Gezondheid alle pijlers

Antidepressiva en alcohol

28-02-2010 05:52 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik vroeg me af of hier iemand toevallig een antwoord op mijn vraag heeft.

Ik slik al jaren zoloft (tegenwoordig de goedkopere variant Sertraline A), en ik drink geen alcohol. Dat heb ik eigenlijk nooit gedaan, behalve dat ik in mijn puberteit eens wat geproefd heb maar meer ook niet.

Nu zou ik wel eens een glaasje willen drinken, en dan heb ik het over een drankje of 2 (max). Zomaar tijdens het uitgaan of bij vrienden.

De bijsluiter maakt voor mij niet veel duidelijk. Er staat enkel 'pas op met alcohol'.

Nu had ik dit kunnen vragen aan de huisarts of bij de apotheek, maar dat ben ik de laatste keer helemaal vergeten. Misschien is hier iemand die toevallig weet of ik nou geheel van de alcohol af moet blijven, of word er bedoeld dat je gewoon niet te veel moet drinken (wat bij mij sowieso niet het geval is).

Vivameid02
Je kunt best een glaasje drinken met anti depressiva, maar inderdaad niet teveel. De medicijnen kunnen ervoor zorgen dat de alcohol sneller werkt en je dus sneller dronken wordt.

Aangezien je geen enkele drinkervaring hebt, eerst maar eens met 1 of een half glaasje beginnen en kijken hoe je je er onder voelt.
De anti depres die je slikt is behoorlijk. In principe zou 'n glaasje geen kwaad kunnen. Maar zoals hiltje al zegt; alcohol pakt sneller aan. Ik spreek uit ervaring. Ik heb vroeger ook zolft geslikt en tijdens een feestelijke aangelegenheid wijn gedronken. Die nacht dacht ik dat ik dood zou gaan; hevig bibberen/rillingen, ademnood, overgeven, hevig transpireren en vooral veel ijlen. Ik zou het ook maar bij 1 glaasje houden, maar op een gegeven moment wist ik niet meer hoeveel ik op had en was het dus al te laat.

PAS GOED OP!
Er staat niet voor niets op Pas op met alcohol. Kortom een half glaasje lijkt me meer dan genoeg aangezien je nooit drinkt.
Ik slik zelf (weer) Citalopram. Ik drink regelmatig (1x per week) een paar glazen wijn. Heb den nergens geen last van, word ook niet sneller dronken ofzo.

Maargoed, Citalopram is anders dan Zoloft dus erg zinvol is deze bijdrage niet...je zult zelf het beste voelen hoe de alcohol aankomt en hoever je kunt gaan.
Nou nou, laten we het niet overdrijven. Ik slik ook al een hele tijd Zoloft, drink ook nooit, maar ik kan gerust 3 glazen alcohol drinken, hoor. "Pas op met alcohol" staat in elke bijsluiter, vooral vanwege het feit dat iedereen moet oppassen met alcohol . Als je antidepressiva slikt KAN de alcohol een beetje harder aankomen, dat is alles. En harder aankomen betekent dan (in mijn ervaring) dat je normaalgesproken bijv. na 4 glazen begint te merken dat je iets op hebt, en in combinatie met de medicijnen merk je het dan na 3 glazen. Geen enkel probleem dus, proost!
Ik zou het voorzichtig uitproberen. Ik ga helemaal op hersenactiviteit=0 als ik alcohol drink, terwijl ik een uiterst minieme dosis antidepressivum gebruik. Maar dat is voor iedereen verschillend. Sommige mensen hebben nooit ergens last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven