Gezondheid alle pijlers

aspartaam/ cola light

24-07-2009 18:10 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik heb al jaren last van vage klachten als rug- en nekpijn, pijnlijke/kramperige spieren, hoofdpijn, stijf 's ochtends, erg wisselende hoeveelheid energie, darmklachten enz.

Ben d'r al vaker mee naar de HA geweest... ga dan een paar keer naar de fysio oid of wordt naar huis gestuurd met een verhaal wat er op neer komt dat t allemaal tussen de oren zit... dus de laatste jaren denk ik er niet meer over om dit soort vage klachten nog bij de HA te melden... nu dwaal ik wat af...

van de week kreeg ik van iemand een hele preek.. aspartaam, dat is de boosdoener, puur vergif, bla bla... geen cola light meer drinken en ik zou zien dat veel van mijn klachten zouden verdwijnen...

als je gaat googlen kom je inderdaad horrorverhalen tegen over aspartaam... maar de officiele kanalen zeggen dat aspartaam geen kwaad kan (behalve bij mensen met PKU)... en dat geloof ik ook, tot het tegendeel bewezen is :-)

Wat ik graag zou willen weten of er hier mensen zijn die zelf de proef op de som hebben genomen en gestopt/geminderd zijn met de consumptie van aspartaam? en dan wil ik natuurlijk ook weten of het effect had of niet :-)
inlvoed cola op spierstelsel, bericht van nu.nl

Gevonden...

Bij ons zit cola overigens al 2 jaar in de ban.. lekker, maar vreselijk spul.
Hellofiffi,

Ik zou zeggen: ga het gewoon proberen en kijk wat er gebeurt.

Ik weet over aspartaam eigenlijk wat ik vroeger bij de chemie les heb geleerd: aspartaam bestaat uit hele lange ketens molecules. Suiker uit korte ketens, waardoor je lichaam dit snel kan afbreken, opnemen en omzetten in energie. Bij aspartaam heeft je lichaam hier moeite mee vanwege de lange ketens waarbij de molecules via sterke verbindingen met elkaar verbonden zijn. Je lichaam is dus niet in staat het af te breken en te verwerken. Aspartaam wordt niet omgezet in energie, maar gaat door je mond, via je slokdarm, maag, darmkanaal gezellig weer naar buiten toe. Wat op zich eigenlijk harstikke ongezond is. De theorie die ik heb gehoord, is dat aspartaam colonkanker (darmkanker) zou veroorzaken. Gezien het verhaal hierboven kan ik daar de logica wel van volgen.

Hoe dan ook weinig positiefs over die nep zooi te melden, gewoon kappen met die aspartaam. Overigens vind ik 1 fles frisdrank per dag echt absurd veel. Wellicht is het ook een idee om dat fors af te bouwen. Water van de kraan is ook hartstikke lekker!
1,5 liter cola op een dag vind je niet veel??? mijn mond valt werkelijk open van verbazing!!!!
ik weet dat er redelijk mensen met darmklachten zijn die slecht reageren op zoetstoffen. Ikzelf moet ook nog al snel naar de wc rennen als ik op mijn werk een blikje light frisdrank drink. Ik zou zeggen: gewoon proberen, minstens een maand en kijken hoe je er bij voelt....
Hoi,

ik heb een tijd gedacht dat ik ook last had van de aspartaam,

maar dit is in mijn geval niet zo, het probleem was de caffeine in de cola,

sinds ik caffeinevrij ben heb ik een stuk minder hoofdpijn/ migraine klachten.

Maar dat betekent dan ook geen thee of koffie met caffeine en geen chocola.

Ik dronk voorheen erg veel cola, zeker zo.n i,5 liter.
quote:Boefus schreef op 29 juli 2009 @ 23:25:

Aspartaam wordt niet omgezet in energie, maar gaat door je mond, via je slokdarm, maag, darmkanaal gezellig weer naar buiten toe. Wat op zich eigenlijk harstikke ongezond is. Dat doen vezels ook, en die zijn juist gezond...
Bij de natuurvoedingswinkel heb je cola te koop waar geen toegevoegde suikers in zitten, maar ook geen suikervervangers. Deze cola is geheel op basis van plantenextracten en bruizend mineraalwater. Probeer het eens, het is wel duurder maar veel minder slecht voor je.
Wij hebben cola alleen maar in huis bij feestjes(1 fles, want er is maar 1 persoon die cola drinkt). Wat daarvan overblijft gebruiken we in de garage als ontroester. Werkt prima!
Wow, anderhalve liter colalight per dag drinken en je dan afvragen owat je toch fout doet?! Haha lamenielachen!!
Iemand schreef dat suiker beter voor je is dan Aspartaam. Van suiker is bekend dat het mineralen weghaalt. Mijn moeder legde het eens zo uit. Suikerbieten gaan door een centrifuge er komt een deel kristallen uit waar alle vitamine en mineralen uit zijn gehaald. En een ander deel melasse daar zitten nog alle vitamine en mineralen in. Het proeft een beetje zoutig. Dus ondanks dat het vanaf een suikerproduct komt,hoeft iets niet beter te zijn. Zelf gebruik ik zo min mogelijk suiker als aspartaam. Maar als ik met iemand wega heb ik liever cola light dan gewone cola.

Ook schijnt cola light te helpen tegen diarree. Bij gewone cola helpt dat niet vwg de suiker. Dus als je zonder diarre remmer bent,neem dan 1 a 2 flesjes cola light.
Bah, wat een hoop rare reacties over het feit dat er een fles cola light op een dag wordt gedronken!

Hoeveel mensen zijn er wel niet die een fles wijn wegtikken tijdens het eten? Die een sixpackje bier wegstouwen?

Maar nee, cola dat is pas slecht....

Tuurlijk is water beter, maar dat smaakt naar niks en ik vind het niet echt dorstlessend (maar dat is niet iedereen met me eens...). Hoeveel koffie stouwt een gemiddelde kantoorklerk weg op een dag? Ga je hard richting die liter hoor!
Ik zag vandaag dat de cola-light van het AH-huismerk zowaar het gezonde-keuze-klavertje heeft. Haha, nou drink ik zelf met een gerust hart cola-light, daar niet van, maar gezonde keuze? Zouden we dat niet beter kunnen beperken tot melk en vers geperste vruchtensapjes?

Ik snap wel wat ze bedoelen hoor; het gros van de bevolking heeft concreet meer last van extra calorieën dan van wat aspartaam en dus is cola-light gezonder dan cola-met-kilo's-suiker, maar ik vind zo'n gezonde-keuze-klavertje echt onzin, cola (al dan niet light) drink je voor de lekker, niet voor de gezond. Dat klavertje mogen ze van mij beperken tot groente, fruit, volkorenbrood, zuivel en aanverwanten...
ohhhh, meen je dat nou?

Vind het ook eigenlijk niet kunnen hoor!

Ze kunnen dan beter een logo'tje maken met: Kies dit boven dat.
Hellofifi, ben je nog bezig met minderen/stoppen met cola light drinken? Ik ben nu bijna 3 weken 'clean' en was op zoek naar ervaringen.

De reden dat ik wil stoppen met aspartaam: darmklachten, enorme drang naar zoet en het feit dat zoetstoffen gewoon troep zijn.

Nog te kort bezig om verschil te merken maar hoe is het met jou?
.
Hier een cola light addict. Ik drink 's avonds toch zeker drie glazen. Gevolg is dat het glazuur van mijn tanden is gesleten, dus tja, niet echt gezond die cola light (overigens zijn vruchtensappen m.b.t. tanderosie nog slechter). Enniewees, ik drink nu door een rietje (schijnt te helpen) en poets m'n tanden niet gelijk nadat ik een glas heb gedronken (schijnt slecht te zijn). Ik heb nu een paar facings, heb ik een case tegen Coca Cola denken jullie?
hoi ik dronk vroeger ook best veel cola light, 1 á 2 flessen per week (ja dat vind ik veel) 1 fles per dag vind ik echt heel veel, ten eerste het is ongezond of je nou light drinkt of gewone cola. En ik denk ook wel dat apartaam niet goed voor je is.

Maar wat ook super slecht is dat je geen water meer drinkt, tenminste dat lijkt mij als je al 1,5 liter cola drink, dus ik zou zeggen vervang de cola voor water want je lichaam heeft echt water nodig. doe dat is een paar weken en beperk een glaasje cola alleen tot in het weekend als bij een lekkere bak chips ofzo.
quote:pipootje schreef op 30 juli 2009 @ 12:54:

1,5 liter cola op een dag vind je niet veel??? mijn mond valt werkelijk open van verbazing!!!!De mijne ook...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven