Geld & Recht alle pijlers

Zakgeld 13 jaar

24-01-2020 08:56 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Hoeveel zakgeld geven jullie aan de kids?
Onze zoon van 13 krijgt nu 10 euro maar ik denk dat dat eigenlijk te weinig is....
Snoesje666 schreef:
24-01-2020 09:41
Zoon krijgt vanaf de brugklas 5 euro per week.
Nu hij 17 is krijgt hij 5 euro per wee
k.

Hij kan er van sparen en gaat af en toe naar de bioscoop. De kapper betaalt hij deels.

School en sport betalen wij. Zakgeld tijdens de schoolreis haalt hij uit zijn spaarpot.

Kleding heeft hij genoeg nu hij niet meer zo hard groeit. Van verjaardagsgeld koopt hij weleens iets. Ik koop drie of vier spijkerbroeken per jaar voor hem. Zijn schoenen lijken onverslijtbaar. Meindl.

Hij krijgt al 4 jaar 5 euro per week?

Je koopt geen kleding voor hem? Of heeft hij naast zakgeld ook kleedgeld?
Star² schreef:
24-01-2020 09:43
Mijn telefoon was nog ok toen ik mocht verlengen, dus heb mijn abo verlengd met toestel en sim only bij Simpel afgesloten voor haar. Huawei overigens, geen iPhone van tig honderd euro.
Ja dat had ik ook bedacht, maar ik heb mijn abbo verlengd met sim only omdat ik zelf geen nieuwere telefoon wilde. Achteraf niet zo slim.
Koters hebben ook sim only van simpel
Malinois schreef:
Hoe doen jullie dat met mobieltjes? Hier hebben ze beiden een iphone afdankertje van ons, werkt nog maar wordt nu wel te oud/batterij issues.
Maar om ze zomaar een nieuwe telefoon te geven vind ik wel een dure grap, niet als ik mag kiezen, maar ze willen wel graag iphone houden (en dat is ook wel handig omdat alles nu aan elkaar gelinkt is). Maar als ik dan hoor dat vriendinnetjes ene iphone x voor hun verjaardag krijgen vind ik dat wel heftig eigenlijk.

Hoe lossen jullie dat op? Minder duur merk, of zelf meebetalen, of is het gewoon basis en krijgen ze die?
Onze oudere telefoons, mijne kreeg pas met bijna 12 een eigen mobiel.

De volgende is ook weer een nieuwere ( mijn oude Xiaomi) Abonnement hangt aan de mijne. 6 euro per maand en dat betalen wij.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 09:46
0.42% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
24-01-2020 09:42
Ik had bedacht omdat mee te rekenen en dan overmaken per week of maand. Dus, drinkgeld school, spaar en uitjes. Misschien kadootjes alleen kleins voor gezin..

Dacht dan aan 25 per maand. Of is dat bij een 13 jarige misschien nog te veel verantwoording?

Ligt aan het kind natuurlijk. Jongste zou 25,- bij de Claire's uitgeven omdat ze even vergeten was dat het ook nog voor andere dingen was en echt heeeeeeeeel erg nog meer shit nodig had :rofl:
Hier in de brugklas €10 per maand, ieder schooljaar €2,50 erbij.

Ze hoeven er niks van te kopen. Enkel wat snaai in de schoolkantine, maar kunnen thuis ook voldoende meenemen. Ik vind het dus wel mooi zo. Zelf geven ze zelfs aan dat ze eigenlijk niks hoeven, omdat ze vinden dat dat niet nodig is. Dat ze niks tekort komen en anders wel wat willen verdienen door een klusje te doen (oudste past ook op en verdient daar wat mee).
Telefoon is prepaid, hij krijgt zijn tientje per jaar niet op. Hij belt mij op Whatsapp.

Overal is wi-fi, lijkt het. Zeker in de binnenstad van Groningen kan hij overal op zijn schoolaccount van wifi gebruik maken vanwege de Hanze, de RuG, het UMCG...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Star² schreef:
24-01-2020 09:46
Ligt aan het kind natuurlijk. Jongste zou 25,- bij de Claire's uitgeven omdat ze even vergeten was dat het ook nog voor andere dingen was en echt heeeeeeeeel erg nog meer shit nodig had :rofl:
*laat 23e identieke kettinkje zien* 'mooi he mam? Deze wilde ik al heel lang!'
Star² schreef:
24-01-2020 09:46
Ja, dat doe ze nu niet maar ze heeft soms koopziekte. Dan gaat ze haar gespaarde geld tellen en ineens koopt ze meuk. Ipv waar ze echt voor aan het sparen was.

Misschien toch maar eerst per week doen. :-D :-D
Of proberen en anders naar een week terugdraaien.
Malinois schreef:
24-01-2020 09:47
:-D :-D :-D
Malinois schreef:
24-01-2020 09:47
Juist.
Star² schreef:
24-01-2020 09:50
Juist.
Hélemaal níet herkenbaar. :proud:
Dochter heeft hier zoveel oorbellen dat ze een heel afrikaans dorp elke dag van een nieuw paar kan voorzien. Niet dat dat afrikaanse dorp daar iets mee opschiet, maar het kan wel.
Luci_Morgenster schreef:
24-01-2020 09:43
Hij krijgt al 4 jaar 5 euro per week?

Je koopt geen kleding voor hem? Of heeft hij naast zakgeld ook kleedgeld?
Hij geeft niets om kleren, draagt ze tot ze versleten zijn (als hij de kans krijgt, ik neem ze in beslag).

In de loop der jaren heeft hij via de scouting en sport heel veel (thema) t-shirts gekregen. Die past hij eindelijk, ze waren altijd veel te groot. Hij heeft twee laden vol t-shirts.

Sokken en ondergoed altijd zwart sinds hij een jaar of zeven is, hij geeft niets om happy socks of lollige boxers. Gewoon van de Zeeman, die zitten het lekkerst.

Wel fijn, nooit geklooi over kleding hier. Ook nooit gedram gehad van "mag ik dit, mag ik dat?".

Wel hielpen we hem toen hij jonger was met keuzes maken. Koop je een Nintendo DS of een tablet?
De tablet won omdat daar gratis spelletjes plus internet op kunnen. Losse Nintendospelletjes vond hij te duur.

Hij kost ons ondertussen genoeg, maak je daar maar geen illusies over. Twee nachten kamp voor 90 euro, bijvoorbeeld.

Hij weet én begrijpt dat je geld maar één keer kunt uitgeven.
Malinois schreef:
Hoe doen jullie dat met mobieltjes? Hier hebben ze beiden een iphone afdankertje van ons, werkt nog maar wordt nu wel te oud/batterij issues.
Maar om ze zomaar een nieuwe telefoon te geven vind ik wel een dure grap, niet als ik mag kiezen, maar ze willen wel graag iphone houden (en dat is ook wel handig omdat alles nu aan elkaar gelinkt is). Maar als ik dan hoor dat vriendinnetjes ene iphone x voor hun verjaardag krijgen vind ik dat wel heftig eigenlijk.

Hoe lossen jullie dat op? Minder duur merk, of zelf meebetalen, of is het gewoon basis en krijgen ze die?
Kun je er geen nieuwe batterij inzetten?
Wij gaven een klein bedrag voor een eenvoudige telefoon, alles luxer betalen ze zelf. Er schijnt binnenkort een nieuwe goedkopere' iphone te komen.
Hier krijgt zoon van 12, zit in de brugklas. 32 euro per maand. Wij hebben dat berekend als je leeftijd in euro's is je zakgeld per maand (dat deden we al langer zo). En een euro per dag schoolgeld. Ook in de vakanties krijgt hij dat wel gewoon. Hij betaald hier de extra's van, een keer een spel voor op de playstation, als hij zomaar met vrienden op zaterdag middag een frietje wil gaan eten. Laatst gingen ze 2 x in de maand zwemmen bij centerparcs, dan betaald hij zelf ook mee. (entree en eten dan ben je zo 30 euro verder) Natuurlijk betalen wij ook gewoon de nodige dingen, maar op deze manier kan hij het sparen en ook voor grotere dingen besteden. De eerste schoolweken kocht hij iedere dag wel iets lekkers tijdens of na school en was het geld dus zo goed als op. Nu haalt hij 1 x in de week iets en spaart de rest.
Wij kopen zijn kleding, maar ineens heeft duurdere merk kleding zijn voorkeur....prima, maar dan betaald hij zelf eraan mee. Hij snapt dit ook.
bieslookje wijzigde dit bericht op 24-01-2020 10:34
Reden: aanvulling
8.03% gewijzigd
Malinois schreef:

Hier kregen ze toen ze naar de brugklas gingen een nieuwe telefoon van ons. Rond de 200 euro vond ik wel de max. De oudste wil nu een nieuwe dus die vraagt voor zijn verjaardag geld en legt de rest zelf bij van zijn bijbaan maar dan alsnog vind ik een telefoon van tig honderd euro niet nodig.
Maximaal 200 euro voor een nieuw telefoon, die hij niet eens wilde, want zijn vier jaar oude telefoon deed het nog. Ja, maar de geheugenruimte was miniem en hij kon zelfs Whatsapp niet meer updaten.

Nu heeft hij een mooie Samsung met oled-scherm, die helaas nog niet te koop was toen ik een nieuwe telefoon moest.
HennieHen schreef:
24-01-2020 10:05
Kun je er geen nieuwe batterij inzetten?
Wij gaven een klein bedrag voor een eenvoudige telefoon, alles luxer betalen ze zelf. Er schijnt binnenkort een nieuwe goedkopere' iphone te komen.
Nieuwe batterij gaat het probleem niet echt oplossen. Ze hebben nu beiden een iphone5 en de één heeft al een keer een nieuwe batterij gehad, maar het wordt gewoon te oud om bepaalde apps en programma's goed te kunnen draaien.

Ik vind 200,- ook een beetje de max van wat ik aan een telefoon voor ze wil uitgeven, ik schrik gewoon een beetje dat de halve klas met de nieuwste iphones rondloopt eigenlijk. Dat koop ik voor mezelf niet eens, laat staan als verjaardagskadootje voor mijn kind.
.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 20:45
99.77% gewijzigd
Malinois schreef:
24-01-2020 10:17
Nieuwe batterij gaat het probleem niet echt oplossen. Ze hebben nu beiden een iphone5 en de één heeft al een keer een nieuwe batterij gehad, maar het wordt gewoon te oud om bepaalde apps en programma's goed te kunnen draaien.

Ik vind 200,- ook een beetje de max van wat ik aan een telefoon voor ze wil uitgeven, ik schrik gewoon een beetje dat de halve klas met de nieuwste iphones rondloopt eigenlijk. Dat koop ik voor mezelf niet eens, laat staan als verjaardagskadootje voor mijn kind.
Precies. Vriendje van mijn zoon kreeg toen ook de nieuwste telefoon van dik 800 euro. Zo maar.
Malinois schreef:

Snap ik, en lijkt me een prima bedrag.
Ik heb overigens ook een iphone5 en de apps doen het prima hoor, pas bij de nieuwe update komend november wordt deze telefoon niet meer ondersteund en ga je problemen krijgen.

Je kunt ook naar refurbished kijken, dat hebben de kinderen van mijn zus.
Qua telefoon heeft zoon een oude van ons, wel een "dure". Hij kon kiezen of een oude van ons of een nieuwe, maar dan als verjaardags cadeau en max 200 euro. Hij koos voor de "oude"(oud als in 2 a drie jaar toen hij hem kreeg, wij hadden net een ander abonnement met telefoon)
Dan voel ik me heel slecht.. mijn dochter krijgt geen zakgeld... en die is 12. Volgend jaar middelbare school dan zal ze wel wat meekrijgen om op school wat te kopen.

Ze heeft ook nog nooit om zakgeld gevraagd..
Malinois schreef:

Ik ook niet. Ik heb een Xioami voor 160 euro en die gaat mee tot die stuk is of totdat die van mijn oudste kapot is/ echt traag word ;-)

De kinderen die ik ken met een iphone hebben een oude van pa/ma of familie of 2e hands gekocht.
Vrouke80 schreef:
24-01-2020 10:34
Dan voel ik me heel slecht.. mijn dochter krijgt geen zakgeld... en die is 12. Volgend jaar middelbare school dan zal ze wel wat meekrijgen om op school wat te kopen.

Ze heeft ook nog nooit om zakgeld gevraagd..
Heeft ze wel een beetje een idee van geld dan? Hoe duur iets is etc.? Doet ze wel eens boodschappen alleen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven