Geld & Recht alle pijlers

zzp-er worden?

09-01-2018 22:04 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al jaren met veel plezier parttime bij een bepaald bedrijf. Deels vrijwilligerswerk, deels betaald. Daarnaast heb ik nog een andere betaalde baan in een andere sector (die ik overigens ook super leuk vind!). Nu is het zo dat ik er al jaren van droom om in de sector van het eerste bedrijf fulltime aan de slag te gaan. Nu komt die kans in de nabije toekomst zeer waarschijnlijk. Super fijn, want er is nauwelijks betaald werk in te vinden. Ik heb echter grote twijfels, vooral door gebrek aan ervaring, bij de werkconstructie die ik moet aangaan.

Ik heb altijd gedacht, als de mogelijkheid zich ooit voor zou doen, dat ik eerst een paar jaar in loondienst zou gaan werken. De meesten mensen die ik daar ken doen dat ook, op payrollbasis. Voor mijn gevoel een heel veilige constructie, vooral omdat ik mn hele werkende leven in loondienst ben geweest. Je weet wat je hebt.

Aan de andere kant heeft mijn begeleider/ supervisor mij altijd gezegd, je hebt de capaciteiten om voor jezelf te beginnen, dus dat kan je dan ook het beste doen. Op de langere termijn haal je daar veel meer uitdaging en inkomsten uit. Ik denk dat dit zeker waar is, en dat is dan ook mijn plan. Voor de baangarantie maakt t niets uit of je je eigen opdrachten zoekt of in dienst bent. Er is werk, of niet, en dan ben je allebei de sjaak.

Lang verhaal om tot mijn vraag te komen, want tot hier is mij alles eigenlijk wel helder. Maar zijn voorstel is nu dus om direct als zzp-er bij hem in dienst te komen werken. Dan zou ik in het begin materialen end. kunnen leasen. Dit is een constructie waar ik nog helemaal niet aan gedacht had, en die ik ook een beetje spannend vind. Waar moet ik allemaal rekening mee houden behalve pensioen en ziekteverzekering? En is zoiets als beginner überhaupt wel op te brengen? Of is het sowieso een heel slecht plan wat voor mij onrustig is? Wie heeft ervaring of kan me hier wat meer over vertellen?
Als ZZP-er ben je niet bij hem in dienst. Je neemt een opdracht aan en spreekt met hem af wat je gaat leveren en voor welk bedrag.
Hier kun je alvast info vandaan halen: https://www.ikgastarten.nl/zzp/zzper-wo ... doe-je-dat

Succes.
Ik denk dat het heel belangrijk is waar je deze vraag stelt.
Ik denk dat je dit beter op de ondernemersplatform kan vragen.

Ik weet niet of ik het bij het juiste eind hebt, maar de gemiddelde viva vrouw houdt van zekerheid. Dus de meeste hier zitten in loondienst.

Dan krijg je uiteraard een ander antwoord dan als je deze vraag aan een ondernemer stel.

Ik ben ondernemer en ik houd echt van mijn vrijheid. Ik zal het lastig vinden om in loondienst te werken. Maar wellicht dat jij dat weer anders hebt.
Hangt ook af van het uurtarief. Als je voor 20-25 per uur moet gaan zzp’en, zou ik het niet doen. Als je daarvan pensioen wilt opbouwen, ziektekostenverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering (In sommige branches ook extreem duur) moet betalen, én nog materieel moet leasen... dan komt jouw netto uurloon ver onder het minimum.

Daarnaast heb je wel risico’s. Opdrachten kunnen ieder moment stoppen, waardoor je inkomen onverwacht kan stoppen. Als zzp’er heb je ook geen recht op ww. Dit zijn risico’s die ik alleen zou nemen in 2 gevallen:
- werkeloosheid of zzp’en
- hoog uurtarief, minimaal 45-50, en buffers te kunnen opbouwen voor mindere tijden.

En heb je in geval van zzp’en enig netwerk? Om acquisitie te kunnen verrichten? Mogelijk meerdere opdrachten tegelijk?
Ik denk dat je je goed moet oriënteren. Je hebt straks een opdrachtgever, namelijk je huidige werkgever. Je kunt bij hem materiaal leasen. Onder welke voorwaarden? En kun je dat materiaal ook gebruiken als je voor andere opdrachtgevers gaat werken? Is het moeilijk om andere opdrachtgevers te vinden? Want als ZZP-er heb je verschillende opdrachtgevers nodig, anders gaat de belastingdienst piepen.

Heb je zin om je eigen facturen te sturen, je administratie te doen, achter mensen aan te bellen die jou moeten betalen, om zakelijk offertes op te stellen en afspraken na te komen? Kortom, je eigen bedrijf te runnen? Want dat is wat je moet doen als je als ZZP-er gaat beginnen.
Wat eten we vanavond?
mifaa schreef:
09-01-2018 22:18
Hangt ook af van het uurtarief. Als je voor 20-25 per uur moet gaan zzp’en, zou ik het niet doen. Als je daarvan pensioen wilt opbouwen, ziektekostenverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering (In sommige branches ook extreem duur) moet betalen, én nog materieel moet leasen... dan komt jouw netto uurloon ver onder het minimum.

Daarnaast heb je wel risico’s. Opdrachten kunnen ieder moment stoppen, waardoor je inkomen onverwacht kan stoppen. Als zzp’er heb je ook geen recht op ww. Dit zijn risico’s die ik alleen zou nemen in 2 gevallen:
- werkeloosheid of zzp’en
- hoog uurtarief, minimaal 45-50, en buffers te kunnen opbouwen voor mindere tijden.

En heb je in geval van zzp’en enig netwerk? Om acquisitie te kunnen verrichten? Mogelijk meerdere opdrachten tegelijk?
Dit soort info bedoel ik inderdaad! Voor mijn gevoel heb ik er echt nog te weinig kaas van gegeten om de risico's fatsoenlijk in te kunnen schatten. Dank voor je antwoord!
Netwerk en meerdere opdrachtgevers is ook een goede. Mijn netwerk bestaat namelijk voornamelijk uit de opdrachtgevers van mijn werkgever, en hoewel ik geen concurrentiebeding heb, ga ik natuurlijk niet in zijn vaarwater zitten nadat hij mij zo ongeveer heeft opgeleid. Dat zou weer pleiten voor een andere omgeving natuurlijk, maar ja, ik kan nu hier komen werken :) De starterswebsite uit de eerste reactie en het ondernemersforum ga ik ook naar kijken. Dank!
Kijk een beetje wat de concurrentie doet in jouw sector. In mijn branche vragen zzp-ers aanzienlijk meer dan 40-50, dus zonde als je jezelf te goedkoop in de markt zet.
Je moet vooral rekening houden met aantal opdrachtgevers dat je hebt. Bij slechts 1 opdrachtgever die ook nog eens je oude werkgever is, is de kans erg groot dat de belastingdienst dit als verkapt dienstverband ziet met mogeljk nare financiële gevolgen voor jou, en ook voor de opdrachtgever.
LizBakker schreef:
09-01-2018 23:08
Kijk een beetje wat de concurrentie doet in jouw sector. In mijn branche vragen zzp-ers aanzienlijk meer dan 40-50, dus zonde als je jezelf te goedkoop in de markt zet.
Klopt, in mijn branche ook, daar ligt uurtarief op ruim het dubbele. Daarentegen ken ik branches waar het uurtarief daadwerkelijk op 20-25 ligt. Maar ik heb het wel eens doorberekend en met een gemiddelde van 40-50 kun je als zzp’er een acceptabel inkomen genereren. Met veel minder wordt het een stuk lastiger.

En TO, als zzp’er moet je goed op je contract letten en zeker geen concurrentiebeding in accepteren. Temeer omdat je voor de belastingdienst meer dan 1 opdrachtgever moet hebben per jaar. Ik heb trouwens nooit concurrentiebedingen gezien in zzp contracten, al kan ik me voorstellen dat ze voorkomen.

Heb je nu voor het aantal uur dat je werkt een vast contact? Ik weet niet zeker of het juridisch mogelijk is, maar zou je misschien de extra uren als zzp’er kunnen invullen? Dan kun je eerst ervaren hoe het is en wat het inhoudt zonder je zekerheid direct voor in te ruilen.

En kun je niet over het gebruik van materieel onderhandelen? ik weet niet wat het voorste precies os over lease, bedrag enz... maar het is niet geheel ongebruikelijk dat je gewoon gebruik maakt van de spullen van de opdrachtgever.
marie123 schreef:
09-01-2018 22:35
Netwerk en meerdere opdrachtgevers is ook een goede. Mijn netwerk bestaat namelijk voornamelijk uit de opdrachtgevers van mijn werkgever, en hoewel ik geen concurrentiebeding heb, ga ik natuurlijk niet in zijn vaarwater zitten nadat hij mij zo ongeveer heeft opgeleid. Dat zou weer pleiten voor een andere omgeving natuurlijk, maar ja, ik kan nu hier komen werken :) De starterswebsite uit de eerste reactie en het ondernemersforum ga ik ook naar kijken. Dank!
Als jouw werkgever jou als ZZP'er in dienst wil nemen zou ik hier dus echt schijt aan hebben.
Het klinkt sowieso een beetje alsof hij jouw wel wil hebben, maar niet de lasten wil. Zeker omdat je dan de materialen bij hem kan leasen. Dan kun je straks van je inkomen ook weer terugstorten naar je opdrachtgever.
Wat nu als het materiaal kapot gaat en je gebruikt het ook bij een andere kant. Dan roept ie straks dat je het maar door de andere opdrachtgever moet laten betalen omdat het vast daar stuk is gegaan.

Ik zou niet aan deze constructie beginnen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
10-01-2018 06:31
Als jouw werkgever jou als ZZP'er in dienst wil nemen zou ik hier dus echt schijt aan hebben.
Het klinkt sowieso een beetje alsof hij jouw wel wil hebben, maar niet de lasten wil. Zeker omdat je dan de materialen bij hem kan leasen. Dan kun je straks van je inkomen ook weer terugstorten naar je opdrachtgever.
Wat nu als het materiaal kapot gaat en je gebruikt het ook bij een andere kant. Dan roept ie straks dat je het maar door de andere opdrachtgever moet laten betalen omdat het vast daar stuk is gegaan.

Ik zou niet aan deze constructie beginnen.
Dit. Waarom wil hij je wel als ZZP-er? Is het geen vorm om vast dienstverband de omzeilen?
mifaa schreef:
10-01-2018 06:23
Klopt, in mijn branche ook, daar ligt uurtarief op ruim het dubbele. Daarentegen ken ik branches waar het uurtarief daadwerkelijk op 20-25 ligt. Maar ik heb het wel eens doorberekend en met een gemiddelde van 40-50 kun je als zzp’er een acceptabel inkomen genereren. Met veel minder wordt het een stuk lastiger.

En TO, als zzp’er moet je goed op je contract letten en zeker geen concurrentiebeding in accepteren. Temeer omdat je voor de belastingdienst meer dan 1 opdrachtgever moet hebben per jaar. Ik heb trouwens nooit concurrentiebedingen gezien in zzp contracten, al kan ik me voorstellen dat ze voorkomen.

Heb je nu voor het aantal uur dat je werkt een vast contact? Ik weet niet zeker of het juridisch mogelijk is, maar zou je misschien de extra uren als zzp’er kunnen invullen? Dan kun je eerst ervaren hoe het is en wat het inhoudt zonder je zekerheid direct voor in te ruilen.

En kun je niet over het gebruik van materieel onderhandelen? ik weet niet wat het voorste precies os over lease, bedrag enz... maar het is niet geheel ongebruikelijk dat je gewoon gebruik maakt van de spullen van de opdrachtgever.
Ja klopt, dat kan ik wel uitvogelen! Iig de tarieven per project.
En ik heb nu in dit bedrijf geen vaste uren op contract staan. Bij mn andere baan wel, maar die zou ik er dus voor op geven, dat maakt t zo spannend.. :-o
Materieel ligt iets gecompliceerder dan ik t hier heb opgeschreven, maar wilde t niet te herkenbaar maken. Maar jullie hebben helemaal gelijk hoor, en daarin is ook zeker speelruimte mogelijk denk ik.
Wel de lusten en niet de lasten is dus aan de ene kant waar ik een beetje bang voor ben. Is deze constructie vooral voor hem als ondernemer gunstig? Aan de andere kant heb ik er ook wel vertrouwen in dat hij mij echt wil helpen zo goed mogelijk te starten, en dat dat voor hem inhoudt dat ik ga ondernemen. Ik weet alleen nog niet of ik dat nu al een goed idee vind of liever over een paar jaar met wat meer bagage. Daarom wil ik mij zo uitgebreid mogelijk informeren! Jullie antwoorden helpen echt daarbij, dank weer!
alle tips zijn afgelopen week al gegeven in dit topic: werk-studie/beginnen-als-zzp-er/list_messages/399395
Heb je bij je vaste baan concurrentiebeding waardoor zzp’en ernaast niet mogelijk is? Voor het geval een zzp constructie jou aanspreekt is het misschien een optie om op een combinatie van de twee aan te sturen? Zo kun je het ervaren zonder je zekerheid volledig kwijt te raken. En mocht het in de toekomst bevallen, kun je altijd je vast contract nog opzeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven