Gezondheid alle pijlers

aspartaam/ cola light

24-07-2009 18:10 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik heb al jaren last van vage klachten als rug- en nekpijn, pijnlijke/kramperige spieren, hoofdpijn, stijf 's ochtends, erg wisselende hoeveelheid energie, darmklachten enz.

Ben d'r al vaker mee naar de HA geweest... ga dan een paar keer naar de fysio oid of wordt naar huis gestuurd met een verhaal wat er op neer komt dat t allemaal tussen de oren zit... dus de laatste jaren denk ik er niet meer over om dit soort vage klachten nog bij de HA te melden... nu dwaal ik wat af...

van de week kreeg ik van iemand een hele preek.. aspartaam, dat is de boosdoener, puur vergif, bla bla... geen cola light meer drinken en ik zou zien dat veel van mijn klachten zouden verdwijnen...

als je gaat googlen kom je inderdaad horrorverhalen tegen over aspartaam... maar de officiele kanalen zeggen dat aspartaam geen kwaad kan (behalve bij mensen met PKU)... en dat geloof ik ook, tot het tegendeel bewezen is :-)

Wat ik graag zou willen weten of er hier mensen zijn die zelf de proef op de som hebben genomen en gestopt/geminderd zijn met de consumptie van aspartaam? en dan wil ik natuurlijk ook weten of het effect had of niet :-)
quote:Lunax schreef op 24 juli 2009 @ 20:02:

[...]

En je had verwacht dat juist dit topic anders zou zijn? Dan zou ik in gaan grijpen als ik jou was

nee, niet verwacht... wel gehoopt...

die 1,5 liter vind ik echt niet zo extreem... verder drink ik alleen maar melk en water... bovendien lijkt het me niet veel slechter dan fruitdrankjes, koffie en thee

ik probeer ook wel overdag zoveel mogelijk water te drinken, maar daar heb ik niet altijd zin in en is ook onpraktisch (vanwege de vele toiletbezoekjes)

de darmklachten zijn de klachten waar ik het minste last van heb en die zijn over het algemeen wel goed te herleiden (stress en/of verkeerd eten) en doe mijn best om ze te voorkomen... mijn voedingspatroon wordt aan gewerkt en steeds beter, maar ik ga nog wel eens de mist in...
Ga meer sporten, meer werken zodat je minder tijd hebt om te bedenken wat voor vage klachten je allemaal hebt. Succes!
quote:Sarah Scott schreef op 24 juli 2009 @ 19:50:

[...]

Ja? Waarom dan?

suiker is een natuurproduct en aspartaam niet.

als ik dan moet kiezen heb ik liever natuurlijke producten in mijn lijf
-
Hieronder nog wat info:

Voor alle synthetische toevoegingen wordt nav de toxicologische (giftigheids)testen een maximaal aanvaardbare dosis opgesteld (ADI=acceptable daily intake). Dat is de hoeveelheid van een stof die een mens dagelijks binnen mag krijgen, zonder dat hij/zij er ziek van wordt. Meestal wordt gekeken vanuit data verkregen in dierproeven.

Omdat een mens en een dier kunnen verschillen wordt de waarde van het gevoeligste dier gebruikt, en komt daar een marge van 10-100 overheen. Een ADI van 100 mg/kg/dag voor een rat wordt dan 1-10 mg/kg/dag voor een mens.

Voor aspartaam gelden 2 verschillende ADI-waardes, 40 mg/kg/dag voor de stof zelf, en een lagere van 7.5 mg/kg/dag voor het afbraakproduct diketopiperazine. Voor een gemiddelde mens van 70 kilo kom je met de laagste ADI waarde uit op 525 mg/dag, overeenkomend met 75-125 gram suiker aan zoetkracht.

Om deze lage ADI te halen moet een mens per dag eten/drinken :

4 liter frisdrank, of 320 kauwgumtabletten, of 133 zoetjes, of 12 liter vruchtenyoghurt. Voor de hoge ADI dus alles 4.5x zo veel.

De meeste mensen eten dit uiteraard niet, maar zelf bij combinaties van al deze stoffen wordt in Nederland zelden de ADI gehaald. En zeker niet dagelijks.

De ADI is niet geheel onomstreden, er kunnen (en vaak zullen) altijd mensen zijn die gevoeliger of allergisch zijn voor een bepaalde verbinding. Dit is niet te voorzien, noch te voorkomen.

Een aparte groep voor aspartaam zijn mensen met PKU, phenyl-keto-uria. Dit is een ziekte die wordt veroorzaakt door het feit dat het lichaam vrij fenylalanine niet kan uitscheiden in de urine. Het fenylalanine hoopt zich op in het lichaam en kan tot nadelige effecten leiden. Deze mensen moeten een speciaal, eiwit-beperkt, dieet volgen, aangezien fenylalanine inieder eiwit voorkomt. Aangezien ook aspartaam fenylalanine bevat, moeten deze mensen uitkijken met de hoeveelheden aspartaam die ze binnenkrijgen. Op verpakkingen dient dit ook vermeld te staan als bevat een bron van fenylalanine.

Overige gegevens:

Aspartaam is niet stabiel onder sterk zure of basische condities. Het verliest dan in de loop van de tijd de zoetkracht. Hierdoor is Cola-light niet onbeperkt houdbaar.

Aspartaam is een wit poeder met een grote zoetkracht en is slecht oplosbaar, zowel in water, alcohol als olie. De zoetkracht is echter zodanig hoog, dat maar kleine hoeveelheden nodig zijn. In de praktijk is de oplosbaarheid niet beperkend.

Hoe zoet is aspartaam ?

Aspartaam kan gebruikt worden in de meeste producten, waar ook suiker voor kan worden gebruikt. Echter, in niet-zure producten, of tijdens verhitten is aspartaam veel minder stabiel dan suiker. Aspartaam is zeer stabiel in zure producten, en weordt dan ook veel toegepast in frisdranken en producten met fruit. Deze producten zijn meestal zuur tot erg zuur (cola).

Aspartaam wordt toegevoegd in een groot aantal producten, zoals :

- Zoetjes en zoetstoffen

- ijs

- frisdranken

- puddingpoeder

- cremes en vullingen van gebak

- medicijnen

- jam en marmelade

- vruchtenmoes

- kauwgum

- en nog tientallen overige producten.

Aspartaam is toegestaan in enkele of meerdere productgroepen in meer dan 90 landen. Het aantal producten loopt in de duizenden. In Nederland zal het om honderden producten gaan.Dit artikel is een samenstelling van verschillende artikelen op internet. De belangrijkste bron is voeding.net, een website van de Universiteit van Wageningen.

Van smulweb.nl
quote:vlindertje_xxx schreef op 24 juli 2009 @ 21:01:

[...]

als ik dan moet kiezen heb ik liever natuurlijke producten in mijn lijfOok als je moet kiezen tussen, zeg, botuline en aspartaam?
quote:Mik schreef op 24 juli 2009 @ 21:41:

hanZie! Leuk profielplaatje!!!!

Maareh suiker of aspartaam hoor ik ook altijd verschillende verhalen over. Probeer van beide niet te veel te nemen. En denk idd dat er zoveel is wat 'slecht' is... maar blijft een lastig verhaal ja, van wat nu wel 'gezond' is en niet enz. iig TE is altijd slecht denk maar zo met beide eensch.
quote:vlindertje_xxx schreef op 24 juli 2009 @ 19:41:

[...]

hoi hoi

hierover wil ik graag wat opmerken: alcohol wordt toch ook nog steeds verkocht? net als sigaretten...

Ja maar op sigarettenpakjes staat dan ook DODELIJK, KANKERVERWEKKEND etc en voor alcohol zijn hele spotjes gemaakt om aan te geven hoe slecht veel drinken voor je is.

Heb nog nooit een fles cola met DODELIJK, KANKERVERWEKKEND, GEEFT IMPOTENTIEKLACHTEN, HART EN VAATZIEKTEN, gezien of een spotje waarin wordt aangegeven dat meer dan 3 glazen colalight buitensporig en gevaarlijk is voor de gezondheid.

We kunnen het zelf niet wetenschappelijk onderzoeken dus zijn we afhankelijk van hen die dat wel kunnen. Zolang daar niet onomstotelijk uitkomt dat het baggerslecht is, drink ik fluitend mijn colalight.

Ik rook niet

Ik drink geen alcohol

Ik gebruik geen drugs

Ik sport veel

Ik ben niet erfelijk belast/geen verhogende risicofactoren

Ik drink geen koffie

Ik ben slank (BMI 23)

En ik drink cola light. Och ..
quote:vlindertje_xxx schreef op 24 juli 2009 @ 21:01:

als ik dan moet kiezen heb ik liever natuurlijke producten in mijn lijf

En waarom zouden natuurproducten beter zijn? Suiker is écht niet gezond hoor, google daar maar eens net zo hard op als men doet voor aspartaam. Je weet wel, van die fijne semi-wetenschappelijke artikeltjes enzo. Die zijn er ook voor suiker!

Er zijn genoeg natuurlijke producten die hartstikke ongezond of zelfs giftig zijn; ik zou vooral kijken naar wat een stofje met je lichaam doet, lijkt me belangrijker dan de oorsprong van het stofje...

Volgens mij zijn er meer wetenschappelijke bewijzen dat een normale portie suiker per dag schadelijk voor je gezondheid is dan een normale portie aspartaam (met normaal bedoel ik hier: redelijkerwijs binnen te krijgen als je niet al te gezond eet, bijvoorbeeld elke dag frisdrank, elke dag wat snoep, maar dus geen equivalent van 18 kilo winegums per dag ofzo).
[quote]hellofifi schreef op 24 juli 2009 @ 18:26:

ik had ook al gezocht op deze site inderdaad... maar dan kom je weer op allerlei welles/nietes discussies, en die ken ik wel :-)

ik ben gewoon benieuwd naar praktijkverhalen zoals die van sharra

ik denk dat ik gemiddeld een fles colalight per dag drink... niet overdreven veel lijkt me[/quote]

Niet veel?!

Belachelijk veel als je het mij vraagt. Ik kijk er niet vna op dat jij allerlei vage klachten heb. En ja, aspartaam is een van de ergste gifstoffen die er in voeding te vinden zijn.Je kunt wel zeggen da tje het pas gelooft als het bewezen is, maar zo werkt dat niet. Sommige dingen worden namelijk nooit bewezen omdat er ontzettend veel geld mee gemoeid is.

Iedereen moet lekker doen wat hij wil, maar zelf koop ik bepaalde spullen niet omdat er teveel dubieuze dingen over te vinden zijn. Neem dan gewone cola (oke, ook niet gezond, maar goed) met suiker.En drink het minder. Een of twee glaasjes per dag ofzo.
Waarom wil je ervaringen horen? waarom ga je het niet zelf bijvoorbeeld 2 á 3 maanden proberen?
quote:CassieViva schreef op 24 juli 2009 @ 18:54:

Mijn vriend drinkt elke dag een fles sinas light lees of zelfs meer en heeft tot nu toe nooit klachten gehad. Hij doet dit al sinds zijn 15e. Als aspartaam zo ontzettend gevaarlijk was dan zou het niet gebruikt worden als zoetstof. Volgens mij is het één groot fabeltj.

Ach, vroeger gooiden ze ook overal asbest in. Kon helemaal geen kwaad! Er zijn ook mensen die al 15 jaar roken zonder kanker. Dat maakt het nog niet gezond.

Ik geloof ook niet in al die complottheorieën, maar gebruik ook geen aspartaam. Eet schoon en redelijk biologisch. Lijkt mij gewoon veel gezonder.
Waarom is biologisch eten zo duuuuuuur :(

Ik ga denk ik maar mijn eigen moestuin/volkstuintje opzetten...
Ik zou eens stoppen met melk- en eventuele andere zuivelproducten die je neemt...
quote:Melpomene schreef op 27 juli 2009 @ 15:31:

Ach, vroeger gooiden ze ook overal asbest in. Kon helemaal geen kwaad!

Wat is dat nou weer voor vergelijking? Vanaf dat er serieus onderzoek naar asbest werd gedaan was duidelijk dat het, ook in héél kleine hoeveelheden, wél kwaad kon! Daarvóór was het gewoon nooit fatsoenlijk onderzocht.

Naar aspartaam zijn tientallen wetenschappelijke onderzoeken gedaan, waaruit steeds blijkt dat normale hoeveelheden echt geen kwaad kunnen maar dat enorm grote hoeveelheden niet zo gezond zijn. Die onderzoeken naar grote hoeveelheden gaat meer om de theoretische werking van het spul; die resultaten moet je niet misbruiken om iets te zeggen over normale innames. Dus als daar bijvoorbeeld uitkomt dat 18 liter cola per dag ongezond is (ja duh...), tja, 18 liter koffie per dag je hele leven lang lijkt me ook niet echt gezond, 18 liter bier per dag ook niet, 18 kilo koekjes per dag ook niet, 18 vette hamburgers per dag ook niet en 18 potjes heel gezonde vitaminepillen al helemaal niet. Dat soort onderzoeken zegt nul-komma-nul-niks over de voedselveiligheid bij NORMALE hoeveelheden! En ik heb er best wel het een en ander over gelezen maar heb nog geeneen wetenschappelijk verantwoord onderzoek gezien waaruit blijkt dat normale hoeveelheden aspartaam écht ongezond, kankerverwekkend of wat dan ook zijn. Het spul is gewoon veilig bevonden.

Is cola-light daarmee gezond? Nee duh, net zoals koekjes, snoepjes, sinas, koffie, chips, oliebollen en andere lekkere dingen is het gewoon lekker, maar in een verder gezond eet- en leefpatroon en bij normale hoeveelheden toch zeker niet ronduit ongezond.
Nog even een toevoeging: misschien zijn er best mensen die overgevoelig zijn voor aspartaam, net zoals sommigen overgevoelig zijn voor bepaalde kleurstoffen. Geen idee of er een aspartaam-overgevoeligheid bestaat hoor, maar het is natuurlijk simpel genoeg om uit te proberen of je je zonder aspartaam-producten beter voelt!

Maar een overgevoeligheid is wel iets anders dan dat het spul op zich sowieso slecht/ongezond/kankerverwekken/niet veilig of whatever is.
Aspartaam is in erg veel landen verboden, dus dat zegt dan ook wel weer wat. Toch?
quote:appeltjesgroen schreef op 28 juli 2009 @ 17:54:

Nog even een toevoeging: misschien zijn er best mensen die overgevoelig zijn voor aspartaam, net zoals sommigen overgevoelig zijn voor bepaalde kleurstoffen. Geen idee of er een aspartaam-overgevoeligheid bestaat hoor, maar het is natuurlijk simpel genoeg om uit te proberen of je je zonder aspartaam-producten beter voelt!

Maar een overgevoeligheid is wel iets anders dan dat het spul op zich sowieso slecht/ongezond/kankerverwekken/niet veilig of whatever is.

"overgevoelig voor aspartaam", that's me! Of zoals m'n neuroloog netjes zegt: aspartaam-intolerant.

Linksom of rechtsom: als ik aspartaam binnen krijg ga ik gek doen. Bij kleine hoeveelheden (zoals bijv. aspartaam in joppie-saus op de friet) krijg ik last van absences, bij grotere hoeveelheden (paar glazen cola light o.i.d.) krijg ik tonisch-clonische epilepsie aanvallen.

Dit is bij mij begonnen in 2003, en heeft heel wat zoekwerk gekost voor duidelijk werd dat aspartaam bij mij de boosdoener is. En nog zijn we er eigenlijk bij toeval achter gekomen. Sinds 2006 vermijd ik aspartaam en ik heb geen aanvallen meer gehad. Terugkijkend op de aanvallen die ik heb gehad (ik hield o.a. een eetdagboek bij) bleek achteraf dat die aanvallen dus veroorzaakt werden door aspartaam. IK kan er dus niet tegen.

Is aspartaam rotzooi die verboden moet worden? Ik weet niet goed wat ik daarvan moet vinden. Er is zoveel documentatie te vinden die aspartaam als rotzooi bestempelen, maar er is ook veel documentatie te vinden dat het Roswell incident echt gebeurd is en aliens echt bestaan...

Die documentatie over aspartaam lezend herken ik wel veel van mijn eigen klachten, dat wel.

@TO: Aspartaam een maand of drie mijden zou ik gewoon eens proberen als ik jou was. De eerste paar keer boodschappen doen ben je wel veel tijd kwijt aan het lezen van alle etiketjes , producten die nieuw, vernieuwd of verbeterd zijn ook altijd even controleren en als je buitenshuis eet altijd gaan voor vers. Bij twijfel een spa-tje bestellen en ijs alleen voorverpakt nemen.

Mijn ervaring is dat de goedkope(re) supermarkten als Lidl en Aldi stukken minder producten met aspartaam in het assortiment hebben als de supermarkten waar A-merken worden verkocht.
Iets anders
Anderhalve fles frisdrank is volgens mij absurd veel. Als je in plaats daarvan nou thee of water of een beker melk zou drinken, denk je niet dat je daar beter van zou voelen? Probeer het eens, lijkt me nuttig.

Of aspartaam wel of niet heel slecht is, daar zal iedereen zijn gedachten wel over hebben. Ik denk als Coca Cola moet kiezen tussen geld en de gezondheid van de consument, dat hun aandeelhouders toch liever nét iets meer verdienen.
Aspartaam intolerant? Hier nog 1! Niks zo erg als Babsjuh, maar toch... 1 glas cola-light en ik kan naar de wc gaan hollen: ik krijg waanzinnige diarree van aspartaam. Een tijdje verslaafd geweest aan suikervrije kauwgom, totdat ik opeens bedacht, dat dit misschien wel weer eens de oorzaak kon zijn van darmproblemen. En ja hoor, gestopt met kauwgom, darmen weer normaal.

Voor mij dus absoluut geen aspartaam meer!
* gaat meteen een fles cola halen... *
Ik heb migraine en mij is idd door de neuroloog verteld dat aspartaam/ cola light ook voor hoofd/nek pijn kan zorgen.

Verder waar je op zou kunnen letten is:

Chocola( als ik chocala eet heb ik 10 min later migraine)

Rode wijn

Franse kazen(ik geloof ook gewone kaas maar weet het

niet meer zeker)
quote:bosaapje schreef op 29 juli 2009 @ 11:53:

* gaat meteen een fles cola halen... *Ik zit er helaas niet vaker van op de pot (soms haper ik wel eens, zal ik maar zeggen), maar ik krijg van Cola Light een buik alsof ik zes maanden zwanger ben. Niet te geloven. Ooit eens de fout gemaakt met een heel strakje jurkje aan twee glazen snel achter elkaar op te drinken. Heb het feestgedruis de hele avond verder strategisch gezeten op een barkruk gadegeslagen...
Ik heb niet gelezen of het al genoemd is, maar onlangs is er uit onderzoek gebleken dat Cola een negatief effect heeft op het Kaliumgehalte in je lichaam. Hierdoor kun je spierzwakte krijgen en allerhande andere klachten.

Ik ga eens kijken of ik het bericht nog kan vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven