Gezondheid alle pijlers

Behandeling fysio

11-01-2018 13:55 22 berichten
Hoihoi,

Sinds kort ben ik lid bij de fysio, ik heb namelijk lage rugklachten sinds een paar maanden. Dit vind ik erg vervelend en ik wil graag dat het beter word. Zodat dit mij niet meer belemmert met veel dingen.

Mijn fysio zit in mijn sportschool en mijn fysio zegt dat hij niet alle behandelingen die ik heb op wil maken en dat het het beste is om zelf met wat oefeningen in de zaal aan mijn rug te werken. Hij zij dat mijn rug instabiel is en ook een slechte kracht en uithoudingsvermogen.

Dat alleen maar mijn rug masseren mijn rug klachten mijn rugklachten niet oplost, maar alleen tijdelijk de klachten kan verminderen.

Ik snap zijn punt, maar ik zou en graag mijn rug willen trainen maar ook graag gemasseerd willen worden. Na wat aandringen heeft hij met mij wel een afspraak ingepland, om mijn rug te masseren.

Ik heb er zo mijn gemengde gevoelens over, want mijn beeld was. Dat ik en mijn rug moest trainen, maar ook dat de fysio mijn rug kraakt/masseert.

Wat is nu nou precies een goede fysio behandeling?
Alle reacties Link kopieren
Als je gemasseerd wil worden, waarom boek je dan niet gewoon een afspraak bij een masseur?
Een goede behandeling verschilt, afhankelijk van de klachten. Het kan zomaar zijn dat het versterken van de spieren beter werkt dan masseren. Houding kan ook een aandachtspunt zijn. "Kraken" doet de fysio niet, daarvoor ga je naar een manueel therapeut.
Masseren is alleen pijnverlichtend, door oefeningen maak je je rug en buikspieren sterker.
Dat kun je toch echt het beste bespreken met je eigen fysio. Die heeft naar jouw rug gekeken.

Kan me voorstellen dat je maar een x aantal behandelingen vergoed krijgt en dat je niet van plan bent om op eigen kosten meer behandelingen te nemen?
Jouw fysio kijkt wat het meest effectief is, blijkbaar is spiertraining dat op de lange termijn.
Pluisi schreef:
11-01-2018 14:01
Masseren is alleen pijnverlichtend, door oefeningen maak je je rug en buikspieren sterker.
+1.
Thuis iedere dag wat oefeningen doen om het los of sterker te maken, en ook naar de sportschool blijven gaan. Wat vindt hij van je houding?
Ik loop ook bij de fysio voor rugproblemen.
Ook ik heb een hele rits aan oefeningen gekregen. Lijkt mij juist alleen maar goed. Zeker voor in de toekomst....ik was nl niet van plan mijn hele leven wekelijks naar de fysio te gaan ;-)

De fysio behandelt (masseert ) mijn rug overigens wel.
Zonder te weten wat de precieze diagnose is, klinkt het advies van jouw fysio heel logisch. Menig (en nee, lang niet allemaal) fysio zou je gewoon net zo lang masseren tot je aan het einde van je behandeling kan gaan bijbetalen...

Zonder dat jij oefeningen doet, zal alles wat hij doet niet het uiteindelijk gewenste effect hebben, namelijk die pijnvrije rug.

Kijkt de fysio wel mee tijdens de oefeningen? Zodat hij je houding kan corrigeren?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
waarom denk jij het beter te weten, dan de fysio die er voor doorgeleerd heeft??
OpenHaardVuur schreef:
11-01-2018 14:13
Kijkt de fysio wel mee tijdens de oefeningen? Zodat hij je houding kan corrigeren?
Is echt een voordeel dat jouw fysio in de sportschool zit! Veel verschillende fitnessapparaten die je kunnen helpen om je klachten te verminderen, je algehele conditie verbeteren en alle ruimte om je core-oefeningen met of zonder mat uit te voeren. Met je fysio in de buurt die jou in de gaten kan houden. Handig!
Als ik je verhaal zo lees denk ik aan iets van cesartherapie of fysiofitness. Wat betreft een massage of rugkraken eens met wat hierboven al genoemd is. Bespreek het met je fysiotherapeut, geef aan dat jij andere verwachtingen hebt. Vraag wat voor mogelijkheden er nog meer zijn. Als hij dit jou niet kan adviseren en of geven dan misschien kijken naar een andere fysiotherapeut. Laat je niet tegenhouden dat de (basis) verzekering maar een x aantal keren vergoed.
Zelf ook erg veel rugklachten en tuurlijk is masseren fijn maar uiteindelijk is het de training die wonderen doet. Vooral het trainen van de buikspieren deed voor mij heel goed. Het was even doorzetten en soms zelfs pijnlijker dan ervoor maar nadat mijn spieren sterker werden ging het ook steeds beter met mijn rug.
Mijn fysio heeft me 2 of 3x behandeld en daarna een goed trainingschema opgezet. Om na een half jaar te kijken wat de vooruitgang was.
En als ik dan een keer gemasseerd wilde worden ging ik gewoon naar een masseur. Had ik meer aan dan het half uurtje bij de fysio.
Jouw fysiotherapeut kan niet zomaar, omdat het gewenst is, gaan masseren. Alleen als dat echt effectief is. Het werkt niet als met een "tienrittenkaart" die je op kan maken. Vaak hebben fysio's te maken met zogenaamde behandelindexen. Dat betekent dat zij een diagnose stellen en dit doorgeven aan de verzekeraar. Stel dat je spit hebt, ik noem maar wat, dan hanteren veel verzekeraars (niet allemaal, maar wel veel), daar een gemiddeld aantal behandelingen voor (index). Bijvoorbeeld gemiddeld 5 behandelingen om effectief spit te behandelen.

Als de fysio er daar 12 van maakt, omdat jij na 5 behandelingen eigenlijk uit behandeld bent maar graag nog 7x gemasseerd wil worden, dan loopt de fysio het risico dat hij hiervoor door de verzekeraar niet uitbetaald krijgt. Hoeveel behandelingen jij via je verzekeraar vergoed krijgt, staat dus los van het aantal behandelingen dat gemiddeld bij een bepaalde aandoening nodig is en dus het aantal behandelingen dat de fysio kan declareren.

De fysio is dus ook gebonden aan de regels van de verzekeraar.

Kortom, een fysio zal niet graag en snel meewerken aan het "opmaken" van behandelingen in de vorm van massages als het eigenlijk geen doel meer dient en als hij daarmee het risico loopt dat de verzekeraar zegt: "U heeft al 5x voor spit gedeclareerd, die laatste 7 behandelingen gaan we niet meer betalen." Dan snijdt hij zichzelf natuurlijk in de vingers.
Tip bij het afsluiten van een volgende aanvullende zorgverzekering: Kies een verzekeraar die bij fysiotherapie geen behandelindex hanteert.
Bedankt voor de adviezen, ik ben er wijzer uit geworden!
Bloemkoolroosje schreef:
11-01-2018 14:40
Tip bij het afsluiten van een volgende aanvullende zorgverzekering: Kies een verzekeraar die bij fysiotherapie geen behandelindex hanteert.
Waar kun je dat vinden dan?? Zit mijn eigen polis nog eens door te lezen , maar daar staat het echt niet in.
Als paramedicus ben ik daar wel nieuwsgierig naar hoe jij dat gevonden hebt?
Google maar op behandelindex fysiotherapie Jempo.
Staat volgens mij niet in altijd in alle polissen vermeld. Durf ik niet zeker te stellen, maar verzekeraars staan ook niet heel erg bekend om hun transparante communicatie dus als je het niet kunt vinden verbaast dat me niet. :D
Wellicht ook te googlen? Of anders bellen met betreffende verzekeraar en vragen.
Ik denk dat je een heel verstandige fysio hebt. Oefenen en trainen zijn essentieel in het behandelen van rugklachten.

Wanneer je gemasseerd wil worden dan ga je toch gewoon naar een sportmasseur?

Massage heeft wetenschappelijk gezien weinig nut in het oplossen van lage rugklachten. Het is lekker, ja dat ben ik met je eens.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bij Tros Radar was hier afgelopen zomer nog een item over:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... der-water/

'Zorgverzekeraars werken met een zogenaamde behandelindex. Dat is een systeem voor onder meer logopedisten, ergotherapeuten en fysiotherapeuten waarin te zien is hoeveel behandelingen zij uitvoeren ten opzichte van collega's. Zorgverzekeraars gebruiken de index om te zien of praktijken doelmatig en efficiënt werken. De behandelindex verschilt per verzekeraar. Het gemiddelde cijfer op de behandelindex is 100. Als dat cijfer hoger is voert een therapeut meer behandelingen uit dan collega's. De zorgverzekeraar vindt dat de therapeut dan te uitgebreid patiënten behandelt en betaalt hem dan minder.'
Nou ja! Toch maar een minder uitgebreide verzekering nemen de volgende keer; dat zal ze leren! ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Die uitzending heb ik ook weleens gezien ja. Toch wel treurig als je je patiënt wat uitgebreider wil behandelen dat je dan voor de kat z'n staart werkt..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Jempo schreef:
11-01-2018 14:51
Waar kun je dat vinden dan?? Zit mijn eigen polis nog eens door te lezen , maar daar staat het echt niet in.
Als paramedicus ben ik daar wel nieuwsgierig naar hoe jij dat gevonden hebt?
Zie onderstaande link:
https://www.defysiotherapeut.com/goed-v ... polis-2018

Naar mijn weten zijn dat de enige zorgverzekeringen die geen behandel index hanteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven