Gezondheid alle pijlers

angst voor MRI-scan

03-12-2009 18:47 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moest vanmiddag een MRI-scan ondergaan en ik durfde niet..

Lag op die "tafel", kreeg oordoppen in en mijn hoofd gestabiliseerd zodat ik zo stil mogelijk zou blijven liggen. Maar toen ze me vervolgens in die MRI wilden laten glijden, raakte ik in paniek. Ik kon me er niet overheen zetten en uiteindelijk ben ik dus afgedropen..

Balen, ik moet dit onderzoek wel ondergaan.

Ze adviseerden me om in een gesprek met de neuroloog (die me doorverwezen had voor deze scan) hier iets voor te vragen, ik krijg dan van tevoren een oxazepam om wat rustiger te zijn. Maar zou zo'n pilletje wel helpen? Want de volgende keer ben ik wellicht alleen nog maar angstiger..
Wat vond je precies "eng"?
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een MRI niet eng is, maar eng lijkt omdat je een buis in wordt gereden. Het ding maakt ook verschrikkelijk veel geluid. Dat lijkt ook eng, maar is het niet.

Zorg dat je de volgende keer je eigen muziek mee hebt of ontspanningsoefeningen hebt op je ipod. Doe dat in ipv oordoppen. Het voordeel is ook dat als je er eenmaal in ligt je kan zien dat de achterkant open is. Tilt je hoofd anders iets naar achter zodat je kan zien dat er genoeg ruimte is. Het inrijden is het engst. Als je er eenmaal ligt heb je genoeg zicht.

Misschien mag je van de arts even om het apparaat heen lopen zodat je kan zien dat je gewoon ruimte hebt?

Ik kreeg ook een apparaatje waarbij ik op een knopje kon drukken als ik het te eng vond. Misschien ook iets voor jou? En een kalmeringstabletje zou ik doen.

Probeer ook rustig te ademen. Voordeel is dat angst in je lichaam automatisch afneemt na 20 minuten.

Hoe lang moet je erin liggen?
Van die oxazepam wordt je echt niet banger, dat helpt wel. Het wordt ook standaard gegeven aan veel patiënten die en operatie moeten ondergaan.
Ik was de eerste keer ook bang en heb verpleegkundige gevraagd of ze me naast me wilde blijven staan, ze raakte mijn been en hand aan. Dat gaf mij gevoel van rust en veiligheid.

Eenmaal erin viel het reuze mee, alleen het lawaai vond ik kl*te. De tweede keer is mijn zus meegegaan naar het zieknhuis, maar eenmaal daar vond k het niet eng meer. Ze is dan ook niet mee naar binnen gegaan. Tweede keer vond k het eigenlijk een eitje.

Bij mij moest mijn hoofd tweemaal gescand worden.

Vraag of verpleegkundige bij je kan blijven, misschien helpt dat. Heb je ook geen oxazepam nodig.
Ik kan me voorstellen dat mensen het eng vinden, maar ik kan je echt gerust stelen. Er is niets engs aan, het kan alleen wel wat 'overweldigend' overkomen. Het is een soort futuristische buis, je krijgt oordoppen in, dan in een smalle buis die ook nog eens herrie maakt.

Ik heb om de tijd te doden muziekjes in mijn hoofd liggen maken op het getik van dat ding, dat was best vermakelijk

Ik heb ook liggen wachten tot ie met veel rook op zou stijgen (vond het een briljant ruimteschip achtig ding)

Okee... misschien heb ik een iets te levendige fantasie. Ik heb er voor mezelf wat leuks van proberen te maken.

Ik kreeg inderdaad ook een soort balletje in mijn hand die ik kon inknijpen als ik het niet meer trok. Deze had ik bij de scan niet nodig.

Bij het inspuiten van de contrastvloeistof wel, maar da's een ander verhaal
Liselotte, ik moet er ook precies 20 minuten in liggen

En ik kreeg inderdaad ook een balonnetje in de handen waar ik in kon drukken als het écht niet meer ging (dit werd me nog even waarschuwend gezegd door de zuster..). Alleen als het écht niet meer ging. Die zin maakte me ook angstig, toen had ik al zoiets van: laat maar helemaal.. De achterkant was inderdaad wel open, maar ik zag dat de tafel niet verder kon glijden dan een bepaald punt, en volgens mij zie je dan niets van het einde van de "tunnel". Maar jij zegt van wel. Ik wou dat ik dat gewoon eens kon proberen, alleen even zien hoe het is/ voelt, en dan gauw er weer uit. En er even omheen lopen inderdaad. Je eigen muziek mee vind ik ook wel een goede tip.

Nellebelletje, ik raakte in paniek door de nauwe lange smalle tunnel. Ik werd dus claustrofobisch.. Echt balen!
Heb al een paar maal mri gehad en het is niet eng. Wel lastig omdat je heel stil moet liggen. Kan me niet voorstellen dat je een iPod mee mag, het zijn toch magneetgolven. Sieraden moeten ook af. Wat wel kan Is je eigen cd mee die je dan kunt luisteren. Kun je je daar op concentreren. Dat van die noodknop klopt, en is een prettig en veilig idee.

Veel succes en sterkte.
Olive, hartstikke goed van je! Een ruimteschip, haha, ga ik proberen te onthouden, dat is een grappige gedachte!
met wat rustgevende tabletjes is het meestal een stuk beter te behappen als je claustrofobisch bent.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Nikki, daar zeg je wat. Ik moest inderdaad wel alle metalen af. dus ook broek uit in verband met knopen en rits, de Bh uit i.v.m. sluiting, enz.
Toen ze me vertelden over een oxazepammetje was mijn eerste gedachte: dan moet ik volgens mij wel een hele doos slikken..

Ik weet het niet hoor. Ik zou het eerst eens in een andere situatie kunnen proberen, even zien/ voelen of het me echt rustiger maakt.
Oei, rottig voor je.

Ik heb er ooit eens in gelegen, weet neit eens meer hoelang en vond het alleen erg vervelend.

Kreeg ook een knopje mee dat ding in.

Heel veel strekte de volgende keer, je merkt dat het echt niet eng is!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Bedankt voor jullie geruststellende woorden en tips!

(Ik moet afsluiten..)
quote:vlinder67 schreef op 03 december 2009 @ 19:11:

Olive, hartstikke goed van je! Een ruimteschip, haha, ga ik proberen te onthouden, dat is een grappige gedachte!

Ik heb me van binnen kapot gelachen... Toen ik naar binnen geschoven werd kwam gelijk in me op: "Ready for lift off" Hij had ook echt van die groene lichtjes, en die pijlen aan de binnenkant...

Ik zag er ook wel tegenop namelijk. Ik had al de zenuwen van het tot 2 keer toe fout inspuiten van de contrastvloeistof, dus was alles behalve op mijn gemak en barstte van de pijn.

Uiteindelijk vond ik het meevallen en heb nog lol gehad ook.

Wat kalmeringstabletje kan denk ik geen kwaad. Je zal zien dat je nu de volgende keer ook gespannen bent omdat je er deze keer in paniek raakte.

Weet je al wanneer je weer moet? Sterkte in ieder geval!
Klopt dus een iPod mee mag vast niet. Ik neem gewoon mijn favoriete blof cd mee. Ik ga dan liedjes tellen dan weet je ongeveer hoe lang je nog moet liggen( liedje gemiddeld 4 min. Ofzo)
Nee een Ipod mag inderdaad niet! Ik werk op de afdeling Radiologie in *groot ziekenhuis* en sta afwisselend bij de CT en de MRI. Je kunt vragen of ze een spiegeltje op het hoofdgedeelte klikken voor je waarmee je naar buiten kunt kijken, dat scheelt vaak als we claustrofobische patiënten hebben. Verder helpen kalmeringspillen wel, en je mag inderdaad wel iemand mee naar binnen nemen als het echt niet anders kan. Die kan dan in het zicht van je spiegeltje gaan staan of je been aanraken.

Als je nog wat aan me wil vragen dat misschien helpt in de angst, dan mag dat natuurlijk!
Je hebt gelijk dat een ipod er misschien niet in mag. Ze hadden destijds een cd voor mij opgezet. Lag er wel wat langer in dan jij. Gewoon zelf een cd meenemen dus.

Als je je laat prikken probeer dat altijd te laten doen door verpleegsters. Die hebben veel meer prikervaring dan artsen en prikken dus beter. Co-schappers moet je helemaal vermijden qua prikken. Die hebben geen ervaring. Scheelt je weer wat blauwe plekken.

En bedenk je ook dat jij niet de eerste bent die erin ligt. Het is hartstikke veilig. De angst die je voelt is niet reeel, maar je zal hem wel voelen. Je mag ook best bang zijn. Dat is helemaal niet erg. Onthoud alleen dat de angst irreëel is. De kunst is om toe te geven aan je angst, die niet weg te drukken, maar jezelf dus wel in dat ding te laten rijden.

Benoem ook de feiten als je bang bent. Je ligt in een smalle buis en hoort veel geluid om je heen. Maar het is echt niet meer dan dat.
@nikki, liedjes tellen doe ik ook altijd! Ik reken alleen 3 min voor een liedje. Valt het weer mee als het eerder is
Trouwens, je kunt je ipod best mee naar binnen nemen, jij krijgt er niets van en de MRI ook niet. Alleen je ipod wordt compleet (en niet meer te repareren) gewist. Net als bankpassen, horloges en mobiele telefoons. Kun je weggooien.
quote:Liselotte4 schreef op 03 december 2009 @ 19:31:

Als je je laat prikken probeer dat altijd te laten doen door verpleegsters. Die hebben veel meer prikervaring dan artsen en prikken dus beter. Co-schappers moet je helemaal vermijden qua prikken. Die hebben geen ervaring. Scheelt je weer wat blauwe plekken.

Dit kan ik helaas beamen. Tot twee keer toe fout prikken, en ongevraagd pijnstilling toedienen. Het was in mijn schouder, en heb dus een hele dag met een lamme arm gelopen. De dag erna was hij pijnlijk en stijf. Achteraf bleek dat alle vloeistof in mijn spier zat ipv in mijn schoudergewricht...
Was ik weer..

Olive, mag ik vragen wat jij voor klachten had en of er iets uit die scan gekomen is voor je? Het gaat bij mij namelijk ook om mijn schouder en nek..

Minie, bedankt voor je aanbod, daar kom ik wellicht nog op terug, zal straks vast nog vragen hebben.. En o ja, ik zal niks meenemen naar binnen

De rest ook bedankt.

Ik hoef overigens (nu nog) geen injecties.

Het gaat om een inmiddels al jarenlange en steeds heviger zenuwpijn in mijn hand (voelt als stroomschokken, en het is geen rsi), die wellicht z'n oorsprong vindt in mijn nek of schouders.
hoi hoi

ik ben gister toevallig voor de 2e keer door de MRI gegaan. Ik moest 2 maanden terug ook, omdat ik erg pijn in mijn hoofd had, wat doorliep naar mijn rug, en ging niet over. ik werd die dag ook opgenomen in het ziekenhuis omdat ik trombose had in mijn hoofd. Maar omdat ik toen zo'n pijn had liet ik het allemaal maar gebeuren. GIster moest ik dus weer, uitslag krijg ik nog, maar probeer die mensen te vertrouwen in wat ze zeggen en doen. Van de mri krijg jezelf niets. het maakt alleen hard geluid af en toe, maar als je zelf je cd meeneemt is het niet zo erg. ik heb ook zelf mijn cd meegenomen. En als je ziet dat er met niemand wat is gebeurt in de mri, zou het wel heel gek zijn dat er bij jou iets moet gebeuren. denk aan je gezondheid dat dat erg belangrijk is, dat ze zien wat er aan de hand is of niet. en wat is nou een half uur of 3 kwartier op een mensenleven in zo'n ding??

erg veel suc6 in ieder geval. en hou je ogen dichter anders, dan heb je niet in de gaten dat je er ligt.
Ja, gilry, bedankt, en je hebt helemaal gelijk. Ik voelde me ook zo "laf" dat ik niet durfde. Ik weet ook wel dat er niets gebeurt. Maar het is het idee. Die lange nauwe tunnel waar je maar net in past.. Ik krijg het er benauwd van. Psychisch benauwd, zeg maar..

En als ik lees waarvoor jij moest, dan moet ik me zeker niet aanstellen. Het spijt me hoor.. Ik hoop vooral dat het met jou goed gaat. Dan lees ik waarvoor jij moet, en dan probeer je mij ook nog gerust te stellen. Ik schaam me gewoon..
Vlinder, ik heb al jaren een schouderblessure, dus ben bij een orthopeed terecht gekomen.

Bij mij is er niet echt iets uit de MRI gekomen. Meer dan een toevallige bevinding van een botcyste kwam het niet. En daar wordt niets aan gedaan.

Ik ben nu een heel intensief traject in gegaan met een sportarts, orthopeed, fysio en manueel therapeut in het ziekenhuis.

Ook ik heb snel nekklachten en herken die stroomstoot ook. Ik heb vorige week geleerd dat als het uit je schouder komt, dit doortrekt in je duim en eventueel wijsvinger Bij mij zijn ze er achter gekomen dat ik sowieso een bewegings beperking heb doordat mijn bovenste 3 ribben vast zitten en mijn wervels rond die plek ook. Dit komt waarschijnlijk door 9 jaar verkeerd gebruik van mijn schouder. Daarnaast heb ik een pees die meer los dan vast lijkt te zitten, maar dat was op de MRI niet te zien. Die kraakt als een gek, verschrikkelijk gehoor en gevoel hahaha.

Ik zit nu elke week in het ziekenhuis en moet veel oefeningen doen inclusief 3 keer per week gericht trainen in het ziekenhuis. Nog 2 maanden op deze manier door en dan weer door de mangel bij alle artsen. Ik zit er dus nog midden in, en vrees dat ik ook nog een keer het ruimteschip in moet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven