Gezondheid alle pijlers

Acute spit

05-09-2017 07:38 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, even een vraagje vorige week wilde ik wat inruimen in vaatwasser en toen ik bukte toen schoot het in mijn rug. Kwam niet makkelijk overeind. Ben naar dokter gegaan en die concludeerde acute spit. Sinds vorige week doet het nog steeds pijn vooral als ik wakker word in de ochtend. En als ik te lang stilzit. Bewegen, lopen is fijn. Maar zonder pijnstilling toch veel pijn. Mijn vraag is hoelang kan dit duren.Kan namelijk ook niet werken zo. Werk in horeca heel de dag ,avond staan.
Groetjes
Vervelend!
Ik heb het een paar mannden geleden gehad. Eerst 5 dagen plat geleden, toen met fysiotherapie begonnen en een strak schema aangehouden qua bewegen-rust en oefeningen. Na twee weken weer halve dagen gaan werken en op mijn werk ook braaf mijn oefeningen gedaan. Na drie weken weer volledig gaan werken (36 uur) en na ongeveer 3 maanden waren de klachten helemaal weg.
Oew, wat een ellende. Ja je rug is erg belangrijk daarom zal je lijf je al snel dringend waarschuwen door middel van hevige pijn als je je rug overbelast, zodat je de volgende keer wel drie keer nadenkt.

Misschien kan je je laten begeleiden door de fysio? Die kan je ook versterkende oefeningen voorschrijven zodra het wat beter gaat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het is al eerder genoemd, maar inderdaad: fysiotherapie en trouw de oefeningen doen. En leer echt aanvoelen wanneer jouw rug rust nodig heeft.

En voor nu: koelen, niet verwarmen!
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Tijdens de laatste verhuisperiode dacht ik ook alles te kunnen maar mijn rug zei plotseling nee toen ik mezelf wel erg overschatte. Ik moest de eerste weken met een grijpstok dingen van de grond oprapen. Als ik iets zwaars moest pakken (vanwege de verhuizing) zette ik me schrap met een stok om mijn rug te ontzien. Pas na enkele maanden kon ik spullen gewoon oprapen en pas na een half jaar was ik helemaal hersteld. Kennelijk had ik mezelf behoorlijk beschadigd maar toch knap van mijn lijf dat ik toch wel door kon strompelen.

Nog maar enkele jaren geleden overbelastte ik mijn rug tijdens een krachtoefening. Welke weet ik niet meer. Daarna wou ik de serie nog afmaken (heel dom maar je kan niet zo snel omschakelen). Ook dit letsel duurde een bepaalde tijd waarin ik niet veel oefeningen meer kon doen, bijvoorbeeld gewichten hoog vasthouden deed ontzettend pijn vanwege de evenwichtscorrecties die je romp automatisch uitvoert en buikspieroefeningen gingen ook niet meer.

Je wordt daar wel voorzichtiger door en véél minder enthousiast.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
yep, dit is een tekstboek aanval van spit.

probeer zo min mogelijk te zitten, blijf bewegen. Het wil nog wel eens helpen om bij het slapen een kussen onder je knie te leggen wanneer je op je rug ligt en tussen je knieën wanneer je op je zijn ligt. zitten op de rand van de tafel of op een hoge barkruk gaat vaak ook makkelijker.'bij werken aan een aanrecht, werkbank, strijkplank, etc. 1 voet wat hoger zijn (bijvoorbeeld opstapje voor kinderen, omgekeerde afwasteil, etc, dan wel zorgen dat je rechtop blijft staan en niet door je heup gaat zakken)

en verder veel geduld hebben. en rustig blijven bewegen. na 20 minuten zitten, 20 seconden wat rekken, strekken en bewegen.

belangrijk is om de kans op herhaling te verkleinen door te gaan trainen. niet alleen krachttrainingen, maar in dit geval ook vooral balans, flexibiliteit en stabiliteit. mensen gaan namelijk bijna nooit door de rug met iets zwaars tillen (want dan span jij je spieren wel goed aan, maar altijd met iets lichts, zoals een sok aantrekken, papiertje van de grond pakken, vaatwasser inruimen, etc)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Blijven bewegen! Stilstaan is de hel inderdaad, tenminste voor mij als ik een aanval heb. Verder zo snel mogelijk naar de fysio en dan trouw je oefeningen doen. Ik doe ze na een half jaar nog steeds... Ik zou eigenlijk meer moeten sporten (spieren trainen om herhaling te voorkomen) maar dat komt er zelden van. Dus oefeningen blijven doen. En dat helpt. Sterkte!
The owls are not what they seem
Hier ben ik weer. Van de week ging het wel weer en had ik ook geen pijnstilling meer nodig. Maar sinds gisteren voel ik het weer en gaat bukken en zelfs hoesten (verkouden) weer erg moeizaam en pijnlijk. Pfff. Ik had me afgelopen vrijdag weer betergemeld. En ga vandaag weer werken. Hoef gelukkig maar een dienst van 4 uur en een kwartier. Maar zie er best tegen op. Ga mij niet ziek melden maar ik word hier wel gek van. Ik ga wel neurofen en paracetamol nemen zodat het enigzins gaat. Mijn hemel wanneer gaat dit over? Het centreert zich trouwens wel op mijn linker onderkant van mijn rug naast mijn stuitje. Terwijl het eerst wat meer in midden was?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven