Gezondheid alle pijlers

baarmoederverwijdering

27-07-2009 20:00 569 berichten
Omdat ik al jaren erg veel last heb tijdens menstruatie en dit ook gemiddeld zo'n 2,5 week in de 4 weken ben,wil de gynaecoloog nu mijn baarmoeder verwijderen.

Ik heb natuurlijk een folder met de nodige informatie meegekregen maar hoor liever verhalen van vrouwen die dit ook hebben laten doen.Gynaecoloog weet nog niet of mijn eierstokken kunnen blijven zitten,dit ligt aan de endometriose.Als eierstokken er ook uit moeten zal ik dus tot aan de overgang medicijnen moeten slikken of ik kom gelijk in de overgang.Ik ben 34 jaar.Heb 3 kinderen dus geen kinderwens meer.

Iemand hier die me wat meer kan vertellen??

Liefs Coebergh
Alle reacties Link kopieren
Zo, deze morgen nog eens op controle geweest bij de gyn, alles 'ziet er goed uit'. Effe had ze schrik dat ze mijn baarmoeder niet door mijn bikinisnede zou krijgen, maar ze ziet het toch te lukken (gelukkig maar, anders had ik er nog een snede bij). Ze zei me wel dat ik veel 'vet' op mijn buik had, daar zal ik 6 weken na de operatie oefeningen moeten voor doen. Normaal moet dat 6 weken na de bevalling, maar ik mocht niet uit schrik dat mijn baarmoeder zou kunnen scheuren. En ik moet op mijn lijn letten, maar dat doe ik toch al. Ik word wel pas na de middag geopereerd, ze mag pas vanaf 13u beginnen opereren en de 'lichte gevallen' gaan voor . Zal wel honger en dorst hebben, maar ja, da's het minste he
Das het minste ja

En als je wakker wordt, heb je geen honger.

De 2de dag at ik weer als een bootwerker.
Lol, ik na mijn keizersnede ook, en dat waren ze daar blijkbaar nie echt gewoon, hehe :D
nee na de operatie had ik nog geen honger, zo zie je maar dat iedereen weer anders reageerd.
De dag na de operatie was ik nog ziek van de morfine en echt geen honger.S'avonds begonnen met kopje thee en dus pas de 3e dag wat gegeten.Eigenlijk kon ik de eerste week niet veel eten.misschien omdat mijn buik zo opgezet was.Nu wel weer redelijk normaal.

Fijn Fien dat het toch allemaal kan zoals gepland.

Komt visite aan,laters!!
Ik ben het hele topic aan het herlezen, en lees dat ik ook drains in mijn buik krijg.

Hoe vonden jullie dat? Was het uithalen van de drains pijnlijk? Hoeveel drains had je in je buik?

En hoe gaat het verder met iedereen? Mutske en Coebergh, zijn jullie alweer wat beter ter been?
Oh ja: en pijnbestrijding via een slangetje in je rug, heeft iemand dit ook gehad? Wat zijn je ervaringen (ook met eruit halen enzo).
Ik heb geen draines gehad met de BV. Ik ben nu in Veghel geopereerd en vorige buikoperatie's had ik wel draines in Nijmegen en Eindhoven. Het is een raar gevoel als ze het eruit halen maar niet echt pijnlijk weet ik nog wel.

En ik heb alleen morfinepomp gehad voor de pijn geen slangetje in mijn rug

Hier gaat het iets beter, ik ga al meer weg maar als ik teveel doe heb ik veel last van mijn buikwond en ben nog steeds erg moe als ik wat gedaan heb.

Ik kan mij nog niet voortstellen dat ik over 2 weken alweer kan gaan werken. Mijn wond trekt teveel als ik zit.

Ik ga effe relaxen doeiiiiiiiiii
Ik heb alleen na de operatie een catheter gehad,die mocht er de volgende dag weer uit.Deed niet zeer,gewoon even diep zuchten en dan is ie er al uit.Drains heb ik niet gehad,is volgens mij ook niet gebruikelijk.Morfine kreeg ik via infuus.Waarom zou dat bij jou via slangetje in de rug gebeuren?Omdat ik ziek werd van de morfine hebben ze 2e dag andere pijnstiller in infuus gespoten.

Ik voel me goed!Ben nog steeds wel sneller moe dan voorheen maar gaat eigenlijk iedere dag wat beter.Vandaag zelfs met de kinderen even in het bos gewandeld.Wond geneest mooi,is echt 10 keer mooier dan van keizersnee.Heb nog wel wat last van mijn darmen,is niet wat het geweest was zeg maar..:)maar dit moet wel gewoon goed komen.Als ik teveel gedaan heb heb ik nog wel pijn dus dat is een goede waarschuwing om te stoppen.Al met al,bedacht ik me vandaag,valt het me toch mee!
Dat is mooi om te horen Coebergh,dat het je uiteindelijk toch meevalt!

Ik heb geen idee waarom ik pijnbestrijding via een slangetje in de rug krijg. Er staat wel in de folder dat dit in mijn ziekenhuis gebruikelijk is bij buikoperaties.

Het is dus afwachten of ik wel of geen drains krijg, als ik jullie verhalen zo lees. Het zal vast ook afhangen van hoe de operatie verloopt, en of er veel wondvocht is e.d.

Ik heb komende vrijdag mijn operatie, en ik merk dat ik er nu ook wel aan toe ben. Ik begin meer pijn te krijgen, en mijn buik gaat me steeds meer in de weg zitten. Ook krijg ik meer last van mijn maag en darmen (die in de knel zitten door de grootte van de vleesbomen). Ik heb ook het idee dat de vleesbomen groeien.

En ik ben gewoon ook zat van het wachten. En moe van al die voorbereidingen treffen voor de operatie en vooral voor de verhuizing. Dus van mij mag het zo snel mogelijk vrijdag zijn!

Ik neem trouwens ook internet in het ziekenhuis, dus als ik er toe in staat ben, houd ik jullie vanuit mijn ziekenhuisbed op de hoogte!
Ik heb ook geen drains gehad. Ik had een morfinepompje, maar die heb ik er op dag 2 al af laten halen want ik moet erg overgeven van morfine.

Toen kreeg ik een combi diclofenac en paracatamol.

Ook heb ik op dag 2 het catheter er al af laten halen. Ik wilde zo snel mogelijk opstaan en even op een stoel zitten en dat is goed gelukt en hoe sneller je in beweging komt (al is dat afzien ) hoe sneller het herstel.
Ik had zo'n slangetje in mijn rug. Van het uithalen voel je echt niks. De pleister verwijderen is meer werk, want dat is zo'n venstergeval ter grootte van een A4-tje ongeveer en dus heeeeeel veeeel randjes. Maar de kordate anaesthesiste had 'm er in een paar seconde af. Gewoon rats, rats. Dat slangetje is ook maar een milimeter dik of zo, maar het spul wat er doorheen gaat werkte bij mij fantastisch. Ik heb nauwelijks echte pijn ervaren. Vrijdagmiddag geopereerd met een LAVH (=vaginaal en dat scheelt een enorme berg) en zondagmorgen van alle toeters en bellen bevrijd en zondagmiddag op de bank thuis.
Ik moet een buikoperatie Tjuny, dus ik zal helaas niet na 2 dagen alweer thuis zijn. Ik moet rekenen op maximaal 7 dagen ziekenhuis, volgens de verpleegkundige.

Mijn catheter zal er pas uit mogen als het slangetje in mijn rug er ook uit gaat. Door de pijnstilling via dit slangetje, zal ik minder controle over mijn blaas hebben, dus vandaar dat het catheter erin moet blijven tot ze stoppen met de pijnstilling via de rug. Waarschijnlijk zal ik het 2 of 3 dagen in moeten houden.

En dat losscheuren van die enorme pleister....brrrrr.....daar heb ik toch altijd zo'n hekel aan! Maar goed, dat is natuurlijk niets vergeleken bij de wat me verder nog allemaal te wachten staat....
De catheter ging er om zondagsmorgens10 uur uit nadat om 's morgens zes uur de pijnstillingspomp uit en op was. Een uurtje later kon ik, welliswaar met nog wat voddige benen, weer zelf plassen. Toen stond ook het sein op groen voor het infuus. Pas tegen twaalven kom de anaesthesiste even langs ter controle en verwijderde mijn laatste slang.

Dat vensterpleistergeval is heel erg dun gaat er niet al moeilijk vanaf hoor. Je rug een beetje bollen, maar je wil toch niks anders ivm je buik, en hij is er zo vanaf. duurt alleen even vanwege de grote hoeveelheid plakrand, maar verder echt niks om je zorgen over te maken.

Catheter is zoals eerder opgemerkt ook alleen een keer diep zuchten en weg is ie. dat voel je wel gebeuren, maar doet echt geen pijn.

Mij overkwam dit alles , achteraf gelukkig, allemaal accuut en ik had dus zeer weinig tijd om me er van te voren druk over te maken. Ik kan me voorstellen dat dat motortje boven af en toe op hol slaat en je meer zogen maakt dan nodig.

Veel sterkte. laat alles maar over je heen komen en geniet van de vrijheid die je na je herstel zult ervaren: geen pijnstillers, tampons, maandverbanden, schone (onder)broeken meer in veel te grote tassen. Een klein tasje met je portemonnee en wat ander grut en verder geen zorgen meer.
Ja, het motortje in mijn hoofd slaat inderdaad op hol af en toe. Al is het wel zo, hoe dichterbij de operatie komt, hoe minder die op hol slaat.

Al met al valt het allemaal wel mee met slangetjes en pleisters, als ik het zo lees.

Over je laatste opmerkingen: ik kreeg ook van mijn familie de vraag: "als je dan straks niet meer ongesteld bent, loop je dan nooit meer met van die grote tassen?"

Dat zal inderdaad een verademing zijn, niet al die tampons, maandverband, e.d. meer meezeulen!

Ik kan trouwens wel een uitverkoop houden in maandverband en tampons. Ik had altijd zoveel op voorraad, omdat ik altijd bang was niet genoeg te hebben. Het is bijna lachwekkend, zoveel als het is. Ik ga mijn vriendinnen maar vragen of ze wat ervan willen hebben.
Ik heb samen met mijn melige puberzoon van vijftien(hij wilde er eigenlijk een kerstboom mee gaan versieren) de laatste tampons, van groot tot klein in een emmertje gedaan met een feestelijke strik erom en geschonken aan mijn schone dochter (ik heb drie zoons). Zij nam ze aan met een dikke glimlach, want dat scheelde toch weer een paar tientjes op haar studentenbudget. De voorraad was niet meer zo groot, maar dat kwam meer door de barbaarse vloeipartijen van die laatste week.

Zo af en toe kom ik nog een verdwaalde tampon tegen in een jasje of tas, die ik een poosje niet gedragen heb. Met een vette glimach verdwijnen die in de kliko. Wat een opluchting!!!!

Dat lijkt mij dan wel een leuke kerstboom voor mij dit jaar, versierd met tampons....
Vanmiddag geschrokken,kwam een hoop zooi en viezigheid uit.Dit schijnt wel normaal te zijn maar had er tot nu toe geen last van.Ik had al mijn maanverband en tampons al weggedaan en stond dus met een kaauutee gevoel bij de kassa.

Vriend moest vandaag weer gaan werken en kinderen hebben vakantie dus ben vandaag goed op de proef gesteld!Sinds gister ook koorts,oudste en ukkie hebben griep,dus voel me niet goed.Toch weer meer pijn dus ik doe weer een stapje terug.
Wat jammer dat het nu weer wat minder gaat!

Heb je de gewone griep, of denk je dat je koorts iets te maken heeft met je wond / de operatie?

Een beetje een domme vraag misschien, maar ik zat hier ineens over na te denken.

Je ligt toch compleet naakt op de operatietafel?

Het lijkt me ineens zo raar om je helemaal uit te moeten kleden, en naakt op dat bed te moeten gaan liggen. Het lijkt me dat ik me dan erg kwetsbaar voel.

Tja, over dit soort dingen ga ik ineens nadenken....
Haha Verana,je krijgt een operatiejasje aan,waarvan de achterkant open is maar de voorkant dus bedekt.Op de voorbereidingsruimte werd ik op een okbed gelegd maar wel met dekens over me heen,ik hoefde dus op o.k zelf niet meer op een ander bed te gaan liggen.Toen ze de dekens van me af haalden was ik al onder zeil.

Kan je de zenuwen een beetje de baas?Wie was nu ook vrijdag aan de beurt,was dat Fien?Ik steek iig de kaarsjes aan voor jullie!!

Ik denk dat ik gewoon griep heb,nog steeds koorts en algehele maleise..
Yep, that's me. Ik kijk er steeds meer en meer naar uit. Ben die buik méééééééééééééér dan beu. Stom hé hehe. Naja beter zo dan omgekeerd. Herstel zal wel meevallen denk ik, was na keizersnede ook vlug hersteld en gyn zei dat dat ongeveer hetzelfde is qua herstellen, iets meer pijn omdat er meer genaaid wordt, maar da's alles. Krijg trouwens een pijnpomp, dat scheelt ook weer. Of ik die ook ga gebruiken, zie ik wel. Heb de vorige keer ook geen extra pijnstillers ingenomen. Ik denk dat het herstel toch vlugger gaat, als je vlugger uit je bed komt. Dat was met mijn keizersnede ook zo en heb dat toch al veel gehoord dat vlug terug uit bed geen slecht idee is (niet overdrijven natuurlijk) .

Verana, hoe gaat het met jou?
Jammer dat je je minder lekker voelt Coeberghmetijs.
Lieve Fien,verkijk je niet op het herstel.Ik heb 2 jaar geleden ook een keizersnee gehad maar dit is toch echt wat anders.

Ik werd ziek van de morfinepomp,hoop dat dat bij jou niet zo is!!Duim voor je!

Heb je alles geregeld voor thuis enz?Laat je maar goed verwennen!

Wond doet zeer,van binnen en buiten.Verder heb ik gewoon de griep te pakken.En hoesten doet zeer!!Buik word wel minder dik maar kan nog geen gewone kleren aan.Hopelijk voel ik me volgende week iets beter zodat ik even wat nieuws voor mezelf kan kopen.Heb het nu wel gehad met joggingbroeken:)
Ik heb 6 maanden joggingbroeken gedragen, dus 2 maandjes extra vind ik niet zo erg . Ik ken mezelf, zal zolang ik me niet zo lekker voel, toch niet buiten komen. Mijn ene tante was op 3 weken zo goed als hersteld, mijn andere tante en nicht dan weer niet. Ik ben wel iemand die vlug herstelt, maar bij wie een wonde dan weer niet snel heelt, snap je? Ik zal vlug terug rondlopen, maar (zoals nu) 5 maanden na mijn keizersnede voel ik mijn wonde toch nog wel, moet ik wel nog opletten wat ik doe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven