Gezondheid alle pijlers

Anticonceptie met minste bijwerkingen.

08-06-2009 15:17 47 berichten
Welk anticonceptiemiddel heeft de minste bijwerkingen?

Ik ben 17 en al een tijdje aan de pil, maar dit bevalt me slecht.

Ik was begonnen met de standaard merkloze microgynon, maar was allergisch voor een stofje in de pil. Toen de microgynon 30, maar daar kreeg ik een enorm vette huid en puistjes van en ik werd zwaar chagrijnig en lamlendig. En nou heb ik ongeveer 3,5 maand de yasmin pil, ik voel me wel goed en merk er weinig van, alleen zit ik onder de ontstoken puisten, terwijl ik daarvoor alleen af en toe een klein puistje had. De bijwerkingen zouden na 3 maanden toch wel ongeveer weg moeten zijn, maar bij mij is daar niks van te merken. Wel af en toe periodes dat het lijkt alsof het wegtrekt, maar dan komt het weer terug.

Omdat ik pas 17 ben, is een spiraaltje nog niet erg verstandig dacht ik. Heeft iemand daar ervaring mee op die leeftijd?

Of een ander anticonceptiemiddel waar ik géén puistjes van krijg en ook niet depri van wordt?
Alle reacties Link kopieren
Bezoekje aan je huisarts levert je alle antwoorden op... Die weet van veel mogelijkheden de belangrijkste dingen en niet te vergeten van jouw medische geschiedenis.

Ik kan je wel vertellen dat mij de NuvaRing goed bevalt, maar ik heb geen verstand van de meeste andere anticonceptie.
Waarom zou een spiraaltje voor een 17 jarige niet goed zijn?

Kan je dat niet aan de huisarts vragen?

Bij een spiraaltje heb je niet de nadelige bijwerkingen die van invloed kunnen zijn op je humeur en stemming.

Waarom slik je de pil?

Ik heb zelf het Mirena spiraaltje en ben daar zeer tevreden over, veel minder buikpijn (was een van de redenen dat ik deze nam).

Volgens mij is er geen 'pil' zonder bijwerkingen.
Spiraaltje kan prima. Maar dan zou je, vanwege de bijwerkingen, een koperspiraal moeten nemen. En dus niet een mirena.

Het laten plaatsen kan wat lastig zijn. Dus je kan het beste je laten doorverwijzen naar een gynecaeloog, naar een vroeger Rutgerhuis gaan of een (klinkt wellicht raar) abortuskliniek.

Laat je huisarts het in elk geval niet doen. Hiermee is het echt 'oefening baart kunst' en zo vaak plaatst een huisarts doorgaans geen spiraaltjes. Het is al geen fijne houding en als je dan iemand hebt die zit te prutsen dan wordt je daar niet echt blij van.
quote:Zuurtje33 schreef op 08 juni 2009 @ 15:22:

Waarom zou een spiraaltje voor een 17 jarige niet goed zijn?

Kan je dat niet aan de huisarts vragen?

Bij een spiraaltje heb je niet de nadelige bijwerkingen die van invloed kunnen zijn op je humeur en stemming.

Waarom slik je de pil?

Ik heb zelf het Mirena spiraaltje en ben daar zeer tevreden over, veel minder buikpijn (was een van de redenen dat ik deze nam).

Volgens mij is er geen 'pil' zonder bijwerkingen.

Ja ik weet niet zoiets zei mijn moeder haha.

En ja ik ben al een paar keer naar de huisarts geweest, maar hij is zo onduidelijk, hij is antroposoof ofzoiets.

Hij laat me alles maar een beetje zelf uitzoeken.

Maar ik ga morgen weer naar de dokter en dan even zonder make up, dan kan die zien hoe erg het is en dat ik mij niet aanstel.

en bij een spiraaltje, kan dat ook geen invloed op je huid meer hebben? want ik vind dit echt vreselijk.
Overigens kun je op je 17e echt wel een spiraal laten plaatsen hoor. Ik kreeg mijn eerste ook op mijn 17e.
quote:wzk schreef op 08 juni 2009 @ 15:25:

Spiraaltje kan prima. Maar dan zou je, vanwege de bijwerkingen, een koperspiraal moeten nemen. En dus niet een mirena.

Het laten plaatsen kan wat lastig zijn. Dus je kan het beste je laten doorverwijzen naar een gynecaeloog, naar een vroeger Rutgerhuis gaan of een (klinkt wellicht raar) abortuskliniek.

Laat je huisarts het in elk geval niet doen. Hiermee is het echt 'oefening baart kunst' en zo vaak plaatst een huisarts doorgaans geen spiraaltjes. Het is al geen fijne houding en als je dan iemand hebt die zit te prutsen dan wordt je daar niet echt blij van.

En een koperspiraaltje werkt verder gewoon hetzelfde als de mirena? En het maakt niet uit dat ik pas 17 ben?

En nee dan zou ik het sowieso niet door mijn huisarts laten zetten, vreemd ventje haha.
quote:wzk schreef op 08 juni 2009 @ 15:27:

Overigens kun je op je 17e echt wel een spiraal laten plaatsen hoor. Ik kreeg mijn eerste ook op mijn 17e.oh oke! verder geen last van gehad?
Ik draag ook de nuva-ring en ben daar tevreden over. Volgens mij is op viva een topic over de nuva-ring, kun je meer ervaringen lezen.
quote:Ann Liv schreef op 08 juni 2009 @ 15:28:

Ik draag ook de nuva-ring en ben daar tevreden over. Volgens mij is op viva een topic over de nuva-ring, kun je meer ervaringen lezen.

Ja daar had ik ook naar gekeken, maar die geeft ook weer hormonen af toch?

Ik ben bang dat ik dan weer een lelijke huid krijg.
Je kan ook vragen naar een (nog) lichter pil b.v. YAZ 24+4

Mijn zusje heeft jaren de diane geslikt ivm een moeilijke huid. Misschien is dat iets voor jou?

Ik (27) slik zelf de Yasmin en ben er nu wel tevreden over. Van de microgynon werd ik depri. De nuvaring vond ik ook wel ideaal alleen is die tijdslimiet van 3 uur niets voor mij.

Als je betrouwbare info wil over anticonceptie kan je ook info inwinnen bij je apotheek. Bij mijn apotheek kan ik een afspraak maken als ik (privé) medicatie / bijwerkingen wil bespreken.

Succes met je keus.
Volgens nuvaring.nl geeft hij 50% minder hormonen af dan de meest gebruikte pil. Daarbij is de hormoonafgifte niet eens per dag een stoot, maar de hele dag een beetje. En ik vind het héél prettig dat ik er maar twee keer per maand aan hoef te denken. Ik denk toch dat het uitproberen is om te kijken wat voor jou (en je huid) het beste werkt.

Sowieso zou ik proberen duidelijker te zijn tegen je huisarts, zeg precies wat jij van hem verwacht aan hulp. Een paar dikke puisten kweken helpt misschien wel om hem schrik aan te jagen inderdaad.
quote:Suzeli schreef op 08 juni 2009 @ 15:39:

Je kan ook vragen naar een (nog) lichter pil b.v. YAZ 24+4

Mijn zusje heeft jaren de diane geslikt ivm een moeilijke huid. Misschien is dat iets voor jou?

Ik (27) slik zelf de Yasmin en ben er nu wel tevreden over. Van de microgynon werd ik depri. De nuvaring vond ik ook wel ideaal alleen is die tijdslimiet van 3 uur niets voor mij.

Als je betrouwbare info wil over anticonceptie kan je ook info inwinnen bij je apotheek. Bij mijn apotheek kan ik een afspraak maken als ik (privé) medicatie / bijwerkingen wil bespreken.

Succes met je keus.

Nouja ik ben niet begonnen met de pil om van mijn puistjes af te komen, want ik had haast geen puistjes, maar die zijn ontstaan door de pil, dus ik wil niet de diane gaan gebruiken.

Had jij ook last van puistjes in het begin bij de yasmin pil?

Want ik wacht nou al 3,5 maanden tot ze weggaan en ik heb de hoop al bijna opgegeven
quote:Ann Liv schreef op 08 juni 2009 @ 15:41:

Volgens nuvaring.nl geeft hij 50% minder hormonen af dan de meest gebruikte pil. Daarbij is de hormoonafgifte niet eens per dag een stoot, maar de hele dag een beetje. En ik vind het héél prettig dat ik er maar twee keer per maand aan hoef te denken. Ik denk toch dat het uitproberen is om te kijken wat voor jou (en je huid) het beste werkt.

Sowieso zou ik proberen duidelijker te zijn tegen je huisarts, zeg precies wat jij van hem verwacht aan hulp. Een paar dikke puisten kweken helpt misschien wel om hem schrik aan te jagen inderdaad.

Ah oké! bedankt ik zal er morgen eens naar vragen bij de huisarts.

Ik heb nou zo'n angst voor al die hormonen omdat ik gewoon géén zin heb in een kop vol puisten.
Condooms? Geen enkele bijwerking
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 08 juni 2009 @ 15:48:

Condooms? Geen enkele bijwerking

Ja daar had ik ook al wel aan gedacht..

Ik denk wel dat het vriendje dan gaat zeuren ahah.
quote:Jrine schreef op 08 juni 2009 @ 15:51:

[...]

Ja daar had ik ook al wel aan gedacht..

Ik denk wel dat het vriendje dan gaat zeuren ahah. Hoho, niet alleen de lusten voor het ventje he, hij mag ook wel zijn verantwoordelijkheid nemen en niet alles bij jou plempen (letterlijk en figuurlijk Whahahaha! )
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je vroeg me naar mijn ervaringen. Mijn ervaring is dat een huisarts niet goed is in het plaatsen van een spiraal. Ik heb het hem 1x laten proberen en hij is toen anderhalf uur bezig geweest, met als resultaat: geen spiraal. Ik heb het vervolgens laten doen bij het mildredhuis in Arnhem. Daar waren ze binnen 5 minuten klaar.

Bij een jonge vrouw die nog niet is bevallen gaat het vaak wat lastiger dan bij een vrouw die wel al een keer bevallen is. Het kan dus wel, maar het vergt meer vaardigheid van de plaatser.

Vandaar waarschijnlijk dat je moeder dacht dat het niets voor jonge meiden is.

Verder is het voor jou van belang dat je er vertrouwen in hebt en dat je zo ontspannen mogelijk bij zit/ligt want dat maakt het ook voor de plaatser een stuk makkelijker dan als je gespannen spieren hebt. Je zou dus, mocht je het eng vinden,iets kunnen innemen om te ontspannen.

Ik vond het plaatsen echt niet leuk. Dat geklooi in je lichaam. Gelukkig was het snel weer voorbij. De een heeft meer last van het plaatsen dan de ander. Ze spreiden je vagina vaak met een soort van klem. Veel vrouwen hebben daar amper last van, sommigen vinden die klem erg naar. Het is overigens prettig als ze die klem even verwarmen, anders heb je een erg koude klem in je lichaam. Dat voelt naar.

Dus ja het inbrengen kan zeker wel vervelend zijn en bij sommige mensen doet het ook wel zeer. Maar: je kan pijnstillers innemen en iets innemen tegen de zenuwen (mocht je daar last van hebben) en het is (mits je een ervaren iemand hebt) zo gepiept.
Ik heb inmiddels al een keer of drie een spiraaltje laten plaatsen. En ja het is wel echt eventjes vervelend, maar daarna ben je er weer 5 jaar van af. Ik vind naar de tandarts gaan ongeveer net zo vervelend.
quote:Fame schreef op 08 juni 2009 @ 15:56:

[...]

Hoho, niet alleen de lusten voor het ventje he, hij mag ook wel zijn verantwoordelijkheid nemen en niet alles bij jou plempen (letterlijk en figuurlijk Whahahaha! )

haha dat is zeker waar!

als het koperspiraaltje geen oplossing is dan wordt het dat.
quote:Jrine schreef op 08 juni 2009 @ 15:43:

[...]

Nouja ik ben niet begonnen met de pil om van mijn puistjes af te komen, want ik had haast geen puistjes, maar die zijn ontstaan door de pil, dus ik wil niet de diane gaan gebruiken.

Had jij ook last van puistjes in het begin bij de yasmin pil?

Want ik wacht nou al 3,5 maanden tot ze weggaan en ik heb de hoop al bijna opgegeven

Hoe oud was je toen je aan de pil ging? Ik had n.l. ook bijna geen last van puistjes toen ik ooit begon, dat is pas later gekomen. Je huid kan nog erg veranderen rond je 20e.

Merk je een patroon in het meer worden en afnemen van de hoeveelheid puistjes? Ik slik de Yasmin nu bijna continue en ik heb bijna geen last meer van hormoonschommelingen. Da's te zien aan mijn huid en te merken aan mijn humeur

En gebruik je clearacil oid? Het is soms ook zo dat agressieve middeltjes puistjes verergeren.

En je mag ook naar een andere huisarts hoor als je je eigen huisarts nix vindt.
Hier kun je een test doen over welke vorm van ac bij je past:

http://www.anticonceptie-online.nl/

Als je in de buurt van Den Haag woont kun je je bij het Rutgershuis Den Haag laten informeren en evt. een spiraaltje of ander anticonceptiemiddel laten plaatsen ipv bij je huisarts.
quote:wzk schreef op 08 juni 2009 @ 16:02:

Je vroeg me naar mijn ervaringen. Mijn ervaring is dat een huisarts niet goed is in het plaatsen van een spiraal. Ik heb het hem 1x laten proberen en hij is toen anderhalf uur bezig geweest, met als resultaat: geen spiraal. Ik heb het vervolgens laten doen bij het mildredhuis in Arnhem. Daar waren ze binnen 5 minuten klaar.

Bij een jonge vrouw die nog niet is bevallen gaat het vaak wat lastiger dan bij een vrouw die wel al een keer bevallen is. Het kan dus wel, maar het vergt meer vaardigheid van de plaatser.

Vandaar waarschijnlijk dat je moeder dacht dat het niets voor jonge meiden is.

Verder is het voor jou van belang dat je er vertrouwen in hebt en dat je zo ontspannen mogelijk bij zit/ligt want dat maakt het ook voor de plaatser een stuk makkelijker dan als je gespannen spieren hebt. Je zou dus, mocht je het eng vinden,iets kunnen innemen om te ontspannen.

Ik vond het plaatsen echt niet leuk. Dat geklooi in je lichaam. Gelukkig was het snel weer voorbij. De een heeft meer last van het plaatsen dan de ander. Ze spreiden je vagina vaak met een soort van klem. Veel vrouwen hebben daar amper last van, sommigen vinden die klem erg naar. Het is overigens prettig als ze die klem even verwarmen, anders heb je een erg koude klem in je lichaam. Dat voelt naar.

Dus ja het inbrengen kan zeker wel vervelend zijn en bij sommige mensen doet het ook wel zeer. Maar: je kan pijnstillers innemen en iets innemen tegen de zenuwen (mocht je daar last van hebben) en het is (mits je een ervaren iemand hebt) zo gepiept.

Ah ja oké!

Nou ik woon vlakbij Arnhem, dus dat zou mooi zijn.

Ik zal dan wel super zenuwachtig zijn ja haha, maar dat heb ik altijd wel bij dokters etc.

En ja inderdaad liever even pijn dan de hele tijd rondlopen met allerlei klachten door de pil.
quote:Suzeli schreef op 08 juni 2009 @ 16:04:

[...]

Hoe oud was je toen je aan de pil ging? Ik had n.l. ook bijna geen last van puistjes toen ik ooit begon, dat is pas later gekomen. Je huid kan nog erg veranderen rond je 20e.

Merk je een patroon in het meer worden en afnemen van de hoeveelheid puistjes? Ik slik de Yasmin nu bijna continue en ik heb bijna geen last meer van hormoonschommelingen. Da's te zien aan mijn huid en te merken aan mijn humeur

En gebruik je clearacil oid? Het is soms ook zo dat agressieve middeltjes puistjes verergeren.

En je mag ook naar een andere huisarts hoor als je je eigen huisarts nix vindt.

dit jaar was dat nog, 17 dus ook.

ik gebruik in totaal met de 3 verschillende pillen ongeveer 5/6 maanden. dus het kan niet dat ik in die tijd ineens een hele andere huid zou hebben gekregen.

Toen ik tussentijds stopte werd het ook minder.

En nee ik moet het eigenlijk opschrijven, wanneer mijn puistjes erger worden en weer minder. Kan het zijn dat de puistjes nog echt wegblijven? of is 3,5 maand al te lang en is de hoop al weg?

En nee ik gebruik zo weinig mogelijk.

Alleen een dagcreme en reinigingslotion, want mijn huid kan niet veel hebben.
Ik heb ook een spiraaltje. Mijn huisarts heeft me een doorverwijzing gegeven naar het ziekenhuis voor een plaatsing bij de gyneacoloog. Ik heb trouwens de Mirena omdat je met de koper nog steeds gewoon ongesteld wordt en met de mirena niet!

Het plaatsen was geen feestje maarja het was ook zo voorbij. Het is ff onprettig maar dan hoef je, je daarna 5 jaar geen zorgen meer te maken. Ook is het bijna even veilig als een sterralisatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven