Werk & Studie alle pijlers

Beginnen als ZZP-er?

06-01-2018 20:34 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een organisatie heeft mij benaderd met de vraag of zij mij ook als ZZP-er kunnen inhuren. Op zich lijkt me dit wel wat want nu hobbel ik van het ene tijdelijke contract naar het andere tijdelijke contract. Maar kan ik dit zomaar doen? Wat is hier voor nodig..?
Google het eens ?
Ik weet niet in welke branche je werkt? In de mijne moet je minimaal drie verschillende opdrachtgevers hebben, anders telt je ene opdrachtgever alsnog als gewone werkgever. Dus dat zou ik als eerste even uitzoeken.
anoniem_323693 wijzigde dit bericht op 06-01-2018 20:40
11.69% gewijzigd
Als ik google krijg ik honderdduizend resultaten. Misschien hebben hier mensen al ervaring en willen ze deze delen?
Oke Labalade, dankjewel. Ik ben secretaresse.
Je zou ook een nul-uren contract kunnen overwegen. Dan ben je wel in dienst en draagt je opdrachtgever de werknemerslasten. Maar ben je wel flexibel qua inzet

Er is trouwens een max aan de hoeveelheid tijdelijke contracten die ze je mogen bieden. Het zou zomaar kunnen zijn dat jouw volgende contract een vaste moet zijn, als je al meerdere tijdelijke hebt gehad. Zoek dat eerst uit! Want als ZZP’er haal jij je veel toestanden op de hals. En neem je hen een ‘probleem’ uit handen...
Nee Labalade, dit zijn iedere keer contracten voor bepaalde tijd bij verschillende werkgevers.
Het risico zit hem er in dat je niet gewoon een verkapt dienstverband hebt. Je moet zelfstandig zijn, dus er moet geen schijn van een dienstverband zijn.
inky12345 schreef:
06-01-2018 20:47
Nee Labalade, dit zijn iedere keer contracten voor bepaalde tijd bij verschillende werkgevers.
Okee! Dat klinkt al goed :thumbsup:

Het is lastig om 1 goede tip te geven. Je moet een bedrijfsplan maken. Zelf administratie bijhouden en/of accountant inhuren. Inschrijven bij de KvK. Op hun site kan je ook goede info vinden over voorwaarden waaraan je moet voldoen.
Je blijft wel van het ene naar het andere tijdelijke contract hobbelen hoor! Alleen ben jij dan zelf degene die de adminiatrative rompslomp krijgt.

Werk je nu via een uitzendbureau?
Labalade schreef:
06-01-2018 20:39
Ik weet niet in welke branche je werkt? In de mijne moet je minimaal drie verschillende opdrachtgevers hebben, anders telt je ene opdrachtgever alsnog als gewone werkgever. Dus dat zou ik als eerste even uitzoeken.
Dat is niet branche-afhankelijk, maar geldt voor iedereen.

TO: ik zou erover nadenken of je ondernemer wilt zijn. Heel kort door de bocht: de voordelen zijn vrijheid, eigen projecten aannemen en afwijzen, geen langdurige arbeidsrelaties, zelfstandigheid. De nadelen: risico lopen, geen standaard sociale zekerheid, administratie doen.

Dat een bedrijf je dit vraagt, betekent vooral dat het voor hen handig is: hoeven ze minder voor je af te dragen. Of het voor jou aantrekkelijk is, moet je zelf bepalen. Wil jij ondernemen of werk je liever in loondienst? En is een combinatie mogelijk?
Drie opdrachtgevers is een vuistregel, maar geen harde norm. Met minder kan je zzp-er zijn, met meer kan je in loondienst zijn. Belangrijk is de gezagsverhouding, de vervangbaarheid, etc.

Hoe dan ook, TO, met een onderbreking “met personeel” ben ik nu ruim 10 jaar zzp-er. Vraag maar wat je weten wil
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Dank jullie wel voor de reacties! Ik zit ondertussen al druk te lezen op de site van de KvK.
Tot nu toe heb ik iedere keer die tijdelijke contracten. Niet eens via een uitzendbureau maar vaak via de organisatie zelf. Na een aantal (voorheen 3, nu 2) verlengingen moet ik er weer uit. Vaste contracten worden gewoon bijna niet meer gegeven in mijn functie. Dat is iedere keer keihard mijn best doen, me moeten/willen bewijzen in de hoop toch ergens te blijven ''plakken'', maar aan het eind van de rit toch iedere keer weer de deksel op de neus krijgen. Ik merk dat ik hier steeds minder mee kan dealen.
En als het dan toch zo gaat, waarom zou ik dit dan niet doen; mij als ZZP-er laten inhuren. Misschien is de kans dan ook groter dat ik tussentijds zonder werk zit..?
Hou goed in de gaten dat je uurtarief goed moet zijn. Je sociale zekerheid (recht op WW ed of als je ziek wordt) valt helemaal weg. Ook vakantiegeld en dagen dat je niet werkt worden niet betaald en moeten in je uurtarief zitten. De secretaresses die ik ken en zzp-er zijn zitten zo tussen de 45 en 50 euro. En dat is geen enorme vetpot met alle reserveringen voor bovenstaande zaken.
Dankjewel Orange, dit zijn zeker zaken om goed rekening mee te houden. Dit maakt ook dat ik nu weer enorm twijfel of ik dit wel wil en kan.
Gewoon doen, er is werk zat voor secretariële zzp'ers. Niet te laag gaan zitten qua tarief.
De administratie valt reuze mee.
@jolijn, ja zou je denken? Ik hoop het! Ik zal het nog even goed bedenken en bestuderen morgen.
-jolijn- schreef:
06-01-2018 21:52
Gewoon doen, er is werk zat voor secretariële zzp'ers. Niet te laag gaan zitten qua tarief.
De administratie valt reuze mee.
Maar hoe zit het met de gezagsverhouding? Kan me voorstellen dat bij regulier secretarieel werk wel sprake is van een gezagsverhouding tussen degene voor wie je dat werk doet. Hoe rechtvaardig je je 'ondernemerschap' dan? Alleen als je steeds opdrachtjes van een paar maanden aanneemt? Lijkt mij dat het anders snel op een dienstverband gaat lijken in dit vak.
Voor mij zou de administratie geen doorslag geven maar eerder het feit dat ik geen recht meer heb op WW, ziektegeld, pas na langere tijd recht op bijstand, dat ik zelf pensioen moet reserveren, dat ik aansprakelijk gesteld kan worden wanneer ik ernstige fouten en dus ook daar een risicoverzekering voor moet afsluiten, dat ik 5x per jaar aangifte moet doen bij de belasting en zo zijn er nog wel een paar dingen te verzinnen.
Niet geschoten is altijd mis
Die organisatie waar je het over hebt, is dat gewoon bemiddeling?
Ik ben niet echt thuis in het secretaresse gebeuren, maar dit klinkt toch wel als verkapt dienstverband. En dan is het ook nog een sector waarin veel vrouwen werkzaam zijn en het wil nog weleens gebeuren dat de tarieven dan snel kelderen. Omdat vrouwen zich minder zakelijk opstellen en eerder leunen op het inkomen van hun partner.
En of dat element van meer vrijheid echt van toepassing is bij secretaresse... je moet toch op kantoor aanwezig zijn wanneer hun dat willen of niet?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik zou er voor passen. Het is gewoon verkapt dienstverband en mag ws niet eens. Maar het is sowieso precies iets wat je eigenlijk niet moet willen. En zat werk als ZZper secretaresse? Een baan die voor 95% geautomatiseerd kan worden?

Zie ook niet wat het verschil is qua inhuur tijdelijk en tijdelijke contracten in loondienst is?
(Op dat je in loondienst niet van alles zelf moet regelen qua admin, verzekeringen en belastingtechnisch, sociaal vangnet enz enz. )

Wat is het voordeel van ZZp-er? Je krijgt dan wel meer vastigheid? Nee toch? En welke vrijheid heb je verder dan precies?
Wat is het voordeel echt en weegt dat op tegen de nadelen?
Wat je vermoedelijk nodig hebt is een boekhouder, een beroepsaansprakelijkheids-verzekering en een dosis gezond verstand.

Verder wat hierboven ook al aangegeven: in veel gevallen gaat het om een verkapt dienstverband en is er geen sprake van zelfstandigheid. met alle (fiscale) gevolgen vandien.
LieveMona schreef:
06-01-2018 22:42
Maar hoe zit het met de gezagsverhouding? Kan me voorstellen dat bij regulier secretarieel werk wel sprake is van een gezagsverhouding tussen degene voor wie je dat werk doet. Hoe rechtvaardig je je 'ondernemerschap' dan? Alleen als je steeds opdrachtjes van een paar maanden aanneemt? Lijkt mij dat het anders snel op een dienstverband gaat lijken in dit vak.
Waarom zou een gezagsverhouding nodig zijn? Een opdrachtgever geeft asn wat hij wil, niet hoe je dat moet doen.
(Dead Kennedys)
Wat een verschil ksn zijn voor TO? Bij tijdelijk dienstverband moetje na ern vrij korte periode weg. Als zzp-er ksn je zo lang blijven als beide partijen willen.
(Dead Kennedys)
Dan is 1 opdrachtgever redelijk eker. Maar hoe kom je aan nieuwe opdrachten? Heb je een netwerk? Enige ervaring in acquireren, wat toch vaak een vak apart is.
.
En wat doe je tussen opdrachten door? Heb je een buffer om die periode zonder inkomsten op te vangen?
En wat bij ziekte (of bijv zwangerschap misschien)?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven