Geld & Recht alle pijlers

Zonder spaargeld samenwonen?

28-02-2016 08:41 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, en ben benieuwd wat jullie zouden doen!

Ik sta op het punt te gaan samenwonen met mijn vriend met wie ik nu 2 jaar samen ben. We hebben een supermooi huurhuis op het oog dat aan al onze wensen voldoet. Juist daarom vraag ik me af of ik niet (verblind door het mooie huis) financieel domme dingen doe. We verdienen allebei 2000 euro netto in de maand. Onze nieuwe maandlasten worden 1200 euro per maand per persoon (inclusief boodschappen, zorgverzekering, alles). Wat dus betekent dat we allebei 800 euro per maand overhouden om te gaan sparen/uit te geven aan luxe. Zowel mijn vriend als ik hebben op dit moment GEEN spaargeld. Wat zouden jullie doen; samenwonen of niet?
Ik zou niet direct samen kopen. Dat kunnen ze volgend jaar best doen als het samenwonen bevalt.
Om een huis te kopen heb je spaargeld nodig. Als je dat op termijn zou willen doen, dan zou ik daar wel een potje voor gaan maken.

Als je gaat samenwonen bespaar je toch juist kosten, omdat je veel gaat delen. Of zie ik dat verkeerd? Is jullie nieuwe huur meer dan beide huidige huren samen?
@minnimouse; het huis is al gestoffeerd. Verf moet idd nog wel betaald maar dat lukt wel en hoeft wat mij betreft niet meteen perfect te zijn, kan ook later.
quote:Marana_ schreef op 28 februari 2016 @ 10:00:

[...]

Er valt vrijwel nooit een inkomen van de ene op de andere dag volledig weg. Bij ontslag etc krijg je eerst nog ww, bij ziekte ziektewetuitkering, voor overlijden kun je een overlijdensrisicoverzekering afsluiten, etc. En iedereen moet bezuinigen als er een ontslag valt. Het voordeel van een huurhuis is dat ze dan ook snel kunnen verhuizen naar een goedkoper huis, zonder dat je zit met het gedoe van huis te koop zetten en zo.Nou dat dus. Wij staan ruim 12 jaar ingeschreven bij de sociale woningbouw. Als er een inkomen voor langere tijd wegvalt zullen we helaas moeten verhuizen, maar dat is dan verder zo geregeld.
@ violett; ik ga er qua lasten op achteruit, mijn vriend niet. es te meer reden voor hem om dus te kunnen gaan sparen
quote:Enn schreef op 28 februari 2016 @ 10:06:

En van die 1600 euro zou ik voorstellen dat er 1000 op een rekening gaat en dan houd je 300 euro pp over. Sparen voor het kopen va n een huis, huren is duur en zonde.

Dat huren duur en zonde is, is echt iets uit de jaren negentig. Toen je huis in vijf jaar vanzelf zeker 20% meer waard werd. Na vijf jaar wonen kon je gegarandeerd verkopen zonder restschuld. Risico bij kopen was relatief klein. Nu met minder zekere banen, grotere mobiliteit van mensen en veel langzamer stijgende woningprijzen is het risico veel groter, en voor veel mensen wordt huren aantrekkelijker dan kopen.

Als me 30 jaar hetzelfde huis huurt is het achteraf misschien minder slim en had je goedkoper kunnen kopen. Kun je alleen niet voorspellen op dit moment.
Zit je zorg 'm meer bij het punt dat je vriend niet kan sparen, en je je afvraagt hoe dat straks samen gaat uitpakken?
quote:minnimouse schreef op 28 februari 2016 @ 10:10:

En waar ga je vloerbedekking, gordijnen en verf van betalen zonder spaargeld? Als je geluk hebt kun je de eerste twee overnemen (kost ook geld maar iets minder), maar meestal hebben de muren wel een likje verf nodig wanneer er in gewoond is.Ze kunnen vanaf nu toch het geld dat overhouden daarvoor gebruiken in eerste instantie? Dat is deze maand dus al een aardig bedrag om mee te beginnen, maar dat moet je dan wel zo afspreken.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
@violett; ja ik denk het wel, en daarom zal ik dus dat sparen als voorwaarde gaan stellen voordat we dit gaan doen. Duidelijke afspraken over maken vooraf!
quote:fietsie schreef op 28 februari 2016 @ 10:20:

[...]

Dat huren duur en zonde is, is echt iets uit de jaren negentig. Toen je huis in vijf jaar vanzelf zeker 20% meer waard werd. Na vijf jaar wonen kon je gegarandeerd verkopen zonder restschuld. Risico bij kopen was relatief klein. Nu met minder zekere banen, grotere mobiliteit van mensen en veel langzamer stijgende woningprijzen is het risico veel groter, en voor veel mensen wordt huren aantrekkelijker dan kopen.

Als me 30 jaar hetzelfde huis huurt is het achteraf misschien minder slim en had je goedkoper kunnen kopen. Kun je alleen niet voorspellen op dit moment.

Yup, daarom koop ik nog niet. Wij willen misschien nog een aantal jaar in het buitenland gaan wonen, ik heb nog geen idee waar ik in de toekomst zal gaan werken, wij weten hooguit zeker dat we hier nog 2.5 jaar zullen wonen.

Dan ga je echt niet kopen, dief van je eigen portemonnee.

Zo zie ik samenwonen ook: eerst maar ff uittesten in een huurwoning of het wel lukt allemaal samen. En een huis kopen zonder spaargeld is natuurlijk wel dom.
Een huis kopen zonder spaargeld kan niet eens meer
Dat is voor iedereen verschillend. Uit je gedrag de afgelopen jaren kan je opmaken wat je gedrag vermoedelijk in de komende jaren zal zijn. Wat jullie als tweeeenheid doen is nog spannend. Je kan dat niet helemaal voorspellen maar moet dat dan?

Ik zou wel het e.e.a. legaal laten vastleggen om te voorkomen dat iemand de hele inboedel gaat claimen of de nieuwe auto wanneer jullie weer zouden opsplitsen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ok mensen; ik heb het volgende plan:

Ik ga voorstellen aan mijn vriend dat we allebei 300 euro per persoon aan eigen geld hebben. En dat we daarnaast allebei een eigen spaarrekening hebben waar we allebei 250 euro op storten. Plus een gezamenlijke rekening waar we allebei 250 per maand op gaan storten. Zo sparen we dus in totaal 500 euro per maand (deels gezamenlijk en deels samen) en hebben we allebei nog 300 euro over om zelf te bepalen waar we het aan uitgeven...

Ben benieuwd hoe hij gaat reageren haha, als niet-spaarder...ik zal nog even laten weten hoe dit afloopt
Waarom zou je hem voorschrijven hoeveel hij moet sparen? Als hij niet wil weet je dat je met hem nooit een gemeenschap van goederen miet beginnen.
quote:poezeltje schreef op 28 februari 2016 @ 10:41:

Ik ga voorstellen aan mijn vriend dat we allebei 300 euro per persoon aan eigen geld hebben. En dat we daarnaast allebei een eigen spaarrekening hebben waar we allebei 250 euro op storten. Plus een gezamenlijke rekening waar we allebei 250 per maand op gaan storten. Zo sparen we dus in totaal 500 teuro per maand (deels gezamenlijk en deels samen) en hebben we allebei nog 300 euro over om zelf te bepalen waar we het aan uitgeven...

Ben benieuwd hoe hij gaat reageren haha, als niet-spaarder...ik zal nog even laten weten hoe dit afloopt

Goed plan om op deze manier 1000 euro per maand te gaan sparen. Ik zou het alleen anders brengen aan de niet-spaarder. Als hij het (deels) zelf bedenkt, zal zijn motivatie beter zijn.

Ieder 300 euro eigen geld, voor kleding, uitjes, kapper, cadeautjes etc is best ruim. Wij hebben ongeveer 300 voor gezin van vijf. Vakantie en sporten horen daar niet bij.
Maar is het niet handiger dat je eerst eens gaat praten over waar je voor gaat sparen? Hoeveel willen jullie als buffer gezamenlijk hebben en welke dingen ga je van die buffer betalen?

Jij kan nu wel bepalen dat het 300 euro moet zijn, maar zijn idee van een financiële huishouding is duidelijk anders dan het jouwe.

Maak duidelijke afspraken over de doelen waar jullie gezamenlijk voor gaan sparen en bepaal aan de hand daarvan hoeveel je beide per maand inlegt.
quote:MinkeDeWit schreef op 28 februari 2016 @ 10:44:

Waarom zou je hem voorschrijven hoeveel hij moet sparen? Als hij niet wil weet je dat je met hem nooit een gemeenschap van goederen miet beginnen.

Omdat je dan al weet dat als er een baby komt, je dan de volledige uitzet zelf kan betalen. Als er een nieuwe auto moet komen jij die kunt betalen, er ineens een mooi koophuis langskomt, jij de kosten kunt betalen.

Nou ja, hierom dus.
quote:poezeltje schreef op 28 februari 2016 @ 10:41:

Ik ga voorstellen aan mijn vriend dat we allebei 300 euro per persoon aan eigen geld hebben. En dat we daarnaast allebei een eigen spaarrekening hebben waar we allebei 250 euro op storten. Plus een gezamenlijke rekening waar we allebei 250 per maand op gaan storten. Zo sparen we dus in totaal 500 euro per maand (deels gezamenlijk en deels samen) en hebben we allebei nog 300 euro over om zelf te bepalen waar we het aan uitgeven...

Ik vind persoonlijk van heel veel geld ter vrije besteding naar 300 best een flinke stap terug.

Kun je afspreken pp 250 pm sparen voor huis. En daarnaast naar eigen inzicht/behoefte op eigen spaarrekening?

En wat doen jullie met vakantiegeld en 13e maand?
quote:Dubbs schreef op 28 februari 2016 @ 10:52:

[...]

Omdat je dan al weet dat als er een baby komt, je dan de volledige uitzet zelf kan betalen. Als er een nieuwe auto moet komen jij die kunt betalen, er ineens een mooi koophuis langskomt, jij de kosten kunt betalen.

Nou ja, hierom dus.En de oplossing daarvoor is hem opleggen hoeveel hij moet sparen?
Ik zou alleen een punt maken van het deel gezamenlijk sparen, dat zou ik gelijk willen hebben aan wat ik inleg. Wat hij voor zichzelf spaart moet hij toch zelf weten, daar werkt hij zelf voor en dat moet hij naar eigen inzicht kunnen beheren toch? Wel zou ik zulke zaken ook laten vastleggen in een samenlevingscontract o.i.d.. Wie heeft recht op welke deel van gespaard geld en spullen die met de tijd ingebracht worden. Niet het leukste deel van het samenwonen maar wel een hele belangrijke.
quote:lechatrose schreef op 28 februari 2016 @ 10:52:

Maar is het niet handiger dat je eerst eens gaat praten over waar je voor gaat sparen? Hoeveel willen jullie als buffer gezamenlijk hebben en welke dingen ga je van die buffer betalen?

Jij kan nu wel bepalen dat het 300 euro moet zijn, maar zijn idee van een financiële huishouding is duidelijk anders dan het jouwe.

Maak duidelijke afspraken over de doelen waar jullie gezamenlijk voor gaan sparen en bepaal aan de hand daarvan hoeveel je beide per maand inlegt.Zekerheidssparen, gewoon een buffer voor tegenslag is nou niet echt een gezamenlijk te bepalen doel. Dat is gewoon broodnodig en met zo'n inkomen makkelijk te doen. Volgens het advies van Nibud zou je met dit inkomen ongeveer 8000 euro achter de hand moeten hebben voor vervanging van noodzakelijke dingen. Auto niet inbegrepen.
quote:lechatrose schreef op 28 februari 2016 @ 10:58:

[...]

En de oplossing daarvoor is hem opleggen hoeveel hij moet sparen?Op de gezamenlijke rekening. Ja. Hier moet wel een keiharde afspraak over komen als iemand tot dusver alleen maar laks is gebleken als het om spaargeld aankomt.
Pfff, als je nu al moet beginnen met hem van alles voor te schrijven...

Heb je hem wel eens gevraagd hoe hij het ziet? En aan hem uitgesproken waar jouw zorgen liggen?
@fietsie:

Maar daar moet je dus wel over praten. Dat vind jij broodnodig, dat vind ik broodnodig, TO waarschijnlijk ook, maar het is wel handig om te checken of TO's vriend dat ook broodnodig vind.

Daarmee is het wel een gezamenlijk doel, ze hebben nu nul euro spaargeld. Dan zou doel 1 dus kunnen zijn: 8000 euro buffer sparen. En dan dus afspreken waar die buffer voor dient (en vooral waar ie niet voor dient).
quote:fietsie schreef op 28 februari 2016 @ 11:07:

[...]

Zekerheidssparen, gewoon een buffer voor tegenslag is nou niet echt een gezamenlijk te bepalen doel. Dat is gewoon broodnodig en met zo'n inkomen makkelijk te doen. Volgens het advies van Nibud zou je met dit inkomen ongeveer 8000 euro achter de hand moeten hebben voor vervanging van noodzakelijke dingen. Auto niet inbegrepen.

Ik snap toch nooit waar die berekening vandaan komt. Het enige dat vervangen zou kunnen moeten worden bij ons op eigen kosten is de wasmachine. Huis incl keuken en badkamer is op kosten van de verhuurder, auto is lease. Waar moet die 8000 euro in godsnaam voor zijn dan?

Wij hebben samen een buffer afgesproken waarmee we enige tegenslag kunnen opvangen. Daar blijven we altijd boven tot nu toe. Voor de rest doen wij alleen aan doelsparen, zoals nu voor een dure reis. Mijn man kan minder goed met geld omgaan dan ik en ik betaal dus wel eens wat meer. Ik verdien ook wat meer (nu nog, want hij heeft een nieuwe baan en gaat meer verdienen dan ik). Doet me niet zoveel, dankzij zijn inkomen kunnen we straks hier blijven wonen terwijl ik weer ga studeren, dan ga ik nl. veel minder bijdragen opeens. Maar ik heb wel eens iets voor ons samen gekocht van mijn spaargeld. Dat wil ik dan toch zelf graag hebben? Ach tja en daar heeft hij dan ook profijt van.

Gunnen, noemen ze dat ook wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven