Gezondheid alle pijlers

Antibiotica (minocycline) gebruik en zon (zomer)

11-06-2013 14:02 8 berichten
hallo allemaal,

graag wil ik jullie vragen of er iemand ervaring heeft met antibiotica gebruik gedurende de zomermaanden? Ik heb een kuur van 3 maanden voorgeschreven gekregen maar van apotheek vernomen dat er groot risico is mbt uv straling en (blijvende) pigmentvlekken/verbranding. Ik kan niet terugvinden wat ik me hierbij moet voorstellen? Ik zal niet uitgebreid gaan zonnebaden maar mag ik bijv wel zwemmen en gewoon mouwloos over straat? Ben benieuwd of iemand ervaringen heeft met dit antibioticum en gebruik gedurende de zomermaanden..

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Alle reacties Link kopieren
Bel gewoon ff naar de apotheek! (Heb ik pas voor dezelfde vraag ook gedaan en kreeg een duidelijk antwoord. Was wel een ander antibioticum.)
Het verschilt per persoon of je last krijgt van deze bijwerking. Maar als je last krijgt, dan kan het zo heftig zijn dat je je inderdaad moet bedekken/in moet smeren met sunblock. Ik had met doxycycline door dezelfde bijwerking al een rode en pijnlijke huid door even onbedekt in de zon te staan. De rest van de kuur (gelukkig niet zo lang als jij moet) heb ik met lange mouwen, lange broek en petjes op gelopen, met op mijn gezicht en handen sunblock.

Maar goed, kijk eerst of je er last van krijgt, want dat hoeft natuurlijk niet!
Als je dit middel voor acné voorgeschreven krijgt bij de dermatoloog, mag je inderdaad niet zomaar in de zon. Terug naar de arts dus die het heeft voorgeschreven, die moet je dat vertellen. Slordig dat ze dat niet meteen hebben gedaan.
Van Apotheek.nl (daar staat de gehele bijsluiter):

Op welke bijwerkingen moet ik letten?

Behalve het gewenste effect heeft dit middel ook bijwerkingen.

De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende.

Soms

Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, buikpijn, braken, gebrek aan eetlust, ontstoken tandvlees en diarree.

Minocycline wordt opgenomen in groeiende botten, tanden en kiezen. Dit kan voor kinderen in de groei schadelijke gevolgen hebben (verkleuring van gebit, groeiremming). Kinderen tot 8 jaar mogen het daarom niet gebruiken, maar ook bij kinderen tot 13 jaar kan het nog schade aan het gebit geven. Uw arts weegt dit risico af tegen het nut van dit middel.

Zelden

Gevoeligheid van de huid voor UV-licht (zon, zonnebank, UV-lamp). Blootstelling aan zonlicht, zelfs voor korte perioden, kan huiduitslag, jeuk, roodheid en andere verkleuring van de huid of ernstige verbranding door de zon geven. Begint u net met dit geneesmiddel? Blijf dan uit direct zonlicht, met name tussen 10.00 en 15.00 uur, draag beschermende kleding, waaronder hoed en zonnebril, smeer een zonnebrandmiddel op met een sunblock van minimaal factor 15, gebruik lippenbalsem met minstens factor 15, ga niet onder de zonnebank. Als u een ernstige reactie op de zon krijgt, staak dan meteen het gebruik en neem contact op met uw arts. U moet dan zo snel mogelijk overstappen op een ander middel.

Overgevoeligheid. Dit merkt u aan huiduitslag en soms benauwdheid. Raadpleeg bij deze verschijnselen uw arts. Zeer zelden kan de allergie ernstige vormen aannemen en veranderingen in het bloedbeeld veroorzaken. Geef aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor minocycline. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u het middel of soortgelijke middelen niet opnieuw krijgt.

Duizeligheid, doofheid, oorsuizen en dubbelzien vooral bij hogere doseringen. Deze bijwerking komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Het gaat meestal vanzelf weer over. Als u veel last hebt van deze bijwerking raadpleeg dan uw arts.

Ontstoken slijmvliezen, vooral in de mond, mondhoeken, keelholte, vagina of anus; het betreft meestal een schimmel-infectie (Candida). U merkt dit aan een wit beslag op de slijmvliezen. Neem contact op met uw arts.

Donkere verkleuring in de mond zoals in tandvlees, tong en tanden. Ook de huid of nagels kunnen donker verkleuren. Dit gaat meestal vanzelf weer over als u met minocycline stopt.

Mensen met de spierziekte myasthenia gravis kunnen extra last van hun aandoening krijgen. Overleg hierover met uw arts.

Zeer zelden

Irritatie van de slokdarm. Mensen met slokdarmontsteking door opkomend maagzuur, zijn hier extra gevoelig voor. U voorkomt deze bijwerking door dit middel rechtop (zittend of staand) in te nemen met een heel glas water. Het kan dan niet in de slokdarm achterblijven.

Leveraandoeningen. U kunt dit merken aan een gevoelige, opgezwollen buik of een gele verkleuring van het oogwit of van de huid. Waarschuw dan uw arts.

Zeer zelden, bij langdurig gebruik

Normaal gesproken krijgt u dit middel als kuur voor zeven tot tien dagen. Bij uitzondering kan de arts het voor een langere periode voorschrijven. Bij langdurig gebruik kan een gebrek aan vitamine B optreden. Dit is te merken aan vermoeidheid en tintelende voeten (neem in dat geval contact op met uw arts).
De pigmentatie valt onder 'zeldzaam', dat is 0,01-0,1% kans.

Hoe langer je het gebruikt e/o hoe te hoger de dosis des te groter de kans ( verschil tussen de 2 percentages)

Iom de voorschrijvende arts:

- is er een alternatief?

- alternatief echt net zo goed - geen andere vervelende bijwerkingen ?

- kun/wil je het uitstellen tot in de winter?

Daarbij:

- goed insmeren helpt. Pigmentatie in je gezicht wil je echt niet dus daar zul je ook in de winter op moeten letten

Maar het is dus niet zo dat je sowieso de vlekken krijgt.
Je bent zelf een theepot
hallo allemaal,

dank jullie wel voor jullie reacties! ik had idd de hele bijsluiter gedownload maar vond het lastig hoe ik deze moest interpreteren. Heb ook met apotheek gebeld en die vertelde absoluut niet in de zon. Heb ook met fabrikant Minocycline gebeld en die zei dat het een bijwerking kán zijn maar niet hoeft. Idd een goede sunblock gebruiken maar dat is ook een probleem: door alle ontstekingen in mijn gezicht weet ik niet meer welke te gebruiken :(. Ik kan helaas niet wachten tot de wintermaanden daar de ontstekingen zich uitbreiden. De derma zei al dat normaliter bij Periorale Dermatitis/clownseczeem Doxicycline voorgeschreven wordt maar omdat hier nog groter risico is op pigmentatie/overgevoeligheid UV heeft hij mij Minocycline voorgeschreven. De Rozex zalf die ik daarbij moet gebruiken heeft dit risico ook.. Echt lastig allemaal, het schijnt een veelvoorkomende aandoening te zijn maar ik kan op internet niet vinden wat je precies kunt gebruiken tav gezichtsreiniging, zonbescherming, lichaamsverzorging..

Mocht er iemand nog tips hebben, hoor ik heel graag! Bedankt voor jullie moeite en tips tot dusver!
En kun je deze zomer dan beter niet de zon zoveel mogelijk omzeilen. Dus niet naar het zwembad en uit de zon blijven als je buiten bent? OK lijkt mij ook balen hoor, maar als ik jouw verhaal zo lees, lijkt me dat een van de schaarse opties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven