Gezondheid alle pijlers

beenmergpunctie

01-04-2016 21:43 32 berichten
Komende week moet ik een beenmergpunctie ondergaan en volgens de hematoloog was dat beter te doen met een roesje. Nou is het wat lastig, omdat ik dan niet alleen naar huis mag rijden. Zonder roesje (ik neem aan Dormicum? mag dat wel, maar arts reageerde wat verbaasd. Ik ga er vanuit dat het pijnlijk is, maar dat het ook wel te doen is. Heeft er iemand ervaring hiermee?
Hoi,

Ik heb 5 jaar geleden een beenmergpunctie gehad. Ik heb geen roesje gekregen (werd ook helemaal niet besproken?).

Wel werd de plek verdoofd, helaas kunnen ze niet verder verdoven dan je botvlies.. Dus ja, ik vond het erg pijnlijk en ik ben écht geen pieperd. De dagen daarna voelde het onwijs beurs, alsof ik een flinke trap onder m'n kont had gekregen.
Volgens mij verschilt dat per persoon en is het ook sterk afhankelijk van de plek (lichaamsdeel) waar de punctie wordt uitgevoerd.

Kan er niemand met je mee? Ik zou het risico niet nemen.
Alle reacties Link kopieren
Niet zelf gehad wel vaker gezien maar vindt het er zeer pijnlijk uit zien. Lijkt me verre van prettig zonder roesje. Kan je niet met een taxi naar huis als je niet opgehaald kan worden?
Ik heb jaren geleden een roesje gehad en na 2 uur kon ik alles weer en had ik nergens last van.

Je kan inderdaad niet meteen na behandeling weg.

ga je dit alleen doen? Niemand die met je meegaat en je dus naar huis kan rijden?

Lijkt mij echt een pijnlijke behandeling... Vandaar
Van de andere kant ervaring mee en ik zou absoluut gaan voor een roesje.

Er is vast wel iemand die kan carpoolen, lijkt me? En anders een taxi nemen?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ik heb leukemie en regelmatig puncties gehad. Nooit geen roesje. Ik vind het pijnlijk, maar wel te doen. En inderdaad een beurs gevoel erna. In ieder geval veel succes!
Een taxi of iemand laten rijden is niet echt handig, aangezien mijn vriend momenteel in het buitenland zit en alle bekenden moeten werken. Als het echt moet, dan kan er wel iemand vrij nemen, maar liever niet natuurlijk als het nodig is. Taxi wordt een dure grap, want het ziekenhuis is bijna 90 km ver.
90 km autorijden na een beenmergpunctie zonder roesje lijkt me echt niet lekker..
Ik heb het een paar keer gezien en ik zou een roesje doen.
quote:maritte schreef op 01 april 2016 @ 22:19:

Een taxi of iemand laten rijden is niet echt handig, aangezien mijn vriend momenteel in het buitenland zit en alle bekenden moeten werken. Als het echt moet, dan kan er wel iemand vrij nemen, maar liever niet natuurlijk als het nodig is. Taxi wordt een dure grap, want het ziekenhuis is bijna 90 km ver.En het OV? Met een goede treinverbinding zou je dat ook kunnen overwegen (en dan op de terugweg 1e klas).
De reden dat ik het vraag is dat hier in het buitenland naar mijn idee nogal vaak bij allerlei onderzoeken naar de dormicum wordt gegrepen. Een aantal van die onderzoeken bleek zonder roes weliswaar onaangenaam, maar wel prima te doen. Beenmergpunctie krijg ik voor het eerst, dus daar geen ervaring mee. De enige keer dat ik dormicum heb gekregen was ik de rest van de dag een zombie en het duurde ook heel lang voordat ik wakker werd hoorde ik achteraf. Vandaar ook een beetje mijn angst voor dormicum.
OV en taxi worden mogelijk vergoed als je aanvullend verzekerd bent. Kijk dat even na in je polis en neem anders contact op met je zorgverzekeraar, die kunnen daar meer over uitleggen. Maar sowieso, als je roesje hebt gehad is rijden niet aan te raden, punctie zelf geen ervaring mee.
quote:Honeymoonquiz schreef op 01 april 2016 @ 22:34:

[...]

En het OV? Met een goede treinverbinding zou je dat ook kunnen overwegen (en dan op de terugweg 1e klas).Trein- en busverbinding zijn helaas niet zo goed, dan ben ik twee keer zo lang onderweg. Ik ga er dit weekeinde nog eens over nadenken.
Ik ben er beide keren bijgeweest toen mijn man en beenmergpunctie kreeg zonder roesje. Door omstandigheden kon hij geen roesje krijgen. Bij hem was het extreem pijnlijk. Hij is heel wat pijn gewend maar dit was echt niet leuk.

Je kan beter een tijdje in het ziekenhuis blijven tot het roesje is uitgewerkt dan zonder roesje prikken.

Mijn man is overigens zelf naar huis gereden na de punctie. Toen de punctie eenmaal achter de rug was ging het weer goed met hem.
Een beenmergpunctie is pijnlijk, ik heb het een keer gehad wel met verdoving maar dan nog doet het pijn.

Ik zou voor het roesje gaan,
Maar hoe denk je 90 km te gaan rijden als je geen roesje neemt en de ingreep blijkt toch wel erg pijnlijk? Nogmaals: dat risico zou ik gewoon niet nemen.
Mijn vader heeft dit al heel vaak gehad. Heeft een hele hoge pijngrens, maar vindt dit toch ook heel erg pijnlijk. Ik zou zeker voor een roesje gaan!
quote:maritte schreef op 01 april 2016 @ 22:39:

[...]

Trein- en busverbinding zijn helaas niet zo goed, dan ben ik twee keer zo lang onderweg. Ik ga er dit weekeinde nog eens over nadenken.Dan neem je een taxi. Ik lees dat je in het buitenland woont, maar ben je in Nederland verzekerd? Lees mijn vorige berichtje nog even.
Nee, ik ben ook in buitenland verzekerd, maar ik ga zeker even mijn polis nakijken naar aanleiding van jouw tip.
Nee, helaas niet voor ambulante behandelingen.
Zelf zit ik nu in een traject voor een stamcel transplantatie en heb nu meerdere keren beenmergpuncties en botbiopt gehad. Er is nog nooit over een roesje gesproken, maar doordat het een relatief korte ingreep is vind ik het wel te doen.

Punctie in borstbeen was bij mij minder pijnlijk dan in m'n heupbeen. Bij de punctie doet het verdoven pijn en daarna het opzuigen van het beenmerg. Dit duurt beide echter maar kort.

Het nemen van een botbiopt uit het heupbeen vind ik veel vervelender en pijnlijker. Komt ook doordat m'n botten nog erg hard zijn, omdat ik nog jong ben. Ik wordt nu telkens in heupbeen geprikt, omdat in borstbeen geen biopt gedaan kan worden.

De laatste keer was een paar weken geleden en toen deed het veel minder pijn dan de keer ervoor. Ook naderhand had ik er veel minder last van. Maar de keer ervoor enorm pijn en ook naderhand nog erg lang zeer pijnlijke plek gehad.

Kortom is niet te voorspellen hoe het zal gaan, hoeveel pijn je hebt en hoeveel last je naderhand hebt. Zelf zou ik niet voor een roesje gaan, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Veel sterkte!
Toughcookie, bedankt ook voor je reactie. Bij hoeft er gelukkig geen biopt te worden genomen, maar ik merk dat ik het prettig vind om reacties te lezen van mensen, die het wel te doen vinden. Vannacht nog eens over nagedacht (het doet toch meer met me dan ik dacht), maar besloten dat ik het idee van een roesje toch wat enger vind, dan de punctie zelf. Ik ga het dus maar gewoon doen.

Een beenmergtransplantatie, dat klinkt wel heel erg heftig. Ik merk dat ik stiekem toch wel een beetje bang ben voor de uitslag bij mezelf (en dat duurt minimaal een week, dus ik hoop dat ik het volgende week een beetje van me af kan zetten).
Maritte, helaas herken ik je gevoel heel goed. Mij houd het ook nog elke keer bezig, dus helemaal niet gek dat je dat hebt. Een beenmergpunctie is eigenlijk zo gedaan, maar best wel ingrijpend. Bedoel niet dat het een heftige operatie is, maar ook niet gewoon even iets zoals bloedprikken.

De echt heftige pijn tijdens de punctie is echt maar kort. Ik weet dat er bij mij nog vele zullen volgen en heb zoiets van 'als dit het is dan kan ik dat wel aan'. Wel kun je van tevoren 2 paracetamol innemen, dat helpt toch iets.

Ik vond de onzekerheid erger dan de diagnose, klinkt gek maar nu weet ik waar ik aan toe ben. Nou ja, tot op zekere hoogte dan. Ik hoop dat je een goede uitslag krijgt! Zijn de artsen echt gericht op zoek naar een ziekte vh beenmerg?

Probeer de komende dagen zoveel mogelijk bezig te zijn met dingen die je leuk vind en je afleiden. Ook zou ik iemand vragen die met je mee kan en kan rijden voor je. Naderhand kun je toch niet helemaal lekker zitten zeg maar. Tenminste als de punctie in je heup is ....
Toughcookie, nogmaals bedankt voor je reactie. Die onzekerheid is inderdaad killing en ik ben ook meer zsnuwachtig voor de uitslag over een week, dan over het onderzoek zelf.

Ze gaan inderdaad kijken of de afwijkende bloedwaarden, die ik al een aantal jaar heb, ontstaan door een afwijking in het beenmerg. Ik ben een jaar jaar geleden best wel heel ziek geweest met veel ziekenhuisopnames, dus ik zit helemaal niet te wachten op een nieuw medisch traject. Maar ja, kop in het zand steken heeft ook geen zin.

Ik zal hier laten weten hoe het onderzoek gegaan is en ik wens Toughcookie en ook de andere poster met leukemie heel veel sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven