Gezondheid alle pijlers

ADD en altijd te laat gaan slapen

06-06-2025 10:48 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ADD en ik ga altijd te laat slapen. Savonds heb ik geen discipline meer en zit ik eindelijk na een lange dag met kids even lekker in m'n bubbel. Maar als ik te weinig slaap, dan word mijn ADD overdag door vermoeidheid nog erger, ik word chaotischer, afweziger, vergeet dingen continu, ben niet scherp dus dingen gaan mis (laat dingen aanbranden, dingen vallen uit m'n handen), ik voed de kinderen minder strak op want zie niet alles of word makkelijker, het huishouden verslonst want ik zie het ineens niet of vergeet wasjes op te hangen, etc etc
Dan denk je goh ga eerder slapen dan gaat het dus veel beter. En dat lukt dan bijv 2 keer, en dan verzaak ik weer. Ik vind het zooo moeilijk. En als mijn wekker op mijn telefoon gaat met "Naar bed!! Anders chaos morgen" dan denk ik soms neeeeee ik wil nog nieeet... Kinderachtig?

Ik merk mijn chaos niet eens zo zeer, want ik leef gewoon in het moment. Maar mijn vriend is er nu na maaaaandenlange discussies helemaal klaar mee. En dan denk ik zie ik iets over het hoofd? Want dan neem ik het me uiteraard weer voor maar na paar dagen 'vergeet' ik weer waarom het ook alweer belangrijk is dat ik eeecht vroeg naar bed moet (we hebben ook nog 2 nachtbrakers, dus soms ga ik zelf net wat te laat naar bed en dan krijg ik ook nog een paar helse nachten en dan ben ik echt dooooomed).

Zijn er meer ADD'ers die dit herkennen? Wat helpt er bij jullie? Ik neem het mezelf dus telkens voor maar dat verslonst dan weer. En ik haat mezelf dan zo erg als ik het weer heb laten gebeuren, ook al krijg ik de terugkoppelig pas van mijn vriend die er flink pissig over is dat het hele huishouden weer in het honderd loopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf ADHD en herken dit ook heel goed. Wat mij helpt, is mezelf er bewust aan te herinneren hoe ik mij de volgende dag zal voelen als ik te laat naar bed ga. Als ik heel laat ga slapen, merk ik dat het overdag flink op mijn stemming slaat en ik echt moeite heb om uit bed te komen. Die impact is voor mij een sterke motivatie om daar consequent in te zijn.

Daarnaast probeer ik overdag bewust rustmomenten in te bouwen. Doe jij dat zelf voldoende, TS? Ik merk dat het bij mij echt verschil maakt.

Ik heb twee jonge kinderen, en na het avondeten neem ik altijd even een moment voor mezelf — bijvoorbeeld door een serie te kijken of wat te lezen. Mijn man is dan even bij de kinderen, zodat ik echt even kan ontspannen.

Als ik trouwens echt te hyper ben om te gaan slapen neem ik soms ook een slaaptablet, maar dat moet je natuurlijk niet te vaak doen omdat je daaraan went.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven