Geld & Recht alle pijlers

Zakgeld 13 jaar

24-01-2020 08:56 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Hoeveel zakgeld geven jullie aan de kids?
Onze zoon van 13 krijgt nu 10 euro maar ik denk dat dat eigenlijk te weinig is....
Alle reacties Link kopieren
In een week? In een maand? Wat moet hij ervoor kopen?
Alle reacties Link kopieren
10 euro per week? Of per maand?

Anyway, nibud heeft daar hele duidelijke lijstjes over
https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/

Voor 13 jarige advies 15-20 euro

Overigens mijn 12 jarige krijgt 12 euro per maand
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen krijgen op 13 jaar 3.50 per week van mij en iets van 2 euro per week van mijn ouders.

Ze sparen het eigenlijk allemaal op om iets groots van te kopen. Ze gaan nooit naar een snackbar of kiosk ofzo.
https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/
Alle reacties Link kopieren
Per maand. Hij hoeft er zelf niets van te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Toch maar wat meer geven als ik dit zo lees ;-)
Ik vind niet bijzonder weinig. Zeker als hij er verder niks van hoeft te betalen. Mijne krijgt nu 2 euro per week. Maar gaat nog niet naar de middelbare school. Ik denk dat ik dan 25 euro geeft per maand maar daar betaald ze dan ook drinken op school van. ;-)

Als je hem zelf kadootjes en thee ect op school van laat betalen ofzo zou ik het wel zeker omhoog doen.

Maar anders is 10-15 euro per maand vrij te besteden niet heel raar of weinig toch?
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 09:17
45.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onze 11 jarige krijgt 10 euro per maand, onze 12 jarige 15,-.
Ze hoeven er alleen kleine cadeautjes voor te kopen voor het eigen gezin. Verder is het vrij te besteden. Wij betalen ook hun telefoonabbo à 9.- per maand.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste kreeg 2,50 per week Hij kwam daar prima mee uit. De middelste is nu 13 en die kwam echt steeds te kort. Dus nu hebben we het verhoogd naar 5 euro per week.

Telefoon betalen wij.
Alle reacties Link kopieren
13 jaar, 3 euro per week en vrijdags een euro mee voor broodje op school en zaterdag voor iets lekkers op scouting.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Onze zoon van 10 jaar krijgt 2,50 euro per week van ons.
En 1 euro per week van mijn ouders en 1 euro per week van mijn schoonouders.

Hij spaart het allemaal en geeft nog niet zoveel uit. Hij hoeft er ook nog niks van te betalen.
Als hij naar de middelbare school gaat krijgt hij meer.
Alle reacties Link kopieren
14 jaar, 6,50 per week.
Maar ik heb co ouderschap over haar dus dat is 2 X per maand.
De andere 2 weken is ze bij haar vader.
Verder betalen hij en ik alles voor haar dus het is echt zakgeld.
En ze krijgt vaak genoeg wat extra's hier en daar.
justagirly wijzigde dit bericht op 24-01-2020 12:03
11.62% gewijzigd
20 euro per maand, waarvan tientje direct naar de spaar. Redt ze het niet meer mee, dus wordt binnenkort opnieuw bekeken.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie het zakgeld verhoogd toen ze naar de middelbare school gingen? Onze dochter krijgt nu 2,50 per week en dat gaat nooit op, omdat ze er ook niks voor hoeft te kopen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
24-01-2020 09:27
Hebben jullie het zakgeld verhoogd toen ze naar de middelbare school gingen? Onze dochter krijgt nu 2,50 per week en dat gaat nooit op, omdat ze er ook niks voor hoeft te kopen.
Ja, vaak gaan ze drinken op school halen. Thee ect, kost geld en soms willen ze een burger halen. Of naar de bios ect. Mijne spaart nu voornamelijk haar 2 euro, ik zou dat graag zo houden.

Ik zou de uitjes niet elke week gaan sponsoren maar ik geef daar wel een klein bedragje meer voor.
Alle reacties Link kopieren
Bios, zwembad en daar wat eten, cadeautjes etc. betaal ik trouwens.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
24-01-2020 09:35
Bios, zwembad en daar wat eten, cadeautjes etc. betaal ik trouwens.

Wij ook. In de eerste instantie moest ze ook kadootjes betalen, maar dat tientje per maand blijkt gewoon echt te weinig.
Star² schreef:
24-01-2020 09:27
20 euro per maand, waarvan tientje direct naar de spaar. Redt ze het niet meer mee, dus wordt binnenkort opnieuw bekeken.
Exact dit.

En exact hetzelfde qua niet redden. Maar ik stop ze ook nog weleens een twee euro munt toe voor een broodje, of geef ze geld mee voor de mac of de bios. Sowieso voorzie ik ze met verjaardagen/kerst/sinterklaas en andere gelegenheden tegenwoordig vaak van bonnen voor bioscoop en andere dingen die ze kunnen doen/eten, zodat ze daar geen extra geld aan kwijt zijn.

Kadootjes betalen ze zelf, maar als ze veel feestjes hebben spring ik wel eens bij. En van opa en oma krjigen ze ook regelmatig 5,- toegestopt.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
24-01-2020 09:37
Wij ook. In de eerste instantie moest ze ook kadootjes betalen, maar dat tientje per maand blijkt gewoon echt te weinig.

Behalve voor mij met kerst, verjaardag, moederdag :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hoe doen jullie dat met mobieltjes? Hier hebben ze beiden een iphone afdankertje van ons, werkt nog maar wordt nu wel te oud/batterij issues.
Maar om ze zomaar een nieuwe telefoon te geven vind ik wel een dure grap, niet als ik mag kiezen, maar ze willen wel graag iphone houden (en dat is ook wel handig omdat alles nu aan elkaar gelinkt is). Maar als ik dan hoor dat vriendinnetjes ene iphone x voor hun verjaardag krijgen vind ik dat wel heftig eigenlijk.

Hoe lossen jullie dat op? Minder duur merk, of zelf meebetalen, of is het gewoon basis en krijgen ze die?
Alle reacties Link kopieren
Zoon krijgt vanaf de brugklas 5 euro per week.
Nu hij 17 is krijgt hij 5 euro per week.

Hij kan er van sparen en gaat af en toe naar de bioscoop. De kapper betaalt hij deels.

School en sport betalen wij. Zakgeld tijdens de schoolreis haalt hij uit zijn spaarpot.

Kleding heeft hij genoeg nu hij niet meer zo hard groeit. Van verjaardagsgeld koopt hij weleens iets. Ik koop drie of vier spijkerbroeken per jaar voor hem. Zijn schoenen lijken onverslijtbaar. Meindl.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik had bedacht omdat mee te rekenen en dan overmaken per week of maand. Dus, drinkgeld school, spaar en uitjes. Misschien kadootjes alleen kleins voor gezin..

Dacht dan aan 25 per maand. Of is dat bij een 13 jarige misschien nog te veel verantwoording?
Malinois schreef:
24-01-2020 09:41
Hoe doen jullie dat met mobieltjes? Hier hebben ze beiden een iphone afdankertje van ons, werkt nog maar wordt nu wel te oud/batterij issues.
Maar om ze zomaar een nieuwe telefoon te geven vind ik wel een dure grap, niet als ik mag kiezen, maar ze willen wel graag iphone houden (en dat is ook wel handig omdat alles nu aan elkaar gelinkt is). Maar als ik dan hoor dat vriendinnetjes ene iphone x voor hun verjaardag krijgen vind ik dat wel heftig eigenlijk.

Hoe lossen jullie dat op? Minder duur merk, of zelf meebetalen, of is het gewoon basis en krijgen ze die?

Mijn telefoon was nog ok toen ik mocht verlengen, dus heb mijn abo verlengd met toestel en sim only bij Simpel afgesloten voor haar. Huawei overigens, geen iPhone van tig honderd euro.
Alle reacties Link kopieren
Hier tot nu toe altijd afdankertjes van oma, tante of mij. 1 keer iPhone verder van alles.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven