Gezondheid alle pijlers

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker met poll

19-10-2021 12:42 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2402226-advies-s ... halskanker
Ik las dit bericht en ben verbaasd dat maar 50% van de vrouwen aan de oproep gehoor geeft. Nooit geweten dat het percentage zo laag ligt.
Waarom zou je niet mee doen? Ja misschien is het onderzoek even vervelend, maar het hoeft maar eens in de vijf jaar. Kom op zeg. Bang voor de uitslag? Je kopt in het zandsteken lost het niet op.

Doe jij iedere 5 jaar mee aan dit bevolkingsonderzoek?

Totaal aantal stemmen: 341

Ja natuurljk (78%)
Nee geen zin in (9%)
Soms wel, soms niet (6%)
Iets anders (8%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Altea schreef:
20-10-2021 16:03
Het uitstrijkje laat ik trouwens altijd bij de huisarts doen. Dan is er meer kans dat het goed gedaan wordt, dan wanneer ik het zelf doe, denk ik.

Ik snap dat wel, dan weet je het zeker.
Ik geloof dat een zelftest niet door de keuring was gekomen als het niet goed uitgevoerd kon worden door de gemiddelde Nederlander.
Al zal in die overtuiging ook meespelen dat ik niet heel blij word van een eendenbek in m'n lijf :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
te persoonlijk
Alle reacties Link kopieren
Aan de laatste oproep heb ik geen gehoor meer gegeven. Hierna word ik niet meer opgeroepen. De een na laatste keer ben ik zowat flauwgevallen door die eendebek.
De uitslagen waren altijd goed en sexueel actief ben ik alleen met vaste partner en dan nog maar nauwelijks de laatste jaren dus ik vind het prima!
Zorgwekkend vind ik wel dat zoveel jonge en sexueel actieve vrouwen niet deelnemen.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
polydox schreef:
20-10-2021 15:42
Nee niet meer, ik ben in het begin wel gegaan maar het is altijd een drama. Ze kunnen vrijwel nooit de mond vinden en gaan dan lopen zoeken en zoeken. Meestal zonder resultaat en dan heb ik er dagen buikpijn van. Of ze doen op hoop van zegen dan maar een gooi, wat dan achteraf niet gelukt is. In al die jaren is het maar een keer gelukt,
Oh ja, bij mij kunnen ze de mond ook nooit vinden. Inderdaad een hoop gegraaf. Schijnt dat ik een vreemd gekantelde baarmoeder heb ofzo. Maar gelukkig is het bij mij geen allesoverheersende pijn.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
19-10-2021 12:49
In andere landen is het jaarlijks vanaf je 18e.
Precies, en daarnaast een soort 'APK' keuring van down under. Zouden ze hier ook moeten doen... zou veel leed voorkomen...
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
cleo schreef:
20-10-2021 16:20
Oh ja, bij mij kunnen ze de mond ook nooit vinden. Inderdaad een hoop gegraaf. Schijnt dat ik een vreemd gekantelde baarmoeder heb ofzo. Maar gelukkig is het bij mij geen allesoverheersende pijn.
De laatste keer waren ze een half uur bezig, eerst assistente, toen andere assistente, toen huisarts en toen maar op goed geluk wat geprobeerd. Bleek niks op te leveren. Toen was ik er wel klaar mee. Ik behoor op geen enkele manier tot een risicogroep gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Laatst heb ik een thuistest gedaan.

Hebben jullie dat wel eens overwogen of gedaan?

Het viel mij zo erg mee. Bij de arts was hij na onderzoek niet te beoordelen. Ook deed het bij de baarmoedermond erg pijn bij mij.

Dus toch maar eerst een zelftest geprobeerd.

Durfde het nu wel aan. Zelftest corona is ingewikkelder.

Ik voelde niks. Ik had de test binnen 1,5 week thuis. En de uitslag binnen 10 dagen na opsturen.

Via digid kun je hem gratis aanvragen.

De test is hetzelfde als bij de dokter.

Ze testen nu toch eerst alleen maar op hpv. Ook via de huisarts..

Maar 1 op de 10 moet na een zelftest toch nog naar de huisarts.

Ik begrijp niet dat elke vrouw de test gewoon niet standaard thuis krijgt..
Alle reacties Link kopieren
Altea schreef:
20-10-2021 16:03
Het uitstrijkje laat ik trouwens altijd bij de huisarts doen. Dan is er meer kans dat het goed gedaan wordt, dan wanneer ik het zelf doe, denk ik.
Bij de huisarts was het fout gegaan. Bij de zelftest in 1x goed.

Ze hebben dat wel goed onderzocht, dat de zelftest net zo betrouwbaar is.

Wel vind ik het zelf best prettig dat de arts alles daar even heeft gezien. Toch fijn te weten dat het er gezond uit ziet. En geen andere rare dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik durfde trouwens niet bij de assistente. Dit heeft niks met hun te maken. Maar met mij.

Ik heb autisme en een vertrouwensband is voor mij belangrijk. En iemand die weet dat ik soms een paar minuten langer nodig heb.

Een onbekende assistente is te lastig voor mij.

Gelukkig komt dit vaker voor zei de arts. En mag ik het bij de huisarts doen. Die ik ken. Heb ook eerst een voorgesprek gehad.

Zo van huppa ga maar liggen, gaat iets te snel bij mij. Gelukkig heb ik een huisarts die bekend is met autisme.

Tip. Dus voor mensen die het spannend vinden bij een persoon die ze niet kennen. Vraag een voorgesprek met je huisarts. Sommige mensen hebben gewoon ietsje langer nodig. Door een aandoening of trauma.
Alle reacties Link kopieren
puknijmegen schreef:
19-10-2021 15:48
Ik heb aanstaande donderdag een afspraak bij de huisarts.
Was toch “bang” dat ik het met een zelftest niet helemaal goed zou doen ofzo. Vind het een fijner idee om naar de huisarts te gaan.

Zeker omdat er in de folder stond dat, als je hpv negatief bent, pas over 10 jaar de volgende oproep krijgt (ik ben 40).
Dat is ook precies de reden dat ik bij de huisarts ben geweest; ik ben bang dat ik het niet goed zou doen als ik het zelf moet doen, dat je dan jezelf lek prikt of op de verkeerde plek zit ofzo :roll:

En het klopt dus dat je na je 40e pas weer tien jaar later hoeft? Dat wist ik niet meer zeker...

En ik las over iemand die nog net binnen de leeftijd viel maar dat maakt niet uit; ik heb het vanwege Corona uiteindelijk pas 1,5 jaar later laten doen maar dat was geen enkel probleem!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Toen ik 30 en 35 was uitstrijkje laten maken, dit keer via een zelftest, omdat er de vorige 2 keer niets aan de hand was.

Gisteren een brief gekregen dat ze HPV gevonden hebben, dus mag ik volgende week alsnog naar de huisarts. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag bij de huisarts geweest. Ze zei erbij dat ze de baarmoedermond niet gezien had.
Toen dacht ik wel dat ik het net zo goed zelf had kunnen doen.
Het maakte blijkbaar voor dit uitstrijkje niet uit want het is alleen maar om te naar hpv positief of negatief.

Hoe lang duurde het bij jullie totdat je de uitslag kreeg? Ik
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel vreemd dat in NL een assistente het mag doen ipv een arts. Je passiebloem is wel ff wat anders dan een oor zeg maar. Kan vreselijk pijnlijk zijn en ongemakkelijk is het sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meteen gegaan toen ik 30 werd. Heb een gekantelde baarmoeder en spiraaltje laten zetten was drama, maar hier voelde ik niets van. Dus het kan ook meevallen!

Ik vind het ook raar dat ze de hpv vaccinatie alleen aan tieners aanbieden. Ik was toen al te oud maar zou hem best nog willen hebben, het is alleen erg prijzig en ik zie er tegenop om dan mezelf te moeten rechtvaardigen dat ik hem wil (terwijl ik er zelf voor zou betalen nota bene). In de VS wordt het volgens mij tot 45 aangeboden en dat is ook best logisch, want al hebben de meeste mensen al hpv gehad op die leeftijd dan heb je nog steeds kans dat je nog niet besmet bent geweest met een van de varianten met groot risico op kanker.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
21-10-2021 16:54
Ik vind het heel vreemd dat in NL een assistente het mag doen ipv een arts. Je passiebloem is wel ff wat anders dan een oor zeg maar. Kan vreselijk pijnlijk zijn en ongemakkelijk is het sowieso.
Nou, de arts doet me net zo zeer hoor, en die is ook nog geneigd om het eerder op te geven omdat hij man is. Maar daar schiet ik natuurlijk niks mee op.
Ik heb juist liever de assistente, die is vrouw en niet zo gejaagd als de huisarts.
vorige keer ging prima bij de assistent op het gepuf van mij erbij na dan hahahaha
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
19-10-2021 14:16
Nee valt mij ook op. Viva-forum vrouwen zijn dus niet representatief voor de hele Nederlandse bevolking, haha. Ik zie bijvoorbeeld allochtone vrouwen die in lange jurken en met hoofddoek lopen nog niet zo snel naar de huisarts gaan voor een uitstrijkje, correct me if I'm wrong.
Wat een vreemde vooroordeel.

Die gaan gewoon ook naar de huisarts als ze zo'n oproep krijgen of gynaecoloog. Goh het zijn net mensen.

:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het wel, laatste keer was 2 jaar geleden (35 jaar oproep)

Ik vind dat ze de leeftijdsgrens echt moeten verlagen. Als een vrouw (bwv) op haar 18de sexueel actief is pas op haar 30ste een oproep krijgt dan is dat toch belachelijk? Bmhk ontwikkelt zich dan best langzaam maar in vijf jaar tijd kan er een hoop mis gaan.

Zo ook met borstkanker. Pas op je 50ste een borstonderzoek. Ik ken genoeg vrouwen die het ruim voor die leeftijd gehad hebben of er nog steeds mee struggelen. Nederland loopt zo achter met alles..

En behalve dat, ze testen toch alleen op HPV? En als je dat niet hebt, ben je safe. Waarom testen ze gewoon niet op kwaadaardige cellen. Je leest veel verhalen van vrouwen die een goede test hadden maar er wél degelijk foute cellen zijn gevonden. Bizar. Niet zeiken om te zeiken, maar bij sommige dingen vraag ik me toch af waarom??
Alle reacties Link kopieren
summerjamm schreef:
23-10-2021 07:56
Ik vind dat ze de leeftijdsgrens echt moeten verlagen. Als een vrouw (bwv) op haar 18de sexueel actief is pas op haar 30ste een oproep krijgt dan is dat toch belachelijk? Bmhk ontwikkelt zich dan best langzaam maar in vijf jaar tijd kan er een hoop mis gaan.
Mee eens, volgens mij zijn er ook landen waar je al op jongere leeftijd een oproep krijgt. Of vaker dan 1x per 5 jaar.
Misschien vanwege de kosten? Of (dit is maar een voorbeeld) omdat bij 30+ bij 1 op de 1000 vrouwen iets gevonden wordt, maar tussen 18-30 maar bij 1 op 10.000 en dat ze dat niet de moeite waard vinden? Of misschien is het tussen 18-30 erg vaak vals alarm?
Zo ook met borstkanker. Pas op je 50ste een borstonderzoek. Ik ken genoeg vrouwen die het ruim voor die leeftijd gehad hebben of er nog steeds mee struggelen. Nederland loopt zo achter met alles..
Volgens mij komt dat doordat er <50 geen goede mammografie te maken valt? Iets met borstweefsel dat dan nog te dicht is.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
summerjamm schreef:
23-10-2021 07:56
Ik doe het wel, laatste keer was 2 jaar geleden (35 jaar oproep)

Ik vind dat ze de leeftijdsgrens echt moeten verlagen. Als een vrouw (bwv) op haar 18de sexueel actief is pas op haar 30ste een oproep krijgt dan is dat toch belachelijk? Bmhk ontwikkelt zich dan best langzaam maar in vijf jaar tijd kan er een hoop mis gaan.

Zo ook met borstkanker. Pas op je 50ste een borstonderzoek. Ik ken genoeg vrouwen die het ruim voor die leeftijd gehad hebben of er nog steeds mee struggelen. Nederland loopt zo achter met alles..

En behalve dat, ze testen toch alleen op HPV? En als je dat niet hebt, ben je safe. Waarom testen ze gewoon niet op kwaadaardige cellen. Je leest veel verhalen van vrouwen die een goede test hadden maar er wél degelijk foute cellen zijn gevonden. Bizar. Niet zeiken om te zeiken, maar bij sommige dingen vraag ik me toch af waarom??
Omdat een ontzettend groot aandeel wordt veroorzaakt door HPV. Testen op HPV zal een stuk makkelijker zijn dan testen op afwijkende cellen. En als je daarmee 95% van de gevallen eruit pikt dan heb je je doel van je bevolkingsonderzoek bereikt, namelijk zoveel mogelijk gevallen opsporen tegen zo laag mogelijke kosten. Het zal heel veel extra kosten om dan die 5 % extra op te sporen,dat kan gewoon niet uit qua kosten.
Alle reacties Link kopieren
summerjamm schreef:
23-10-2021 07:56
Ik doe het wel, laatste keer was 2 jaar geleden (35 jaar oproep)

Ik vind dat ze de leeftijdsgrens echt moeten verlagen. Als een vrouw (bwv) op haar 18de sexueel actief is pas op haar 30ste een oproep krijgt dan is dat toch belachelijk? Bmhk ontwikkelt zich dan best langzaam maar in vijf jaar tijd kan er een hoop mis gaan.

maar de jonge meiden die nu sexueel actief worden/ zijn, zijn ingeënt tegen hpv
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
23-10-2021 08:31
Mee eens, volgens mij zijn er ook landen waar je al op jongere leeftijd een oproep krijgt. Of vaker dan 1x per 5 jaar.
Misschien vanwege de kosten? Of (dit is maar een voorbeeld) omdat bij 30+ bij 1 op de 1000 vrouwen iets gevonden wordt, maar tussen 18-30 maar bij 1 op 10.000 en dat ze dat niet de moeite waard vinden? Of misschien is het tussen 18-30 erg vaak vals alarm?




Volgens mij komt dat doordat er <50 geen goede mammografie te maken valt? Iets met borstweefsel dat dan nog te dicht is.

Uiteindelijk draait het allemaal om het kostenplaatje, erg toch?

Ja dat verschilt dus enorm. Ik zou die vrouwen dan een scan laten maken of een echo. Als er maar iets gebeurt. Je leest en hoort het gewoon echt vaak. Laatst aan artikel gelezen van een meisje 15! jaar die BK diagnose kreeg. Nou daar schrik je toch van?
Alle reacties Link kopieren
vis28 schreef:
23-10-2021 08:39
Omdat een ontzettend groot aandeel wordt veroorzaakt door HPV. Testen op HPV zal een stuk makkelijker zijn dan testen op afwijkende cellen. En als je daarmee 95% van de gevallen eruit pikt dan heb je je doel van je bevolkingsonderzoek bereikt, namelijk zoveel mogelijk gevallen opsporen tegen zo laag mogelijke kosten. Het zal heel veel extra kosten om dan die 5 % extra op te sporen,dat kan gewoon niet uit qua kosten.

Ok weer wat geleerd, ik heb het me altijd af gevraagd. En zo zie je maar dat kosten altijd weer een rol spelen..
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-10-2021 08:39
maar de jonge meiden die nu sexueel actief worden/ zijn, zijn ingeënt tegen hpv

Ja klopt, dat is ook prima gelukkig maar blijft toch niet helemaal zeker (dat is altijd met een vaccinatie) maar goed, wel top dat het er is natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-10-2021 08:39
maar de jonge meiden die nu sexueel actief worden/ zijn, zijn ingeënt tegen hpv
Nou ja, ongeveer 63% is dat.

Ik vraag me af of de vaccinatie straks het bevolkingsonderzoek gaat vervangen?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven