Gezondheid alle pijlers

's Nachts overmatig zweten.... Overgang?

09-05-2009 19:14 426 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal zweet ik niet of nauwelijks.. Niet tijdens het sporten en een beetje tijdens een saunagang.

Sinds een paar maanden heb ik soms dat ik 's nachts wakker word en helemaal nat van het zweten ben. De druppels staan gewoon op mijn armen en benen en het t-shirt is zeikenat.

Ik heb geen baarmoeder meer en ook geen PMS meer dus daaraan zal ik niks merken maar zou dat een teken zijn dat ik al in de overgang zit? Ik ben pas 43...

Ik slik wel al 2.5 jaar een anti-depressiva die nachtelijk zweten kán veroorzaken maar nu pas last daarvan hebben vind ik ook zo vaag.

Iemand een idee?
Ja, dat dacht ik nl ook. Maar nu ik jouw probleem hoor denk ik eigenlijk (en dat heb ik altijd al gedacht) dat er al heel lang iets mis is met mijn hormonen.

Dus niet dat jij de hele tijd latent aan het hyperen ben, maar dat ik de hele tijd latent aan het overgangen ben geweest ofzo.

Nee zonder gekheid; ik herken het van periodes dat ik emotioneel er niet zo best aan toe was. Ik heb het momenteel eigenlijk bijna nooit meer. Maar als het komt, dan komt het inderdaad gewoon op momenten dat je thuis bent en niets bijzonders doet.
Ja, nooit als je aan het werk bent of druk.

Altijd in rust.

Ik heb een tijd van echte paniekaanvallen gehad, dus zijn gelukkig weg.

Daarom dacht ik dat ik als ik dat 'rare' gevoel had en de hartkloppingen, dat ik latente chronische hyperventilatie had.

Maar tis gewoon die verdomde overgang.
Geen bijzonderheden
ongeveer 3 jaar ben ik nu bezig met de overgang en die hartkloppingen zijn inderdaad vervelend. Vaak overkomt het je als je tot rust komt en inderdaad boem, zo vanuit het niets is het er weer.

Van mijn droge huid ben ik echt af (zolang ik smeer met de butter van de Body Shop)
Yas, je was sneller, komt een beetje als mosterd
Goed zeg, dat dat spul zo lekker werkt. Ik heb ook een huid waar de vellen van af hangen maar ik gebruik amandel huidolie van het Kruidvat.

Buikpijn nog steeds niet over, en de ene kant van mijn buik is dikker dan de andere. Ik vind het maar raar en heb echt het idee dat er iets niet goed zit van binnen bij mij.

Maandag maar eens even bellen weer met de dokter, want ik vertrouw het voor geen meter.....
Nou inderdaad; ik heb nu een ontsteking van de hele blaas, niet alleen de urineweg. Ik heb pijn van mijn navel naar beneden en van mijn ene heup naar de andere. Paardenmiddel gekregen en hoop dat het snel overgaat. Mijn AB werkte dus helaas niet....

Vervanger van de huisarts zei ook dat het de leeftijd kan zijn, dat ik zo vaak urineweginfecties / blaasontsteking heb.

Sja
Beterschap!

Hier ook vaak blaasonsteking.

Heb de laatste dagen veel 'vervelende kwaaltjes'.

Pokke-overgang.
Geen bijzonderheden
Wat voor kwaaltjes dan, of zijn ze te 'vervelend' om te melden?

Ik ben goed van mijn pad af van die nieuwe medicijnen. Bovenstaande regel moest ik drie keer opnieuw tikken wegens alle woorden fout en deze zin zaten wel 8 spelfouten in.

Moet ik straks mijn zoon nog naar atletiek brengen en dan les gaan geven.

Zie je het voor je?
Ja

Hartkloppingen, het weer 'buiten jezelf staan', duizelig en nekpijn, hele erge.

Niet in de nek, maar net dat plekje eronder, bij die bobbel.

En daar raak je duizelig door, denk ik.

En moe moe moe moe.
Geen bijzonderheden
He getver.

Das ook niet leuk.

En dat duurt dan al de hele week?

Ik zou er iets aan doen denk ik, als het bij mij zo erg zou zijn en het zou inderdaad de overgang zijn. Maar goed, ik weet dus nog steeds niet of het dat is.

Vooral dat buiten jezelf staan, dat vind ik heel erg, dat is zo vervreemdend, ik denk dat ik, als ik dat weer zou krijgen, aan de hormonen zou gaan. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk
Ik zit eraan te denken.
Geen bijzonderheden
Denk er maar eens goed over dan.

Ik zwabber naar mijn cursus clubje, even een paar vrouwen aan eht werk zetten

Sterkte met je kwalen, Yas.

En de rest, hoe is t daar mee eigenlijk? Ik heb trouwens nieuwe thee voor mijn zusje gekocht en die was er erg blij mee want hij werkt schijnbaargoed. het is de lekker slapen thee van Pyramide (natuurwinkel-merk)
quote:yasmijn schreef op 22 juni 2009 @ 16:44:

Hartkloppingen, het weer 'buiten jezelf staan', duizelig en nekpijn, hele erge.

Niet in de nek, maar net dat plekje eronder, bij die bobbel.

En daar raak je duizelig door, denk ik.

En moe moe moe moe.

Wat een herkenbare verhalen hier weer, vooral deze van jou Yasmijn. Ik zou het helaas zelf geschreven kunnen hebben, heb precies dezelfde klachten. Dus ik snap je hoor, het is Zwaar Kut inderdaad. Voel me maar zo'n 4 a 5 dagen per maand "wel oké" en heb ik wat meer energie. De andere dagen, constant hevige pijn in "de bobbel", pijntjes/steken hier en daar, hoofdpijn/wazigheid, duizelig en Moe.

Pffff.... hoe lang gaat dit in godsnaam duren zeg?!?

Jammer toch dat die wijntjes niet voor al deze andere kwaaltjes in de strijd kunnen worden gegooid

Whopper, dus toch een megablaasontsteking! Sterkte en beterschap. Ik hoop dat je er snel weer van af bent.

De leeftijd.... hmmm..... echt fijn om te horen

Het zal wel een hele domme vraag zijn maar ehm, wat is AB?
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Hoi Soul.. AB betekend antibiotica....

Hier alles rustig.

Sterkte allemaal enne een tip...cranberriesap is goed tegen blaasontstekingen...

Ik heb een diclofenac genomen en zit met een zak ijs in de nek.

Is toch niet normaal! Kan er boos van worden!
Geen bijzonderheden
quote:bosaapje schreef op 22 juni 2009 @ 20:49:

Hoi Soul.. AB betekend antibiotica....

Hier alles rustig.

Sterkte allemaal enne een tip...cranberriesap is goed tegen blaasontstekingen...

Mijn huisarts zegt dat het allemaal onzin is...... cranberriesap, paardenbloemthee...mij heeft het ook nog nooit geholpen, liters heb ik ervan gedronken maar altijd moest de ab er weer aan te pas komen.

Helaas dus werkt het bij mij niet; ik blijf er daardoor langer mee door lopen tot het bijna te erg is (het strookje waar ze mee testen ontplofte bijna, zo erg sloeg het uit hahaha )
Die bobbel.... grappig dat jullie dat zeggen. Ik heb daar heel vaak pijn en denk dan dat het van het veel achter de computer zitten komt.

Maar het is dus een veel voorkomende klacht?
Ah AB! Ze snapt 'em hoor.....

Net zoals jij Whopper ben ik er nooit opgekomen dat die nek iets met de OG (om maar in die termen te blijven, haha) te maken zou kunnen hebben.

Het is dat Yasmijn dat nu schrijft en ineens beginnen er allerlei belletjes te rinkelen.

Je denkt toch inderdaad al snel te veel computer, te veel stress, te veel klussen, whatever.

Mij helpt vaak juist warmte, lekker even pittekussen erop leggen maar meestal is het gewoon ontzettend frustrerend steeds pijn te hebben.

Bosaapje, fijn dat alles rustig is bij je, vooral houden zo!

Slaap lekker allemaal

Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Yep.

Je gewrichten worden ook anders en dan dus al helemaal de 'bobbel'.

Vreselijke rotplek.

Ik dacht ook eerst aan een verkeerde houding achter de pc en al dat soort dingen.

Mooi niet.

Heb de hele avond met ijs in de nek gezeten, bracht wat verlichting.

Ga een coolpack kopen.

Werd weer wakker met pijnlijke bobbel.

Heb me ook ziekgemeld. Ik kan gewoon even niet meer.

Ik heb dagen dat alles heel erg goed gaat, maar de laatste week is het verschrikkelijk.

Allerlei debiele pijntjes en vervelende gevoelens en duizelig etc.
Geen bijzonderheden
Nou Yas, dan is het volgens mij inderdaad tijd om de voors en tegens van medicatie eens goed op een rijtje te zetten. Wellicht brengt het je verlichting. Je moet er toch niet aan denken 5-10 jaar zo rond te tobben.

Vervelend voor je hoor.
Ja, ik ga toch maar eens de huisarts bellen.

Dit is niet leuk meer.

En het is allemaal zo ondefinieerbaar. Alsof je de grootste hypochonder ter wereld bent.

En ik ben al lichtelijk hypochondrisch aangelegd
Geen bijzonderheden
Ja maar juist als je allemaal vage klachten hebt is het zo irritant. Hoofdpijn oke, en een zere knie, ook prima. Maar wat moet een mens nu met moe, misselijk, beetje hier, beetje daar.

Nippo vroeg me eerder al waarom ik wilde weten wat het was.

Omdat het enorm irritant is om je belabberd te voelen, lang achter elkaar, en je weet niet wat je er aan kunt doen. Je blijft toch zoeken naar een oorzaak omdat je dan weet of het te verhelpen is.

Niemand blijft maanden, jaren tobben en denkt dan; och, such is, life. Toch?

Je weet dat er misschien wel iets aan te doen is, dus ik zou het zeker bespreken. Mocht het niet helpen, of de klachten erger maken, dan kun je ermee stoppen (kan dat?) en dan weet je in ieder geval dat je er iets aan gedaan hebt. Dat geeft misschien ook meer rust voor jezelf.
Denk het ook.

Ben om half 10 weer in bed gekropen en geslapen tot 12 uur.

Straks even een coolpack halen, het brengt een beetje verlichting voor de 'bobbel'.

Ik ga het wel bespreken met de huisarts, ik vind dit niet grappig meer.

Maar ja. hoe zit het met die kunstmatige hormonen?

Nippo, als je meeleest, weet jij daar iets van?
Geen bijzonderheden
Ik weet niet waar iedereen woont, maar in Den Haag heb je in het Bronovo Ziekenhuis het 'menopauze-spreekuur.' een vriendin van me was daar zeer positief over.

Dat soort spreekuren is er ook op veel andere locaties, zag ik via Google.

Huisartsen weten over het algemeen erg weinig over overgang/spreekuur, en komen vaak niet verder dan het voorschrijven van wat synthetisch oestrogeen. Vaak is echter ook het progesteron veel en veel te laag, dat is een van de eerste hormonen waarvan de niveaus snel dalen.

Sommige klachten kunnen ook weer worden veroorzaakt door een wisselende oestrogeenspiegel. Meer oestrogeen slikken heeft dan niet altijd zin.

Overigens zijn spierpijn en pijnlijke gewrichten tijdens deze periode vrij normaal. Ze worden veroorzaakt door de hormonale disbalans. Ook het 'overgangsbuikje' wordt daardoor veroorzaakt: oestrogeen wordt ook geproduceerd in vetweefsel, reden waarom je lichaam probeert het tekort aan oestrogeen op te vangen door meer vetweefsel aan te maken.

Het slikken van synthetisch oestrogeen wordt vooral ná de menopauze geassocieerd met een verhoog risico op borstkanker e.d.

Maar zeker als je rookt zou ik er op latere leeftijd niet zo snel aan beginnen. Er is ook wel e.e.a. te bereiken met voeding e.d.
O, kijk eens aan! Hier hebben we wat aan.

Ik woon in Enschede, ik zal eens kijken of wij ook zo'n menopauze spreekuur hebben.

Wat zou je aanraden quq voeding? Ik eet veel fruit en groente en meer vis dan vlees. Vind vis gewoon lekkerder.

Zit nu weer een uur rechtop en de bobbel doet weer van zich spreken en mijn schouders ook.

Toch te idioot voor woorden dat ik me daarom ziek moet melden.

Ik werk gewoon 40 uur per week, maar op het moment trek ik het even niet, even een dagje pauze.
Geen bijzonderheden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven