstandige woningen? Lijkt me niet voor kamers en semi studio's.
sinnombre schreef:
09-04-2018 19:01
Betrouwbare huizen worden natuurlijk niet op Marktplaats aangeboden. Denk je echt dat het met deze woningstress nodig is om te adverteren via Marltplaats? Nee, aangeboden huizen op Marktplaats daar is iets mis mee.
Ik heb een huis gehuurd via een makelaar, dat was van een particulier en die bood het na dat ik verhuisde op Marktplaats aan om dat die makelaar hoge kosten rekende. Was niets mis mee hoor met dat huis.
09-04-2018 18:31
Heb nu ook een woning van iemand die die huizen in bezit heeft, maar dat had ik dan wel via zo'n makelaar gedaan. Helaas want dan betaal je mega veel kosten.

Je bent ervan op de hoogte dat een makelaar alleen kosten aan jou door mag berekenen als jij echt een zoekopdracht uitzet? Als je reageert op een woning die een makelaar in opdracht van de verhuurder adverteert, dan zijn de kosten voor de verhuurder.

https://www.nvm.nl/hulpbij/huren/bemiddelingskosten
Ik heb mijn apartementje van marktplaats. Het is gewoon van een particulier die dit pandje ooit heeft gekocht om te verhuren. Hij is niet zo van het onderhoud maar verder woon ik hier perfect.
Nummer*Zoveel schreef:
09-04-2018 19:57
Je bent ervan op de hoogte dat een makelaar alleen kosten aan jou door mag berekenen als jij echt een zoekopdracht uitzet? Als je reageert op een woning die een makelaar in opdracht van de verhuurder adverteert, dan zijn de kosten voor de verhuurder.

https://www.nvm.nl/hulpbij/huren/bemiddelingskosten
Ja, maar ik heb al eerder geprobeerd terug te vorderen maar rechtsbijstand gaf me toen weinig tot geen kans. Ze hadden het toen zo gespeeld dat de verhuurder enkel advertentie kosten zou hebben betaald. Dus mja.
Ik heb 3 keer een huurwoning gevonden via marktplaats. De eerste keer ging het om iemand die zijn sociale huurwoning wilde onderverhuren (met toestemming van de woningbouw), daar kon ik een jaar zitten. Daarna was het een particulier die zijn studio wilde verhuren omdat hij het wilde aanhouden als investering, daar heb ik 5 jaar met heel veel plezier gezeten, uiteindelijk verhuisd omdat ik een baan 100km verder kreeg. En vervolgens iemand met schulden die nog een half jaar aan zijn huurcontract vast zat maar het echt niet meer kon betalen. Hij wilde iemand aandragen bij de huisbaas zodat hij onder zijn contract uit kon, en hoopte dat ik de vloer en wat meubilair over kon kopen. Ook daar 5 jaar met veel plezier gezeten. Dus het kan zeker wel, je moet alleen goed opletten wat voor types het zijn en wat de situatie is.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
forumfossiel schreef:
09-04-2018 19:08
Jazeker. Zodra je huis qua punten/kale huur binnen de grens van de sociale huurwet valt, gelden de regels van sociale huur en mag je alleen verhuren aan iemand die op de wachtlijst staat en aan de inkomensvoorwaarden voldoet. Als je onzelfstandige woonruimte verhuurt, dan gelden weer andere regels. Tijdelijk een woning onder de leegstandswet huren ging een paar jaar geleden, toen de huizenmarkt op z’n gat lag, maar huizen die lang te koop staan zijn zeldzaam.
Niet helemaal. Onder de grens is een huis een sociale huurwoning en gelden inderdaad regels voor maximale huurprijs, verhoging etc. Maar je hoeft als particulier niet aan iemand van en wachtlijst te verhuren en hebt ook niet te maken met inkomensgrenzen. Dat geldt alleen voor woningbouwverenigingen.
Mijn vader verhuurt zijn tweede woning altijd via MP.
Het gaat altijd goed, de meeste huurders wonen gemiddeld 3 jaar of langer in de woning.
Maar mijn vader is geen huisjesmelker, en het onderhoud gebeurt ook goed.

De andere kant van het verhaal ken ik ook, hij krijgt veel reacties van mensen die een deel wit en een deel zwart willen betalen, voor de huurtoeslag, of ongure types waar een wietlucht omheen hangt etc..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven