Geld & Recht alle pijlers

WW uitkering bij een 0 uren contract?

19-06-2010 08:39 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk normaal 40 uur in de week (soms 1 of 2 uurtjes extra). Maar volgende week kan ik wegens te weinig werkzaamheden maar 20 uur werken (afhankelijk van de drukte misschien meer, maar die kans is erg klein). Heb ik recht op een WW uitkering voor de 20 uur die ik (sowieso volgende week) verlies?
Als je de laatste 13 weken 40 uur hebt gewerkt, dan kun je een contract van 40 uur afdwingen. Hiervoor krijg je geen ww.
Dat zal aan een heleboel dingen liggen die je nu niet benoemd. Bijvoorbeeld aan hoelang je al structureel 40 uur per week werkt op je 0-uren contract.

En wellicht is het niet eens zo dat je een WW uitkering nodig hebt maar is je baas sowieso al verplicht je uit te betalen. Maar ook dat heeft volgens mij te maken met hoelang je al 40 uur werkt.

Maar Wuiles en nummerzoveel kunnen hier vast hele zinnige dingen over zeggen.
He ja, afdwingen: gezellig!
Dat is de deal met een nul uren contract, hebben ze geen werk, heb je pech en zijn ze je niets verschuldigd. Als je ontslagen wordt van deze baan is het een ander verhaal.
met mijn vorige baan (ook 0 uren contract) kreeg ik wel een ww uitkering als het bedrijf bijv een aantal dagen gesloten was. Dus dit is iets wat ik even uit moet zoeken!
Nee, gewoon niet afdwingen en WW opstrijken, das pas gezellig!
quote:Yaksha schreef op 19 juni 2010 @ 09:09:

Dat is de deal met een nul uren contract, hebben ze geen werk, heb je pech en zijn ze je niets verschuldigd. Als je ontslagen wordt van deze baan is het een ander verhaal.Onzin natuurlijk. Maar wat ik zeg: even wachten tot de andere dames wakker zijn.
quote:xMarjan schreef op 19 juni 2010 @ 09:11:

met mijn vorige baan (ook 0 uren contract) kreeg ik wel een ww uitkering als het bedrijf bijv een aantal dagen gesloten was. Dus dit is iets wat ik even uit moet zoeken!Ik herhaal mijn vraag: hoe lang werk je al 40 uur per week op dit contract?
Ik heb het wel andersom meegemaakt trouwens: Ik werd ontslagen van een vaste baan en vroeg ww aan. Toen ben ik ergens met een 0 uren contract gaan werken en kreeg ik aanvulling over de uren die ik niet werkte. Als je dan een keer weinig uren hebt, krijg je die aangevuld.
quote:Mirrex schreef op 19 juni 2010 @ 09:11:

Nee, gewoon niet afdwingen en WW opstrijken, das pas gezellig!Daar moet ze dan wel recht op hebben, anders valt er niets "op te strijken". En voor de goede orde: als ze er recht op geeft is het in mijn ogen geen gunst meer maar iets waar ze zelf gewoon netjes premie voor betaald heeft.
Op basis van de informatie die TO tot nu toe heeft gegeven valt weinig zinnigs te zeggen. Het is niet per definitie zo dat TO rechten kan doen gelden dan wel dat zij dat juist niet kan. We weten dus nog te weinig.

@TO, hoe lang werk je voor deze werkgever? Is er een CAO van toepassing, zoja welke? Is het feit dat je volgende week minder werkt een incident of komt dat vaker voor? Gaat het om een week of om een langere periode? Zijn er afspraken over het kunnen dan wel moeten compenseren van minder gewerkte uren?
quote:Suze2 schreef op 19 juni 2010 @ 09:14:

[...]

Ik herhaal mijn vraag: hoe lang werk je al 40 uur per week op dit contract?Ik werk nu pas sinds 3 weken bij deze werkgever, toen altijd 40uur per week gewerkt. Daarvoor werkte ik altijd 40 uur als uitzendkracht.
quote:wuiles schreef op 19 juni 2010 @ 09:16:

Op basis van de informatie die TO tot nu toe heeft gegeven valt weinig zinnigs te zeggen. Het is niet per definitie zo dat TO rechten kan doen gelden dan wel dat zij dat juist niet kan. We weten dus nog te weinig.

@TO, hoe lang werk je voor deze werkgever? Is er een CAO van toepassing, zoja welke? Is het feit dat je volgende week minder werkt een incident of komt dat vaker voor? Gaat het om een week of om een langere periode? Zijn er afspraken over het kunnen dan wel moeten compenseren van minder gewerkte uren?Ik werk nu 3 weken voor deze werkgever, daarvoor werkte ik fulltime als uitzendkracht. Ik werk onder de CAO voor utizendkrachten. Het gaat waarschijnlijk vaker voorkomen dat ik niet elke week 40 uur kan werken, dit heb ik wel ingevuld op mijn beschikbaarheid bij mijn sollicitatie. Compenseren is in principe niet mogelijk. Ik zou natuurlijk de weken dat er genoeg werk is meer kunnen werken, maar dit kom dan extra op mijn 40 urige werkweek.
quote:xMarjan schreef op 19 juni 2010 @ 09:20:

[...]

Ik werk nu pas sinds 3 weken bij deze werkgever, toen altijd 40uur per week gewerkt. Daarvoor werkte ik altijd 40 uur als uitzendkracht.

Dit helpt niet echt.

Je werkt nu drie weken bij deze werkgever en werkte hiervoor als uitzendkracht bij deze werkgever? Is de loondoorbetalingsverplichting uitgesloten in de arbeidsovereenkomst?
quote:wuiles schreef op 19 juni 2010 @ 09:23:

[...]

Dit helpt niet echt.

Je werkt nu drie weken bij deze werkgever en werkte hiervoor als uitzendkracht bij deze werkgever? Is de loondoorbetalingsverplichting uitgesloten in de arbeidsovereenkomst?ik werkte als uitzendkracht bij een andere werkgever. Ben net van baan gewisseld. Zover ik weet is er geen sprake van een loondoorbetalingsverplichting.
De kans dat deze werkgever verplicht kan worden je door te betalen in rustiger tijden is dan niet zo groot. Ik zou zsm proberen een uitkering aan te vragen. Of die wordt toegewezen zal onder meer afhangen van je arbeidsverleden. Hou er rekening mee dat UWV kan verlangen dat je solliciteert op banen die voor een vast aantal uren per week zijn. Daarnaast adviseer ik je om na te gaan onder welke CAO je werkt. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de CAO voor uitzendkrachten van toepassing is. Bovendien zegt dat nog weinig omdat er meer dan een CAO voor uitzendkrachten is.
Maar dat aanvullen he.. dan snoep je wel je ww op voor als je werkloos raakt..
Volgens mij heb je nergens recht op met je 0 uren contract zeker niet als je er net 3 weken werkt...dan moet je een baan van 40 uur gaan zoeken als je zoveel wilt werken en ook nog ergens recht op wilt hebben.
quote:wuiles schreef op 19 juni 2010 @ 09:49:

De kans dat deze werkgever verplicht kan worden je door te betalen in rustiger tijden is dan niet zo groot. Ik zou zsm proberen een uitkering aan te vragen. Of die wordt toegewezen zal onder meer afhangen van je arbeidsverleden. Hou er rekening mee dat UWV kan verlangen dat je solliciteert op banen die voor een vast aantal uren per week zijn. Daarnaast adviseer ik je om na te gaan onder welke CAO je werkt. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de CAO voor uitzendkrachten van toepassing is. Bovendien zegt dat nog weinig omdat er meer dan een CAO voor uitzendkrachten is.volgensmij komt het er op neer dat ik als uitzendkracht werk. Omdat het ook staat als 'uitzendovereenkomst'. En in de arbeidsovereenkomst fase A staat dat ik onder de ABU-CAO val
Misschicken dat leek mij ook, maar het schijnt onzin te zijn.
Heb je je vorige baan zelf opgezegd?
Je werkt er dus via een uitzendbureau begrijp ik?

Wie betaalt je?
quote:Primabella schreef op 19 juni 2010 @ 10:54:

Je werkt er dus via een uitzendbureau begrijp ik?

Wie betaalt je?ik word betaald door payroll select
Dat is gewoon een salarisadministratie....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven