Gezondheid alle pijlers

Bijna helft vrouwen drinkt tijdens zwangerschap

20-11-2013 16:53 119 berichten
Opmerkelijk. Is het nou echt zo moeilijk om 9 maanden niet te drinken als je een kind op de wereld gaat zetten?

Bijna helft vrouwen drinkt tijdens zwangerschap
Alle reacties Link kopieren
Bizar.. Soms denk ik wel eens dat sommige vrouwen net even te makkelijk zwanger raken. Het lijkt namelijk wel of ze zich niet realiseren wat een geschenk het is en dat je daar alles voor moet doen wat in je macht ligt om je kindje gezond op de wereld te zetten. Als het je niet zo makkelijk gegeven is piep je wel anders denk ik..
Pantax. Jouw link geeft onderaan een update waaruit blijkt dat elk glas schade kan toebrengen.
quote:frettie schreef op 20 november 2013 @ 17:04:

Ben je serieus Marcovic? Compleet dronken terwijl je wist dat je zwanger was?

Waar heb ik dat gezegd. Ik was totaal dronken en mijn zoontje had nog zes maanden te gaan voor die geboren zou worden.

Heb je daar problemen mee?
Bij twijfel niet doen lijkt me.. Ik heb geen hard bewijs nodig
quote:zomerzinn schreef op 20 november 2013 @ 17:00:

Dat is toch normaal tegenwoordig? Zelfs een pakje per dag door roken is heeeel normaal. Je zou maar eens iets moeten opofferen voor je eigen kind. Dit is volgens mij onzin. Vroeger was het veel normaler om door te roken tijdens een zwangerschap. Tegenwoordig zijn er veel meer vrouwen die speciaal daarvoor stoppen.
Ik heb toch echt bij de VK heel nadrukkelijk te horen gekregen dat ik niet moest drinken, inclusief foldermateriaal en alles.

Nu drink ik niet, nooit eigenlijk, maar waarom doe je het dan toch he?

Maar het is wel een algemeen geldend iets ja, want toen ik (nog niet zichtbaar zwanger) een fles champagne kreeg van een zakenrelatie, vertelde een secretaresse bij ons dat dat prima kon, had zij ook gewoon gedaan, drinken.

Tsja...
quote:Pantax schreef op 20 november 2013 @ 17:03:

Er is laatst een onderzoek gepubliceerd waarin geconcludeerd werd dat zeer gematigd alcoholgebruik (max een glas per week) zelfs een licht positief effect kon hebben. Uit die zwangerschappen werden minder kinderen met gedragsstoornissen en andere afwijkingen geboren.

Maar ik durf het risico niet te nemen, ik drink hooguit alcoholvrijbier. Straks als de 12 weken voorbij zijn. Het is niet alsof we vlot weer een nieuwe maken, tenslotte.Deze blijft gewoon zitten tot eind juli 2014 Pantax, en als ukkepuk het dan wel beter vindt binnen, dan mag je rustig een Corona, ik garandeer je de volgende dag een bevalling
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alcohol tijdens de zwangerschap :fail: net als roken vooral met het argument stoppen levert meer stress op en dat is slechter bla bla en mijn vk zei dat ik beter kon blijven roken/drinken
Juist in het eerste trimester kan er van alles misgaan bij alcoholgebruik. Late is er "alleen maar" kans op groeiachterstand
Een glaasje per dag, dan zou ik in een zwangerschap al meer moeten drinken dan ik normaal doe!

Ik ben/zou er resoluut in zijn. Net als wanneer ik met de auto rij: als ik drink rij ik niet en als ik rij drink ik niet. Geen druppel

Maar dat heeft er misschien ook mee te maken dat ik het er nooit bij 1 kan laten!
quote:Pantax schreef op 20 november 2013 @ 17:03:

Er is laatst een onderzoek gepubliceerd waarin geconcludeerd werd dat zeer gematigd alcoholgebruik (max een glas per week) zelfs een licht positief effect kon hebben. Uit die zwangerschappen werden minder kinderen met gedragsstoornissen en andere afwijkingen geboren.

Maar ik durf het risico niet te nemen, ik drink hooguit alcoholvrijbier. Straks als de 12 weken voorbij zijn. Het is niet alsof we vlot weer een nieuwe maken, tenslotte.

Je hebt gelijk hoor. Ook al wil men dat niet horen. Het is ook logisch, 1 consumptie alcohol per dag leidt tot zo'n minieme concentratie van alcohol in het bloed dat het erg onwaarschijnlijk zou zijn dat het een groot effect zou hebben.

Hoe dan ook, je kunt beter je hele zwangerschap iedere dag 1 glas drinken dan je hele zwangerschap niet uitgezonderd één keer 15 glaasjes op één avond.
quote:bummer schreef op 20 november 2013 @ 17:20:

Een glaasje per dag, dan zou ik in een zwangerschap al meer moeten drinken dan ik normaal doe!

Ik ben/zou er resoluut in zijn. Net als wanneer ik met de auto rij: als ik drink rij ik niet en als ik rij drink ik niet. Geen druppel

Maar dat heeft er misschien ook mee te maken dat ik het er nooit bij 1 kan laten!Juistem! En dat is precies de reden van het advies helemaal niet te drinken. Niet omdat één glaasje zo gevaarlijk is, maar omdat velen het daar niet bij kunnen alten!
quote:markovic schreef op 20 november 2013 @ 17:22:

[...]

Juistem! En dat is precies de reden van het advies helemaal niet te drinken. Niet omdat één glaasje zo gevaarlijk is, maar omdat velen het daar niet bij kunnen alten!Ik geloof dat omgekeerd ook niet bewezen is dat 1 glaasje nooit schadelijk kan zijn.
Die link met het onderzoek van pantax meldt onderin wen update dat heel het onderzoek tegenspreekt.
quote:annelaure schreef op 20 november 2013 @ 17:07:

Het kind heeft hetzelfde promillage als de moeder. Waarom een peuter geen druppel geven maar een baby wel alcohol geven?Mijn peuter mag gerust een hapje van mijn Tiramisu hoor!
Alcohol in het bloed? Alcohol komt oa in het vruchtwater dat de baby tot zich neemt en weer uitplast en dan weer tot zich neemt en weer uitplast...
quote:Beauke schreef op 20 november 2013 @ 17:23:

[...]

Ik geloof dat omgekeerd ook niet bewezen is dat 1 glaasje nooit schadelijk kan zijn.

Als er nooit enig effect is aangetoond, dan mag je aannemen dat het niet schadelijk is.

Waarom denk jij dat zo'n lage alcoholconsumptie schadelijk zou zijn? Is alcohol altijd schadelijk, in elke hoeveelheid, zelfs als het een druppel is?
quote:annelaure schreef op 20 november 2013 @ 17:07:

Het kind heeft hetzelfde promillage als de moeder. Waarom een peuter geen druppel geven maar een baby wel alcohol geven? dit vind ik een hele goeie!!!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik geloof niet dat een glaasje af en toe echt kwaad kan, maar ik doe het niet. Als ik gewoon geen alcohol drink is het voor mezelf duidelijk. Ik drink liever helemaal niet dan dat ik na dat ene glaasje niet meer mag terwijl ik heel graag wil. Zoals met alles wat je lekker vindt en wat niet goed voor je is wordt de 'craving' minder naarmate je het langer niet eet/drinkt, dus waarom mezelf 'kwellen' terwijl niet drinken ook nog eens per definitie veiliger is?

Maar zodra ik bevallen ben gaat de wijn weer open, zo erg is de 'zin' ook niet afgezakt
O oh, mij kun je voordragen bij het amk. Mijn peuter heeft wel eens een slok wijn gehad...
quote:annelaure schreef op 20 november 2013 @ 17:12:

Pantax. Jouw link geeft onderaan een update waaruit blijkt dat elk glas schade kan toebrengen.Niet helemaal eigenlijk. Vooral in de tweede helft van het eerste trimester blijkt alcohol erg schadelijk -waarbij het onderzoek zich niet gericht heeft op incidenteel een glas, maar op mensen die veel drinken, dagelijks drinken en regelmatig binge-drinken. Het is niet goed te vergelijken met het eerdere onderzoek.
Dagelijks drinken en binge-drinken is overigens wel bewezen schadelijk.
Markovic, bedoel je dat je totaal dronken was terwijl je drie maanden zwanger was? Dat haal ik uit je posts. En daar heb ik inderdaad problemen mee.
quote:liubi schreef op 20 november 2013 @ 17:26:

Alcohol in het bloed? Alcohol komt oa in het vruchtwater dat de baby tot zich neemt en weer uitplast en dan weer tot zich neemt en weer uitplast...

Via de placenta, die niet alle schadelijke stoffen kan filteren. Daarbij komt ook nog eens dat een foetus wegens onvolgroeide lever de alcohol niet kan afbreken. Die 0,3 promillage van moeders is ongeveer ook 0,3 bij foetus, die dus vervolgens langer effect heeft van de alcohol wegens niet kunnen 'verwerken' van de alcohol.
Wie blijft roken en of drinken.. Die ja. Heb er geen fatsoenlijk net woord voor! :-S

Ik heb geen druppel gedronken. En per direct gestopt met roken. (en nog steeds gestopt)
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven