Geld & Recht alle pijlers

WW vraagje

23-04-2021 20:18 25 berichten
2 maanden geleden kreeg ik te horen dat mijn contract niet wordt verlengd. Ik heb 3 weken geleden WW aangevraagd en deze is 1 week geleden ingegaan en ik zou daar 24 maanden recht op hebben. In mijn geval zou dat dus medio april 2023 zijn.

Nu heb ik een baan aangeboden gekregen voor de duur van een paar maanden, 3 tot 6 maanden max. Hier krijg ik meer uren dan ik bij mijn vorige werkgever had en krijg ook iets meer betaald.
De WW heb ik dus niet nodig en wil deze helemaal stopzetten. Maar nu lees ik op diverse sites dat de maanden die ik nu ga werken van mijn 24 maanden worden afgetrokken. Er zit zoals ik het lees dus een THT datum op en eindigt deze tat in april 2023:


U kunt de betaling van uw uitkering zelf stopzetten, maar uw recht op WW loopt door. Wilt u de betaling van uw uitkering later weer voortzetten? Dan heeft u misschien geen recht meer op WW, omdat de maximale duur van uw recht op een WW-uitkering is bereikt. Dit is wettelijk zo bepaald. U kunt uw recht op een WW-uitkering dus niet stopzetten en opsparen om later weer te gebruiken


Wat is dit een rare regel. Of mis ik de logica? Ik had dus beter geen WW aangevraagd of in mijn WW periode beter even kunnen wachten op een baan met meer vastigheid en beter perspectief.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je het uwv maandag even bellen? Of een bericht sturen. Hun kunnen je vraag denk ik het best beantwoorden.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Als je een baan hebt eindigt het recht op je WW-uitkering. Dat is volgens mij wat anders dan wanneer je je uitkering zelf stop zet.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 03-07-2021 10:52
99.23% gewijzigd
Ik lees dat je WW wel verlengd wordt als je het zelf stop zet:

Heeft u uw WW-uitkering zelf stopgezet?

Binnen 6 maanden nadat uw uitkering beëindigd is, kunt u die oude uitkering weer laten ingaan. U doet dit door opnieuw een WW-uitkering aan te vragen. De herleving gaat dan in op de eerste dag van de maand waarin u de WW-uitkering opnieuw aanvraagt. Wij verlengen de einddatum van uw WW-uitkering met de periode waarin u geen WW-uitkering kreeg.

Uw uitkering is bijvoorbeeld eerder beëindigd op 1 april 2020 en u had op dat moment nog 6 maanden recht op een uitkering. U vraagt op 15 juli 2020 weer een uitkering aan. Als u dan voldoet aan alle voorwaarden waarop uw oude uitkering kan herleven, dan heeft u vanaf 1 juli 2020 weer recht op uw oude uitkering voor een periode van 6 maanden.

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... r-werkloos
Alle reacties Link kopieren
Eens met Kihei.

Hoe het bij mij gaat is echter als volgt: Ik heb 10 maanden ww recht, maar ben meteen weer aan het werk gegaan. In maand 1 en 2 verdiende ik minder dan mijn ww, ik ontvang in deze maanden een aanvulling van de ww en dit 'kost' me dus 2 ww maanden. In maand 3, 4 en 5 verdien ik meer. De ww wordt stopgezet. In maand 6 en 7 verdien ik weer minder en in maand 8 niks. Ik vraag herleving ww aan per maand 6 en heb dan nog 8 maanden recht op ww.
Zodra ik 2 maanden achter elkaar boven het drempelbedrag kom, wordt de ww automatisch stop gezet. Zodra ik eronder kom, vraag ik herleving aan. Tot het op is.
Minto schreef:
23-04-2021 20:26
Je hebt recht op WW van 15 april 2021 t/m 14 april 2023. In totaal 24 maanden.
Die 24 maanden zijn precies in dat tijdvak.
Je kan (een deel van) die 24 maanden niet opsparen 'voor later'.
Van 15 april 2023 tot aan je pensioen heb je geen recht meer op die WW.

Dus stel dat ik nu 5 maanden werk heb dan wordt dat van de 24 maanden afgetrokken en hou ik nog 19 maanden over.
Zo begrijp ik het nl.

Ik ga maandag sowieso het UWV bellen maar dat is nog zo ver weg. Waarom doe ik dit dan ook op vrijdagavond 🙄.
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 20:40
0.25% gewijzigd
nimbus schreef:
23-04-2021 20:26
Als je een baan hebt eindigt het recht op je WW-uitkering. Dat is volgens mij wat anders dan wanneer je je uitkering zelf stop zet.

Ik snap dat het recht op WW eindigt en logisch ook.

Maar ik moet deze dus niet zelf stopzetten?

Ik snap het hoor als niemand hier een juist antwoord op kan geven. Maar ik hoop op een ervaringsdeskundige.
Marana schreef:
23-04-2021 20:31
Ik lees dat je WW wel verlengd wordt als je het zelf stop zet:

Heeft u uw WW-uitkering zelf stopgezet?

Binnen 6 maanden nadat uw uitkering beëindigd is, kunt u die oude uitkering weer laten ingaan. U doet dit door opnieuw een WW-uitkering aan te vragen. De herleving gaat dan in op de eerste dag van de maand waarin u de WW-uitkering opnieuw aanvraagt. Wij verlengen de einddatum van uw WW-uitkering met de periode waarin u geen WW-uitkering kreeg.

Uw uitkering is bijvoorbeeld eerder beëindigd op 1 april 2020 en u had op dat moment nog 6 maanden recht op een uitkering. U vraagt op 15 juli 2020 weer een uitkering aan. Als u dan voldoet aan alle voorwaarden waarop uw oude uitkering kan herleven, dan heeft u vanaf 1 juli 2020 weer recht op uw oude uitkering voor een periode van 6 maanden.

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... r-werkloos

Wat raar want ik las een soortgelijk voorbeeld maar andere uitkomst.
Hetismogelijk schreef:
23-04-2021 20:32
Eens met Kihei.

Hoe het bij mij gaat is echter als volgt: Ik heb 10 maanden ww recht, maar ben meteen weer aan het werk gegaan. In maand 1 en 2 verdiende ik minder dan mijn ww, ik ontvang in deze maanden een aanvulling van de ww en dit 'kost' me dus 2 ww maanden. In maand 3, 4 en 5 verdien ik meer. De ww wordt stopgezet. In maand 6 en 7 verdien ik weer minder en in maand 8 niks. Ik vraag herleving ww aan per maand 6 en heb dan nog 8 maanden recht op ww.
Zodra ik 2 maanden achter elkaar boven het drempelbedrag kom, wordt de ww automatisch stop gezet. Zodra ik eronder kom, vraag ik herleving aan. Tot het op is.


Ooh dan snap ik het. Op het moment dat je minder verdient dan doe je weer een beroep op de WW dus wordt dit afgetrokken van je max WW duur. Dat is logisch toch anders kun je eeuwig in de WW blijven .

Ik heb in mijn geval 24 maanden recht dus stel dat ik van de komende 6 maanden 3 maanden minder verdien dan de hoogte van WW uitkering dan kan ik een beroep doen op aanvulling en deze periode wordt dan afgetrokken van de 24 maanden.

Als het zo is dan ben ik opgelucht!
Dank jullie wel!!!

Ik ga sowieso iets meer verdienen, tenminste als ik de uren krijg die zij beloven en ook als alles goed gaat.
Thuiswerk achter de laptop dus hoop dat alles gaat werken zoals het moet werken.
Alle reacties Link kopieren
Je bent wel verplicht om door te geven aan het UWV dat je werk hebt gevonden en dat de uitkering kan stoppen. '

Daarnaast is het in de WW ook nog zo dat je je moet inzetten om ander werk te vinden en dat je werk moet accepteren. Wanneer je deze baan weigert dan ben je mogelijk verwijtbaar werkloos.

Je moet de baan dus sowieso accepteren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan het uwv door dat je werk hebt (dit kan simpelweg online) elke maand kun je ook je loonstrook van betreffende werkgever invullen (daar krijg je bericht van)
En vaak als je drie maanden achtereen een nul betaling zou hebben zet het uwv de uitkering stop.
Hierbij krijg je dan ook schriftelijk uitleg en wat te doen mocht het wellicht weer nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je bij een terugkeer weer recht op 2 jaar ww (max).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
23-04-2021 20:44
Je bent wel verplicht om door te geven aan het UWV dat je werk hebt gevonden en dat de uitkering kan stoppen. '

Daarnaast is het in de WW ook nog zo dat je je moet inzetten om ander werk te vinden en dat je werk moet accepteren. Wanneer je deze baan weigert dan ben je mogelijk verwijtbaar werkloos.

Je moet de baan dus sowieso accepteren.


Jaja dat snap ik en is ook mijn intentie natuurlijk. Ik dacht dat dit ook wel duidelijk was in mijn berichten.

Maar ik kreeg vanavond pas een mail dat ze met mij verder willen. Vandaar mijn vraag hoe ik de WW moet stopzetten. Ik heb nl ook nog geen contract ontvangen dus weet nog niet heel veel.
yourlocalhero schreef:
23-04-2021 20:48
Je geeft aan het uwv door dat je werk hebt (dit kan simpelweg online) elke maand kun je ook je loonstrook van betreffende werkgever invullen (daar krijg je bericht van)
En vaak als je drie maanden achtereen een nul betaling zou hebben zet het uwv de uitkering stop.
Hierbij krijg je dan ook schriftelijk uitleg en wat te doen mocht het wellicht weer nodig zijn.


Duidelijk, dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook meteen je uitkering stopzetten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
23-04-2021 20:58
Je kan ook meteen je uitkering stopzetten.

Ik denk dat ik dan nu beter even op een overeenkomst van de WG kan wachten toch.
Kan ik alles in 1x doorgeven.
Alle reacties Link kopieren
Het UWV omschrijft goed wat je moet doen volgens mij:

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... n-gevonden
Alle reacties Link kopieren
Elke keer dat je aanspraak wil maken op een ww uitkering, wordt opnieuw naar de weken- en jareneis gekeken.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-04-2021 20:58
Je kan ook meteen je uitkering stopzetten.
Nee, dat kan niet meer. UWV blijft dan nog 3 maanden om een inkomstenopgave vragen. En als je gewoon werkt dan is de uitbetaling 0, maar je hebt dan formeel nog recht op WW.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
23-04-2021 20:39
Ooh dan snap ik het. Op het moment dat je minder verdient dan doe je weer een beroep op de WW dus wordt dit afgetrokken van je max WW duur. Dat is logisch toch anders kun je eeuwig in de WW blijven .

Ik heb in mijn geval 24 maanden recht dus stel dat ik van de komende 6 maanden 3 maanden minder verdien dan de hoogte van WW uitkering dan kan ik een beroep doen op aanvulling en deze periode wordt dan afgetrokken van de 24 maanden.

Als het zo is dan ben ik opgelucht!
Zo is het inderdaad. De teller tikt door zolang het UWV een (gedeeltelijke) uitkering aan jou betaalt, en je kunt een eventuele aanvulling op je nieuwe salaris tot aan WW-niveau niet stopzetten. Maar als je gewoon weer aan het werk gaat, en daarmee zoveel verdient dat je geen recht meer hebt op een (deel van de) uitkering, dan wordt de teller wel stopgezet.
Alle reacties Link kopieren
-Janna- schreef:
23-04-2021 22:00
Elke keer dat je aanspraak wil maken op een ww uitkering, wordt opnieuw naar de weken- en jareneis gekeken.
Precies.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nummer*Zoveel schreef:
24-04-2021 07:57
Zo is het inderdaad. De teller tikt door zolang het UWV een (gedeeltelijke) uitkering aan jou betaalt, en je kunt een eventuele aanvulling op je nieuwe salaris tot aan WW-niveau niet stopzetten. Maar als je gewoon weer aan het werk gaat, en daarmee zoveel verdient dat je geen recht meer hebt op een (deel van de) uitkering, dan wordt de teller wel stopgezet.

Ik begrijp het. En ik begrijp nu ook waarom mensen liever de WW zouden willen stopzetten. Want stel dat ik, al is het maar 20 euro, minder zou verdienen bij de nieuwe WG dan wordt dit aangevuld door het UWV. Terwijl het natuurlijk gunstiger zou zijn om die ene maand niet de aanvulling te krijgen maar deze maand WW gewoon op te sparen.

Goed om te weten dit. Ik ga ervan uit dat alles technisch gezien goed gaat verlopen (laptop, internetverbinding etc) en dan ga ik sowieso meer verdienen dan ik nu aan WW ga krijgen.

Ik behou ook liever mijn recht op WW want de stap naar de bijstand is niet zo groot meer en daar wil ik niet in komen.
nimbus schreef:
23-04-2021 21:35
Het UWV omschrijft goed wat je moet doen volgens mij:

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... n-gevonden
Dank je wel voor de link.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven