Gezondheid alle pijlers

Bijna helft vrouwen drinkt tijdens zwangerschap

20-11-2013 16:53 119 berichten
Opmerkelijk. Is het nou echt zo moeilijk om 9 maanden niet te drinken als je een kind op de wereld gaat zetten?

Bijna helft vrouwen drinkt tijdens zwangerschap
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 20 november 2013 @ 18:41:

Het is gelukkig geen verplichting borstvoeding te geven als je je eigen lichaam na 9 maanden eindelijk weer voor jezelf terug wil.

Ik sta al 30 maanden droog. Eerst zwanger raken + zijn en nu al 18 maanden borstvoeding.

En mijn lijf is altijd al van mij geweest, snap die opmerking niet.
quote:elninjoo schreef op 20 november 2013 @ 18:41:

Het is gelukkig geen verplichting borstvoeding te geven als je je eigen lichaam na 9 maanden eindelijk weer voor jezelf terug wil.Ik ben elke keer weer blij dat jij geen kinderen hebt.-;)
Ik snap de opmerking prima en vond het na een vergelijkbare periode borstvoeding geven wel degelijk heerlijk om mijn lijf weer helemaal voor mezelf te hebben. En als ik dertig maanden droog had moeten staan was ik een stuk eerder gestopt met bv, er zijn grenzen.
quote:wendy7474 schreef op 20 november 2013 @ 18:49:

[...]

Ik sta al 30 maanden droog. Eerst zwanger raken + zijn en nu al 18 maanden borstvoeding.

En mijn lijf is altijd al van mij geweest, snap die opmerking niet.Als je je lijf in dienst stelt van dat kind, dan is het niet van jou, want je kunt nu niet doen en laten wat je wil qua eten en drinken blijkbaar. Zal best hoor dat je je graag opoffert voor je kind, maar je bent dus jezelf niet meer.
Ik vind dat iedereen zijn/haar mening mag hebben. Maar er wordt hier weer behoorlijk de mening opgedrongen.

Als je niet wilt drinken, prima. Heb ik respect voor. Maar laat alsjeblieft de vrouwen die met mate en af en toe een glaasje pakken in hun waarde.
Ik ben mezelf niet meer?

Mag ik even lachen?
Ik vind het wat overtrokken. Ik heb wel eens wijn gedronken tijdens mijn zwangerschap. In totaal iets van 4 glaasjes ofzo. Denk dat iedere dag niet zo best is maar af en toe mag best hoor.
Godzijdank is Markovic een man
Ik denk dat je als aanstaande moeder vooral moet zorgen dat je niet gaat overreageren op dit soort zaken. Iedereen snapt dat het niet goed zal zijn als je elke dag aangeschoten op de bank hangt, maar als er dan eens een speciale aangelegenheid is, zal het ongeboren kind heus niet in één keer geschaad worden door een glaasje wijn wat je drinkt. Ik heb eens een vrouw meegemaakt die in angst haar ongeboren kind wat aan te doen, zichzelf bijna alles ontzegde en het liefst 9 maanden in een zuurstoftent was gaan liggen, afgesloten van de schadende buitenwereld. Die werd al panisch om de kleinste dingen en dan rende ze weer naar de dokter om te laten checken of dat écht geen kwaad kon. Ik heb toen eens tegen haar gezegd dat overmatige stress óók helemaal niet goed is voor het ongeboren kind...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:plurque schreef op 20 november 2013 @ 18:55:

Ik vind dat iedereen zijn/haar mening mag hebben. Maar er wordt hier weer behoorlijk de mening opgedrongen.

Als je niet wilt drinken, prima. Heb ik respect voor. Maar laat alsjeblieft de vrouwen die met mate en af en toe een glaasje pakken in hun waarde.

Voorlichting voor deze groep vrouwen is mi meer op z'n plaats.

Alcohol is in feite gif, het is niet voor niets dat volwassenen het met mate dienen te drinken wil je er geen schade van ondervinden.

Het is toch je reinste mishandeling om je ongeboren kind willens en wetens aan dat gif bloot te stellen.
Sommige vrouwen weten soms niet dat ze zwanger zijn en drinken dan, ik denk dat daar het hoge percentage vandaan komt.
quote:Beauke schreef op 20 november 2013 @ 18:37:

Dat dacht ik eerst ook, maar borstvoeding en alcohol gaan ook niet samen. Je mag na een glas alcohol minimaal 3 uur geen borstvoeding geven en zeker in het begin leg je echt vaker aan (meestal).

Ik ga er van uit dat het dus wat langer gaat duren.Klopt, maar ik ben niet van plan borstvoeding te geven, tenzij het me na de bevalling opeens een fantastisch plan lijkt.
Ik vond wijn niet eens lekker tijdens mijn zwangerschappen en dat terwijl ik echt wel kan genieten van een glaasje wijn.
Ik snap gewoon echt niet dat je de alcohol gewoon niet kan laten staan, zelf een klein glaasje niet.

Hoe zwak ben je dan?
quote:schijfvan5 schreef op 20 november 2013 @ 19:05:

[...]

Voorlichting voor deze groep vrouwen is mi meer op z'n plaats.

Alcohol is in feite gif, het is niet voor niets dat volwassenen het met mate dienen te drinken wil je er geen schade van ondervinden.

Het is toch je reinste mishandeling om je ongeboren kind willens en wetens aan dat gif bloot te stellen.

Deze groep vrouwen?

Vind je nou zelf niet dat je zwaar overtrokken reageert?

En wat doe je met vrouwen die zelf tijdens hun zwangerschap de kattenbak schoonmaken? Strafkamp?
quote:dikkie1 schreef op 20 november 2013 @ 19:21:

Ik vond wijn niet eens lekker tijdens mijn zwangerschappen en dat terwijl ik echt wel kan genieten van een glaasje wijn.Dat had ik dus andersom. Dronk normaal altijd borrel colalight. Toen ik zwanger was en eens een klein glaasje wilde ging ik zowat over m'n nek. Dronk nooit wijn maar vond het in mijn zwangerschap ineens lekker. Wel met max anderhalf glaasje (gewoon klein horeca maatje) want dan had ik gewoon genoeg.
quote:Zusenzoo schreef op 20 november 2013 @ 19:24:

Ik snap gewoon echt niet dat je de alcohol gewoon niet kan laten staan, zelf een klein glaasje niet.

Hoe zwak ben je dan?Dat is de point niet. Het gaat er niet over ofzwangere vrouwen de drank niet kunnen laten staan. De discussie gaat erover of het schadelijk is dat een zwangere of en toe alcohol drinkt
Weet je wat ik altijd bijzonder vind? Op het moment van ahum conceptie is het ook wel fijn dat de Man niet drinkt/rookt of erger. Hoor je nooit wat over. Er wordt zooooo op de moeder gelet masr wat dacht je van de vader tijdens het maken? Heeeeel bepalend. Overigens mijn moeder rookte ( drie sigaretten per dag) en dronk een glaasje per week ....jaren zestig he....tijdens de zwangerschap en ik ben jern en kerngezond. Moeder ook, 83 nooit in ziekenhuis gelegen en geen medicijnen. T is dus ook je genen en een portie geluk
Iemand die niet dagelijks of zelfs niet wekelijks drinkt kan de alcohol prima laten staan en is zeker niet afhankelijk, maar bij sommige gelegenheden is het gewoon lekker of feestelijk (een glaasje champagne met oudjaar of 'n huwelijk bijv). En als er wijn door 'n warm gerecht zit dan is het helemaal spastisch daar niet van te willen eten. Het meeste is dan tenslotte al verdampt.
Hier met gemak niet gedronken. Máár ook wel eens een klein slokje genomen als mijn man een heel bijzonder wijntje had ofzo.

En toen we twee jaar getrouwd waren en uit eten gingen heb ik een half glaasje wijn gedronken. Ik voelde me er niet goed bij, dacht 'waarom eigenlijk dit glaasje' en voelde me erg bekeken. Alsof ik aan de andere gasten in het restaurant verantwoording moest afleggen. Dat was dus niet voor herhaling vatbaar.

Toen ik bv gaf heb ik wel zo nu en dan wat gedronken. Kwestie van kolven .
Ik vind tijdens de zwangerschap dom en egoïstisch ook. Net zo dom en egoïstisch als drinken en rijden, als je nou zelf de consequenties er van moest dragen, maar de kans is groot dat je er een ander met een hoop ellende opzadelt.

Het is heel simpel: kans op FAS is nul als je niet drinkt en kans op FAS is aanwezig als je wel drinkt. Ik snap die keuze voor kans op FAS gewoon niet.

Ik vind wijn en port erg lekker hoor, daar niet van. Maar ik had het een partij voor schut gevonden als men de rest van mijn zoon's leven iedereen aan hem kan zien dat ik drank niet kon laten staan tijdens de zwangerschap.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:plurque schreef op 20 november 2013 @ 19:29:

[...]

Dat is de point niet. Het gaat er niet over ofzwangere vrouwen de drank niet kunnen laten staan. De discussie gaat erover of het schadelijk is dat een zwangere of en toe alcohol drinkt

Dat is al bewezen en staat niet in de OP.

Dus gewoon een kwestie van normen of kwestie van niet kunnen weerstaan van de alcohol.
quote:Een nieuw onderzoeksresultaat, waarvoor ruim twaalfduizend Britse zwangerschappen zijn gevolgd, brengt daar geen verandering in. Matig alcoholgebruik, dat wil zeggen niet meer dan drie tot zes glazen per week of drie tot vijf glazen per keer, leek inderdaad een beetje ten koste van de kinderhersenen te gaan. Maar drank taboe verklaren gaat te ver. Na licht alcoholgebruik (één tot twee glazen per week) waren kinderen juist een tikje slimmer en prettiger in de omgang.Bron: http://www.wetenschap24.n ... t-een-drupje-alcohol.html
quote:MrsStanleyWalker schreef op 20 november 2013 @ 19:34:

Ik vind tijdens de zwangerschap dom en egoïstisch ook. Net zo dom en egoïstisch als drinken en rijden, als je nou zelf de consequenties er van moest dragen, maar de kans is groot dat je er een ander met een hoop ellende opzadelt.

Het is heel simpel: kans op FAS is nul als je niet drinkt en kans op FAS is aanwezig als je wel drinkt. Ik snap die keuze voor kans op FAS gewoon niet.

Ik vind wijn en port erg lekker hoor, daar niet van. Maar ik had het een partij voor schut gevonden als men de rest van mijn zoon's leven iedereen aan hem kan zien dat ik drank niet kon laten staan tijdens de zwangerschap.

Geheel mee eens.

NB De expositie FAS-kinderen is t/m januari in Amsterdam te bezichtigen, wordt ook een boek bij gepresenteerd.
Vooral hoogopgeleide vrouwen schijnen te drinken tijdens de zwangerschap

De hoger opgeleide vrouwen zijn een risicogroep, zegt directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP in de krant. “Zeker vrouwen die lid zijn geweest van een studentenvereniging.” Voor hen zou drinken vanzelfsprekend zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven