Gezondheid alle pijlers

Aura migraine

29-09-2009 15:14 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als puber had ik aanvallen van lichte hoofdpijn, gevolgd door een verschijnsel wat ik zelf aanduidt als "vlekken zien". Als ik naar iemand kijk, zie ik maar bepaalde gedeelten van het gezicht, de rest is donker.

Soms word de hoofdpijn erger, soms gaat het over. De hele aanval duurt ongeveer 1/2 -1 uur.



Ook als volwassene heb ik dit soms (nu op dit moment ook, vandaar dit topic). Mijn moeder relateerde het vroeger aan over- vermoeidheid, zelf denk ik dat het er niks mee te maken heeft.

Nu las ik een tijdje geleden op een heel ander forum de term "aura migraine" ik had hier nog nooit van gehoord.

De klachten leken op de mijne.



Herkent iemand dit? Is er iemand gediagnostiseerd met aura migraine?? Hoe kan je aanvallen oplossen, voorkomen etc??
ja, ik heb migraine met aura.

dwz dat je eerst allerlei randverschijnselen (het aura) krijgt die tussen 10 minuten en enige uren kunnen aanhouden.

daarna krijg je de bekende migrainehoofdpijn.



verklaring: er wordt iets (zenuw, ader) afgeknepen in je nek, waardoor die verschijnselen optreden.

na enige tijd ontknelt zich dat, waardoor dan de pijn optreedt.



zoals jij zegt heb je eerst hoofdpijn en dan pas verschijnselen.

dit heb ik eigenlijk nog nooit gehoord en weet niet of dat volgens deze verklaring mogelijk is.



bijverschijnselen die ik al eens heb opgemerkt bij mezelf:

tintelingen in gezicht en handen, gedeeltelijk niet kunnen zien, sterretjes e.d. in de rand van mijn gezichtsveld, ataxie (onhandigheid), afasie en wat ik zelf heel apart vond: niet meer in staat zijn te lezen.

ik zag dus wel de letters op paier en wist ook dat ik dat normaalgesproken kan lezen, maar nu kon het net zo goed chinees zijn.



over het algemeen ben je in eerste instantie niet bewust dat het migraine is, dit hoort er ook bij.



oliver sacks( jeweetwel, van awakenings)heeft er een boek over geschreven dat "migraine" heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer een aanval van aura migraine met uitval gehad; zonder hoofdpijn overigens, dus alleen de aura (stervormig, best mooi;-)) en de uitval van de helft van mijn gezichtsvermogen. Ik kreeg de aanval vlak voordat ik met een burn out thuis kwam te zitten, dus bij mij was het gerelateerd aan stress. Sinds ik die stress niet meer heb, heb ik ook geen aanvallen meer gehad.



Ik weet niet of het altijd stress- of vermoeidheid gerelateerd is. Bij mij overduidelijk wel, maar ieder mens is anders. Jij zit niet toevallig in een stressvolle periode?
oh ja, de migraine is bij mij wel stressgerelateerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook af en toe dit soort migraine aanvallen.



Bij mij begint het ook met de verschijnselen: slechter zien aan 1 kant, tintelingen in mijn arm/hand en soms ook zelfs niet meer uit mijn woorden kunnen komen. Ik denk dan het 1,maar zeg iets anders! Heel raar...



Bij mij betekent dit meestal dat als ik slechter begin te zien al weet dat er migraine op volgt en dus zorg dat ik zsm ga liggen op bed/bank. Als ik dit niet doe, krijg ik hoe dan ook de echte migraine hoofdpijn erbij. Soms ben ik door die verschijnselen op tijd en duurt het ook minder lang voordat alles weer weg is.



Oh ja en bij mij is het ook zeker stress gerelateerd. Als het te druk is op mijn werk en ik blijf te lang doorgaan (of bijvoorbeeld doorwerken terwijl ik tegen griep aan zit) dan krijg ik het. Het is bij mij dus een soort van stop die mijn lichaam aangeeft, omdat ik dan wel MOET stoppen.



Ik kan er zelf dus ook weinig aan doen, behalve zorgen dat ik naar mijn lichaam en mijn grenzen luister
Alle reacties Link kopieren
Google ook eens op 'oog-migraine'.

Ik heb het ook maar het is bij duidelijk wel te herleiden naar stress.

Vervelend, maar niks aan te doen. Alleen jezelf in acht nemen en op het moment van de aanval gaan liggen met je ogen dicht.
Alle reacties Link kopieren
Aah Bedankt voor de reacties. Tja, stress heb ik wel, AJ mijn man is depressief en door de AD heel mat en ongeïnteresseerd, maak me dus best wel druk om onze relatie. Eén van onze kinders gaat ook niet lekker en verder maak ik me ook wel druk om mijn eigen (uitblijvende) carriére en toekomst. Genoeg pieker materiaal dus.

De hoofdpijn is nu bij mij een beetje gezakt maar het "gedans" is echt vervelend. Allemaal wollige, wattige verschijnselen in de hoeken van mijn oog. Ik kan wel lezen maar het gaat moeizaam, net als typen.



Eigenlijk moet ik naar mijn bed!

Het lijkt wel of ik de wereld door een waas zie.

Wat ik er zo vervelend aan vind is dat ik er altijd door overvallen word.

Zit ik op de fiets en hop vlekken.



Danivo, jouw bericht zette mij aan het denken over wat er nu eerder is, de hoofdpijn of de vlekken.

Ik denk toch inderdaad de vlekken, ik herinner me dat ik wel eens dacht, o sjit ik ga slecht zien, dan zal de hoofdpijn zo ook wel komen.



Is er een site ofzo over? Volgens mij heb ik het wel eens gegoogeld en dan kreeg ik sites over hoofdpijn die met aura behandelingen werden opgelost!



* edit: hoe ernstig is jullie hoofdpijn erbij?? Echt met migraine te vergelijken of niet? Bij mij is het lichte hoofdpijn. Ik slik er geen paracetamol voor ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Kruip in bed dan!



Ik had (bij mijn ene aanval, granted, ik ben niet echt ervaringsdeskundig) helemaal geen hoofdpijn, alleen naderhand een misselijk gevoel. De aura begon als een ster van glasscherven, die zich langzaam uitbreidde over mijn gezichtsveld waardoor ik rechts niets meer zag. Mijn rechteroog deed het nog prima, alleen de rechterkant bestond niet meer.



Als je googled op migraine+aura of migraine sans migraine vind je meer informatie. Niet te lang zoeken, duik gewoon je bed in en wees een beetje lief voor jezelf. Sterkte met de stress, het klinkt als een moeilijke tijd
bij mij valt de hoofdpijn ook erg mee als ik het vergelijk met andere verhalen.

het is wel die typische kabonk-kabonkpijn, om het zo maar te noemen.

en ik heb niet altijd hoofdpijn erna, wel vaak misselijk.



je kunt ook googlen op oftalmische migraine.

ook interessante site
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb ook vanaf de pubertijd migraine met aura.

Gelukkig heb ik het heel erg weinig.

Het komt bij mij uit het niets voel niks aankomen(dat is het linke er van) want meteen vallen er grote delen van mijn gezichtsveld uit,ik moet dan ook echt gaan liggen ,doe ik dat niet dan stopt het niet.

Op dat moment moet ik dan heel erg gapen en is het gevoel in m,n handen wat raar.

Daarna krijg ik een wat zeurderige hoofdpijn,en is het licht heel fel,dit alles duurt meestal zo een half uurtje.



De meeste mensen met migraine herkennen dit niet ,het treed op als een voorstadium van de klassieke migraine eerst trekken de bloedvaten samen(dat ervaar je als een aura) om daarna open te gaan de bloedvaten waardoor de klasieke migraine komt.



Ik ben er voor mijzelf wel achter dat het een samenloop is van te weinig slaap,hormonen(voor de menstruatie).



esmee
Alle reacties Link kopieren
Esmee, jouw verhaal klinkt echt heeeel erg bekend!!

Ik heb op werk of school ook wel eens een aanval gehad en dan moést ik echt even met ogen dicht op een rustig plekje zitten.



AJ, bedankt voor je knuf. Als ik het allemaal achter elkaar zie staan denk ik: zozo.. maar als je er midden in zit, zoals ik nu, dan doe je wat je moet doen en ga je gewoon door.



Heel hartelijk bedankt voor jullie berichten, toch fijn om te lezen dat het herkenbaar is en dat er meerdere dames met "tijdelijke vlekken" rondlopen.



Mijn aanval is nu weer over, voel me nog wel een beetje wiebelig.

Bedankt ook voor de lees tips. Ga er binnenkort even een uurtje voor uittrekken!
Alle reacties Link kopieren
[quote]haaasje schreef op 29 september 2009 @ 17:28:

Esmee, jouw verhaal klinkt echt heeeel erg bekend!!

Ik heb op werk of school ook wel eens een aanval gehad en dan moést ik echt even met ogen dicht op een rustig plekje zitten.



hoi,

ja ik las jou verhaal ,en het leek wel of ik het zelf schreef.

Ik denk ook dat stress een factor is en moeheid en hormonen (moment in je cyclus)

Maandje terug had ik het opeens op m,n werk,ben maar even boven op de grond gaan liggen (dan weet ik dat het sneller weer over gaat)ha,ha er is geen bed.

Heb ook heel veel gedoe met kids (pubers).



Als meisje van 16 had ik het ook op school zo in de les vielen er hele delen weg,toen wist ik niet wat het was natuurlijk en nooit wat gezegd thuis,durfde toen gewoon niet meer naar school bang dat het weer kwam.

Daarna is het echt jaren weggeweest,totdat m,n 3de kindje een jaar was en ik het opeens weer kreeg bij een baby ochtend,en dacht shit dat is wat ik vroeger had.

Ben toen nog in de auto gestapt levens gevaarlijk natuurlijk,maar de huisarts is naast school,ben meteen naar binnengestapt allemaal testen gehad en heb daarna bij de neuroloog nog een mri gehad (goed natuurlijk. en zodoende ben ik er toen achter gekomen..



maar ik denk dat het vooral echt ligt aan te weinig slaap en hormonen .



Pfff hoop niet dat als ik meteen paar jaartjes in de overgang raak dat het meer wordt.



gelukkig dat het weer weg is nu bij je.

Het is gewoon heel erg vervelend,als je dit iedere week zou hebben zou ik gek worden.



groetjes esmee
Alle reacties Link kopieren
Hee wat gek, ook is het bij mij jaren weg geweest!! Ik weet eigenlijk niet hoe lang. Misschien wel 10 jaar ofzo.

Hoe vaak heb jij het nu? Ik misschien gemiddeld eens per maand, maar ik kan het ook wel eens een paar keer per week hebben!

Jij ook 3 kinders?? Ik ook, nog geen pubers trouwens.



Gôh, jij hebt zelfs allemaal testen gehad enzo... ik ben er nooit mee naar de huisarts geweest. Op het moment dat ik het heb is het heel vervelend maar daarna "vergeet" ik het gewoon weer.

Omdat ik het eerder ongemakkelijk vind dan heel verontrustend.

Alleen toen ik vanmiddag een aanval had dacht ik, nóu ga ik een topic openen.



Heeft de neuroloog het echt aura migraine of migraine met aura genoemd??

En die kristalletjes en wolletjes aan de zijkant van je zicht, dat word dan dus aura genoemd??



(fijn dat je het zo herkent allemaal)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 5 ,waarvan 1 nakomertje, nou lekker ff houden zo nog geen pubers pfff.



Ik mag het echt afkloppen maar ik heb het bijna nooit soms maar 1 keer in een half jaar,daarom denk ik dat het bij mij echt verschillende factoren zijn die dan allemaal te samen komen



Ik wist als kind nooit wat het was ,maar toen ik het op latere leeftijd kreeg schrok ik toch erg ,het zijn zulke grote delen die dan uitvallen ,de dokter nam het ook echt serieus,want een net vlies loslating kan ook zo beginnen,ook tumoren oid.



Ja hij noemde het migraine met aura.



Ik heb geen kristalletjes oid,maar echt alleen grote delen die weg zijn en soms iets licht flitsen.



Ik heb dat boek wat hier eerder beschreven stond van oliver sacks ,en als je leest wat mensen allemaal kunnen zien die zo een aura hebben dat is echt ongelofelijk.



Nou ik hoop vor je dat het een tijdje wegblijft,en take care wbtft jezelf,ha,ha moet ik zeggen loop mezelf altijdt voor bij.
Alle reacties Link kopieren
Hi Haasje



Heel herkenbaar, ik heb dit ook lange tijd gehad. Gelukkig heb ik er inmiddels al een tijdje geen last meer van (afkloppen...:-) )

Bij mij werd het ook veroorzaakt door stress. De hoofdpijn en aura (bij mij alsof je naar een gebroken spiegel kijkt) kwamen door een beklemming van zenuwen in de nekwervel, had ook veel spierspanningen in mijn nek. Het is gelukkig allemaal opgelost met fysiotherapie (kraken) en accupunctuur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel erg vaak migraine en vaak met aura vooraf ,ong. 2 a 3x p.m. er komt dan aan de zijkant van mijn zicht een gekartelde glinterrende rand,eerst in het midden maar word steeds groter en dan zit het aan de zijkant rondom het zichtveld te glinsteren,zie dan niet goed meer,dit duurt ong. 10 a 15 min. en dan komt de helse hoofdpijn opzetten aan de andere kant van waar de aura was bij de slaap in de buurt,die duurt meestal 2 dagen,denk dan dat ik het niet overleef,echt helse ondraaglijke scherpe pijn,nek doet dan ook vreselijk pijn.

Heb al van alles geprobeerd aan therapieen en medicijnen,niks helpt. heel soms verlicht een migrainemedicijn een beetje.

Er is een goede website over verschillende vormen van hoofdpijnen,

zoek maar eens op : kopzorgen.nl
Alle reacties Link kopieren
Herken het helaas ook.. de slapende/tintelende hand/arm (altijd rechts bij mij).. aura.. misselijkheid.. tintelingen die voornamelijk de rechterkant van m'n gezicht overtrekken.. rotgevoel als het bij m'n neus en keel is aangekomen.. soms niet begrijpelijk kunnen praten.. en toen ik ongeveer 12 was, heb ik m'n moeder een keer geslagen omdat ik haar niet herkende en ze wilde me helpen/knuffelen.. (is daarna nooit meer voorgekomen).. De migraine die er op volgt duurt in het gunstigste geval een uur of 6.... maar kan ook een goede 2 dagen aanhouden..



Sinds ik maar 24 u p/w werk, heb ik aanzienlijk minder aanvallen. En bijna 2 weken geleden kreeg ik de 'migraine-symptomen' die bijna 4 uur duurden, maar voor de allereerste keer bleef de echte migraine uit! (toen m'n hand begon te tintelen heb ik direct 2 sarixell genomen en heel hard gehoopt dat het niet door zou zetten omdat we op weg waren naar een hotel voor een paar dagen)

Heb veel verschillende medicijnen geprobeerd en alternatieve mogelijkheden uitgeprobeerd, maar er is geen pasklare oplossing..
Alle reacties Link kopieren
quote:patries69 schreef op 04 oktober 2009 @ 19:50:

Ik heb heel erg vaak migraine en vaak met aura vooraf ,ong. 2 a 3x p.m. er komt dan aan de zijkant van mijn zicht een gekartelde glinterrende rand,eerst in het midden maar word steeds groter en dan zit het aan de zijkant rondom het zichtveld te glinsteren,zie dan niet goed meer,dit duurt ong. 10 a 15 min. en dan komt de helse hoofdpijn opzetten aan de andere kant van waar de aura was bij de slaap in de buurt,die duurt meestal 2 dagen,denk dan dat ik het niet overleef,echt helse ondraaglijke scherpe pijn,nek doet dan ook vreselijk pijn.

Heb al van alles geprobeerd aan therapieen en medicijnen,niks helpt. heel soms verlicht een migrainemedicijn een beetje.

Er is een goede website over verschillende vormen van hoofdpijnen,

zoek maar eens op : kopzorgen.nl



Ik heb precies hetzelfde (maar gelukkig niet zo vaak als jij), het begint met minder kunnen zien en daarna krijg ik die gekartelde rand, die wiebelt (alsof je net boven kabbelend water uit kijkt) en prisma-kleurtjes heeft. Trekt dan idd langzaam naar de zijkant van je zicht en daarna knallende hoofdpijn. Als ik dit voel opkomen, neem ik Migrafin en ga slapen. Dit helpt bij meestal voldoende om weer verder te kunnen. Ik heb gelukkig nooit meerdere dagen last van migraine, meestal heb ik de volgende dag nog wel wat vage hoofdpijn en een zwaar hoofd maar de migraine zelf is dan weg.



Bij mij helpt de Migrafin en daarna slapen dus afdoende.
Ik ben mijn eigen bananenschil
Zo, dat zijn herkenbare dingen. Ik heb dinsdagavond voor het eerst zo'n aanval gehad. Was in paniek, had geen idee wat me gebeurde, zag opeens niet meer goed, tintelingen en niet goed uit mijn woorden komen. De huisarts heeft migraine aangegeven als oorzaak, zag op google mezelf ook terugkomen. Heb een doorverwijzing naar de neuroloog gekregen, daar moet ik donderdag heen. Ik kan nu alleen maar gokken waar het vandaan komt, ik ben net 5 weken zwanger. Het is wel de derde zwangerschap, de eerste 2 keer heb ik helemaal nergens last van gehad. Ben benieuwd hoe dit verder gaat, ik ga nu terug naar de bank.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook veel bekende dingen.

Mijn huisarts vertelde mij dat migraine met aura in combinatie met de pil ook nog eens een verhoogde kans heeft op een hersenbloeding. In plaats van 2 op de 1000 is dat dan nu 4 op de 1000, voor mijn leeftijd (21) en ik rook niet en drink niet heel veel, dat scheelt geloof ik ook. Ik heb vorig jaar november daarom besloten om over te gaan op de mirenaspiraal, dat zou misschien ook zorgen voor minder migraine omdat je ook dat van de pil kan krijgen. De migraine bleef helaas aan, niet heel vaak, gemiddeld 1x per maand.. Maar die stomme mirena zorgde er ook voor dat ik ruim 9 maanden ongesteld ben gebleven. Zo goed als non-stop. Dus dat rotding er toch maar uit laten halen want het was nergens bevorderlijk voor, niet voor mijn humeur maar ook niet voor mijn seksleven.

Nu weer terug aan de pil, nog steeds last van migraine maar NIET meer constant ongesteld, want een verlichting!

Maaarrr goed, dat wilde ik even delen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar ook last van. Het begint bij mij met een aura(zie dus vlekken,rondjes die steeds groter worden,alleen bij/in het rechter oog)en daarna begint aan de linkerkant een ontzettend hoofdpijn,vervolgens wordt ik misselijk(tot overgeven aan toe) en daarna heel erg moe en die moeheid voel ik twee dagen later nog.



Maar....sinds ik Immigran slik,heb ik wel last van de aura maar zodra ik die aan zie/voel komen slik ik een Immigran en krijg geen hoofdpijn en wordt ook niet misselijk. Het enige wat ik dan nog heb is dat ik heel erg moe wordt,maar dan doe ik een dutje(mocht de mogelijkheid zich voor doen,op werk is het onmogelijk uiteraard) en dan ben ik er na ruim een uur vanaf.



Dus nu is de migraine "goed te doen".klinkt raar,maar als je het vergelijkt voor dat ik medicijnen slikte gaat het echt 90x beter.Het blijft lastig,maar zou even langs de ha gaan en je verhaal voorleggen en wie weet wat hij/zij je voorschrijft.



Hoe dan ook Migraine blijft vervelend!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al jaren bekend met migraine. Gemiddeld 1 `a 2 keer per week. Niet fijn maar goed mee te leven. Dank zij de imigran.

10 jaar terug ongeveer voor het eerst met een aura en ik vond het doodeng. Rare vlekken voor mijn linkeroog, het gevoel van een dikke tong, tintelingen aan mijn lippen en mijn rechterarm. Zoeken naar woorden of juist het verkeerde woord zeggen.

Maar het bleef een paar jaar weg dus dan vergeet je het weer. In een jaar tijd echter 2 keer gehad en eind vorig jaar in ernstige mate. Naast de verschijnselen die ik eerder had gehad herkende ik verschillende mensen niet meer en ook het geluid kwam anders binnen. Er is een mri gemaakt maar alles was gelukkig goed.

Oorzaak waren voor mijzelf beide keren duidelijk: oververmoeidheid en langere tijd veel stress.

Maar deze week kwam het echter tijdens een potje volleybal , geen echte vermoeidheid en geen stress. En dit maakt mij onzeker. Met een imigran en slapen verdwijnt het wel weer maar ik merk dat ik toch aardig van slag ben.

Waarom deze keer terwijl ik zo goed in mijn vel zit. Het maakt mij boos en onmachtig. Ik ben het vertrouwen in mijn eigen lijf kwijt.

En dat frustreert.
Alle reacties Link kopieren
hallo,

na t lezen van deze berichtjes ben ik toch wat meer op men gemak!ik heb regelmatig last van hoofdpijn,maar toen vant weekend een deel van men zichtveld verdween schoot ik in paniek!men dokter zei me oftalmishe migraine en ik schoot in de lach!want ja hoe kan da nu ik had dat moment geen hoofdpijn en de dagen erna ook niet!?blijkt t dus te bestaan migraine zonder hoofdpijn!raar he!ik was aan het rijden toen ik een klein puntje niet zag,en enkele minuten later was t heel de rechter kant!t is echt heel raar dat aura,is precies een wolkje dat groter en groter word!het heeft ongeveer een kwartier geduurd dat het beter werd,hopelijk help ik hier mensen mee en niet in paniek geraken zoals mij want ik begon te roepen dat ik blind werd!dat is dus niet zo maar ja als jae dat moment geen migraine hebt dan weet je niet beter! vriendelijke groetjes alexandra xx
Alle reacties Link kopieren
quote:LEXY83 schreef op 12 januari 2010 @ 17:46:

hallo,

na t lezen van deze berichtjes ben ik toch wat meer op men gemak!ik heb regelmatig last van hoofdpijn,maar toen vant weekend een deel van men zichtveld verdween schoot ik in paniek!men dokter zei me oftalmishe migraine en ik schoot in de lach!want ja hoe kan da nu ik had dat moment geen hoofdpijn en de dagen erna ook niet!?blijkt t dus te bestaan migraine zonder hoofdpijn!raar he!ik was aan het rijden toen ik een klein puntje niet zag,en enkele minuten later was t heel de rechter kant!t is echt heel raar dat aura,is precies een wolkje dat groter en groter word!het heeft ongeveer een kwartier geduurd dat het beter werd,hopelijk help ik hier mensen mee en niet in paniek geraken zoals mij want ik begon te roepen dat ik blind werd!dat is dus niet zo maar ja als jae dat moment geen migraine hebt dan weet je niet beter! vriendelijke groetjes alexandra xx



Jaren geleden toen ik het voor de eerste keer kreeg dacht ik dat ik een hersenbloeding oid had. Ik had eerst gaten in m'n gezichtsveld en toen vanaf de buitenkant van m'n oog kwamen de "schitteringen" die vervolgens over mijn hele oog trokken.

Ik heb ook geen hoofdpijn gelukkig. Wel bonkt het met trappenlopen en bukken, verder niet. Bij mij had het met een burnout te maken.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren keek ik naar een leuke vrouw, maar in de buurt van haar mond zag ik iets geks. Later bleek dat het aan mij lag en niet aan haar. Het rare gekleurde vlekje breidde langzaam uit en ik werd er een beetje onrustig van. Het is alsof je door een doorzichtige kaleidoscoop kijkt. Daarna was het weg, ongeveer 35 minuten nadat ik die vrouw zag.



De hoofdpijn daarna stelde niets voor. Gisteren werd ik geopereerd aan mijn arm en ik vertelde dat aan de verpleegster die me opving. Ze zag dat niet als een probleem: "Misschien een beetje gespannen?" (gebeurde voor de operatie) Op dat moment was alles normaal.



Ik denk altijd bij zoets aan een oogafwijking; immers het zien wordt erdoor beïnvloed.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven