Gezondheid alle pijlers

B12 tekort?

27-11-2020 20:00 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft sinds maandag tintelingen in z’n armen/handen en voeten. De dokter stelde voor om volgende week een bloedonderzoek te doen en te testen op B12. Vriend eet nauwelijks dierlijke producten vanwege allergieën, dus is het niet ondenkbaar. Wel slikt hij b12 bij. Echter worden de tintelingen steeds erger en voelt hij zich futloos en misselijk. De HA praktijk is vrijdags gesloten toen we hier wilden informeren. Vriend maakt zich zorgen en vrees dat er niks anders opzit dan afwachten tot maandag.. ik weet dat ik hier niet om medisch advies mag vragen, maar heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Áls het al b12 is, hoe was het verloop van de behandeling? Je leest op internet horrorverhalen met onherstelbare zenuwschade..
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
30-11-2020 19:09
Uithoudingsvermogen al na 3 weken. Humeur ook zoiets. Neurologische klachten na een half jaar nog steeds.
Ik knapte heel snel op, maar heb wel een aantal forse terugvallen gehad, waardoor ik nu weer in de lappenmand zit.
Maar na een paar maanden werkte ik weer fulltime (opgebouwd vanaf 0 uur) en na 9 maanden sportte ik weer 3x per week.
Maar dit traject is voor iedereen anders.
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
30-11-2020 20:36
Misschien moet je huisarts even lezen dat in haar richtlijnen staat dat b12 testen na suppletie zinloos. Daarover vind je ook een artikel op de website van het b12 institute.
En wat een flut reden om niet langer injecties te geven, mijn huisarts deed dat 2 jaar voor ze dat niet meer wilden er zijn ook artsen die hun patiënten met b12 tekort zonder internist behandelen.
Lees je wel goed in, want er zijn helaas ook teveel internisten die geen kennis van b12.
Met een huisarts een internist met gebrek aan b12 kennis,ben je vaak aangewezen op het b12 institute. Ik ben er niet voor niets daar onder behandeling.
Nou eindelijk een (redelijk) positieve ervaring! Vandaag op gesprek geweest bij een andere huisarts(zelfde praktijk) en deze arts stond veel meer open voor alles. Gaf eerlijk toe dat hij er onvoldoende kennis van had maar al mijn bevindingen niet kon ontkrachten. Ze wilde nu dus geen injecties meer geven omdat ik er al 10 gehad heb en dit afbouwen naar 1x per 2 maanden. Ook de bijsluiter besproken en nu heeft de arts besloten dat ik 1x per week alsnog een injectie mag en dat mijn partner door hem opgeleid gaat worden tot bil-prikker :lol: ik ga het denk ik even aankijken hoe het met 1 injectie per week gaat en zodra ik toch merk dat ik te kort kom, zal ik dit duidelijk aangeven. Ook wel fijn om zelf de spullen in beheer te hebben thuis en niet meer zo afhankelijk te zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook ME/CVS en het schijnt dat bij veel ME patiënten de homocysteïne in het bloed okay is maar in het hersenvocht niet. Nu ik b12 spuit heeft het waarschijnlijk niet zoveel zin om te laten checken als ik weer een lumbaal moet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan, Crazy!
En het is superfijn om niet meer afhankelijk te zijn voor je injecties. Mijn partner heeft het ook geleerd, ondertussen doe ik het zelf. Ik wilde nl. niet meer naar de huisarts toen hij een week weg moest voor zijn werk, toen ben ik het zelf gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk de uitslag binnen.. b12 waardes zijn net op norm, maar wel hoge B6 wat ook deze klachten zou kunnen geven. Dokter had verder geen advies buiten stoppen met het slikken van B6 (wat vriend niet neemt)
Alle reacties Link kopieren
En is de mma en homocysteïne ook geprikt?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Rupikaur schreef:
08-12-2020 16:24
Eindelijk de uitslag binnen.. b12 waardes zijn net op norm, maar wel hoge B6 wat ook deze klachten zou kunnen geven. Dokter had verder geen advies buiten stoppen met het slikken van B6 (wat vriend niet neemt)
En nu dan?
Toen mijn huisarts geen injecties meer wilde voorschrijven, want waardes waren goed, ben ik via de b12 stichting bij een apotheek in Duitsland terecht gekomen waar ik zelf de b12 kan bestellen, ze sturen het keurig op. Ik injecteer zelf, en doe dit nu op geleide van klachten. Dit gaat al 5 jaar goed.
Alle reacties Link kopieren
Dokter zei letterlijk; zorg maar dat je B6 omlaag gaat.. we gaan nu dus maar voeding en supplementen met B6 vermijden. Vriend voelt zich erg makkelijk afgescheept door de dokter. Morgen een afspraak met een orthomoleculair arts gepland.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
08-12-2020 18:02
En is de mma en homocysteïne ook geprikt?
Ja! Niets geks
Alle reacties Link kopieren
Homocysteine en mma binnen de norm sluit een b12 tekort niet uit.
Mag ik vragen hoe hoog de b12 waarde was? Net op de norm klinkt nl. niet heel goed.
Ik duik vanavond in mijn documentatie, maar mijn info is dat een hoge B6 vaker voorkomt bij b12 tekort.
Ik zou je adviseren om lid te worden van de Facebook groep "b12 de vergeten ziekte". Daar kun je heel veel goede info vinden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Dolfine, we zagen net de uitslag zelf, zijn actieve b12 is 160 pmol >. Dus eigenlijk een prima waarde volgens mij. Al gaan we ervan uit dat dit is omdat hij direct na de klachten begon met suppleren. Vriend is inmiddels lid van de fb groep :)
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je vriend lid is van die groep. 160 is toch wel al aan de lage kant, zeker als hij iets gesuppleerd heeft waar B12 ook in zit.

Het is heel veel info via die groep, maar echt de moeite waard om het goed uit te zoeken. Ik krijg al jaren injecties en heb er de afgelopen tijd toch veel info uitgehaald. ( de arts die b12 constateerde ging met pensioen, de volgende arts wilde me laten stoppen met spuiten, ben intern naar een andere gegaan en die staat er achter, maar niet van harte, heb moeten praten als brugman om mijn injecties te blijven krijgen, de info uit die fb groep was hierbij erg prettig)
Alle reacties Link kopieren
bieslookje schreef:
10-12-2020 08:26
Fijn dat je vriend lid is van die groep. 160 is toch wel al aan de lage kant, zeker als hij iets gesuppleerd heeft waar B12 ook in zit.

Er is verschil tussen serum B12 en holoTC/actief B12.
Vraag desnoods een print op van de uitslagen, dan kun je zelf kijken om welke test het gaat en meestal staan de referentiewaardes er ook bij.

Ik heb zelf ook heel veel informatie uit die groep. Helaas nodig om zelf heel goed op de hoogte te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven