Gezondheid alle pijlers

andere anticonceptie dan de pil

22-11-2012 13:45 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik slik vanaf mijn 16e de pil met naam Minerva. Sterk spulletje wat ook tegen puitjes werkt (die ik nu op mijn 32e ook niet eens meer heb) Ik heb nooit een kinderwens gehad en verwacht dat die ook niet meer gaat komen. Ben tenslotte "al 32"... maar stel dat ik over een paar jaar... anyway steriliseren is wel heel erg definitief.

Nu wilde ik me verdiepen in iets anders dan de pil, tjeeminee wat een mogelijkheden er zijn! Voor ik dit met mijn huisarts es ga bespreken wil ik even hier vragen wat jullie gebruiken en of je daar tevreden over bent. Echt al mijn vriendinnen zitten aan de pil. Slechts 1 heeft een spiraaltje maar die heeft al kinderen en zegt dat het plaatsen heel vervelend is als je nog nooit zwanger geweest bent.

Iemand goede of juist slechte ervaring met bijv.

de Nuvaring - Implanon staafje - Prikpil - Spiraaltje

Dat zijn de 4 waar ik aan denk namelijk....
Ik heb prikpil en spiraal gehad.

Met beide had ik het gevoel constant ongesteld te zijn. Bij prikpil had ik de ene doorbraakbloeding na de ander.

Bij het spiraal had ik een cyclus van 24 dagen waarbij ik er 10 van ongesteld was.

Ook had ik bij het spiraal een depressief gevoel. Zodra het ding eruit was, ging voor mij het zonnetje weer schijnen. Letterlijk op het moment van de tafel afstappen van de gyn, voelde ik mij weer goed.

Nu weer zoekende naar iets na bevalling van 2e kind. En denk dat ik toch weer naar pil terug ga. Durf bijna niet iets anders te proberen
Ik gebruik de prikpil en ben er zelf heel erg tevreden over. Ik heb geen bijwerkingen, behalve dan dat ik in de twee jaar dat ik 'm nu gebruik nooit meer een menstruatie heb gehad. Ideaal.

Pluspunten vind ik:

- geen omkijken naar, vergeten kan niet

- goedkope manier van anticonceptie

- menstruaties blijven bij mij helemaal weg

- geen last van PMS

Minpunten die ik zo kan bedenken:

- als je wel last van bijwerkingen krijgt moet je de drie maanden van werkzaamheid 'uitzitten'

- geen optie als je bang bent voor injecties.

- na het stoppen kan het wel anderhalf jaar duren voor je cyclus weer op orde is
ik heb mijn man laten steriliseren

Maar als hij dat niet had gewild was ik voor de Mirena gegaan (of zelf steriliseren, want mijn gezin is compleet.)
Ik gebruik de Nuvaring en ben daar ook erg tevreden over. Inbrengen en 3 weken laten zitten, met een stopweek net als bij de pil. Het idee van minder hormonen en de ring er zelf uit kunnen halen (in tegenstelling tot bv een spiraaltje) sprak mij het meest aan toen ik wilde overstappen.
ik heb zelf de Nuvaring en ben daar erg tevreden over, al kan ik het niet vergelijken met de andere methodes die je noemt (ben hiervoor alleen aan de pil geweest).
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 22 november 2012 @ 13:51:

Ik gebruik de prikpil en ben er zelf heel erg tevreden over. Ik heb geen bijwerkingen, behalve dan dat ik in de twee jaar dat ik 'm nu gebruik nooit meer een menstruatie heb gehad. Ideaal.

Pluspunten vind ik:

- geen omkijken naar, vergeten kan niet

- goedkope manier van anticonceptie

- menstruaties blijven bij mij helemaal weg

- geen last van PMS

Minpunten die ik zo kan bedenken:

- als je wel last van bijwerkingen krijgt moet je de drie maanden van werkzaamheid 'uitzitten'

- geen optie als je bang bent voor injecties.

- na het stoppen kan het wel anderhalf jaar duren voor je cyclus weer op orde isOw ik vind juist mijn menstruatie wel handig om te zien dat "het niet mis gegaan is" Ik zou namelijk niet blij worden van een zwangerschap. Heb nu geen partner dus ik kan geen man aansporen om zich te laten steriliseren...
Hele goede ervaring met de Nuvaring. Doorringen en geen menstruatie meer, geweldig.
Als je nu geen partner hebt, waarom dan anticonceptie?

Is het dan niet eenvoudiger om gewoon condooms te gebruiken indien nodig?
Ik heb het spiraal en ben daar erg tevreden over. De eerste 3 a 4 maanden wel last van bloedverlies gehad, maar daarna bijna nooit meer. Heel af en toe ben ik nog eens een dag ongesteld. Dat is voor mij een heel groot pluspunt.

In het begin was dat ook wel wat voor onzekerheid zorgde; geen ongesteldheid, ben ik niet zwanger? Maar nu vertrouw ik er wel op. En ook een groot voordeel: je bent voor de komende vijf jaar van anticonceptie af. (En wellicht: als je wel zwanger wilt worden, laat je hem eruit halen en ben je gelijk weer vruchtbaar.)

Als je voor een spiraaltje kiest, zou ik hem op een vrijdag laten zetten en het weekend erop niks plannen. Je kan ook van te voren al een pijnstiller nemen.
quote:koekie1980 schreef op 22 november 2012 @ 13:59:

[...]

Ow ik vind juist mijn menstruatie wel handig om te zien dat "het niet mis gegaan is" Ik zou namelijk niet blij worden van een zwangerschap. Heb nu geen partner dus ik kan geen man aansporen om zich te laten steriliseren...

Maar de kans dat het mis gaat is zo minimaal... Ik vertrouw er blindelings op dat het goed gaat (mede omdat na stoppen met de prikpil het uitwerken nog zo lang kan duren).

Maar goed, dan zou ik op zoek gaan naar wat anders.
quote:nephthys schreef op 22 november 2012 @ 14:01:

Is het dan niet eenvoudiger om gewoon condooms te gebruiken indien nodig?Lijkt me ook een goeie! Geen overbodige hormonen in je lichaam en als je wel weer een relatie krijgt, kan je dan nog iets kiezen.
quote:nephthys schreef op 22 november 2012 @ 14:01:

Is het dan niet eenvoudiger om gewoon condooms te gebruiken indien nodig?

Ik heb wel eens meegemaakt dat ze gescheurd zijn of afgegleden.

Heb niezo'n zin om in de rats te zitten als dat weer gebeurd is.... Misschien een beetje overdreven maja
Eens met de opmerkingen over gebruik van condoom, maar dat was je vraag niet.

Ik heb in oktober de Implanon laten plaatsen. Geen centje pijn, wel ongesteld. Tot nu toe ben ik er tevreden over.
1x per twee maanden een zwangerschapstest doen ter controle is net zo duur (tampons, maandverband), comfortabeler en betrouwbaarder dan moeten menstrueren ter controle.
Spiraal doet pijn als je geen kinderen hebt gehad..?? =:O

Dan ben ik een Alien?!

Oke je voelt een prikje in je baarmoeder maar thats it!

Met een mirena spiraal krijg je ook je menstruatie niet meer

Persoonlijk vind ik dit een echte aanrader!
Honda, dat is helaas niet voor iedereen zo. Bij mij zelfs heviger en langer dan zonder. En dat is al best veel heftig
quote:Cher78 schreef op 22 november 2012 @ 14:09:

1x per twee maanden een zwangerschapstest doen ter controle is net zo duur (tampons, maandverband), comfortabeler en betrouwbaarder dan moeten menstrueren ter controle.Een abortus daarentegen is wel wat heftiger dan de Nuvaring - Implanon staafje - Prikpil - Spiraaltje.
Implanon hier, al een jaar of 8. Ik ben heel tevreden, ben niet meer ongesteld geweest (had altijd al een lichte menstruatie) dus geen gedoe op reis met slecht verkrijgbare maandverband/tampons of pillen die je uitbraakt-of-diareet

Gewoon 3 jaar geen omkijken meer naar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:koekie1980 schreef op 22 november 2012 @ 14:05:

[...]

Ik heb wel eens meegemaakt dat ze gescheurd zijn of afgegleden.

Heb niezo'n zin om in de rats te zitten als dat weer gebeurd is.... Misschien een beetje overdreven maja

Morning after pil....

of betere condooms kopen :-)
Ik heb een spiraaltje (Mirena).

Zoals je weet ook geen kinderen en het plaatsen was inderdaad even de tandjes op elkaar, maar niet zo pijnlijk dat het niet te doen was.

Ik heb er in het begin aan moeten wennen, had veel buikpijn omdat het toch iets vreemds is dat je lichaam eruit probeert te werken. Eenmaal gewend wil ik nu niks anders meer

Ik ben in 14 maanden maar 1 keer ongesteld geworden, en dat was maar 1 dag. Verder geen irritante moodswings meer en niet meer nadenken over het meenemen en innemen van je pil.

Enige jammere is dat ik de pil o.a. ook had tegen acne, die nu in alle hevigheid weer is teruggekeerd. Ik ben jonger dan jij dus ik hoop dat jou dat bespaard blijft als je stopt met de pil.
I would rather shit in my hands and clap
Ik heb een koperspiraal (wilde geen hormonen meer vanwege pigmentvlekken) laten plaatsen bij Casa. De verdoving deed pijn en het plaatsen ook. Erge pijn! Maar, wel maar een paar minuten en daarna twee dagen bloedverlies gehad. Ik heb maandelijks iets meer buikpijn en ben iets sacherijniger/gevoeliger dan toen ik de pil slikte. Het nadeel vind ik dat ik mijn menstruatie niet kan uitstellen.
Mijn gynaecoloog wilde spiraaltje niet plaatsen omdat ik nog geen kinderen had gehad, en nogal 'nauw' was. Daarom de Nuvaring.

Maar momenteel gewoon condooms, voelt beter, zo zonder hormonen in mijn lijf.
Met spiraaltjes zijn er wel 2 typen: hormonenspiraal zoals de Mirena, en een koperspiraal. Met een koperspiraal word je nog wel ongesteld, met een hormonenspiraal niet.

Beide typen hebben hun nadelen. Sommigen ervaren met een koperspiraal dat ze heftiger ongesteld worden, en sommigen ervaren met een hormonenspiraal toch nog stemmingswisselingen terwijl het hormoongehalte erg laag is.

Ik heb een koperspiraal laten plaatsen, iets meer dan een jaar geleden. Heb wel een kind, dus van het plaatsen zelf voelde ik inderdaad niets. Als je dus nog geen kind hebt gehad, kan het nogal pijnlijk zijn, maar je bent dan wel voor een aantal jaar voorzien.

Uiteindelijk ben ik erg tevreden met dit koperspiraal, mijn cyclus heb ik weer terug, het is niet heviger geworden, en ik heb er nu nog 2 jaar lang profijt van. Groot voordeel van het hebben van je cyclus, is dat je er tijdig achter komt als je toch zwanger blijkt te zijn.
quote:nephthys schreef op 22 november 2012 @ 14:28:

Mijn gynaecoloog wilde spiraaltje niet plaatsen omdat ik nog geen kinderen had gehad, en nogal 'nauw' was.Dat is toch ook raar? Als jij het wil moet het toch gewoon kunnen?
I would rather shit in my hands and clap

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven