Geld & Recht alle pijlers

Zuinig stoken

17-11-2010 08:17 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

sinds afgelopen zomer woon ik voor het eerst in een huisje met centrale verwarming. Voorheen altijd houtkachels gehad Zoals ik op alles wil besparen wil ik dat natuurlijk ook op mijn stookkosten. Ik heb alleen geen idee hoe je nou zuinig kan stoken.

We hebben een vrij oud huisje met beneden dubbel glas en boven enkel glas. Boven hebben we dus ook veel last van vocht. Ze zeggen dat je dit er uit moet stoken.... en ook goed moet ventileren. Ik heb af en toe het idee dat ik stook voor de buurt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn he

Wie heeft er tips? Op iedere verwarming zit een draaiknop van 1 tot 5 en beneden in de woonkamer hangt het centrale kastje waar je de temperatuur kan instellen .
Duha, wij hebben ook een redelijk oud huis (wel overal dubbel glas trouwens). Ik heb de hele dag de ramen van de slaapkamers open staan en als we thuis komen dan gaan die dicht en de verwarming aan.

Als we dan gaan slapen gaat de verwarming uit en een kier van het raam open.

Zo gaat het er redelijk uit en stook ik niet voor de buurt
Vochtige lucht is moeilijker om warm te krijgen, daarom zeggen ze dat je goed moet ventileren. Zorg dus dat je vochtige ruimtes (badkamer, ruimte waar je de was laat drogen, slaapkamer na een nacht slapen) goed door laat luchten. Door het raam een kwartier open te zetten is het grootste gedeelte van het vocht naar buiten. Vervolgens kun je die ruimtes makkerlijker warm krijgen. Als je ventilatieroosters hebt, laat deze open staan zodat de vochtige lucht de hele dag uit je huis kan.

Ik stook overigens alleen in de woonkamer, ik zorg ervoor dat ik de deuren dicht houd en zet 1,5 uur voor ik naar bed ga de verwarming weer lager. Ik woon echter in een super goed geisoleerd huis wat heel lang warm blijft. Uiteindelijk helpt dat toch het allerbeste.
Dan moet ik er misschien nog even bijmelden dat ik huismama ben en dus meestal wel thuis ben overdag
Maar dan zit je toch niet in je slaapkamer?

Ik ben ook 2 dagen per week thuis en dan gaat de boel echt open de hele dag (ook beneden trouwens)

De ramen van de kamer van mijn zoon gaan open als hij wakker is en met mij mee gaat en de deur dicht.

En als hij weer gaat slapen gaan ze weer dicht
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 17 november 2010 @ 08:28:

Ik stook overigens alleen in de woonkamer, ik zorg ervoor dat ik de deuren dicht houd en zet 1,5 uur voor ik naar bed ga de verwarming weer lager. Ik woon echter in een super goed geisoleerd huis wat heel lang warm blijft. Uiteindelijk helpt dat toch het allerbeste.Hier idem, alleen in de huiskamer stook ik, ik doe de verwarming alleen een half uur voordat ik naar bed ga pas uit. Als het echt kouder wordt dan pak ik nog lekker een fleecedeken erbij als ik tv kijk.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Bij welke huiskamertemperatuur zetten jullie de verwarming aan? Overdag maakt een fris huis me niets uit hoor, dan ben ik aan het werk en houd ik mezelf wel warm. 's Avonds op de bank vind ik 20 graden toch wel fijn. Wanneer kan ik hem dan het beste aanzetten? Wachten tot het echt koud is en dan aanzetten? Of al aanzetten als het nog maar 18 graden is zodat de kachel minder hard hoeft te werken?
Ik stook ook alleen in de woonkamer (en soms in de kamer waar de was te drogen hangt --> met vochtige dagen duurt het anders te lang voordat het droog is) en verder staan overal de bovenlichten open, en op de slaapkamer gaan de balkondeuren ook nog open, 's ochtends, tenzij het zeikt van de regen. Ja, de rest van het huis is een stuk kouder, maar daar ben ik toch niet lang te vinden... En de keuken stook ik nooit, als je gaat koken is het daar vrij rap best warm ;)

Onze thermostaat heeft er een timer op: lekker handig instellen voor de hele week: 's ochtends vroeg gaat ie aan, kom je beneden dan is het lekker warm. Rond een uurtje of 8 gaat ie weer laag en tegen 5 uur gaat ie weer omhoog tot een uurtje of 10. In het weekend is ie ingesteld op de hele dag verwarmen.

Nu ik hele dagen thuis ben, ligt het echt aan de buitentemperatuur wat ik doe. Gister heb ik m aangepast (handmatig) zodat ie de hele dag aan is, maar vandaag ben ik nog aan het twijfelen, het ziet er niet heel erg koud uit buiten, dus misschien laat ik m wel gewoon uit...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
bij ons is het vaak niet warmer dan 19 graden. Ik pak liever een extra trui of dekentje dan dat het heel veel warmer is
Eensch met Barbabella. Als wij veel vrienden over hebben, gaat de kachel vaak nog lager... Veel mensen in 1 ruimte genereren ook veel warmte...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Het is in ieder geval beter je thermostaat gedurende de nacht niet veel lager te zetten dan de dagtemperatuur. Het kost meer energie om de ketel van 14 graden weer naar 20 te stoken dan dat de thermostaat van 17 naar 20 moet. s'Nachts slaat de verwarming nauwelijks aan omdat de deuren dan allemaal dicht blijven en de warmte hangen blijft.
De tip: neem een houtkachel 't scheelt mij iets van 40-50 euro per maand.... maar ja je schrijft dat je juist af komt van een houtkachel: wat zul je hem missen!
's Avonds op de bank heb ik het ook snel koud, maar dan pak ik altijd eerder een dekentje dan dat de verwarming hoger gaat (vindt man ook niet heel fijn).

Verder kun je kijken of je nog veel tocht voelt bij ramen en deuren, en eventueel tochtstrips aanbrengen, dat helpt in ieder geval tegen verspilling van warmte.
quote:Kastanjez schreef op 17 november 2010 @ 09:26:

's Avonds op de bank heb ik het ook snel koud, maar dan pak ik altijd eerder een dekentje dan dat de verwarming hoger gaat (vindt man ook niet heel fijn).

Verder kun je kijken of je nog veel tocht voelt bij ramen en deuren, en eventueel tochtstrips aanbrengen, dat helpt in ieder geval tegen verspilling van warmte.Hihihih ja vooral mijn man mist hem vreselijk!!! Klein probleempje: we wonen in een huurhuisje nu waar we schriftelijk toestemming moeten vragen voor een houtkachel inclusief foto's van de kachel met merk etc.... Wij hadden tot nu toe altijd zelfgebouwde kachels en die keuren ze dus niet goed. Helaas pindakaas. De houtkachel zal er uiteindelijk wel komen, maar wanneer is nog een beetje de vraag.
Ik doe het net als Barbabella. Overdag ramen open, 's avonds stoken.

Het hangt erg van je huis af of het voordeliger is 's nachts door te stoken, het is zeker niet zo dat dat voor iedereen goedkoper is. Er is veel verschil van mening over. Het lijkt energievretend als de ketel 's ochtends moet loeien, maar dat is vaak maar een kwartiertje terwijl de hele nacht de temperatuur hoog houden ook behoorlijk wat gas kost. En ik vind het 's ochtends niet eens prettig als het warm is in huis (beetje wel, maar 15 of 16 graden vind ik bij het opstaan genoeg).
Ik heb mijn verwarming in de ochtend altijd op 19 staan en 's avonds (als ik terugkom van het werken) staat ie op 20 graden. (Zoals Snormel al opmerkt hebben veel mensen in de ochtend minder behoefte aan warmte.)

Verder lucht ik in de winter (en nu dus ook) 15-30 minuten in de ochtend. Helaas kan ik mijn raam niet de hele tijd open laten staan overdag, omdat ik er dan niet ben en ik bang ben voor inbraken. Het schijnt overigens juist wel goed te zijn om ook eens te stoken in de keuken, slaapkamers. (Tenminste als je CV hebt met een geregelde thermostaat, waarom ben ik vergeten.) Daarom zet ik mijn verwarmingsknoppen in de keuken en slaapkamers een keer in de week een halfuurtje open.

Ik heb overigens sinds vorige week nu ook dubbelglas (HR++) in de slaapkamers, maar merk er qua temperatuur niets/bijna niets van. Weet iemand waar dit aan kan liggen (het tocht wel een beetje, misschien is het dat)?
quote:Ikbenanoniem schreef op 17 november 2010 @ 09:04:

Het is in ieder geval beter je thermostaat gedurende de nacht niet veel lager te zetten dan de dagtemperatuur. Het kost meer energie om de ketel van 14 graden weer naar 20 te stoken dan dat de thermostaat van 17 naar 20 moet. s'Nachts slaat de verwarming nauwelijks aan omdat de deuren dan allemaal dicht blijven en de warmte hangen blijft.Dat gaat voor een slecht geisoleerd huis met enkele beglazing niet op, hoor.
Af en toe stoken in de keuken en slaapkamers is waarschijnlijk om daar ook de lucht goed te verwarmen zodat het vocht er beter wegtrekt. Bovendien is het zo dat als je in de keuken nooit stookt de keuken zelf heel koud wordt (muren etc.) waardoor het moeiljiker is om de rest ook warm te stoken.
Even een zijweggetje: vragen voor diegene die wil antwoorden:

- Wat is jullie stookgedrag?

- Wat betalen jullie maandelijks aan stookkosten?

- En moet je bij de eindafrekening dan nog bijbetalen of krijg je juist terug?

Om beter te kunnen vergelijken: wij wonen in een eengezingswoning met geïsoleerde zolder en overal dubbele beglazing. Wij wonen er nog niet zo lang en ben erg benieuwd naar wat we nu daadwerkelijk verbruiken. We betalen nu ¤ 165 p/m en dat klinkt me zo veel in de oren. Van eind april / mei t/m begin oktober hebben we uberhaupt geen verwarming aangehad.
wij stoken alleen de woonkamer en badkamer. Verder zijn in het huis de radiatoren dicht. Ik ventileer boven de hele dag. En als de jongens boven willen spelen dat zet ik even de verwarming aan maar meestal is het warm genoeg boven. Ik stook beneden op 20 graden en de thermosstaat is geprogrammeerd dat hij om 2300 stopt met stoken
Wij stoken alleen in de woonkamer. Als we aan het werk zijn staat de thermostaat op zo,n 17-18 graden.

Als ik thuis kom gaat hij naar 20-21 graden. En rond half 10 's avonds gaat de kachel weer naar een graad of 17.

Wij betalen nu 125 euro per maand.
quote:_Branwen_ schreef op 17 november 2010 @ 20:45:

Even een zijweggetje: vragen voor diegene die wil antwoorden:

- Wat is jullie stookgedrag?

- Wat betalen jullie maandelijks aan stookkosten?

- En moet je bij de eindafrekening dan nog bijbetalen of krijg je juist terug?

Alleen huiskamer verwarmen maar deur moet op een kier zodat de katten naar de kattenbak kunnen die in de gang staat, dat is jammer.

Ik dacht dat ik voor mijn maisonnette iets van 90 euro per maand betaal (maar boven stook ik niet) en krijg elk jaar iets van 20 euro terug. Maandbedrag zou ik even moeten nakijken want dat gaat al jaren automatisch en als je veel terug krijgt dan betaal je het jaar erop per maand minder, bij mij dan.

Oja hier ook nog niet de verwarming aangehad. Ik heb beneden dubbele beglazing. En eergister boven voor het eerst mijn winterdekbed gepakt dus ik denk dat ik een goed geisoleerd huis heb.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Zuinig stoken hangt enorm ad van het type huis dat je hebt.

Slecht geisoleerd huis? Stook dan alleen de ruimtes waar je verblijft en dan alleen nog maar als je er bent. Alles wat je meer stookt is voor de vogeltjes.

Goed geisoleerd nieuwbouwhuis met stenen vloeren (of beton onder je parket) en tussenmuren: de woonkamer op je comfortemperatuur stoken als je er bent, de rest van de ruimtes kunnen veelal kouder (alhoewel huiswerk makende pubers ook comfort mogen hebben). En als je er niet bent laat je de kamertemperatuur zakken, maar niet onder de 17 graden. Waarom? Anders blijf je te lang met een kil huis zitten omdat de vloeren en muren op moeten warmen voordat je je behaaglijk voelt. Als reactie ga je dan de verwarming hoog zetten heb stook je uiteindelijk te veel.

Zorg hoe dan ook dat je goed ventileert. Een kwartier per dag is voldoende, maar dan wel alles even lekker open.
quote:Gozer1967 schreef op 18 november 2010 @ 15:12:Zorg hoe dan ook dat je goed ventileert. Een kwartier per dag is voldoende, maar dan wel alles even lekker open.

Sorry, even zeiken: dat is geen ventileren maar luchten. Een kwartiertje alles openzetten om flink verse lucht binnen te laten is goed, maar daarnaast moet je ook ventileren om voortdurend droge lucht en zuurstof te verversen, en vocht te laten ontsnappen. Dat doe je door een roostertje o.i.d open te zetten. In slecht geïsoleerde huizen gaat het vanzelf via kieren.

Goed ventileren scheelt stookkosten (droge lucht warmt makkelijker op) en geeft een gezonder binnenklimaat. Daarvoor moet je wel meer uren per dag ventileren.

Zie ook http://www.dehuismeesters.nl/huurder/ve ... en-luchten
Wij stoken alleen in de woonkamer. Als we aan het werk zijn staat de thermostaat op zo,n 17-18 graden.

Als ik thuis kom gaat hij naar 20-21 graden. En rond half 10 's avonds gaat de kachel weer naar een graad of 17.

Wij betalen nu 125 euro per maand.

Alleen huiskamer verwarmen maar deur moet op een kier zodat de katten naar de kattenbak kunnen die in de gang staat, dat is jammer.

Ik dacht dat ik voor mijn maisonnette iets van 90 euro per maand betaal (maar boven stook ik niet) en krijg elk jaar iets van 20 euro terug. Maandbedrag zou ik even moeten nakijken want dat gaat al jaren automatisch en als je veel terug krijgt dan betaal je het jaar erop per maand minder, bij mij dan.

Oja hier ook nog niet de verwarming aangehad. Ik heb beneden dubbele beglazing. En eergister boven voor het eerst mijn winterdekbed gepakt dus ik denk dat ik een goed geisoleerd huis heb.

Dan heb je idd een goed geisoleerd huis als je nog niet hebt hoeven stoken! Of je hebt wellicht boven- en onder- en zijburen?

Mijn stookgedrag is niet gek veel anders dan dat van jullie, dus ik hoop dat die ¤ 165 p/m niet klopt, want ik vind het een behoorlijk bedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven