Gezondheid alle pijlers

B12 tekort

24-09-2008 17:13 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Deze week heb ik de uitslag van het bloedonderzoekje gehad. Alles is oké, ik heb alleen een enorm tekort aan B12. Echt zeer laag. De dokter adviseert injecties.

Ik ben erg moe en zonder energie de laatste tijd, dus wie weet helpen die injecties!

Maar... wie heeft ook een B12 tekort? en zit je daar echt levenslang mee ? (uitgezonderd van goede periodes waarbij je op pijl zit met de waardes natuurlijk)..

B12 zit vooral in dierlijke producten las ik op internet. Dus zuivel, eieren, vlees etc. Dat krijg ik voldoende binnen, mijn bloed neemt het dus gewoon niet op :(

Ik baal van die moeheid!! Het belemmert mijn dagelijks leventje soms. Dan ben ik echt té moe om 's avonds nog even de deur uit te gaan o.i.d.

Nouja goed, ik hoor graag ervaringen, tips en dergelijke!
B12 tekort

Ik zou zeggen, kijk hier 'es. Een wereld aan ervaring te vinden! ;)
wat versta je onder een enorm tekort?
de min. waarde zou op 130 moeten zitten en ik zit op 90.

Ver onder het minimuum dus, en de dokter vond het best ernstig. Ernstig genoeg om direct met injecties te beginnen en niet wachten of het wat omhoog gaat door middel van voedingswijziging.
90 is idd te laag, maar het is nou ook weer niet enorm. Lijkt me verstandig dat je direct gaat spuiten. Je moet voor de rest van je leven spuiten, maar aangezien het spuiten niet zoveel voorstelt is het niet echt belastend, dus dat is fijn.

Vervelend dat je zo moe bent, maar dat wordt beter, echt waar! Ik zat een stuk lager dan jij (50), en ik had ook een boel neurologische klachten. Deze zijn niet meer weggegaan, de vermoeidheid wel (althans, dat deel van mijn vermoeidheid waar de B12 verantwoordelijk voor was).

Sterkte!
ja.. volgende week krijg ik mijn eerste injectie. Het is best vervelend dat ik mijn dokter niet in de buurt heb (zit op kamer en mijn dokter zit hier nog 1.5 uur met de bus vandaan). Voorlopig kan ik het redden om iedere week daar naartoe te gaan. Beetje passen en meten. Kan het evt ook (zonder gelijk over te laten schrijven etc) ergens anders ??

Heb tot nu toe alleen last van erge vermoeidheid. Heb het op mijn stage/school doorgegeven, dus hopelijk brengt dat ook een beetje begrip op voor mijn mindere concentratie en afwezige blikken etc. Ik ben er gewoon niet helemaal bij door de moeheid. 's Avonds kan ik al niks meer ondernemen. Kom ik thuis, eten en dan ben ik kapot.

Ik probeer het ritme erin te houden door van mezelf niet voor 9 uur op bed te kruipen.

Hopelijk gaat het snel beter als ik de injecties krijg!
Gelijk overstappen naar een huisarts bij je in de buurt. Dat continue reizen is natuurlijk hartstikke vermoeiend voor je!

Is er geen speciale studentenhuisarts bij jou in de stad?
mijn zus heeft precies t zelfde... moet nu eens in de zoveel tijd injecties halen.... bij haar wordt alleen hetgeen wat wordt ingespoten ook weer afgebroken door haar lichaam en daardoor moet ze nu steeds vaker spuiten...

t is wel belangrijk dat je dit doet hoor, je hoeft niet dagelijks te spuiten, maar de vitamine zorgt er wel voor dat je voedingsstoffen worden opgenomen uit je voedsel... lijkt me niet ongebelangrijk toch!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Oh, en reken er niet op dat je direct heel veel merkt, het zal geleidelijk beter worden. Na mijn eerste spuit kon ik mijn been niet meer bewegen zelfs (ws door de injectie). Het heeft echt tijd nodig, geef het die ook.

Ik zou het wel even rustig aan doen met je stage/school. Deste sneller knap je weer op.
Dit zit bij mij in de familie. Mijn oma is er destijds (lang lang geleden, ik heb haar nooit gekend) aan overleden omdat de diagnose veel te laat gesteld was. Haar zus kreeg hetzelfde en is heel oud geworden doordat zij regelmatig injecties kreeg.

Ben er zelf 2 weken terug op getest maar ik had alleen een laag ijzer (6.0). Het komt geloof ik ook vaak bij veganisten voor.
Ja, maar veganisten moeten gewoon gezond gaan eten of vitaminepilletjes slikken. Daar heb je met een opnamestoornis niet zoveel aan
quote:Surface2 schreef op 24 september 2008 @ 17:50:

Gelijk overstappen naar een huisarts bij je in de buurt. Dat continue reizen is natuurlijk hartstikke vermoeiend voor je!

Is er geen speciale studentenhuisarts bij jou in de stad?

Je bent verplicht een huisarts binnen 10 km van je woonadres te hebben, anders kan je uit de verzekering gezet worden. Buiten dat het voor jezelf vele malen makkelijker is natuurlijk.

Erachteraan dus!
Hm.. ja.. Ik kan me inderdaad dan denk ik beter laten overschrijven. Al sta ik bij de dokter gewoon bij mijn ouders op het adres nog geloof ik. En ik kom er normaal nooit... nu moet ik dus wel

Veel mensen schijnen het te hebben, al gaan weinig mensen er voor naar de dokter en denken : gaat vanzelf wel over.

Rustiger aan met stage en school kan niet. Heb het wel op stage aangegeven, en natuurlijk moet ik op mijn grenzen letten. Het is een hele heftige stage. Maar ik kan niet ineens minder uren draaien o.i.d. Zit in mijn laatste jaar en ik heb geen zin om dan iets te hebben waardoor ik vertraging krijg. Denk dat het gewoon lekker doorzetten wordt!
kijk eens op www.candida.nl..&en heb j al eens een compleet lichamelijk onderzoek gehad het vitamine b12 tekort kan met meerdere dingen t maken hebben darmen en 'k geloof schioeldklier...een vriend van me moest een k geloof een soort maag operatie vanwege tekort het preciese weet 'k helaas niet.......ook vanwege dat tekort...hij heeft veel aan het candida dieet en 'k zelf ook...

hoop dat j er wat aan hebt,,

liefs

quote:sweetcandy schreef op 24 september 2008 @ 17:13:

Hoi!

Deze week heb ik de uitslag van het bloedonderzoekje gehad. Alles is oké, ik heb alleen een enorm tekort aan B12. Echt zeer laag. De dokter adviseert injecties.

Ik ben erg moe en zonder energie de laatste tijd, dus wie weet helpen die injecties!

Maar... wie heeft ook een B12 tekort? en zit je daar echt levenslang mee ? (uitgezonderd van goede periodes waarbij je op pijl zit met de waardes natuurlijk)..

B12 zit vooral in dierlijke producten las ik op internet. Dus zuivel, eieren, vlees etc. Dat krijg ik voldoende binnen, mijn bloed neemt het dus gewoon niet op :(

Ik baal van die moeheid!! Het belemmert mijn dagelijks leventje soms. Dan ben ik echt té moe om 's avonds nog even de deur uit te gaan o.i.d.

Nouja goed, ik hoor graag ervaringen, tips en dergelijke!
Bij mij is het ruim 'n jaar geleden ontdekt. Ik zat ook zo laag. In 't begin kreeg ik 'n oplaaddosis. Dit is 5 weken lang 2 spuiten per week. Daarna moet je gaan afbouwen met maximaal 2 maanden tussen de spuiten (ik zit nu op ca. 5 weken)

Heb je al laten testen waar 't bij jou door komt? Zelf testte ik positief op intrinsic factor.

Hier het B12 forum waar je heel veel info kunt vinden:

http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php
Hoi,

Ik was eerst bij de assistente geweest om de HB-waarde te meten. Die was oké. Vervolgens ben ik dus met een formulier naar zo'n bloedprik-spreekuur gegaan (gelijk er na). Daar had de assistente wat dingen op aangekruist. Ook iets voor nieren en schildklier waar naar gekeken werd.

Geen idee dus verder. Ik stelde aan de telefoon (toen ik belde voor de uitslag) wel wat vragen. Waar het nou door komt en wat ik er zélf aan kan doen. Maar daar wist ze niet eens een antwoord op te geven. Vandaar dat ik op het internet even aan het rondneuzen ben. Ik zal alsnog dingen vragen als ik kom voor de injectie. Vreemd toch... ze zou daar gewoon een antwoord op moeten weten ??

Bedankt voor de tips, ik zal eens kijken op de sites!
mijn schoonzus heeft ook een chronisch B12 tekort

ze heeft onlangs zelf leren spuiten bij de huisarts.

dus als je dat aandurft, en iedere keer naar de huisarts "lastig" vind... dan is dat ook te realiseren.

zus voelt zich stukken beter sinds de injecties
quote:sweetcandy schreef op 24 september 2008 @ 18:28:

Waar het nou door komt en wat ik er zélf aan kan doen. Maar daar wist ze niet eens een antwoord op te geven. Vandaar dat ik op het internet even aan het rondneuzen ben. Ik zal alsnog dingen vragen als ik kom voor de injectie. Vreemd toch... ze zou daar gewoon een antwoord op moeten weten ??

Veel huisartsen (en dus ook assistentes) weten erg weinig van B12 opnamestoornissen. Vaak willen ze geen injecties geven, of stoppen ze met de injecties als de waarde in het bloed weer normaal is. Bij iemand met een opnamestoornis (waarbij het lichaam dus géén B12 op kan nemen uit het voedsel) moeten de injecties levenslang gegeven worden. Ik trof een huisarts die gelukkig wist wat er aan de hand was, maar mijn zusje -die hetzelfde probleem heeft- heeft bij haar huisarts bijna een jaar moeten vechten om injecties te mogen krijgen en moet iedere keer weer alles in de strijd gooien om een nieuw recept aan te vragen.

Vóór ik de huisarts had die ik nu heb ben ik door een internist en mijn toenmalige huisarts twee keer weggestuurd: ik moest maar wat meer vlees gaan eten. De huisarts die ik nu heb heeft een heleboel bloedonderzoek laten doen, en daaruit kwam dat ik een tekort heb aan een enzym in mijn maag dat nodig is voor de opname van B12.

Ik 'ben' inmiddels zo'n 2,5 jaar aan de B12-injecties, en er is een wereld voor me opengegaan! Ik sport weer, ga weer uit, heb energie, mijn weerstand is stukken beter, de onverklaarbare koorts (waar ik al 3 jaar dagelijks last van had) is weg.... en dat allemaal door een oplaaddosis van 10 injecties in 10 weken en daarna 1 injectie per maand. Als ik me zo goed blijf voelen maakt het me niets uit dat ik levenslang aan die injecties vast blijf zitten!
Naast de injecties B12 moet je ook vit, b, c en foliumzuur gaan slikken...dat zijn bouwstoffen voor het ijzer en vit b12 gehalte. Als je dat ernaast slikt hebben de injecties een beter effect.
Als je injecties krijgt, waarom moet je dan viatmine b slikken? (foliumzuur is bijvoorbeeld vitamine B11).
Ik slik supradyn energy multivitamine ernaast en al mijn andere vitaminewaardes zijn allemaal heel okee. Of het ook op het langer in 't lichaam blijven van de B12 injectie doorwerkt, geen idee.
Ja ik las op internet inderdaad iets over foliumzuur.

Mijn andere waardes (ijzer o.a.) waren goed, bleek uit het onderzoek. Alleen die B12 dus niet. Zal volgende week informeren of het inderdaad noodzakelijk is om dan alsnog allerlei andere vitaminepillen etc erbij te slikken.
Vit b is weer een andere vitamine dan b12.

Vaak zie je bij een vit b12 tekort ook dat de rest van de ijzerstatus afwijkend is, zoals ferritine en transferrine...maar dat hoeft niet perse. En idd Sweetcandy, het hb hoeft ook niet afwijkend te zijn.

Chronisch vit b12 tekort (pernicieuze anemie) kan op de lange termijn schadelijke gevolgen hebben voor je maagwand.
quote:SuperSam schreef op 24 september 2008 @ 20:05:

Chronisch vit b12 tekort (pernicieuze anemie) kan op de lange termijn schadelijke gevolgen hebben voor je maagwand.Had idd ook opeens veel last van brandend maagzuur, maagpijn en op 'n gegeven moment kotste ik zelf bloed. Inmiddels is dat allemaal weer over gegaan door maagzuurremmers en die heb ik nu zelfs al 'n paar maanden niet meer nodig gehad. M'n maag kan wel minder goed tegen alcohol sinds dat gedoe.
Ja, Elninjo, zijn van die dingen die je er ook nog eens bijkrijgt. Kan op de lange termijn best voor veel klachten zorgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven