Gezondheid alle pijlers

anticonceptie puber

10-07-2019 15:12 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik hebben zitten te brainstormen over al/niet de pil of andere anticonceptie voor onze dochter. Korte schets: 15, half jaar verkering. Ze is erg verliefd en begint nieuwsgierig te worden naar meer. We kunnen er open over praten en elke keer is haar uitspraak ... ik ben wel nieuwsgierig naar meer, maar ik vind mezelf nog wel jong. Ja dat vinden wij dus ook wel. Anderzijds, dingen kunnen opeens in de heat of the moment snel gaan en onze mening is dan ook: dan beter veilig.
We neigen er dus naar om toch maar een doktersbezoek in te plannen en de anticonceptie alvast maar te regelen.

Enkele dingen hierbij:
- ergens blijft bij mij knagen of ik hiermee niet teveel alle seinen op groen zet (gevoelsmatig heb ik liever heb dat ze nog even wacht )
- hormonen in een jong lijf - ook niet echt voorstander van - maar enkel een condoom alleen levert niet voldoende zekerheid

En praktisch: de pil vereist wel een discipline en organisatie die ze volgens mij nog niet helemaal beheerst ... ze moet op en neer tussen twee huizen, dus strip zal wel eens hier of daar blijven liggen en vergeten worden. Is dan zo'n staafje in de arm een beter alternatief ? Of is dat voor een jong meisje helemaal niet gezond ? Misschien is dat laatste meer een vraag voor de huisarts. Dan ben je wel meteen klaar voor drie jaar. Voor ouders wel een rustgevend gevoel.

Geen concrete vraag, maar misschien kunnen jullie aangeven hoe jullie het in deze fase met jullie dochter hebben aangepakt ? Vanaf wanneer gingen ze aan de pil bjivoorbeeld ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Belgali, dan is het toch helemaal prima! Vraag aan je dochter of ze het fijn vindt als er iemand meegaat naar de huisarts en of ze liever jou of haar vader mee heeft.

Als jullie seksleven geen mega-issue is en jullie vaker dingen bespreken, dan zul je die TEDtalk ook vermakelijk vinden.

Succes met je beslissing qua aanpak! Ik denk dat je er prima uit gaat komen met je dochter als ik je laatste opmerking zo lees.
anoniem_205207 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 16:12
Reden: Verduidelijking
1.33% gewijzigd
Volgens mij ben jij een hele lieve moeder. Wat fijn voor je dochter dat ze het zo openlijk over zulke onderwerpen kan hebben met haar ouders :)

Zou het dus inderdaad ook even met haar overleggen wat ze wil, misschien heeft ze zelf al wel een idee over wat voor soort anticonceptie ze wil gebruiken.
Bij mij had ze die pil - liefst de prikpil - een half jaar geleden al gekregen.

Met de woorden erbij "ik voel me te jong om oma te worden" en "ik hoef niet alles te weten wat je wel en niet doet, maar nu ben ik ten minste zeker".

En ik zou ook condooms droppen op een plek waar ze er zelf bij kan.
Badkamer, in een kastje op 't toilet, ...


15 en de gewone pil zou mijn ding niet zijn.
Teveel kans op vergeten, op niet handelen / nadenken als ze bijvoorbeeld ziek is en overgeeft, pil laten liggen op haar nachtkastje en elders logeren, ...
Alle reacties Link kopieren
Van condooms kunnen jullie haar al voorzien in beide huizen. Gewoon aanschaffen en aangeven dat ze te vinden zijn in het badkamerkastje.

Als ze dan vervolgens aangeeft dat ze wel toe is aan een vorm van anticonceptie dan zou ik samen met haar naar de huisarts gaan om de opties te bespreken.

Denk dat het goed is dat jullie als ouders nadenken erover maar zij is degene die de anticonceptie gaat gebruiken en ik zou haar daar dus zeker geinformeerd over laten meedenken en zelf met de huisarts laten overleggen. Laat haar weten dat ze kan aangeven wanneer ze die afspraak wil. En mocht het je te lang duren dan kun je er nog eens naar vragen. Je kunt die afspraak ook maken zonder dat ze er direct mee hoeft te beginnen natuurlijk. Als ze liever alleen gaat laat je haar alleen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Evra? Das een anticonceptie pleister.. 1x per week plakken..
Alle reacties Link kopieren
Maar als ze oud genoeg is om seks te hebben, dan is ze toch ook oud genoeg om zelf een afspraak bij de HA te maken?
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
11-07-2019 21:21
Maar als ze oud genoeg is om seks te hebben, dan is ze toch ook oud genoeg om zelf een afspraak bij de HA te maken?
Als zo'n kind dat nou gewoon fijn vindt als haar moeder mee gaat?

Mijn toen 16-jarige wilde ook graag dat ik mee ging. Er speelt ook een medisch probleem in onze familie en daardoor moet er voorzichtig met hormonen omgesprongen worden. Mijn dochter heeft daarom een mirena.
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
11-07-2019 21:21
Maar als ze oud genoeg is om seks te hebben, dan is ze toch ook oud genoeg om zelf een afspraak bij de HA te maken?

Tuuuuuuurlijk en daarom zijn die tienerzwangerschappen ook zo tof.
Alle reacties Link kopieren
Voor jullie niet meer van toepassing, maar ik geloof dat dochter en ik heel blij waren dat zij de pil al slikte voor haar eerste vriendje.
Ze ging op 16 jarige leeftijd op vakantie en had geen zin in het risico op ongesteld zijn. Toen ik haar vertelde dat je met de pil dat kon plannen, was ze eerst verbaasd, toen even boos (‘dat ze ons dat met biologie leren ipv de molecuulnstructuur van het hormoon dat erin zit’) en daarna de vraag of ik (tijdens schooltijd) met de dokter kon bellen om een afspraak voor haar maken.

Huisarts had hier trouwens meteen wel een goed praatje over niet tegen je wil, condooms en regelmaat en discipline. En hoewel ze er misschien toen niet op zat te wachten, vonden we het beiden prima dat hij dat deed. En ikv herhaling hebben we toen er een vriendje in beeld was, nogmaals gewezen waar de condooms liggen. Met als toevoeging dat er twee dingen zijn die ze voor de veiligheid aan haar vrienden mag uitlenen zonder ze terug te vragen: achterlichtjes van de action en condooms.

Maar goed, dit zijn misschien wat veel woorden om je opmerking ‘groen licht geven’ te weerleggen en andere ouders van pubers te tippen om tijdig de pil oid te introduceren. Pubers doen het nl toch wel, en je kunt maar beter zorgen dat ze daarbij zo min mogelijk risico lopen, en dat het niet afhankelijk is van hun openheid of ze er op dat moment over in gesprek willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven