Geld & Recht alle pijlers

Zonder spaargeld samenwonen?

28-02-2016 08:41 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, en ben benieuwd wat jullie zouden doen!

Ik sta op het punt te gaan samenwonen met mijn vriend met wie ik nu 2 jaar samen ben. We hebben een supermooi huurhuis op het oog dat aan al onze wensen voldoet. Juist daarom vraag ik me af of ik niet (verblind door het mooie huis) financieel domme dingen doe. We verdienen allebei 2000 euro netto in de maand. Onze nieuwe maandlasten worden 1200 euro per maand per persoon (inclusief boodschappen, zorgverzekering, alles). Wat dus betekent dat we allebei 800 euro per maand overhouden om te gaan sparen/uit te geven aan luxe. Zowel mijn vriend als ik hebben op dit moment GEEN spaargeld. Wat zouden jullie doen; samenwonen of niet?
quote:lux. schreef op 28 februari 2016 @ 11:59:

[...]

Ik denk eerder dat je relatie stukloopt op het wantrouwen dat je tentoonspreidt.

Ik zou echt niet hoeven samenwonen met iemand die wil bepalen hoeveel ik van mijn privégeld waaraan uitgeef.

Ik zou niet echt behoefte hebben aan samenwonen met iemand die me van tevoren vast even de les gaat lezen.

Prima, dan zijn jij en ik geen stelletje.

Eind jaren tachtig was het voor starters ook heel moeilijk op de woning- en banenmarkt. Ik werkte bij een bank en zag toen ook heel veel financiële ellende van opgebroken relaties. We hebben samen daar heel goed over gesproken, met onze beide gezinnen van herkomst als voorbeeld. Mijn vader was kleine zelfstandige en ik slechte jaren was er minder te besteden dan bij schoonouders waar een klein maar vast salaris binnen kwam. Mijn ouders hielden altijd het oog op de toekomst en mijn schoonouders leefden meer in het hier en nu. Met die twee soorten opvoeding wilden wij gaan samenwonen, wat-als samen met we-zien-wel. Man is nu erg blij met hoe het gaat, en is misschien nu nog wel meer spaarzaam dan ik.
quote:lux. schreef op 28 februari 2016 @ 11:59:

[...]

Ik denk eerder dat je relatie stukloopt op het wantrouwen dat je tentoonspreidt.

Ik zou echt niet hoeven samenwonen met iemand die wil bepalen hoeveel ik van mijn privégeld waaraan uitgeef.

Ik zou niet echt behoefte hebben aan samenwonen met iemand die me van tevoren vast even de les gaat lezen.Helemaal mee eens.
quote:lux. schreef op 28 februari 2016 @ 12:05:

En trouwens, een nieuwe koelkast kost 400, kan makkelijk van hun lopende rekening af. En dan gooi je het tapijt toch weg. Als je echt geen geld hebt bedoel ik.

Ik zou echt geen zin hebben in samenwonen met iemand die alleen maar zit te doemdenken van tevoren. Ik hou niet van mensen die moeilijk doen om geld. Of het nu is dat ze er onverantwoordelijk mee zijn, of frigide.Dat kan zolang je geld genoeg hebt. Als je maandelijks maar net rond komt, ga je er vanzelf anders over denken. Laat staan als je maandelijks net niet meer rondkomt.
Maar TO, heb je je vriend al eens gevraagd hoe hij tegen dat soort dingen aankijkt? Want dat lees ik nergens terug.

Ik zou oppassen dat je nu als een soort moeder gaat voorschrijven hoe hij het volgens jou moet doen. Het is prima om voor jezelf te bepalen hoe jij het graag zou doen, maar vraag hem ook naar hoe hij het voor zich ziet. En realiseer je dat er een antwoord kan komen dat niet in jouw straatje past.
quote:fietsie schreef op 28 februari 2016 @ 12:11:

[...]

Dat kan zolang je geld genoeg hebt. Als je maandelijks maar net rond komt, ga je er vanzelf anders over denken. Laat staan als je maandelijks net niet meer rondkomt.

Waar frigide staat moest trouwens rigide staan, hoop dat dat duidelijk was. Mijn autocorrect is nogal eh... seksistisch?

Ik denk het niet hoor. Wij hebben een tijdje maar 1x minimumloon + stufi te besteden gehad en een huur van 700incl. Dat ging prima. Waren we rijk? Nee, maar wel creatief.
quote:lux. schreef op 28 februari 2016 @ 12:17:

[...]

Waar frigide staat moest trouwens rigide staan, hoop dat dat duidelijk was. Mijn autocorrect is nogal eh... seksistisch?

Ik denk het niet hoor. Wij hebben een tijdje maar 1x minimumloon + stufi te besteden gehad en een huur van 700incl. Dat ging prima. Waren we rijk? Nee, maar wel creatief.

Verder eens.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 28 februari 2016 @ 12:16:

Maar TO, heb je je vriend al eens gevraagd hoe hij tegen dat soort dingen aankijkt? Want dat lees ik nergens terug.

Dat bedoel ik ook. Je kunt wel bedragen gaan roepen, maar is het niet handiger eerst van elkaar te weten hoe je er in staat?
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 28 februari 2016 @ 11:28:

Als je in je hoofd je partner nu al het stigma "hij is onverantwoord met geld en ik moet keiharde afspraken maken anders komt het niet goed" oplegt kan je imo net zo goed niet gaan samenwonen.

Maar ik vind gelijkwaardigheid een belangrijk ding binnen een relatie. Als je zo beoordelend bent naar je partner is geen sprake van gelijkwaardigheid. Dat heeft niks te maken met wie er "gelijk" heeft.

Ik vind het altijd bijzonder hoe dat vaak gaat.

Die veroordeling van de vriend van de TO komt voornamelijk door het verloop van het topic, niet door TO zelf
Haha, ik vind het grappig dat de meerderheid het leest als "opleggen" terwijl er toch echt staat dat ik het "als voorstel" ga doen :-)

En idd, ik ga hierover in gesprek met hem, niks voorschrijven of opdringen. Ik wil juist bereiken dat we er nu samen over nadenken zodat we een gezamenlijk doel voor het sparen hebben en dan op basis van dat doel een plan opstellen waar we het allebei mee eens zijn. Ik denk idd dat het goed is een gezamenlijk vast bedrag per maand af te spreken. Wat hij los doet met zijn eigen spaarrekening moet hij zelf inderdaad
quote:fietsie schreef op 28 februari 2016 @ 11:58:

[...]

Als je een wasmachine van de lopende rekening kunt betalen dat heb je daar dus ook een buffer op laten ontstaan

En die 8000 is dus berekend aan de hand van het inkomen, en is gebaseerd op dat je je verloren gegane Batavus vervangt door een spiksplinternieuwe Batavus. Zodat je je levensstandaard gelijk kunt houden zeg maar. Natuurlijk kun je voor een tweedehands kiezen, maar dan 'verarm' je dus.

Jij zult met jouw inkomen een andere buffer nodig hebben. Volgens het Nibud heeft een alleenstaande met een inkomen van 2000 en een huurhuis van 700 euro/maand en een kind van ongeveer 12, zonder auto een buffer van 3900 nodig.

Dat is geen buffer, maar salaris, wat binnenkomt.

Ik heb voldoende buffer voor bijv verhuizing. Etc. Maar als mijn inkomen zou dalen, zou ik eerst overstappen op 2e hands fiets ipv bijv nieuwe en daar niet buffer voor aanspreken.
quote:poezeltje schreef op 28 februari 2016 @ 12:31:

Haha, ik vind het grappig dat de meerderheid het leest als "opleggen" terwijl er toch echt staat dat ik het "als voorstel" ga doen :-)

En idd, ik ga hierover in gesprek met hem, niks voorschrijven of opdringen. Ik wil juist bereiken dat we er nu samen over nadenken zodat we een gezamenlijk doel voor het sparen hebben en dan op basis van dat doel een plan opstellen waar we het allebei mee eens zijn. Ik denk idd dat het goed is een gezamenlijk vast bedrag per maand af te spreken. Wat hij los doet met zijn eigen spaarrekening moet hij zelf inderdaadMaar waarom moet hij sparen dan? Misschien wil hij liever 550 euro per maand aan leuke dingen uitgeven. Is toch zijn goed recht?
Frigide met geld

Mooie typo!
Die keiharde afspraken komen van mij. Keiharde afspraken, niks meer en niks minder. Ik wil voor mezelf duidelijkheid over de financieen als ik zou gaan samenwonen.

Zegt helemaal niks over de man in kwestie. Maat alles over mij. Ik heb een hekel aan financieel gedoe, en om dat te voorkomen vind ik keiharde afspraken wel zo prettig.
quote:tvandattum schreef op 28 februari 2016 @ 12:34:

[...]

Dat is geen buffer, maar salaris, wat binnenkomt.

Ik heb voldoende buffer voor bijv verhuizing. Etc. Maar als mijn inkomen zou dalen, zou ik eerst overstappen op 2e hands fiets ipv bijv nieuwe en daar niet buffer voor aanspreken.

Nou echt, het allerlaatste wat ik zou doen als ik mijn baan kwijt zou raken is een gloednieuwe Batavus kopen. Ik word helemaal niet rustiger van het idee van veel geld op de bank hebben staan. Ik vind het zonde. Daar kan ik een mooie reis van maken en het staat daar maar! Wat maakt mij het nu uit wat voor fiets ik fiets/auto ik rij/op wat voor bank ik zit. Da's toch helemaal niet belangrijk in het leven.

Wij hebben geloof ik 5000 apart staan gezamenlijk, zodat we 2 maanden salaris kunnen 'voorschieten' + nog 1000 euro onvoorziene uitgaven hadden we dacht ik berekend. Daar gaan we niet onder, dat is de afspraak, en gaan we er wel onder, dan geen leuke dingen tot het weer op 5000 zit. Dat vind ik echt ruim zat.

Verder heb ik zelf nog wat spaargeld voor collegegeld, weekendjes weg met vriendinnen, etc. Dat is wel eens helemaal op en dan vul ik weer aan.
quote:Dubbs schreef op 28 februari 2016 @ 12:39:

Frigide met geld

Mooie typo!Haha ja het viel me pas op toen ik gequote werd de f en de r zitten dicht bij elkaar op de iphone hè? Misschien typte ik een f en maakte hij van 'figide' frigide, ipv rigide. Hoe dan ook was het wel grappig idd
Ik zou gaan samenwonen.

Als je nu elk apart woont, scheelt het toch een stuk aan bijvoorbeeld vaste kosten.

Maar sparen zou ik voorlopig toch echt nog apart doen (en grote aankopen fifty fifty doen).

Ga eerst maar es een jaar ofzo kijken of het samenwonen lukt voor je alles in 1 pot gooit.

Zeker als jullie op dit moment zo'n verschillend spaargedrag hebben.

Samen sparen klinkt leuk, maar als hij 10 spaart en jij 100 en jullie geven het geld samen uit ... Is het wel merendeel jouw geld dat eruit gaat.

En als de relatie slecht afloopt, is hij wel met de helft van de spaarrekening weg.
quote:Het-groepje schreef op 28 februari 2016 @ 09:02:

Ik begrijp niet waarom jullie niet kopen en die obsessie met spaargeld met zo'n inkomen.

Sparen is natuurlijk leuk en goed maar ik vind per maand 2400 euro woonkosten met zijn tweeën erg fors voor een huurwoning. Als je koopt kun je met dat inkomen stap voor stap je eigen huis naar je zin gaan inrichten.

Zo ben ik ook ooit begonnen, klein bouwdepot en gaan. Je krijgt altijd wel vakantiegeld etc en daar kun je van sparen in het begin of in je EIGEN huis stoppen.

Ik zie de logica niet zo in van deze stap.Ze gaan voor de eerste keer samenwonen (met elkaar). Dan is kopen best nog wel een risico. Bovendien is kopen ook niet zaligmakend. Je verliest veel flexibiliteit.
Man en ik hebben hetzelfde inkomen

Ieder 2.000 netto, en ook 2400 vaste lasten incl boodschappen, wel met 2 kinderen en hypotheek van 270.000

We sparen ook nog 600, dus maken we ieder 1500 over naar onze e/o, voor vaste lasten, boodschappen,en sparen,

En houden ieder 500 over voor leuke

Eigen dingen als uitjes,kapper,kleding,sport etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven