Gezondheid alle pijlers

anticonceptie puber

10-07-2019 15:12 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik hebben zitten te brainstormen over al/niet de pil of andere anticonceptie voor onze dochter. Korte schets: 15, half jaar verkering. Ze is erg verliefd en begint nieuwsgierig te worden naar meer. We kunnen er open over praten en elke keer is haar uitspraak ... ik ben wel nieuwsgierig naar meer, maar ik vind mezelf nog wel jong. Ja dat vinden wij dus ook wel. Anderzijds, dingen kunnen opeens in de heat of the moment snel gaan en onze mening is dan ook: dan beter veilig.
We neigen er dus naar om toch maar een doktersbezoek in te plannen en de anticonceptie alvast maar te regelen.

Enkele dingen hierbij:
- ergens blijft bij mij knagen of ik hiermee niet teveel alle seinen op groen zet (gevoelsmatig heb ik liever heb dat ze nog even wacht )
- hormonen in een jong lijf - ook niet echt voorstander van - maar enkel een condoom alleen levert niet voldoende zekerheid

En praktisch: de pil vereist wel een discipline en organisatie die ze volgens mij nog niet helemaal beheerst ... ze moet op en neer tussen twee huizen, dus strip zal wel eens hier of daar blijven liggen en vergeten worden. Is dan zo'n staafje in de arm een beter alternatief ? Of is dat voor een jong meisje helemaal niet gezond ? Misschien is dat laatste meer een vraag voor de huisarts. Dan ben je wel meteen klaar voor drie jaar. Voor ouders wel een rustgevend gevoel.

Geen concrete vraag, maar misschien kunnen jullie aangeven hoe jullie het in deze fase met jullie dochter hebben aangepakt ? Vanaf wanneer gingen ze aan de pil bjivoorbeeld ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik ging aan de pil als medicijn tegen de ongesteldheid, er was nog geen vriendje/seks in beeld. Alleen daarom zou je een pubermeisje al aan de anticonceptie doen, zodra ze ongesteld beginnen worden.
Maar zou ook zeker waarschuwen dat niets 100% veilig is en daarnaast condooms gebruiken altijd verstandig, ook om vieze ziektes te voorkomen.
-Sportiefje- schreef:
10-07-2019 15:43
Voor een ouder is het natuurlijk een ding, maar toen ik zelf net 16 was en een half jaar verkering had vond ik mezelf er écht wel klaar voor. Met een lieve vaste verkering lijkt me de leeftijd niet per se te jong.

Waarom zo blijven denken in de (varianten van de) pil? Overweeg ook nuvaring of mirena. Overleg in ieder geval met de huisarts. Ik heb zelf jarenlang de pil geslikt, net als veel van m'n vriendinnen, maar toen de meesten in de loop van de jaren tussen 20 en 30 overstapten naar wat anders of stopten gaven ze toch aan het effect van de hormonen onderschat te hebben. Alsof er een soort dekentje van je afvalt als je stopt.
Mirena voor een maagd is niet echt een aanrader.
redbulletje schreef:
10-07-2019 16:02
Ik ging aan de pil als medicijn tegen de ongesteldheid, er was nog geen vriendje/seks in beeld. Alleen daarom zou je een pubermeisje al aan de anticonceptie doen, zodra ze ongesteld beginnen worden.
Maar zou ook zeker waarschuwen dat niets 100% veilig is en daarnaast condooms gebruiken altijd verstandig, ook om vieze ziektes te voorkomen.
Hier idem.

En adviseren om naast hormonale anticonceptie ook altijd een condoom te gebruiken en echt waarschuwen voor de risico's en kans op SOA's.
Prikpil of alleen condooms.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn dochter een vriendje kreeg heb ik met haar besproken dat het dan een goed idee was om aan de pil te gaan. En verder om zeker de eerste jaren daarnaast ook een condoom te gebruiken. Pubers zitten toch vastgekleefd aan hun telefoon en er zijn tegenwoordig hele mooie appjes om je aan de pil te helpen herinneren. Ik weet niet of jullie week om week Co-ouderschap hebben maar dan is het natuurlijk makkelijker om te slikken maar anders kan ze het beste de strip in haar tas bewaren.

Prikpil vind ik persoonlijk voor pubermeisjes niet zo’n goed idee omdat ze dan in een keer een grote dosis hormonen binnen krijgen.

Implanon raakte bij mij ingekapseld en vervolgens raakte ik zwanger

Spiraaltje vond ik zelf wel heel fijn maar toen had ik al kinderen
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
belgali schreef:
10-07-2019 16:01
heel gedisciplineerd was je dus - ik was zelf in mijn jonge jaren ook meer een "drop drop" type dus ik ga er maar vanuit dat mijn dochter dit misschien ook geërfd heeft ... zeker weten doe ik dat dus niet
sowieso is er nog een dubbel op beveiliging met condoom, want dat zal ik haar zeker ook op het hart drukken ivm ziektes
Condoom zou ik sowieso doen inderdaad. Ik deed ook altijd dubbel (en dan was ik stiekem nog bang) :hihi:
We hebben dat zeker zo'n 9 jaar gedaan op deze manier. Ik zag het echt niet zitten om een kind te krijgen dus deed er dan ook alles aan om niet zwanger te kunnen worden (behalve onthouding dan :proud: )
belgali schreef:
10-07-2019 15:41
Mijn collega zweert erbij. Heeft nu al de tweede. Maar zal zeker navragen bij de huisarts.

Ik heb nu mijn 4e of 5e staafje. Bevalt mij uitermate goed.
En op internet lees je, zoals altijd, vooral de negatieve ervaringen.
Al heb ik wel het idee dat het per persoon erg verschilt, hoe een lichaam op Implanon regeert.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
10-07-2019 16:21

We hebben dat zeker zo'n 9 jaar gedaan op deze manier.
Je kan jezelf echt niet als norm nemen hoor. Je was niet bepaald gemiddeld.

De gemiddelde puber gedraagt zich na 4 maanden verkering alsof ze getrouwd zijn en nooit meer uit elkaar gaan. Ook geloven ze het object van hun affectie op zijn blauwe ogen als het gaat om SOA's en vreemdgaan.

Ik zou de condooms in ieder geval in bulk kopen, zodat de kosten geen probleem zijn.
Voorlichten, voorlichten en voorlichten en daarna weer voorlichten.

Vertel dochter wat er allemaal mogelijk is, dat ze naar de dokter kan zonder dat jullie als ouders dat hoeven weten. Laat haar zelf kiezen en dring niets op.

En benadruk vooral het condoom ivm soa's. Een zwangerschap is niet het enige dat je je 15-jarige dochter niet toe wenst.
Ze kan standaard de wekker zetten op de telefoon voor de pil.
Maar als ze slordig is dan is die prikpil een uitkomst.
Eerst naar de huisarts met dr of ze gaat zelf naar de huisarts.
Letsgetlosttonight schreef:
10-07-2019 16:13
Prikpil of alleen condooms.
Beide in deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Nou dat was hier vrij simpel... dochter viel geregeld flauw van de buikpijn tijdens de menstruatie.. zodoende ging aan de pil met net 14. Had destijds nog geen vriendje. Toen hij wel in beeld kwam hebben we er op gewezen dat er nu wel heel precies elke dag een pilletje geslikt moest worden.

De ouders van het 1e vriendje waren echt not amused dat mijn dochter met hem naar bed mocht en al aan de pil was... dat doe je toch niet was hun redenatie..
Alle reacties Link kopieren
Oke ik vind dat je als moeder vrij weinig te bepalen hebt wat betreft de seksualiteit van je dochter op deze leeftijd (maar wie ben ik hè?). Ze kan toch prima zelf naar de dokter om het hierover te hebben? Je kunt met haar bespreken welke vragen ze kan stellen, uiteindelijk zal de dokter doen wat hem/haar het beste lijkt.

Maar echt, behandel haar niet alsof ze een klein kind is....
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben dit ook op 15-jarige leeftijd met me besproken toen ik een half jaar verkering had met mijn - nu- man.
Was heel even een beetje ongemakkelijk, maar vooral heel erg fijn. Mijn ouders vonden veiligheid belangrijk en waren niet zo naïef om te denken dat het anders niet zou gaan gebeuren. Better safe than sorry.
Wij zijn gestart met vrijen toen ik aan de pil was, maar waarschijnlijk was het anders ook wel rond die tijd gebeurd (met condoom of ik zou zelf naar de huisarts zijn gegaan).
Mijn ouders wisten/weten overigens niet dat ik destijds al 'ervaring' had (met condoom) wat gelukkig goed gegaan is.

Zelf was ik vrij gedisciplineerd, ben 1x de pil vergeten in 9 jaar tijd en toen ik stopte direct een regelmatige cyclus. Maar zo'n app zoals al genoemd is, is voor jullie dochter misschien wel een aanrader.

Veel succes!
.
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
10-07-2019 17:00
Nou dat was hier vrij simpel... dochter viel geregeld flauw van de buikpijn tijdens de menstruatie.. zodoende ging aan de pil met net 14. Had destijds nog geen vriendje. Toen hij wel in beeld kwam hebben we er op gewezen dat er nu wel heel precies elke dag een pilletje geslikt moest worden.

De ouders van het 1e vriendje waren echt not amused dat mijn dochter met hem naar bed mocht en al aan de pil was... dat doe je toch niet was hun redenatie..
Jeetje, wat naïef van die ouders. Ik denk ook echt niet dat je door het pilgebruik de lichten op groen zet. Dat staan ze toch wel (of niet).

Trouwens to, de pil van tegenwoordig bevat veel minder hormonen dan vroeger. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt tevens dat pilgebruik juist minder kans geeft op borst- en baarmoederhalskanker op latere leeftijd. Dus zo nadelig is het nou ook weer niet.
.
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
10-07-2019 17:03
Maar echt, behandel haar niet alsof ze een klein kind is....
Het feit dat we er onderling vaker over praten toont dat we haar niet als een klein kind behandelen. Dat zou ik met een kind namelijk niet doen. Als ze persé alleen zou willen gaan, dan mag ze ook alleen gaan. Maar zelf denkt ze niet zo ver vooruit en wij als ouders wel. Een puber is geen kind, maar ook geen volwassene. En dus is er niks mis met wat begeleiding.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
10-07-2019 17:03
Ze kan toch prima zelf naar de dokter om het hierover te hebben?
Ik ging ook met mijn moeder. Fijn juist. Ik vond het maar wat gênant om dat soort dingen met de dokter te bespreken. Dat heeft ze me ook geleerd, dat je dat gewoon relaxed kunt doen.
Ik ging met mijn toenmalige vriendje. Het was ook zijn belang / verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste; wat fijn dat je er zo open met je dochter over kan praten en haar op deze manier ook met bepaalde dingen (anti conceptie) kan helpen!
Ik zeg altijd: als ze het willen doen dan doen ze het toch wel! Dan gebruiken ze alleen een condoom of, erger nog, helemaal niets. Ik zou dus zeker gewoon met haar de anti conceptie regelen, of in ieder geval bespreken.

Ik heb 2 jaar de prikpil gehad, en ik hoef m niet meer tot dat ik geen kinderwens meer heb. Nadat ik gestopt was met de prikpil (wegens kinderwens en omdat ik op een gegeven moment ook steeds bloedingen had) ben ik maanden lang alleen maar ongesteld geweest en heb bijna 2 jaar lang gedoe gehad hierdoor.
Maar goed zij heeft voorlopig geen kinderwens natuurlijk.

Na mijn zwangerschap zou ik weer gewoon aan de pil beginnen, maar dit is gewoon niks voor mij. Mijn lichaam reageert en niet goed op, ik heb ontiegelijke buikpijn in de stopweek en ik ben soms ook gewoon vergeetachtig.

Heb nu de implanon (staafje) en het bevalt me prima. Het enige nadeel is dat als je een bloeding krijgt je niet weet wanneer. Is bij mij overigens maar 1x voorgekomen.
Als ik mijn huisarts goed heb begrepen is dit ook (een van) de anti conceptie waar de minste hormonen in zitten
NM1717 schreef:
10-07-2019 23:00
Na mijn zwangerschap zou ik weer gewoon aan de pil beginnen, maar dit is gewoon niks voor mij. Mijn lichaam reageert en niet goed op, ik heb ontiegelijke buikpijn in de stopweek en ik ben soms ook gewoon vergeetachtig.
Daarom slik ik hem gewoon altijd door. Die stopweek is echt klinkklare onzin. Heerlijk om nooit ongesteld te zijn, hooguit 2x per jaar als ik pech heb.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
10-07-2019 23:40
Daarom slik ik hem gewoon altijd door. Die stopweek is echt klinkklare onzin. Heerlijk om nooit ongesteld te zijn, hooguit 2x per jaar als ik pech heb.
Deed ik ook maar na 2 maanden altijd doorbraak bloedingen. En dat met een best zware pil. Huisarts heeft me ook gezegd dat 6 maanden doorslikken gewoon kan, maar die bloedingen doe je niks aan
Alle reacties Link kopieren
Hi TO,

Mag ik je in het kader van de volledige seksuele voorlichting op deze TED-talk wijzen: Sex needs a new metaphor. Here's one ... https://ted2srt.org/talks/al_vernacchio ... here_s_one

In het kader van laat je dochter vooral van seks leren genieten en haar zoveel mogelijk nare ervaringen besparen, is die talk een heel mooie.

En dan volledig on-topic,
Waarschijnlijk staan haar seinen sowieso wel op groen als ze al een tijdje verkering heeft. Het hoeft niet, maar de kans is groot.

Ik ben zelf aan de pil gegaan toen ik net 18 was, op mijn 19e pas voor het eerst gedaan, maar beter op deze manier dan andersom. Het voelde nu gewoon veiliger en minder stress over of ik zwanger zou kunnen raken, die kans is er natuurlijk altijd.
Met mijn heb ik het nog niet kunnen bespreken, ze geeft me op dit moment vooral schoppen in mijn buik. Maar als de tijd daar is, dan wil ik dat ze me erop kan aanspreken en bevragen en dat ze op een fijne manier haar vrijende leven tegemoet gaat.
Ik had ook vriendinnetjes die op hun 14e stiekem ontmaagd waren in het speeltuintje om de hoek bij de club waar wij uitgingen. Dat wilde ik zelf niet, maar ik gun het mijn en jouw dochter ook niet.

Succes met het bespreken en samen naar de huisarts gaan. Ik zou ook niet alleen de verschillende pillen bespreken, maar ook de nuvaring, spiraaltje, prikpil, pleister en zo nog wat opties. Juist ook vanwege het feit dat ze zo mobiel is.
Alle reacties Link kopieren
Hier omgekeerd. mijn net 16 jarige heeft al 19 maanden verkering.... met een heel lief meisje. En ja, ze hebben seks, met condooms....En ook al hebben we met haar ouders goed kontakt....het blijft een thema
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 14e naar het Rutgershuis gegaan voor de pil, omdat ik begon te rotzooien en niet zwanger wilde worden. Altijd trouw ingenomen. Na een half jaartje vond mijn moeder een strip. Die was verrast, niet echt geschokt (dat liet ze niet merken in elk geval). Ze vond het verstandig van me dat ik het geregeld had en bood aan de controles en eigen bijdrage voortaan voor me te betalen.
Jouw dochter is 15, onderschat haar niet.
Condooms waren toen overigens nog niet echt een issue. Aids bestond nog niet en over soas werd ook niet gesproken. Ook niet door de arts van de Rutgersstichting.

Ik zou trouwens totaal niet hebben gewild dat mijn moeder mee was gegaan naar de dokter. Ook als je jong bent, is je seksleven iets dat je privé wil houden. En vooral niet met je ouders wil delen. Respecteer dat.
.
Alle reacties Link kopieren
Dit hoeft toch niet een beladen zwaar onderwerp te zijn ? We gaan het gewoon samen bespreken: wil ze het of wil ze het niet, gaat ze alleen of gaan we samen ? Alle varianten zijn prima. We willen het er alleen wel over hebben zodat het op tijd geregeld wordt.

Ik vind sommigen hier wel erg star reageren. Vind het raar dat advies geven of dingen bespreekbaar maken al meteen als bemoeien worden gezien. En meegaan is blijkbaar helemaal uit den boze ? Als ik of ex mee zouden gaan, zou dat puur als ondersteuning zijn en niet om het woord te doen of het gesprek te voeren. Dat moet ze toch echt zelf doen.

We gaan het gesprek aan, maar natuurlijk hoef ik niet alle details te weten - bespaar me :) Er is bij ons openheid over alle thema's, dus ook over seks. Dus als ze een vraag heeft of een mening wil, dan kan dat gewoon rond de keukentafel besproken worden. Omgekeerd vraagt ze mij ook wel eens iets over mijn seksleven. Afhankelijk van wat die vraag is, kan ze een antwoord krijgen of zeg ik dat dat privé is. Daarmee leer ik haar ook dat je niet alles hoeft te vertellen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven