ADD en altijd te laat gaan slapen
vrijdag 6 juni 2025 om 10:48
Ik heb ADD en ik ga altijd te laat slapen. Savonds heb ik geen discipline meer en zit ik eindelijk na een lange dag met kids even lekker in m'n bubbel. Maar als ik te weinig slaap, dan word mijn ADD overdag door vermoeidheid nog erger, ik word chaotischer, afweziger, vergeet dingen continu, ben niet scherp dus dingen gaan mis (laat dingen aanbranden, dingen vallen uit m'n handen), ik voed de kinderen minder strak op want zie niet alles of word makkelijker, het huishouden verslonst want ik zie het ineens niet of vergeet wasjes op te hangen, etc etc
Dan denk je goh ga eerder slapen dan gaat het dus veel beter. En dat lukt dan bijv 2 keer, en dan verzaak ik weer. Ik vind het zooo moeilijk. En als mijn wekker op mijn telefoon gaat met "Naar bed!! Anders chaos morgen" dan denk ik soms neeeeee ik wil nog nieeet... Kinderachtig?
Ik merk mijn chaos niet eens zo zeer, want ik leef gewoon in het moment. Maar mijn vriend is er nu na maaaaandenlange discussies helemaal klaar mee. En dan denk ik zie ik iets over het hoofd? Want dan neem ik het me uiteraard weer voor maar na paar dagen 'vergeet' ik weer waarom het ook alweer belangrijk is dat ik eeecht vroeg naar bed moet (we hebben ook nog 2 nachtbrakers, dus soms ga ik zelf net wat te laat naar bed en dan krijg ik ook nog een paar helse nachten en dan ben ik echt dooooomed).
Zijn er meer ADD'ers die dit herkennen? Wat helpt er bij jullie? Ik neem het mezelf dus telkens voor maar dat verslonst dan weer. En ik haat mezelf dan zo erg als ik het weer heb laten gebeuren, ook al krijg ik de terugkoppelig pas van mijn vriend die er flink pissig over is dat het hele huishouden weer in het honderd loopt.
Dan denk je goh ga eerder slapen dan gaat het dus veel beter. En dat lukt dan bijv 2 keer, en dan verzaak ik weer. Ik vind het zooo moeilijk. En als mijn wekker op mijn telefoon gaat met "Naar bed!! Anders chaos morgen" dan denk ik soms neeeeee ik wil nog nieeet... Kinderachtig?
Ik merk mijn chaos niet eens zo zeer, want ik leef gewoon in het moment. Maar mijn vriend is er nu na maaaaandenlange discussies helemaal klaar mee. En dan denk ik zie ik iets over het hoofd? Want dan neem ik het me uiteraard weer voor maar na paar dagen 'vergeet' ik weer waarom het ook alweer belangrijk is dat ik eeecht vroeg naar bed moet (we hebben ook nog 2 nachtbrakers, dus soms ga ik zelf net wat te laat naar bed en dan krijg ik ook nog een paar helse nachten en dan ben ik echt dooooomed).
Zijn er meer ADD'ers die dit herkennen? Wat helpt er bij jullie? Ik neem het mezelf dus telkens voor maar dat verslonst dan weer. En ik haat mezelf dan zo erg als ik het weer heb laten gebeuren, ook al krijg ik de terugkoppelig pas van mijn vriend die er flink pissig over is dat het hele huishouden weer in het honderd loopt.
vrijdag 6 juni 2025 om 10:50
vrijdag 6 juni 2025 om 10:52
Overigens ga ik beter op medicatie, maar die is even niet mogelijk ivm borstvoeding. Dat gaat nu even voor, maar wat zal ik blij zijn als ik weer kan gaan slikken.Countess_Dracula schreef: ↑06-06-2025 10:50Oh herkenbaar! Zeker met een baby die ons nóg iets vroeger wakker maakt dan eigenlijk ‘nodig’ is.
De avond is voor mij het moment om even mentaal op te laden, maar fysiek heb ik ook echt meer slaap nodig.
Mijn oplossing? De dag moet er zeker 3 uur bij hebben.
vrijdag 6 juni 2025 om 10:58
Als je eerder naar bed gaat, kun je dan wel slapen?
Overigens helpt het mij om naar bed te gaan en daar dan nog even verder te gaan scrollen op mijn telefoon, dan is het niet zo erg om vroeg naar bed te gaan. Mijn lijf krijgt dan wel vast de rust en mijn brein krijgt nog even de stimulatie die het nodig heeft om te kunnen slapen.
Overigens helpt het mij om naar bed te gaan en daar dan nog even verder te gaan scrollen op mijn telefoon, dan is het niet zo erg om vroeg naar bed te gaan. Mijn lijf krijgt dan wel vast de rust en mijn brein krijgt nog even de stimulatie die het nodig heeft om te kunnen slapen.
vrijdag 6 juni 2025 om 11:06
Om 21 uur gepoetst en gewassen in bed gaan liggen doen wat je anders beneden zou doen.
Het feit dat je alleen nog je ogen dicht hoeft te doen als je moe bent, maakt dat je eerder gaat slapen.
Als je beneden blijft is de drempel hoger omdat er eerst nog een aantal taakjes gedaan moeten worden, voordat je kunt gaan slapen.
Het feit dat je alleen nog je ogen dicht hoeft te doen als je moe bent, maakt dat je eerder gaat slapen.
Als je beneden blijft is de drempel hoger omdat er eerst nog een aantal taakjes gedaan moeten worden, voordat je kunt gaan slapen.
vrijdag 6 juni 2025 om 11:09
Ik herken dit, geen gediagnosticeerd ADD. Waar je mee kan beginnen is stoppen met jezelf haten als het weer mislukt en stop met jezelf uniek moeilijk te vinden. In plaats daarvan kun je jezelf vergeven. Dit is geen uniek probleem, dit gebeurt heel veel meer mensen! Eigenlijk maakt dit 'probleem' je heel normaal. Uitstelgedrag of procrastination in het Engels is een veel onderzocht ding in psychologie en filosofie. Het lijkt een soort onderdeel van de menselijke ervaring, al heeft de een er extreem veel meer last van dan de ander. Dat geeft nog geen directe oplossing.
Zo, dat is een begin. Strategieen die je waarschijnlijk al geprobeerd hebt:
- wat doe je 's avonds? ik ben bijvoorbeeld een informatie-junkie en vind het heerlijk om te lezen, nieuwe dingen op te zoeken, daar weer door te klikken, actualiteiten erbij te halen.. en voor ik het weet is het 00+ uur. Dat is een keer niet erg maar structureel wel. Voor mijzelf werkt dat ik mezelf heb wijsgemaakt dat 'ieder uur slaap voor 00uur dubbel telt'. Om max 23u ben ik dus boven. Ook niet perfect, soms lig ik dan in bed en ga alsnog iets opzoeken, maar ik heb die grens voor mezelf nodig. En op zondagavond is zo'n dag dat max. 22u on-onderhandelbaar is. Dit geeft me ook de kans iedere week 'opnieuw' te beginnen en dan wordt het ietsje sneller een gewoonte.
- koop zo'n pomodoro wekker of een stopwatch als dit beter werkt dan je telefoon. En zet je telefoon of tablet of wat je ook afleidt na 22u steeds op vliegtuigstand. Ookal kijk je dan toch weer verder, blijf het doen. Ieder half uurtje extra slaap per week is winst.
- ik werk veel en wil soms graag gewoon ook echt alleen zijn en verdraag dan ook even mijn partner niet om me heen want die is altijd thuis als ik thuis ben. Ik maak dus 's avonds sowieso een kwartier een blokje om en ik 'mag' hem de kamer uitsturen. Je kunt ook een vaste alleen-avond plannen.
- Met nachtbrakers is het leven sowieso niet perfect. Verdeel de ochtenden. Probeer 's middags een keer je ogen dicht te doen ipv 's avonds, etc.
- Melatomine en andere medicatie en afspreken, in overleg met je huisarts of iemand die verstand heeft van add en slaapuitstel.
Zo, dat is een begin. Strategieen die je waarschijnlijk al geprobeerd hebt:
- wat doe je 's avonds? ik ben bijvoorbeeld een informatie-junkie en vind het heerlijk om te lezen, nieuwe dingen op te zoeken, daar weer door te klikken, actualiteiten erbij te halen.. en voor ik het weet is het 00+ uur. Dat is een keer niet erg maar structureel wel. Voor mijzelf werkt dat ik mezelf heb wijsgemaakt dat 'ieder uur slaap voor 00uur dubbel telt'. Om max 23u ben ik dus boven. Ook niet perfect, soms lig ik dan in bed en ga alsnog iets opzoeken, maar ik heb die grens voor mezelf nodig. En op zondagavond is zo'n dag dat max. 22u on-onderhandelbaar is. Dit geeft me ook de kans iedere week 'opnieuw' te beginnen en dan wordt het ietsje sneller een gewoonte.
- koop zo'n pomodoro wekker of een stopwatch als dit beter werkt dan je telefoon. En zet je telefoon of tablet of wat je ook afleidt na 22u steeds op vliegtuigstand. Ookal kijk je dan toch weer verder, blijf het doen. Ieder half uurtje extra slaap per week is winst.
- ik werk veel en wil soms graag gewoon ook echt alleen zijn en verdraag dan ook even mijn partner niet om me heen want die is altijd thuis als ik thuis ben. Ik maak dus 's avonds sowieso een kwartier een blokje om en ik 'mag' hem de kamer uitsturen. Je kunt ook een vaste alleen-avond plannen.
- Met nachtbrakers is het leven sowieso niet perfect. Verdeel de ochtenden. Probeer 's middags een keer je ogen dicht te doen ipv 's avonds, etc.
- Melatomine en andere medicatie en afspreken, in overleg met je huisarts of iemand die verstand heeft van add en slaapuitstel.
cypresshill wijzigde dit bericht op 06-06-2025 14:52
16.73% gewijzigd
vrijdag 6 juni 2025 om 11:17
vrijdag 6 juni 2025 om 11:30
Goeie vraag, als ik het heel bont heb gemaakt dan wel. Maar idd normaal als ik voor 22u in bed lig dan vaak niet.. Ik neem dan vaak melatonine als ik niet kan slapen, maar denk dan ook dat dat weer niet helpt voor het vervolg.Hecamel schreef: ↑06-06-2025 10:58Als je eerder naar bed gaat, kun je dan wel slapen?
Ik ga vaak wel al naar bed maar lig dan in bed nog te scrollen en te lezen op mn telefoon, idd van het ene naar het andere doorklikken, en te 'onderzoeken'. En vaak om 23u denk ik OK nee nu echt stoppen. Ik heb wel 8 uur slaap nodig en heel regelmatig is zoontje al 6u wakker, en ook heel regelmatig moet ik er nog (meerdere keren) uit snachts.
vrijdag 6 juni 2025 om 11:42
Toen mijn kinderen klein waren had ik hier veel meer last van dan nu ze groter zijn. Het kwam doordat ik gewoon te weinig tijd voor mezelf had overdag en dat probeerde ik ‘s avonds in te halen. Dus mijn tip probeer overdag meer tijd voor jezelf in te bouwen. En telefoon in een andere kamer dat helpt ook bij mij.
vrijdag 6 juni 2025 om 12:01
Het is ontzettend lastig om een gewoonte te veranderen. Ik probeer het ook wel eens, vaak zonder success, soms lukt het. Hierbij de tips die je zou kunnen overwegen.
Hoe laat ga je nu naar bed, en hoe laat zou het moeten zijn? Kan je je doel realistischer stellen?
Bijv: het is nu vaak 23:00. 21:00 zou beter zijn, maar lukt niet. Zet dan je doel om 22:00, of 22:30.
Je zou met je vriend kunnen afspreken dat hij je naar bed mag (moet?) sturen of dat je altijd gezellig samen naar bed gaat, dan helpt zijn ritme jou.
Verder de basistips van gewoontes aanleren:
- Maak het zichtbaar (en de slechte gewoonte onzichtbaar)
- maak het makkelijk (en de slechte gewoonte moeilijk)
- Triggers & Herhaling
- Beloon jezelf
Zichtbaar: Is er een duidelijke klok op de plek waar jij 's avonds bent? Heb je een symbool voor slaap wat je duidelijk zichtbaar neer kan zetten om je zelf te reminden?
Onzichtbaar: leg je telefoon weg in een andere kamer.
Makkelijk: Door alvast je tanden te poetsen en pyama aan te doen als de kids naar bed gaan, maak je het 'naar bed gaan' makkelijker. Is je slaapkamer mooi? is het warm genoeg, dekens lekker, ruikt het lekker?
Moeilijk: Zet een slot op je telefoon die automatisch 's avonds uitgaat. Je kan het slot er wel afhalen, maar dat is moeilijker. Of dat bepaalde apps 's avonds uitgaan.
Triggers: De wekker probeer je al, of je vriend kan een trigger zijn. Herhaling: Een nieuwe gewoonte leer je jezelf echt na na 6 weken. Probeer eens om het eerst tenminste 3x achter elkaar vol te houden, dan tenminste 4x etc. Maak er een winning streak van.
Beloon jezelf: Het is heel kinderachtig, een stickerlijst. Maar het werkt wel! Print agenda en op elke dag dat je op tijd naar bed bent gegaan een sticker, of een krul, of een hartje inkleuren.
En bij een volle stickerlijst mag je een reep chocola ofzo! (het werkt dus echt he, niet allen voor kleuters). Verzin iets wat bij jou past.
Of spreek met je vriend af dat als je een week vroeg naar bed gaat dat hij je een massage geeft. Of dat je dan die leuke nieuwe jurk mag kopen.
Heel belangrijk is om niet 2 dagen achter elkaar de gewoonte te laten varen. Toch te laat naar bed? Zorg dan de volgende ochtend ervoor dat dit zichtbaar is zodat je die avond wel op tijd naar bed gaat. Als je iets 2x achter elkaar niet doet, is de kans groot dat de gewoonte verslonst.
Hoe laat ga je nu naar bed, en hoe laat zou het moeten zijn? Kan je je doel realistischer stellen?
Bijv: het is nu vaak 23:00. 21:00 zou beter zijn, maar lukt niet. Zet dan je doel om 22:00, of 22:30.
Je zou met je vriend kunnen afspreken dat hij je naar bed mag (moet?) sturen of dat je altijd gezellig samen naar bed gaat, dan helpt zijn ritme jou.
Verder de basistips van gewoontes aanleren:
- Maak het zichtbaar (en de slechte gewoonte onzichtbaar)
- maak het makkelijk (en de slechte gewoonte moeilijk)
- Triggers & Herhaling
- Beloon jezelf
Zichtbaar: Is er een duidelijke klok op de plek waar jij 's avonds bent? Heb je een symbool voor slaap wat je duidelijk zichtbaar neer kan zetten om je zelf te reminden?
Onzichtbaar: leg je telefoon weg in een andere kamer.
Makkelijk: Door alvast je tanden te poetsen en pyama aan te doen als de kids naar bed gaan, maak je het 'naar bed gaan' makkelijker. Is je slaapkamer mooi? is het warm genoeg, dekens lekker, ruikt het lekker?
Moeilijk: Zet een slot op je telefoon die automatisch 's avonds uitgaat. Je kan het slot er wel afhalen, maar dat is moeilijker. Of dat bepaalde apps 's avonds uitgaan.
Triggers: De wekker probeer je al, of je vriend kan een trigger zijn. Herhaling: Een nieuwe gewoonte leer je jezelf echt na na 6 weken. Probeer eens om het eerst tenminste 3x achter elkaar vol te houden, dan tenminste 4x etc. Maak er een winning streak van.
Beloon jezelf: Het is heel kinderachtig, een stickerlijst. Maar het werkt wel! Print agenda en op elke dag dat je op tijd naar bed bent gegaan een sticker, of een krul, of een hartje inkleuren.
En bij een volle stickerlijst mag je een reep chocola ofzo! (het werkt dus echt he, niet allen voor kleuters). Verzin iets wat bij jou past.
Of spreek met je vriend af dat als je een week vroeg naar bed gaat dat hij je een massage geeft. Of dat je dan die leuke nieuwe jurk mag kopen.
Heel belangrijk is om niet 2 dagen achter elkaar de gewoonte te laten varen. Toch te laat naar bed? Zorg dan de volgende ochtend ervoor dat dit zichtbaar is zodat je die avond wel op tijd naar bed gaat. Als je iets 2x achter elkaar niet doet, is de kans groot dat de gewoonte verslonst.
vrijdag 6 juni 2025 om 12:16
Ik neem een lage melatonine anders ben ik rond 00:00 uur nog niet moe. Ik kan nu met melatonine rond 23:30 in bed liggen maar dan kost het me een half uur om in slaap te komen. Vroeger dan 23:30 kan ik niet slapen, dan lig ik gewoon lang wakker. Overdag heb ik medicatie en daardoor ben ik gelukkig ‘s avonds ook iets vermoeider. Ik heb trouwens ADD.
Al sinds kind slaap ik laat, het is echt m’n biologische ritme.
Hoe is de verdeling qua taken tussen jou en je vriend? Ook als ik tot laat nog allemaal dingen moet doen slaap ik later doordat ik echt rust en tijd voor mezelf nodig heb.
Al sinds kind slaap ik laat, het is echt m’n biologische ritme.
Hoe is de verdeling qua taken tussen jou en je vriend? Ook als ik tot laat nog allemaal dingen moet doen slaap ik later doordat ik echt rust en tijd voor mezelf nodig heb.
elsy wijzigde dit bericht op 06-06-2025 12:25
20.45% gewijzigd
vrijdag 6 juni 2025 om 12:18
vrijdag 6 juni 2025 om 12:23
Ik heb geen ADD maar herken wel veel in jouw post. Ik gebruik een slaap-app (sleep as Android). Dat maakt in elk geval zichtbaar hoe je slaap er gemiddeld uitziet. Ik heb geen enkele illusie dat dit tot echte goede gewoontes gaat leiden, want daar ben ik gewoon het mens niet voor. Dat heb ik allang losgelaten. Mijn natuurlijke ritme ligt ook heel anders dan wat werk e.d. van me vraagt, dus in vakanties laat ik het veel meer los.
Maar doordat ik zie hoe het ervoor staat in gezellig grafiekjes enzo zorgt dat ik me meer bewust ben van waar ik mee bezig ben. De app kijkt niet alleen naar slaaptijd, maar ook naar regelmaat bijvoorbeeld, en als dat in het rood zakt dan weet ik weer even wat me te doen staat.
Maar doordat ik zie hoe het ervoor staat in gezellig grafiekjes enzo zorgt dat ik me meer bewust ben van waar ik mee bezig ben. De app kijkt niet alleen naar slaaptijd, maar ook naar regelmaat bijvoorbeeld, en als dat in het rood zakt dan weet ik weer even wat me te doen staat.
Tjezus, wat vals
vrijdag 6 juni 2025 om 12:39
Als je vriend er heeeeeeelemaal klaar mee is, dan speelt er wel wat meer dan alleen te laat naar je bed gaan, of niet?
Hoort er bij je diagnose ADD ook psycho-educatie? Want ik kan met mijn niet-ADD-hoofd wel oplossingen bedenken, maar dat gaat voor jou misschien niet werken, vanwege ADD. Dan kunnen in psycho-educatie misschien aanknopingspunten te vinden zijn waar je meer aan hebt.
Hoort er bij je diagnose ADD ook psycho-educatie? Want ik kan met mijn niet-ADD-hoofd wel oplossingen bedenken, maar dat gaat voor jou misschien niet werken, vanwege ADD. Dan kunnen in psycho-educatie misschien aanknopingspunten te vinden zijn waar je meer aan hebt.
Wat eten we vanavond?
vrijdag 6 juni 2025 om 12:46
Ik zou geen melatonine nemen, dat heeft bij mij de hele boel kneiter in de war geschopt. Je moet dat echt heel netjes en op een vast tijdstip doen, niet wanneer je wil gaan slapen.stipjepipje schreef: ↑06-06-2025 11:30Goeie vraag, als ik het heel bont heb gemaakt dan wel. Maar idd normaal als ik voor 22u in bed lig dan vaak niet.. Ik neem dan vaak melatonine als ik niet kan slapen, maar denk dan ook dat dat weer niet helpt voor het vervolg.
Ik ga vaak wel al naar bed maar lig dan in bed nog te scrollen en te lezen op mn telefoon, idd van het ene naar het andere doorklikken, en te 'onderzoeken'. En vaak om 23u denk ik OK nee nu echt stoppen. Ik heb wel 8 uur slaap nodig en heel regelmatig is zoontje al 6u wakker, en ook heel regelmatig moet ik er nog (meerdere keren) uit snachts.
Gebruik je medicatie voor je ADD? En dan toevallig kort werkende? Ik nam voor het slapen nog wel eens een 1,25mcg dexamfetamine (een kwart) om de randjes van de onrust eraf te halen, dan kon ik mezelf er makkelijker toe zetten om naar boven te gaan en ik viel makkelijker in slaap want het was rustiger in mijn hoofd.
En acceptatie dat het even is wat het is hielp mij door deze tijd heen. Kind is nu 8 en slaapt gewoon door. Alleen nu kom ik zelf in de overgang en lig daardoor nu wakker........ En ook dat heb ik maar gewoon geaccepteerd.
Helaas heb ik geen tips die voor mij gewerkt hebben die in de boekjes staan, want 9 van de 10 klinken mooi, maar werken gewoon niet.
vrijdag 6 juni 2025 om 12:58
Ik heb ook ADD en herken dit enorm.
Alle oplossingen als 'gewoon niet meer scrollen' helpen niet (vast lief bedoeld van alle niet-ADD'ers maar je hebt er niks aan). Want in slaap komen is je probleem niet. Het probleem is dat je hoofd de hele dag druk is, en dat je 's avonds eindelijk minder prikkels hebt en dan tot leven komt. Eindelijk tijd voor iets waar je overdag niet aan toekomt. En vooral tijd voor jezelf. Het uitstelgedrag heeft daarmee te maken; tijd maken voor jezelf. Daarom ga je dingen opzoeken, lekker genieten van een serie of lekker scrollen. Het gevoel van eerder gaan slapen betekent ook dat je 'jezelf verliest' door nog minder tijd voor jezelf te hebben. Dat werkt dus averechts.
Lees je eens in op 'sleep revenge' en 'sleep procrastination'. Bijv https://www.additudemag.com/revenge-bed ... lems-adhd/
De kunst is om overdag een schema te hebben waarbij je genoeg tijd hebt om je brein te kunnen managen. Sporten helpt ook om je hoofd leeg te maken. En aan het eind van de dag schrijf je op wat er nog wel in je hoofd zit - brain dumpen. Natuurlijk een goede planning in de avond met op tijd afschakelen.
Ik vind het overigens behoorlijk unfair van je vriend dat hij je er zo op aanspreekt, want ADD'ers maken gemiddeld 1,5 uur later melatonine aan dan mensen zonder ADD.
Alle oplossingen als 'gewoon niet meer scrollen' helpen niet (vast lief bedoeld van alle niet-ADD'ers maar je hebt er niks aan). Want in slaap komen is je probleem niet. Het probleem is dat je hoofd de hele dag druk is, en dat je 's avonds eindelijk minder prikkels hebt en dan tot leven komt. Eindelijk tijd voor iets waar je overdag niet aan toekomt. En vooral tijd voor jezelf. Het uitstelgedrag heeft daarmee te maken; tijd maken voor jezelf. Daarom ga je dingen opzoeken, lekker genieten van een serie of lekker scrollen. Het gevoel van eerder gaan slapen betekent ook dat je 'jezelf verliest' door nog minder tijd voor jezelf te hebben. Dat werkt dus averechts.
Lees je eens in op 'sleep revenge' en 'sleep procrastination'. Bijv https://www.additudemag.com/revenge-bed ... lems-adhd/
De kunst is om overdag een schema te hebben waarbij je genoeg tijd hebt om je brein te kunnen managen. Sporten helpt ook om je hoofd leeg te maken. En aan het eind van de dag schrijf je op wat er nog wel in je hoofd zit - brain dumpen. Natuurlijk een goede planning in de avond met op tijd afschakelen.
Ik vind het overigens behoorlijk unfair van je vriend dat hij je er zo op aanspreekt, want ADD'ers maken gemiddeld 1,5 uur later melatonine aan dan mensen zonder ADD.
vrijdag 6 juni 2025 om 12:59
Hier het perspectief van je man. Ik heb zelf geen ADD, maar man en kind wel. Kind (12) gaat heel regelmatig naar bed, ook in het weekend. Dat helpt om het ritme vast te houden. Ligt echter wel vaak wakker, maar gelukkig houdt die van in bed liggen (en luistert dan vaak nog een muziekje). Man is meer van het accepterende type en ligt er altijd veel te laat in. Voor mij vaak wel irritant, want we hebben het echt over 2 uur (of langer) na mijn bedtijd (en ik ben al een avondmens), maar hem in het 'normale' gareel krijgen heb ik opgegeven
Dus ook van mijn kant acceptatie. Hij zit ook gerust nog aan werk tussen bv 23 tot 01, om te compenseren voor de uren die hij in de ochtend niet maakt of omdat hij gewoon in zijn flow zit. Overigens is hij niet voor niks ZZP-er...
De periode met jonge kinderen was hier ook (mede door man zijn slaapritme en mijn ook toen al slecht slapende kind) pittig, maar nu zijn ze ouder en kan je weer veel meer je eigen gang gaan + ritme aanhouden. Misschien dus goed om te weten dat het met recht tropenjaren zijn.

De periode met jonge kinderen was hier ook (mede door man zijn slaapritme en mijn ook toen al slecht slapende kind) pittig, maar nu zijn ze ouder en kan je weer veel meer je eigen gang gaan + ritme aanhouden. Misschien dus goed om te weten dat het met recht tropenjaren zijn.
vrijdag 6 juni 2025 om 13:07
Misschien eens met de HA overleggen of het verstandig kan zijn om je melatonine-afgifte eens te meten (door een avond elk (half) uur op een watje te kauwen, dat wordt geanalyseerd). Dan kun je erachter komen of je misschien te weinig of te laat melatonine aanmaakt. Zo ja, dan kun je gericht en op voorschrift melatonine gebruiken (ipv zomaar wat te doen).
Want als dat kan helpen met je gevoel van slaperigheid is dat enorme winst. Niets zo lastig als vroeger naar bed gaan terwijl je er én geen zin in hebt én niet slaperig genoeg voor bent.
Want als dat kan helpen met je gevoel van slaperigheid is dat enorme winst. Niets zo lastig als vroeger naar bed gaan terwijl je er én geen zin in hebt én niet slaperig genoeg voor bent.
vrijdag 6 juni 2025 om 13:09
Ik ben op geen enkele manier een expert over dit onderwerp maar heb pas gehoord dat een verstoord dag-nacht ritme heel veel voorkomend is bij add/adhd. Misschien kan je hier wat mee? https://www.psyq.nl/adhd-bij-volwassen ... ap-en-adhd
vrijdag 6 juni 2025 om 14:00
Dank voor de link, ik vind dit heel interessant. Toevallig vandaag een gesprek gehad met mijn ADD dochter over te laat slapen...__appelbloesem__ schreef: ↑06-06-2025 13:09Ik ben op geen enkele manier een expert over dit onderwerp maar heb pas gehoord dat een verstoord dag-nacht ritme heel veel voorkomend is bij add/adhd. Misschien kan je hier wat mee? https://www.psyq.nl/adhd-bij-volwassen ... ap-en-adhd
vrijdag 6 juni 2025 om 16:33
Bij mij werkt melatonine juist heel goed. Zonder lig ik makkelijk om 1:30 in bed, en met rond 00:00. Vooral in het begin moest ik het om 22:00 nemen om het ritme te veranderen, maar nu kan ik het ook om 23:00 nemen. Dus bij mij heeft het juist positief effect op het ritme. Ik kan soms zelfs zonder melatonine om 00:00 naar bed. De melatonine is bij mij echt alleen voor het inslapen en moe zijn (0.3 mg)Hecamel schreef: ↑06-06-2025 12:46Ik zou geen melatonine nemen, dat heeft bij mij de hele boel kneiter in de war geschopt. Je moet dat echt heel netjes en op een vast tijdstip doen, niet wanneer je wil gaan slapen.
Gebruik je medicatie voor je ADD? En dan toevallig kort werkende? Ik nam voor het slapen nog wel eens een 1,25mcg dexamfetamine (een kwart) om de randjes van de onrust eraf te halen, dan kon ik mezelf er makkelijker toe zetten om naar boven te gaan en ik viel makkelijker in slaap want het was rustiger in mijn hoofd.
En acceptatie dat het even is wat het is hielp mij door deze tijd heen. Kind is nu 8 en slaapt gewoon door. Alleen nu kom ik zelf in de overgang en lig daardoor nu wakker........ En ook dat heb ik maar gewoon geaccepteerd.
Helaas heb ik geen tips die voor mij gewerkt hebben die in de boekjes staan, want 9 van de 10 klinken mooi, maar werken gewoon niet.
Maar als je in menopauze zit dan kan dat ook veel effect hebben. Ik heb het nu zo druk dat ik daardoor vaak wakker word helaas.
vrijdag 6 juni 2025 om 16:43
Melatonine meestal niet zo’n goed idee:Elsy schreef: ↑06-06-2025 16:33Bij mij werkt melatonine juist heel goed. Zonder lig ik makkelijk om 1:30 in bed, en met rond 00:00. Vooral in het begin moest ik het om 22:00 nemen om het ritme te veranderen, maar nu kan ik het ook om 23:00 nemen. Dus bij mij heeft het juist positief effect op het ritme. Ik kan soms zelfs zonder melatonine om 00:00 naar bed. De melatonine is bij mij echt alleen voor het inslapen en moe zijn (0.3 mg)
Maar als je in menopauze zit dan kan dat ook veel effect hebben. Ik heb het nu zo druk dat ik daardoor vaak wakker word helaas.
https://www.hersenstichting.nl/nieuws/z ... 0nachtrust.
Wat eten we vanavond?
vrijdag 6 juni 2025 om 16:53
Het ligt er echt aan hoe en waarvoor je het gebruikt. Ik ben in overleg met een vriendin eraan begonnen (is slaap therapeut). En het was direct al een verademing dat ik op een normaal tijdstip moe was ipv pas om 1:30 terwijl ik kinderen heb. Ervoor had ik dat alleen bij jetlags. Je moet dan de melatonine een aantal uur voor slaaptijd nemen ipv kort ervoor. Hier is ook onderzoek naar gedaan naar een lage dosis melatonine en delayed sleep phase syndroom. Die vriendin zei trouwens wel dat je niet zomaar melatonine moet nemen als je slaapt, want het heeft vooral effect op moe worden en niet de slaapkwaliteit zelf. Terwijl mensen dat wel denken.makreel schreef: ↑06-06-2025 16:43Melatonine meestal niet zo’n goed idee:
https://www.hersenstichting.nl/nieuws/z ... 0nachtrust.
https://my.clevelandclinic.org/health/d ... drome-dsps
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8041131/

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in