Gezondheid alle pijlers

Allergie?

28-03-2018 22:00 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar ben ik begonnen met een 30 day challenge per maand. Vanaf 3 februari eet ik geen toegevoegde suikers meer. Omdat dit goed beviel ben ik daarmee doorgegaan en heb ik daar de 30 day vega-30 day challenge aan toegevoegd. Maar sinds een aantal weken heb ik een jeukende bultjes op mn elleboog, en een jeukend gevoel all over. Ook mijn rosacea is heel erg geworden. Ik at hiervoor al geregeld soja vleesvervangers. Verder heb ik niets toegevoegd wat ik hiervoor niet at. Kan je een allergische reactie krijgen door het veranderen van dieet, zonder dat je dingen eet die je ervoor niet at? Of kan veel suiker en vlees eten een andere voedselovergevoeligheid verdoezelen?

Iemand ervaring hiermee?
Mijn ervaring is dat je met dit soort dingen naar de huisarts moet gaan en niet op een forum moet vragen.
Internagelaktisch
Ik hoorde laatst een advertentie over een nieuw middel tegen Rosacea: Gladskin. Zelf geen last overigens. Noch aandelen in het middel. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Een allergie kan opbouwen, dus waar je eerst geen reactie op iets had, heb je dat dan wel. Dat kan voeding zijn, maar ook wasmiddel of bodylotion of douchegel bijvoorbeeld. Maar de huisarts kan kijken of het een allergische reactie is of iets anders, want dat kan ook nog.
Een allergie kan op elk moment van je leven ontstaan. Heb je ook last van zwelling van de huid, tong of keel? Dan wel vochtophoping?
Soja is één van de belangrijkste voedselallergenen.

Soja bevat stoffen die op het vrouwelijke hormoon oestrogeen lijken. Ik verbaas mij altijd over de hysterie over pilgebruik op het forum maar blijkbaar heeft verder bijna niemand er moeite mee om via voeding allerlei hormonen binnen te krijgen waarvan eigenlijk niemand weet wat het effect is terwijl de pil wetenschappelijk is onderzocht. Het is mogelijk dat te veel soja je hormoonhuishouding verstoort wat eventueel ook jeuk kan veroorzaken. Ik beschouw al die voedsel blogs niet als 100% waar vooral omdat er te weinig onderzoek is gedaan naar de effecten van voeding. Wellicht heb je toch iets aan deze info en zet je aan om in ieder geval meer voor gefermenteerde producten te kiezen:
www.jasperalblas.nl/soja/

Soja kan tevens de Rosacea verergeren net als andere voedingsmiddelen, lees maar eens: http://www.dr-jetskeultee.nl/voeding-en-rosacea/

Wat is de reden dat je zo met je eten bezig bent? Wat is je doel?

Een allergie kun je trouwens prima laten testen via een allergoloog en vaak krijg je de eerste uitslag/symptomen met medicijnen zoals antihistamine en/of zalf wel onder controle dus even langs de ha wanneer het aan houdt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Van de soja wist ik niet.

Ik had inmiddels meer symptomen gekregen en het duidde allemaal op ijzertekort. Ik ben ijzer pillen gaan slikken en de symtomen verdwenen meteen,

De reden van de challenges is, om mezelf te dwingen andere keuzes te maken. Om de sleur te doorbreken en op die manier echt gedwongen zijn om dingen te proberen waar ik normaal gesproken toch dezelde dingen zou pakken in de winkel. Dat het dit keer vooral met eten te maken heeft is slecht toevallig, andere dingen zijn bijvoorbeeld ook. Een maand geen schermen buiten werktijd of 1 maand lang leven op een heel klein budget.

En niet meteen naar de dokter rennen voor alles is ook wel logisch toch? Ik bedoel ik vind het echt zonde om als je wat jeukende bultjes krijgt daar direct een vrije dag op te moeten nemen.
Soja is een bekend allergeen (mijn huid reageert er slecht op, net als op cafeïne)

Histamine-dieet
Voedselintolerantie is een oorzaak van rosacea. Zo kun je intolerant zijn voor histamine, een natuurlijke stof die in veel voedingsmiddelen voorkomt. Histamine-intolerantie lokt klachten uit zoals buikpijn, winderigheid, diarree, opstopping en krampen. Door een dieet met een laag histaminegehalte kun je ook rosacea-klachten verminderen.

Histamine zit in veel producten, bijvoorbeeld:

Yoghurt
Oude/blauwe kazen
Soja
Chocolade
Rode wijn
Thee
Bepaalde groenten: tomaten, spinazie, paddenstoelen, augurken, aubergine, soja bonen, pompoen, kidneybonen, zuurkool.
Bepaalde noten: pinda’s, walnoten, cashewnoten en pecannoten.
Bepaalde fruitsoorten: papaja, frambozen, ananas, aardbeien, abrikozen, kersen, gedroogd fruit en citrusfruit.
Bepaalde sauzen en dressings: mosterd, azijn, tomatenketchup en kant en klare dressings
Bepaalde vleeswaren: opwarmmaaltijden met vlees, worst, salami, bacon en vis.
Bepaalde kruiden: anijs, kerrie, kaneel, koriander, nootmuskaat, chilipoeder en paprikapoeder.
Je kunt ook voor ander voedsel intolerant zijn. Ook hiervoor geldt dat een dieet met een laag gehalte van het voedingsmiddel rosacea vermindert. Bespreek met je arts hoe jouw dieet eruit moet zien.
such_preggers schreef:
06-04-2018 20:38
Van de soja wist ik niet.

Ik had inmiddels meer symptomen gekregen en het duidde allemaal op ijzertekort. Ik ben ijzer pillen gaan slikken en de symtomen verdwenen meteen,

De reden van de challenges is, om mezelf te dwingen andere keuzes te maken. Om de sleur te doorbreken en op die manier echt gedwongen zijn om dingen te proberen waar ik normaal gesproken toch dezelde dingen zou pakken in de winkel. Dat het dit keer vooral met eten te maken heeft is slecht toevallig, andere dingen zijn bijvoorbeeld ook. Een maand geen schermen buiten werktijd of 1 maand lang leven op een heel klein budget.

En niet meteen naar de dokter rennen voor alles is ook wel logisch toch? Ik bedoel ik vind het echt zonde om als je wat jeukende bultjes krijgt daar direct een vrije dag op te moeten nemen.
Leuk dat je nog even de uitslag plaatste, en goed dat je naar je huisarts bent geweest. Een challenge is leuk, nieuwe dingen proberen ook. Maar nu had je dus tekorten opgebouwd. Misschien wat meer variatie in je voeding aanbrengen, en wat ijzerrijke producten toevoegen.
Be stronger than your strongest excuse

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven