Geld & Recht alle pijlers

Zonder spaargeld samenwonen?

28-02-2016 08:41 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, en ben benieuwd wat jullie zouden doen!

Ik sta op het punt te gaan samenwonen met mijn vriend met wie ik nu 2 jaar samen ben. We hebben een supermooi huurhuis op het oog dat aan al onze wensen voldoet. Juist daarom vraag ik me af of ik niet (verblind door het mooie huis) financieel domme dingen doe. We verdienen allebei 2000 euro netto in de maand. Onze nieuwe maandlasten worden 1200 euro per maand per persoon (inclusief boodschappen, zorgverzekering, alles). Wat dus betekent dat we allebei 800 euro per maand overhouden om te gaan sparen/uit te geven aan luxe. Zowel mijn vriend als ik hebben op dit moment GEEN spaargeld. Wat zouden jullie doen; samenwonen of niet?
Christinayang, dan heb je vast een koophuis en betaal je ook je OZB via die aanslag. Die zal TO met een huurhuis niet betalen.
quote:Lovely1987 schreef op 28 februari 2016 @ 09:34:

2400 euro aan vaste lasten is wel echt heel erg veel. Vraag mij dan echt af wat jullie dan allemaal betalen daarvan zeg. Geen spaargeld hebben lijkt mij niet zo'n probleem maar de bedragen die je opnoemt vind ik wel erg veel. Als er een inkomen weg valt hebben jullie een groot probleem.

Ze verdienen samen netto 4000 euro per maand. Dan is die 2400 euro echt niet zo veel hoor. En volgens mij moet iedereen die van twee inkomens naar één gaat bezuiniging, dat lijkt me echt geen argument.

En 2400 euro inclusief alles is echt niet zo veel. Begin maar eens met een huurhuis van 1000 euro. Een gezinswoning met tuin in mijn regio (Utrecht) ga je onder de 1000 niet vinden.

Hoef je echt niet buitensporig te leven om op 2400 euro uit te komen.
quote:erizo schreef op 28 februari 2016 @ 09:42:

Christinayang, dan heb je vast een koophuis en betaal je ook je OZB via die aanslag. Die zal TO met een huurhuis niet betalen.Ik betaal 75 pm met een huurhuis. Dure regio hier.
Ik ben trouwens al zeer vaak verhuisd en heb nooit spaargeld gehad. Ik had mijn inboedel wel altijd dus als je die hebt is je grootste kostenpost geregeld. Samenwonen kan m.i. dus makkelijk met jullie financiele status. Dan begin je met sparen zodra jullie samenwonen.

Ik spaar momenteel alleen voor een grote vakantie (350 pm) en daarnaast spaar ik niks, maar ik hou ook niks over. Ik heb een hekel aan shoppen dus daar geef ik amper wat aan uit. Mijn geld gaat vooral naar veel etentjes, uitstapjes, weekendjes weg, treinreizen (heb vrienden/familie door het hele land) sport. Daar ligt ook mijn prioriteit. Als de vakantie geweest is gaat datzelfe bedrag op de spaarrekening, maar echt niks meer terwijl ik bijna 1000 pm overhoud. Geef het liever uit 😁
Wij hebben ongeveer een gelijkwaardig inkomen, koopappartement in de randstad, twee auto's en twee katten. We sparen daar ongeveer 750-1000 euro per maand van. Ik vind 800 euro pp voor 'leuke dingen' echt bizar veel!

Wij betalen ongeveer 1800 aan vaste lasten + zo'n 600 euro boodschappen (dus gelijkwaardige kosten). We maken dus standaard 1000 euro over naar de spaarrekening en hebben dan samen 600 euro over voor luxe/leuk. Dat redden we over het algemeen prima, kunnen gewoon af en yoe uit eten, kleding kopen, lekker lunchen of op een terrasje zitten zonder daar over na te denken, maar soms wordt het even een dure maand door bv een weekendje weg of het kopen van concertkaartjes oid en dan boeken we wat terug als het geld op is. Eigenlijk is dat nooit meer dan 500 euro, dus wij maken max. 1100 euro op aan leuke dingen in een dure maand.

Ga even goed kijken wat je hebt meegenomen in de 2400 euro vaste lasten, dekt dat alles wat nodig is? Daarna zou ik dan kritisch gaan kijken naar wat jullie in godsnaam allemaal doen met die 800 euro pp en toch zeker 500 euro per maand gaan sparen, zodat je een buffer opbouwt. Dat kan voor lange termijn (huis kopen, kinderen, etc) zijn en voor kortere termijn (vakantie, nieuwe wasmachine, etc).
@starbright; helemaal met je eens! Vandaar dat we daar nog eens goed afspraken over gaan maken. Ik zit te denken dus aan 150-200 euro allebei automatisch sparen per maand, gewoon om als buffer op te bouwen. Mijn vriend kan goed met geld omgaan verder, maar als hij niet automatisch spaart dan geeft hij gewoon uit wat hij heeft...
Ik vind 2400 geen bizar bedrag. Wij zitten op 1700 maar wonen in een goedkope huurwoning en doen best zuinig. Als wij naar een eengezinswoning in de particuliere sector (die kosten hier ongeveer 1300 pm) zouden gaan komen we ook op zo'n bedrag.
quote:Lovely1987 schreef op 28 februari 2016 @ 09:34:

2400 euro aan vaste lasten is wel echt heel erg veel. Vraag mij dan echt af wat jullie dan allemaal betalen daarvan zeg. Geen spaargeld hebben lijkt mij niet zo'n probleem maar de bedragen die je opnoemt vind ik wel erg veel. Als er een inkomen weg valt hebben jullie een groot probleem.Er valt vrijwel nooit een inkomen van de ene op de andere dag volledig weg. Bij ontslag etc krijg je eerst nog ww, bij ziekte ziektewetuitkering, voor overlijden kun je een overlijdensrisicoverzekering afsluiten, etc. En iedereen moet bezuinigen als er een ontslag valt. Het voordeel van een huurhuis is dat ze dan ook snel kunnen verhuizen naar een goedkoper huis, zonder dat je zit met het gedoe van huis te koop zetten en zo.
quote:poezeltje schreef op 28 februari 2016 @ 09:59:

@starbright; helemaal met je eens! Vandaar dat we daar nog eens goed afspraken over gaan maken. Ik zit te denken dus aan 150-200 euro allebei automatisch sparen per maand, gewoon om als buffer op te bouwen. Mijn vriend kan goed met geld omgaan verder, maar als hij niet automatisch spaart dan geeft hij gewoon uit wat hij heeft...Ik zou wel minstens 250 a 300 pp sparen per maand als ik jullie was. Misschien willen jullie in de toekomst huis kopen, kinderen, gloednieuwe auto etc. Met jullie inkomen moet dat zeker lukken.
Samen leven (huis, gas,water,licht,eten,drinken etc) jullie voor 2x1200 euro en er komt 4000 binnen?

Dus er is per maand 1600 euro over die in overleg gespaard of uitgegeven kan worden?

Waar zie jij de beren nu op de weg? Ik snap er niet zoveel van.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Haha, ik denk dat dat mijn aard is @Enn. Ik wil gewoon zeker weten dat ik niet blind van emotie door een mooi en luxe huis, andere dingen eventueel over het hoofd zie. Mensen die je niet kennen kunnen dan meedenken en objectief de zaken bekijken
quote:tvandattum schreef op 28 februari 2016 @ 10:02:

[...]

Ik zou wel minstens 250 a 300 pp sparen per maand als ik jullie was. Misschien willen jullie in de toekomst huis kopen, kinderen, gloednieuwe auto etc. Met jullie inkomen moet dat zeker lukken.

Ja echt minstens!

In vette tijden moet je sparen voor de magere tijden!
Maar misschien is op termijn gaan kopen minder duur dan huren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:poezeltje schreef op 28 februari 2016 @ 10:04:

Haha, ik denk dat dat mijn aard is @Enn. Ik wil gewoon zeker weten dat ik niet blind van emotie door een mooi en luxe huis, andere dingen eventueel over het hoofd zie. Mensen die je niet kennen kunnen dan meedenken en objectief de zaken bekijken Ach, het mooie van een huurhuis is dat je het ook weer op kunt zeggen.
quote:tvandattum schreef op 28 februari 2016 @ 10:02:

[...]

Ik zou wel minstens 250 a 300 pp sparen per maand als ik jullie was. Misschien willen jullie in de toekomst huis kopen, kinderen, gloednieuwe auto etc. Met jullie inkomen moet dat zeker lukken.

Ze heeft het over gezamenlijk 300 sparen, ik neem aan dat ze daarnaast ieder voor zichzelf nog sparen?

TO, nogmaals, waarom een gezamenlijke spaarrekening? Voor wat voor uitgaven in de toekomst is dat bedoeld? Kun je je vriend niet voorstellen om iedere maand nadat zijn loon is gestort automatisch 300 euro naar zijn eigen spaarrekening te storten, zodat hij ook gaat sparen?
En van die 1600 euro zou ik voorstellen dat er 1000 op een rekening gaat en dan houd je 300 euro pp over. Sparen voor het kopen van een huis, huren is duur en zonde.

Haha, ik denk dat dat mijn aard is @Enn. Ik wil gewoon zeker weten dat ik niet blind van emotie door een mooi en luxe huis, andere dingen eventueel over het hoofd zie. Mensen die je niet kennen kunnen dan meedenken en objectief de zaken bekijken Gaat prima met jullie inkomens! Veel plezier met samenwonen :-)
Waarom eigenlijk niet kopen? Nu met de lage rente ben je meestal veel goedkoper uit..
@ Marana; idd ik bedoel rond 300 sparen gezamenlijk en daarnaast sparen voor jezelf.

De gezamenlijke rekening is voor onvoorziene uitgaven (kapotte wasmachine bijvoorbeeld) maar ook voor de toekomst ivm kinderen etc. en op termijn een huis kopen.
En waar ga je vloerbedekking, gordijnen en verf van betalen zonder spaargeld? Als je geluk hebt kun je de eerste twee overnemen (kost ook geld maar iets minder), maar meestal hebben de muren wel een likje verf nodig wanneer er in gewoond is.
Het samenwonen met jullie inkomen kan makkelijk, maar het maandelijkse bedrag dat je nu wilt gaan sparen is wel laag vind ik. Met alle boodschappen en verzekeringen erbij zitten onze vaste lasten rond de 2200 euro en er komt ongeveer 3900 euro binnen. Wij hebben geen gezamenlijke spaarrekening, maar ik spaar zelf sowieso minimaal 400 euro per maand en mijn vriend nog een hoger bedrag. Het is altijd goed om wat achter de hand te hebben voor het geval dat.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Ik zou inderdaad vóór je gaat samenwonen keiharde afspraken maken over dat sparen. Hij moet. En zo niet, niet samenwonen. Iemand die zo laks met geld omgaat, moet nu volwassen worden, en anders is dit een groot signaal dat hij nooit geld heeft en jij sturctureel voor de kosten opdraait.
@Enn, het plan is ook op termijn te gaan kopen hoor! Vandaar ook dat ik ruim wil gaan sparen elke maand, zowel gezamenlijk als voor onzelf. Het besluit om nu niet meteen te gaan kopen is zoals velen hierboven ook beschrijven; we gaan net samenwonen (dat is al spannend genoeg) en mocht er onverhoopt iets misgaan (relatie uit, iemand dood, baan weg) dan ben je zo weer weg!
@Dubbs, dank daarvoor. dat vind ik luid en duidelijk advies en daar ben ik het helemaal mee eens!!

Haha, ik denk dat dat mijn aard is @Enn. Ik wil gewoon zeker weten dat ik niet blind van emotie door een mooi en luxe huis, andere dingen eventueel over het hoofd zie.Maar heb je het al eens vergelijken met jullie huidige lasten? Heb je niet elk nu ook vergelijkbare vaste lasten? Kan me nauwelijks voorstellen dat jullie nu zoveel minder dan 1200 eur kwijt zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven